Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Navat

Aloittaja HileD, 04 kesäkuu 12, 20:32:21

« edellinen - seuraava »

HileD

Mitä eroja on etu- ja takanavoilla navoilla vm. -84-99 ja sitten -99-(jotain)?

Ajatus mulkata dynaan vm-02 vanteet 2,15 x 21" (60 tai 80 pinnaa) eteen ja taakse 5,5 x 18" (60 tai 80 pinnaa). Eri vaihtoehtoja kun pyörittelen ja hintahaitaria ON niin mietin napojen eroja sillä esim vm-84-99 (softail) napoja ja vanteita on enempi kaupan kuin tuoreempien. Olen käsityksessä että hihnapyörän ja jarrulevyjen reikä jaot olisivat samat? laakerit eli akselit erit? Omassa 3/4" akselit, mutta jos ero vain akseleissa niin se ei ole ropleema, mutta jarrulevy ja hihnapyörä aiheuttaa jo turhaa jumppaa jos erit.

Nyt alla pyörii orkkis 19" (yksi levy vasemmalla) edessä ja takana 6 x 17"

Ps. Postailin tämän myös muulle foorumille, mutten malta odotella vastauksia niin laitetaas tännekkin...

Hemuli

Suurin ero on jarrulevyjen ja rattaan/hihnapyörän keskireiässä. 1999 asti se on 2" kun taas 2000 eteenpäin 2.20". Reikäjako on sama. Sitten uudemmissa härveleissä akselien paksuus vaihtelee 3/4"-1"-25 mm mutta tuon ikäisessä Dynassa on vielä 3/4".

Kannattaa myös huomioida että Dynassa on alun perin kapea etunapa ja jos ei ole leveitä t-kappaleita niin eteen ei käy noi leveämmällä navalla varustetut vanteet.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

HileD

Kiitos taas! Eli sovite holkki pitää pyöräyttää mikäli vanhemman navan käyttää. Ero siis 5,08mm joten prikan seinämä vahvuus 2,54mm. Onnistunee vielä koska kokonais leveys ei ole kovin paljon (olisko joku 5-8mm). Akselit ei oo ongelmia. Niitä syntyy kun kädet on vähän aikaa käyny. Navan leveys ei edessä ongelma sillä levee keula onpaikassa, mutta en ollu tuota ajatellukkaan eli hyvä huomioida silti. Takanavan leveyksiä olenkin jo pähkäillyt...

Hemuli

Itse asiassa se reikä on muistaakseni 56 mm mutta tullut käytettyä tota tuumamittaa kun siitä puhutaan. Sovitteella se onnistuu, ja prikan saa pysymään paikoillaan kun sen ja levyn paikalleen laittamisen jälkeen napauttaa pistepuikolla prikan ja navan saumaan muutaman pisteen.

Takanavat on aika samanlevyisiä, 2000 ja uudemmissa on muistaakseni kapeampi vetopuoli koska itse hihnapyörässä on enemmän materiaalia keskiössä. Ainakin muijan pyörään jouduin tekemään spacerin kun sovitin uudemman Deucen takavanteen -99 sporttiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

HileD

Selvä se. Takahihnapyörän olenkin jo joutunu sorvaamaan myös sieltä navanpuolelta kun kiinni oleva napa tuossa softailin 6"leveessä vanteessa on niin leveä.

Uskoisin että näillä eväillä pärjätään! 8)