Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Veto loppu ja vitutti!

Aloittaja Kiiski, 20 tammikuu 12, 20:50:51

« edellinen - seuraava »

Kiiski

Parina viime kesänä Öölarissa oli sellanen ominaisuus, kun veti hellesäällä reipasta munaravia tunnin puoltoita putkeen esim. ja varsinkin Hämeenlinnantietä pohjoiseen niin takapytty hävitti kipinän. Eli tien sivuun ja ihmettelemään, mitään vikaa ei löytynyt ja kone lähti laakista käyntiin ja kävi tyhjää ja molemmilla pytyillä. Mutta ei kuitenkaan kulkenut yli 8 kymppiä jos yritti puutu heti. Korjaukseksi osoittautui tulppien vaihto pytystä toiseen. Yhteenveto väljä paska pitäis tehdä jotain.
No nyt on alettu tekee, kaikki yläkerrassa näyttää hyvältä karstaa naurettavan vähän. Ainoa selkeä vika on että tulpat huomattavan syvällä reijissään palotilanpuolelta zoomattuna. Kansi valu 66 ja lyhyet NGK:n tulpat.
Eli olisko nyt käynyt niin että lyhyt jengaset NGK:t on varustettu aavistuksen lyhyemmillä jengoilla kuin tarvis. Oisko kellään verrata esim Championia ja Ngk:ta rinnakkain ja kertoo onko näin että tulpatkaan ei ole enään mitoissaan?

-väiski-

Noita tulppia on jonku verran tullu töissä vertailtua, enkä ikinä ole törmännyt mainittavaan eroon merkkien välillä, muistaakseni suurin ero championin ja ngk:n välillä mikä on vastaan tullut on jotain 0.5mm.

Vastaukseni taas ei ole mikään absoluuttinen totuus, perustuu ainoastaan omiin havaintoihin.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Hemuli

Kyllä noi fyysiset mitat tulppamerkkien välillä on häviävän pieniä. Käytännössä ne on standardisoituja.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

No joku tässä mättää, täytyy ottaa kuva niin näätte. Voihan se tietty olla et olen 8 vuotta ajanut liian lyhkäsillä tulpilla, mutta ihan heti en kyllä allekirjoita.

Joe Cool

Riskilläkin, että puhutaan nyt aidasta ja aidan seipäistä, niin tässä kuva Harleyn omista tulpista. Niissä on kaikissa lyhyt kierre. Rautiksessa oli aikonaan minulle tullessaan H-D 3-4 tulpat, joissa on vielä lyhempi kierre, koska keskielektrodi on haluttu ulos kierteestä ja tulpan pituutta ei ole jatkettu. Tämä 3-4 tulppa on toiminut rautiksessa paremmin, kuin mikään muu kokeilemani merkki tai malli eikä lyhyt kierre haittaa lainkaan, kärki tulee hyvin esille ja sytyttää moitteettomasti. Kokeilepas huviksesi sinäkin, Hotbikestä niitä ainakin saa.

tuuba

mun entisessä sohvelissa oli kans toi tulppa onkelma eli lyhyt oli liian lyhyt mut pitkään piti pistää sorvattu prikka väliin.
en mä siihen ainakaan koskaan löytänyt oikeen mittasia tulppia.
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Raimo-Raato

Ootko ajanut siis BP5S tulpilla?
A.K.A. Rambe

tuuba

jos mua tarkotit niin enpä muista mutta kierre oli pitkä ja elektrodi lyhyt
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Raimo-Raato

Kiiskiä tarkoitin.

Ekassa kuvassa tulpat vasemmalta oikealle: NGK BP5HS, NGK BP5HS, Champion J12YC. Herkkusienessä näyttäis elektrodi tulevan pidemmälle.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka Championissa elektrodien välissä on vähiten tilaa aivan kierreosan päässä. Reikä kapeampi. Tämä edesauttaa siihen että jos kipinä hyppää jonnekin muualle kärkien välistä esim. nokeentumisen seurauksena niin se todennäköisesti jää kuitenkin tuohon tulpan kärkeen ja sytyttää seoksen. Ja kun tulppa sitten saavuttaa itsepuhdistautumislämpötilan niin kipinä alkaa tulemaan jälleen kärkien välissä.
A.K.A. Rambe

Kiiski

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 21 tammikuu 12, 14:05:47
Kiiskiä tarkoitin.

Ekassa kuvassa tulpat vasemmalta oikealle: NGK BP5HS, NGK BP5HS, Champion J12YC. Herkkusienessä näyttäis elektrodi tulevan pidemmälle.

Toisessa kuvassa näkyy kuinka Championissa elektrodien välissä on vähiten tilaa aivan kierreosan päässä. Reikä kapeampi. Tämä edesauttaa siihen että jos kipinä hyppää jonnekin muualle kärkien välistä esim. nokeentumisen seurauksena niin se todennäköisesti jää kuitenkin tuohon tulpan kärkeen ja sytyttää seoksen. Ja kun tulppa sitten saavuttaa itsepuhdistautumislämpötilan niin kipinä alkaa tulemaan jälleen kärkien välissä.

BP5S oli noi tulpat, vissiin toi keskimmäinen tossa kuvassa. Ainakin mun silmiin näyttää toi kierre lyhyemmältä, kuin noissa muissa.

Spöke

Eikös kannttais kokkeilla wanhoilla kunnon herkkutateilla, ennenkuin vetää ittensä jojoon seuraavassa pakkostopissa?
"No jap crap to my bike" ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 21 tammikuu 12, 19:53:55Ainakin mun silmiin näyttää toi kierre lyhyjavascript:void(0);emmältä, kuin noissa muissa.
Jos kierteen harjoja laskee, nin se tosiaan näyttäisi olevan yhtä jenkaa matalampi ::) Juuri tuollaiselta Championin tyyliseltä se H-D 3-4 vaikuttaa myös. Ei senkään kokeilu maltaita maksa, vaikka onkin tuplaten kalliimpi, kuin muut.

Minulla rautiksessa sisäänajossa ensimmäiset satakunta kilometriä alhaisila kierroksilla nokesivat muita tulppia, paitsi noita H-D:n omia. Sisäänajon jälkeen pelkäsin H-D 3-4 menevän liian valkoisiksi, kun kierroksia alka akäyttää, mutta pelko oli turha, tulpat olivat aina kauniin kahvinruskeat, niin en ole viitsinyt muita enää kokeilla.