Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Nokka-akselin puslan vaihto

Aloittaja bt-72, 03 toukokuu 12, 10:01:07

« edellinen - seuraava »

bt-72

Tervehdys, Shovelin nokka-akselin pusla oli aikaisemmalta mekatsulta jäänyt varmistamatta sillä pinnillä ja pusla oli päässyt pyörimään pesässään. Lisäksi aika lujaa hirttänyt ittensä nokka-akseliin. Pusla vaihtoon, manuaalin mukaan välys nokkaan tehdään kalvaimella koppa lohkon puolikkaaseen kiinnitettynä vai? Tietää reissua korjaamolle. Mites toi päittäisvälys sitten? Tuleeko puslan olake kummalle puolelle?


Ville

Hemuli

Olake tietysti sisäpuolelle ettei pusla putoa pois. Päittäisvälys asetetaan kohdalleen nokan ja lohkossa olevan laakerin väliin laitettavalla shimmillä. Puslan yhteydessä linjaus pitää suorittaa alan liikkeessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Jos menee vaikeeks / kalliiks niin mulla tollanen ehjä jakopäänkoppa vm. 79 Shovelista 70e  ;)
HOG Forever Forever HOG

bt-72

70â,¬ ei olis paha, jos sillä sais homman hoitoon. Mutta kun tämä on -72 mallinen ja pitäis olla side-oiling pinion akseli, joten -79 koppa ei sovi. Tosin saattaahan tuo akseli olla end-oiling myös. Tutkiskelu jatkuu ja pian soitellaan Loimaan suuntaan...

Hemuli

Mites kopan vaihto toiseen, eikös sekin periaatteessa vaatis linjauksen tarkistuksen?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juhana H

Käy varmaan ihan kotikonsteilla :
Pinioniratas pois, nokka paikalleen ja koppa kiinni.
Pyörittelee nostajanpesän reiästä...
Jos pyörii kevyesti, ni eiköhän toi linjaus ole tarkistettu :)

rodchop

Ihan mielenkiinnosta että mitä eroa noissa kopissa / pinion akseleissa on & milloin. mulla tuon morrisin mukana tuli paperi että jos käyttää vm 71 niin ois pitäny porata jakopään koppaan yks reikä, oli jopa pistepuikolla merkattu sen mesta.

En tiedä miten toi pitäs oikeesti linjata mutta muutamia koppia evo / shovel on vaihdellu & magneettokoppia laittanu kertaakaan ei oo tarvinnu linja hoonailla. eli mun mielestä sen kopan pitää mennä siihen nätisti paikaleen, eikä niin että joutuu homona jollain vasaralla paukuttelee.
HOG Forever Forever HOG

Hemuli

Sehän tossa linjauksessa on ideana että lohkon laakeri ja kopan pusla ei välttämättä ole samassa linjassa. Sitten alikokoinen pusla linjataan sen laakerin mukaan jolloin siitä saattaa tulla epäkesko. Ja rohkenisin väittää että 70-luvun valu- ja koneistustekniikka ei ollut vielä niin kehittynyttä että ne reiät olis just saman verran pielessä eri kopissa.

Ainakin rautapään jakopään koppa pitää kuulemma ehdottomasti linjata jos koneeseen vaihdetaan koppa toisesta moottorista. Evosporteissa onnistuu ilmankin - johtuen ilmeisesti kehittyneistä työmenetelmistä.

Mutta en ala aiheesta tämän enempää väittelemään kun ei ole shoveleiden kanssa tullut ährättyä kovinkaan paljoa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957