Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kromatun ohjaustangon taivuttaminen onnistuuko ilman vaurioita?

Aloittaja mikjus, 04 huhtikuu 12, 09:41:00

« edellinen - seuraava »

mikjus

Burlyn 1 1/4" dragbar kiinteillä pullback risereillä. Keulan kulma tekikin tepposet ja tanko tulee aika ikävästi suoraan tankin korkin yläpuolelle tehden tankkauksesta aika kinkkistä touhua, tai ainakin siltä näyttäisi. Onnistuisikohan tuollaisen tangon risereiden taivuttaminen aavistuksen suorempaa vai rapsahtaako kromauksen heti irti?

Hemuli

Vaikka kromaus kestäisikin niin putki ei. Painuu kasaan ennen kuin taipuu tarpeeksi. Kannattaa ennemmin myydä ehkä tanko ja ostaa uusi. Jotain pieniä muotovirheitä olen onnistunut korjaamaan valmiista tangoista mutta mitään muokkausta ei pysty tekemään ilman vaurioita.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lawless

Me taivutettiin kaverin ohjaustangon kiinteitä risereita suoremmiksi kun sarvet ottivat tankkiin kiinni, varovaista lämmitystä kaasupillillä tasaisesti ympäri (EI yhteen pisteeseen).
Tanko oli ruuvipenkissä kiinni.
Onnistui, kromi kellastui hieman, mutta jäähdyttyään puleerattiin kellastumat pois
Voi olla että oli onnea matkassa ???

Motomatti

Tuo Lawlessin kokemus voi olla mahdollinen silloin kun kromi on laitettu suoraan raudan pintaan.
Oikea kromaushan aloitetaan kuparoinnilla jonka päälle tulee nikkeliä ja viimeksi vasta kromi.
Eli siellä kromin alla on aineita jotka eivät kovin kestä lämpöä. Toisaalta kun kromaus on tehty väliainella niin kromaus on joustavampi ja kestää kyllä perusaineen muodonmuutoksia jossain määrin.

Edulliset kromaukset on tehty nikkelin päälle ilman kuparointia ja halvat kromaukset suoraan rautaan. Molemmat pyrkivät ajan mittaan kesimään irti alusaineestaan koska joustava väliaine, kupari, puuttuu.

maick

Kiinnostavaa tietoa Motomatilta, dänks. Tallikaveri onnistui taivuttamaan seisontatukea ilman että kromaus kärsi. Hyvä suoritus sekin, taidolla tai tuurilla...


Hessu

Kuparia laitetaan hyvin harvoin kromin alle. Oikeastaan vain sillon kun kyse on käytetyn syöpyneen osan uudelleen kromaamisesta. Sillä on helppo täyttää koloja ja helppo hioa. Uusin osiin ei oikeastaan koskaan enää viimeseen kolmeen neljään kymmeneen vuoteen.
Nikkeli on tärkeä olla kromin alla ja se siellä lähes aina onkin. Sen tärkein tehtävä on olla kostetussuojana. Kromi itessään kun on seittimäistä ja siitä menee kosteus läpi. Nikkeli ja myös kupari toimii hyvänä kosteuseristeenä.

Mulla on yli kakskyt vuotta sitten kromattu springeri missä ei ole kuparia alla. On hyvässä kunnossa vieläkin.

Oon väännelly kromattuja kamoja. Voi lämmittää punaiseksi ja taivuttaa, kertaakaan ei oo kromi irronnu. Pintaan tulee väriä, joka lähtee kiillottamalla veks.
Samoin oo kromattuihin pakareihin ym. juottanut messingilla ja hopealla kiinnityksiä. Saa vähällä kiillottamisella takaisin siivon näköiseksi.

Nikkelin, kromin ja teräksen sulamispisteet on kaikki pitkälle toisella tuhannella asteella.  Noin tonnissa tollaset stongat ym. on jo niin veteliä, että taipuvat hyvin.

seppo

Ainakin omat kokemukset kuparista kromin alla ovat hieman toisenlaiset. Nyt olen pyörästä hionut kromia pois t-kappaleista (80-lukuiset, rautaa), sarvista (uudehkot), osan käsikontrolleista, mittarikotelosta (joku tarvike), raisereista, ym. ja kaikissa näissä on ollut kupari alla. Ainoa poikkeus oli etujarrukahva nestesäiliöineen, siellä ei kuparia näkynyt. Ainakin hionnassa näkyy hyvin selvästi kuinka kupari alkaa pilkistää alta kun sitä hinkkaa. Nikkeli ei ilmeisesti voi olla kuparin väristä? Vanhimmat osat on luokkaa 35 vuotta vanhoja, uusimmat noin 20v (tai jopa uudempia).

Hessu

Juu nikkeli ei oo kuparin väristä. Mut näin se menee. Välillä on välillä ei.
Ehdottomasti siitä kuparista ei oo haittaa.  Tänäpäivänä  kuparointi alkaa olee ns. "sivistysmaissa" ihan mennyttä. Härmässäkin taitaa olla enää pari kromaamoa missä on kuparointi kylpyä. Oon kolkyt vuotta kromauttanu osia, yhteen ainoaa käytettyyn Norttonin tankin poskeen laitettiin kuparia. Hyvin se nikkeli ja kromi yhdistelmä näyttää pysyvän.

Aina välillä, niinkuin nytkin kuulee että "hyviin kromauksiin" laitetaan aina kuparia alle.
Se on fuulaa. Sitä laitetaan sitä varten, että on helpompi/nopeampi hioa hyvät pohjat.
Kun kuprua on pehmeänä iisi kiillottaa. Tämä on siis vaan mun mielipide!

seppo

Olen aina luullut että tuolla kuparilla olisi tosiaan joku tuota kromin laatua parantava vaikutus. Tuo pohjien hiomisen helppoushan tuon tosiaan voisi hyvinkin selittää. Nuo minun kamat on 101% varmuudella taiwanin kampetta joten siellä vissiin on vielä valloilla tuo kuparin käyttö - tosin eipä voi tietää mikä on tilanne tänä päivänä.

Lyytinen

Lähes off topic: kiinalaisen sorvin kromatut hantaakit on nykyisin kuparin väriset muutaman vuoden käytön jäljiltä.

Hessu

Aikoinaan ihmettelin kun amerikan kustomkeisarit duunaa esim puskureita paloista hitsaamalla. Valmiissa bilikoissa oli sitten pirun hienoja kromattuja puskureita.
Ihmettelin pohjatöiden määrää, kunnes selvis miten se tehdään.
Kuparin elektrolyytisessä pinnotuksessa kun on sellanen hienous, että sitä voi kasvattaa vaikka kuinka paljon kunhan vaan antaa kipaleen olla kylvyssä.
Näin kuvia puskuriaihioista meksikolaisissa kromaamoissa jotka näytti, kuin niitä olisi dipattu kupariliuokseen. Kerrospaksuus varmaan monta milliä. Sit vaan isot hiomakoneet ja halpaa työvoimaa Tihuanasta....

Kromin laatua parantavasta vaikutuksesta... Kun tehdään teollisuuteen kovakromausta. Siellä ei ole koskaan alla kuparia, eikä kyllä nikkeliäkään. Samaa kromia se on. Vedetään vaan kovemmilla virroilla ja laitetaan paksumpia kerroksia. Ne on sit todella kovaa pinnassa kiinni.

Kuparointi taitaa olla valloillaan vielä kiina, puola, meksiko osastolla.
Suomessa ympäristöluvan saaminen kuparikylvyille taitaa olla melko hankalaa tai ainakin törkeen kallista, joten homma on siirtynyt Viroon ja Puolaan. Itämereen ja suomenlahteen ne paskat valuu niin kuin ennenkin, mutta suodattomana. Suomessa sentää niitä vähän putsattiin. Vaikka politiikka tänne ei kuulukaan, kiitos Vihreiden.

Eli kyllä se tärkein pointti on pohjaduunit.

Eiköhän nää kromimaalit oo kehitetty just sen takia, että päästään eroon näistä myrkkyjen kanssa läträämisistä. Mutta ei se maali ikinä oo sama kuin oikea asia. Kromin värinen stonga mihin tulee naarmu ja lähtee maali???

rodchop

Kyllä Amoila Suomessa laittaa kuparin & nikkelin & cromin, ihan kohtuu hinnalla jos itse tehdyt pohjat.
HOG Forever Forever HOG