Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Dynan perään jäykistystä

Aloittaja -mikko-, 16 kesäkuu 09, 16:09:41

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mikira - 28 elokuu 09, 11:40:58...Joku hotrodeista tuttu four linkkiä vastaava tuenta pitäisi vielä saada rungosta takahaarukkaan niin olisi dyna kunnossa.

FXR:ään tehtiin tuollaista linkitystä, siinä se oli helppo toteuttaa koska molemmin puolin oli runko swingin ympärillä ja linkit saatiin samaan pisteeseen haarukan akselin kanssa. Ei tullut turhia vääntöjä. Dynassahan taas on vähän kinkkisempi toteutus, voisi joutua tekemään jonkun vivustohässäkän tai sitten runkoon jonkun erillisen kiinnityskorvakkeen.

Sinälläänhän varmasti riittäisi kun tuennan tekisi vain toiselle puolelle - Dynassa se voisi olla helpompi ratkaisu oikealla puolen kun ei ole enska tiellä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mikira

Asiaa linkkien osalta pitääkin suunnitella tarkemmin. Vois toteuttaa samalla kun pitäs laittaa ne takajalkatapitkin runkoon kiinni, näissäuudemmissa FXD mallissa kun ne on typerästi swingissä josta täriät sekä pomput tuntuu takamatkustajan jaloissa.

Asiasta on jonkin verran ajatusta jo päässä, nyt mietityttää että pitääkö se olla "laakeroitu" just samasta kohdata kuin mistä swingikin on laatikossa kiinni. Tai josko hitsaisi swingiin kiinni pari tuumaa pitkän "jalan" alaspäin, josta sitten linkit rungoon asti sinne missä alaputket loppuu. Vastaavasi jos "jalat" laitas ylöspäin ne vois kiinnittää niihin taka jalkatappin kiinnityksiin (mitkä on tekemättä).

Hemuli

Kunhan pidät huolen että sekä swingi että tukirauta liikkuu samalla säteellä niin ei sillä ole merkitystä missä akselien keskikohdat on. Niinhän ne nelilinkitkin on tehty. Eihän siinä muuta kuin vähän enemmän laskemista ja pähkäilyä. Niin et voi tehdä että pulttaat tukiraudan jonnekin muualle kuin haarukan akselin kohdalle ja toisen pään swingiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mikira

Ei jaksa (osaa) laskee, pitää siis mennä ostamaan megano legoja prototyypin rakennusta varen ja kalan punnitus mittari veto/jousitus voimien tarkistamista varten.

Natking

Samaa probleemia huomasin heti kun rupesi kaahaamaan. Tarttee kanssa tommonen jaykistys sydeemi hommata tassa talven aikana.
Oli todella erikoinen kuvio mulla toi voblaus. Hajin satamasta rukin ja siina oli aivan kaljut kummit. Etukumista naki missa kuviot oli ollut mutta takaa ei nakynyt edes hahmoa.
Vedettiin siina ~300km kotio, ja normi teilla vauhti 80-90 mailia ja motarilla hiukan lujempaa. En huomannut mitaan vemputusta missaan vaiheessa.
Pistin siina sitten kotio paastyani uudet kummit alle, eteen tuli joku Avon ja taakke muistaakseni Bridgestone. Ei ihan se mita olisin halunnu mutta ei muuta saanu perjantai illalla.
Lahdin siita sitten taas kiskomaan aamulla ja normi vauhti paalle. Normaalisti kun tulee lujempaa ajetua niin heitan koivet taka-jalkatapeille. Mutta nyt se saatana teki semmosen etta kun vauhtia tuli 80 mailia niin rukki rupes voblaamaan aika rajusti! Se loppui kun vauhtia tuli ~90 milesta.
Kauhee paniikki etta mita nyt tapahtuu, siis ihan sita tasoa oli voblaus etta olis varmaan voinu singahtaa pusikkoon hetkellamillahyvansa. Liinat kiinni ja tienposkeen ihmettelemaan. Ei mitaan nakyvaa missaan, kaikki ruuvit naytti olevan kiinni. Takas paanalle ja sama homma.
Sitten huomasin etta kun heitin koivet normi tapeille niin voblausta ei esiintynyt :o  Jalat takas taakse ja kauhee vemputus, ja takas keskelle (tai eteen lepuutus tapeille) niin taas oli tasasta menoa.
Onko tommosta kukaan muu huomannut? Koitin kaiken nakoisia ajoasentomuutoksia ymym kevatjuhla liikkeita tehda satulassa mut ei juurikaan vaikutusta.

Mulla on aina jostain syysta ollu joku antipatia noita kummeja kohtaan missa on pitkittainen ura. Voisko toi nyt kerrankin liittya jotenkin tohon etukumin kuvioon, mika on just tommonen ''keskiviivalla'' varustettu? 
Kun niilla kaljuilla kumeilla ei vemputtanut yhtaan.

Ja toinen juttu on toi mita tossa jo aikasemmin ihmeteltiin, etta miten tommosen rukin saa yleensakin suoraksi? Eli Miten saa rihdattua etu ja takakumien linjan kohdalleen???
Siis -01 Dyna Sport oli kyseessa
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Taisit sanoa sen itse tuossa lopuksi - jos renkaan vaihdon yhteydessä takarengas ei ole tullut ihan suoraan niin lähtee helposti vatkaamaan.

Toi "jalat tapeilla"-ilmiö on tuttua kauraa edellisestä 180-takakumilla varustetusta Electrastani. Niin kauan kuin jalat piti niille kuuluvilla paikoilla meni hyvin, sitten kun lähti jumppaamaan vauhdissa niin pyörästä tuli erittäin herkkä ja silloin kun takarengas oli vielä aavistuksen vinossa niin vatkausta esiintyi aika lailla.

Seuraava omistaja sittemmin valitteli huonoa ajettavuutta johon en keksinyt mitään syytä, olin nimittäin viimein saanut kaikki säädöt niin kohdalleen että pystyi ajamaan ihan niin kovaa kuin mieli teki. Kunnes sitten näin kuvan pyörästä nykykunnossa - siihen oli keskitappien tilalle laitettu etutapit jotka oli vielä satulaan nähden niin pitkällä edessä että jalat oli varmasti aivan suorana ajossa. Eli ei minkäänlaista kontrollia pyörään nähden. Todennäköisesti sama ilmiö kuin tuossa aikaisemmin jalat tapeilta nostettaessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Mistahan sen kummin oikeen oikeesti suoraan saa?  Eikos siina haarukassa oo ne reijat mista sita mitataan? Noin ainakin kumminasentajaerikoismies sanoi.
Noita runkoja kun tossa on tullu mittailtua ja tehtya niin orkkis runkoisiin ei ainakaan voi luottaa missaan mittauksissa, ne on ihan mita sattuu.

Ja viela siita koko setin linjaan saamisesta. Olikos siihen mitaan konstia vai vedellaanko ''ajokoiraa'' vaan?
Just trying to be different (like everyone else)

Hemuli

Tehtaan oma konsti linjaukseen on vähintäänkin hankala. Ensin pitää saada pyörä pystyyn niin että stonga on täysin suorassa - sitten laitetaan pitkät linjarit takarengasta vasten niin että ne yltävät eteen asti. Linjarit pitää nostaa sen verran ylös että ne saavat kunnon kontaktin renkaan kylkiin. Sitten mitataan linjarin etäisyys etupyörästä molemmin puolin edestä ja takaa ja verrataan saatuja tuloksia toisiinsa. Sitten säädetään tarvittaessa siitä vanttiruuvista pakettia jompaan kumpaan suuntaan.

Kertaalleen yritin tota hommaa mutta totesin sen turhan hankalaksi. Millä ihmeellä pyörän saa pidettyä pystyssä jos samaan aikaan pitää saada linjarit kulkemaan renkaan sivua pitkin? Itse laitoin 100x100 alumiiniprofiilin rengasta vasten että sain linjaria vähän ulospäin jotta nostimelle jäi tilaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Natking

Nojuu, tollain sen kait saa mitattua. Tai ei kai siihen oikeen muuta konstia olekkaan.
Mulla on 1200X2400 15mm teraslevysta tehty poyta, tarttee ''vaan'' jumpata rukki siihen.
Rukki kiinni poytaan ja tsekkaa sen pystysuoraan laittamalla vatupassin taka jarrulevyyn,
ja sitten linjoja vetelemaan etteen pain.
Tuntus kylla etta jos ton joutuu tekeen joka kummin vaihdon yhteydessa niin taitaa burnikset jaada pikkusen vahemmalle.  ;D
Tai ei kait tota joka kerta tartte tehda kon merkkkaa akseli linjan kerralla kunnolla.

B.S. tarkemmin mietittyna mua jostain syysta hamaa joku tossa mittaus metodissa, en nyt jaksa sita miettia enenpaa. Pistan huomenna viestia jos olen keksinyt mika siina haittaa mua, tai sitten deletoin tan jutun :D
Just trying to be different (like everyone else)

viltsu

Noista reijistä takasvingissä.

Minun Sportsterissa ne pitävät paikkansa ja manuaalikin kertoo, että akselin säätö pitää mitata niistä. Sitten taas RK:ssani ne eivät pidä paikkaansa ja manuaalikin käskee mittaaman akselin suoruuden svingin akselin keskeltä. Tietysti etsiessäni syytä pyörän levottomaan käytökseen, olin mitannut pyöränakselin pään ja reikien valisen etäisyyden ja kun se oli sama molemmin puolin, niin ei levottomuus pitänyt johtua siitä. Sitten kun lopulta mittasin akseleiden väliset etäisyydet ja säädin sen mukaan renkaan suoruuden, niin muuttuipa pyörän käytös kummasti. Siitä tuli melkoisen vakaa.

JKKo

Vuoden verran Dynaa ajaneena (11tkm) ja siinä rinnalla sekä Sportsteria että Softailia luotsanneena olen ollut huomaavinani eron...

Luultavimmin olen löytänyt juuri tässä threadissa kuvatun voblaamisen, joka voi saada alkunsa vaikkapa kaarteen kuopasta tai ihan muuten vaan moottoritietä isoa kovaa kiitäessä. Melko kokemattomana moottoripyörien muokkaamiseen kyselen True-Trackin ja sen sisartuotteiden toiminnasta.

Onkos tommosen asentaminen kuinkakin vaikeaa? Kone/vaihdelaatikkoyhdistelmää pitänee kannatella erikseen siinä vaiheessa kun kumiripustimet on irtipultattuina (vaikkakin yksi kerrallaan)?

Onko noiden linkkien säätämisessä jotakin erityismittauksia vaativaa? Vai tangot vaan lukituiksi siinä kohdassa, jossa näennäisesti kampeavat vähimmällä voimalla? Koneen linjaus jotenkin runkoon? Vaikuttavatko tangot jotenkin remmin linjaustyöhön? Muuta säätämistä?

Noi kuulapäänivelet ovat avoimia. Kun kumpikin linkki on ns mahdollisimman hiekkaisessa paikassa,  kestääkö noi ehjänä vai kuluvatko pikaisesti väljäksi, jolloin äänimaailmassa on pari uutta kolinan lähdettä lisää?

Oisko joku pkseudun paja harjoitellut näiden asennusta niin että voisi sanoa olevansa rutinoitunut truetrack-verstas?
883/1200/turbo

mikira

True-trak menee helposti paikalleen perustyökaluilla, pyydä jotain kaveria mukaan niin menee takapää helposti paikalleen kun toinen kaveri voi pyöritellä muttereita toiselta puolelta ja toinen pitää palikoita kohdillaan pyörän toisella puolella. Lue mukana tulevat ohjeet vain ensin huolella läpi, palikat on suunniteltu siten että ei tarvitse kaikkia muttereita irrottaa takapalikoitten kohdalla, joten ei tarvitse niitä kumityynyjä ruveta erikseen kohdistelemaan.

Ite en niitä säätöjä ruvennut sen kummemmin mittailemaan laitoin ne vain sillain kun tuntu sopivalta.

Jaska

#27
Hemulin viittaus manuaalin ohjeeseen pyörien linjauksesta on kyllä ihan mahdoton tehdä yksin, tai edes kaksin.
Riittääköhän että mittaa vaan jarrulevyistä että pystyheitto on suorassa. Takarenkaan/ hihnan linjauksen tein laserpointterilla, eli se pitäs nyt olla just paikallaan.
Pyörä veteli urissa niin että tuntui että takapyörä vetää ajossa vasemmalle ja silmämääräisesti myös näytti olevan yläpuolelta oikeelle hitusen kallellaan.
Kiersin vanttiruuvista 1,5 kierrosta pakettia vasempaan ja ajettavuus selkeästi muuttui parempaan suuntaan.
Uudempiin älypuhelimiin saa ladattua kaltevuusmittarin jossa tarkkuus on 0,1 astetta. Ei helpolla tunnu löytyvän mistään halpaa ja tarkkaa kaltevuusmittaria tuohon tarkotukseen. Pitää vissiin ostaa android puhelin ja foliohattu ;) Halvasta laser osoittimesta saa hyvän hihnanlinjaustyökalun leikkaamalla kartongista palan, johon leikkaa kolon ja pujottaa hihna päälle. Merkkaa laserin antama piste takahihnapyörän päässä ja pyöritä vastepala etuhihnapyörän päähän ja säädä linja suoraan.
Olisko kellään piirustuksia True Trak tyyppisiin rautoihin, pystysin tekeen kilkkeet laserleikkurilla ja sopivia reaktiotankoja varmaan saa halvalla.