Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljyt Enskaan? Bandit Sportsman kevlarlevy kytin ja SE kompensaattori

Aloittaja jty, 11 helmikuu 12, 12:34:44

« edellinen - seuraava »

jty

Kyseessä 2008 Road King ja järeämpää konetta paikalleen. Kytkimenä Bandit Sportasman superclutch. Bandit suosittelee BelRayn GearSaver 80W vaihteistöljyä tai ATF:ää.
Moottorin päässä on kuitenkin jo surullisenkuuluisa Screaming Eagle kompensaattori joka kuluu keskeltä nopeasti voiteluongelmien vuoksi, ei tahdo öljy sinne päästä.

Ei oikein tunnu löytyvän tuota BelRayn öljyä ja käsittääkseni tuo ATF voitelee vielä huonommin, mikäs olisi nyt hyvä enskaöljy jota löytyis kohtuullisen vaivattomasti?

ma^ko

Mistä sinulla on käsitys että ATF voitelisi huonosti? Jos nuo on suositukset laittaisin ilman muuta ATF type F:ää sinne. Type F koska siitä mulla on ATF öljyistä parhaat kokemukset enskaöljyvä, kaikki ne toimii mut type F parhaiten.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jty

Jenkkifoorumeilta kuuluu että  se compensator hajoo etenkin atf:llä, ja tieto tulee suht luotettavalta kaverilta siellä.

Hemuli

Mun käsitys ATF:stä on se, että automaattilaatikoissa öljyn pääasiallinen tehtävä on siirtää voimaa - ei niinkään voidella. Siksi ne ei ole ihan yhtä liukkaita kuin paremmin mekaanisen voimansiirron voiteluun tarkoitetut.

Miten toi Sportsman Superclutch eroaa esim.Barnett Scorpionista? Jälkimmäinen ainakin toimi ihan loistavasti tavan enskaöljyllä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jty

Enpä nyt ihan varma ole, mutta käsittääkseni Banditissa kitka tehdään kevlarlevyillä toisin kuin Barnettissa jossa on metalliset. Banditin websitella ykskantaan todetaan että HD enskaöljyt saavat kytkimen lipsumaan:
Lainaa
NOTE: We recommend the use of ONLY automatic transmission fluid or Golden Spectro Gear SAE 80 Primary Chaincase Lubricant in our clutches. DO NOT use the HD oil or similar oils in the primary, especially with Kevlar plates. Using the HD oil will make the clutch drag and slip. ATF is inexpensive and works great, but can be difficult to prevent leakage in some bikes where the engine to primary case seal is not perfect. Golden Spectro 80 contains friction modifiers which actually increase the friction between the plates and allows the clutch to carry more power with the same spring pressure but is slightly higher viscosity than the ATF and can aggravate clutch drag in a bike with limited release travel. DO NOT use a full synthetic oil, these are often too “slippery” and will make the clutch slip.

ma^ko

Kyseisen kytkimen ja compensatorin yhdistelmä kuulostaa hieman epäyhteensopivalta, jos asia on noin. Voi olla haastava yhtälö jos tuota BelRayn Gear Saveriä ei ole saatavilla. Lyhytikäiseksi tuo tuntuu olevan tuomittu muutoinkin tuo Kirkuvan Raakun kompensaattori, noin äkki googletuksella. Tietenkin jos öljy rikkoo kytkimen pitoa niin kompensaattori on pittkäikäisempi ku kytkin kompensoi. Tosin eipä tuolle kompensaattorille hirveesti vaihtoehtoisiakaan näytä olevan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jarna

Kyllä mie vaan pistäisin nuo RedLinen MTL:t ja jos luistoa ilmenee,niin puottaa öljyt pois ja pesasee levyt ja ihmettelee lisää. Mulla on kans tuossa evossa kevlarilevyt ollu muutaman
vuoden,eikä luista. Toki nyt puhutaan vähän eri Woimista ;) Tuossa vielä tuo MTL.n seloste:

MTL® synkroniöljy
70W80 API GL-4 (viskositeetti vastaa 5W30 moottoriöljyä). Sopii vaihteistoihin joihin suositellaan GL-1, GL-3, GL-4 vaihteistoöljyä, ATF:ia tai SAE 30 moottoriöljyä. Lähes muuttumaton viskositeetti laajalla lämpötila-alueella helpottaa vaihtoja ja ehkäisee ujellusta ja helinää kuumalla. Juoksee kylmässä kuten mineraalipohjainen ATF.

jty

Sain myös viestiä valmistajalta että ainoa mitä tietävät tuolla yhdeistelmällä toimivan on tuo Spectro Golden Gear mutta eihän täältä semmosta mistään saa. Kysyin myös RedLinestä ja kaveri sanoi muistelevansa että jollain asiakkaalla RedLine MTL toimi myös.

Eli MTL:ää kokeillaan, ja vaihdelaatikkoon sitten varmaan Heavy Shockproof.

jty

Pistetäänpä tänne vielä jatkotietoa, ameriikan päästä tulee tietoa että ainoa siedettävä enskaöljy isolle koneelle ja SE kompensaattorille on HD:n formula+ - redlinet, atf:t hajottaa kompensaatttprin nopeasti. ELi just ne mitä bandit sanooo etei kantsi käyttää. suunitelma on nyt vetää formula+ enskaan ja kytkin hemmetin kireälle