Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Enskan ratasmutterit

Aloittaja FXDL, 24 marraskuu 11, 08:59:25

« edellinen - seuraava »

FXDL

Lyhyesti:

Onkos niin kuin näyttää että enskan ratasmutterit ovat millimetri kokoa eli 30 mm ja 38 mm?

Ja jos on hyvä käytännön neuvo niiden avaamiseksi yhden miehen tallissa niin kiva  ;D

Kyseessä siis TC 2001 kone.

Kiitokset FXDL

Kokkonen

Ensiön eturattaan mutteri on 1 1/2 tuumaa (38,1 mm) ja se aukeaa vastapäivään eli normaalisti.

Itse olen avannut ensiön mutterin pulttipyssyllä ja usein on joutunut antamaan siihen lämpöäkin (en kuitenkaan ole hommaa tehnyt Twin Camin ensiölle)
TC:n ohjeen mukaan siihen kuuluu laittaa pari tippaa 262 Locktitea ja tiukkuus on 150 - 165 ft lbs joten saattaa olla piukassa.
(Alla netistä kaapattu kuva eräästä avaustapahtumasta)

Kytkimen keskiö lienee kiinni 1 1/4 (31,75 mm) tuuman mutterilla ja se aukeaa MYÖTÄPÄIVÄÄN.
Sen tiukkuus on 70 -80 ft lbs.

Toision eturatas (hihnapyörä) on kiinni 1 13/16 tuuman (46,04 mm) mutterilla joka aukeaa normaalisti. Mutta tuohon paikkaan ei sovi normaali hylsy koska kytkimelle tuleva pääakseli estää sen käytön, eli pitää olla/tehdä pidempi hylsy. Täällä on jossain sellaisesta kuvaakin, muistaakseni Hemulin postaamana...

TC:n kiristysohje tuolle hinhnapyörälle on: kiristetään 100 ft lbs, löysätään, kiristetään uudestaan 35 ft lbs ja tästä käännetään vielä lisää myötäpäivään 35 - 45 astetta.

Alla pari ohjekirjasen kuvaa

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

FXDL

Oikeassa olit - olivatten pirun tiukassa. Meinasi pulttipyssy hyytyä ja hyytyikin, mutta vanha konsti eli letkun lyhentäminen ja halkaisijan kasvattaminen toivat tarvittavaa lisäpuhtia.

Milliset holkit toimivat tässä oikein hyvin eli 38 ja 31, olivatten tosin muotoa, jossa ei hylsyssä ole kulmien kohtia.

Koska koneessa ei ollut yläkertaa, niin takarengas pysyi paikallaan takajarrun voimalla.

Olisiko jollain mahdollisuuksia lainata/myydä tuollaista hihanpyörälle sopivaa holkkia?

Kiitokset Kokkoselle,
FXDL

Rautahauli

Eikös toi 31mm ole pikkuisen väljä. Tekee vähän pärsää jos pulttimopolla paukuttaa. Pilikan tuumaisessa setissä on sopiva hylsy, en nyt vaan muista kokoa.
FXEF-81

FXDL

Oikein hyvin toimi - kyseessä siis sisäkulmaton hylsy,

Molemmathan itse asiassa ovat millisenä suurempia ;)

FXDL

Rautahauli

...Paitsi jos (en tiedä onko) se etumutteri on 1½" niin se on milleinä 38.1. Monessa muussakin koossa "vastaava" millinen onkin tiukempi.

Esim solkun (soveli) ruuvien kanta on 7/16" (11.1125mm) mutta 11 millisellä se ruuvi pysyy paremmin sen hylsyn nokassa. ;) Pätee -ei niin mittatarkkoihin-hylsyihin.

Edit: Mr. Kokkonen onkin maininnut ketjun alkupäässä mutterien koot.

Edit2: Tarkoitin siis ylempänä että 32mm:n hylsy on väljähkö, eihän mulla ole 31mm:n hylsyä.
FXEF-81