Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Teleskooppien maalaus??

Aloittaja Janecky, 03 joulukuu 11, 22:06:38

« edellinen - seuraava »

Janecky

Suunnittelen tässä teleskooppien maalausta mustaksi (alumiiniset). Voikos noi ihan maalta perinteisellä spraymaalilla ja pysyykö maali hyvin sillä pinnassa, vai kuluuko pois helposti? Jonkunlainen pohjakäsittely/puhdistus olis varmaan piakallaan ekaksi, vinkkejä??

Tietty noi voi viedä aina pulverimaalaukseenkin, mutta ajattelin, jos kotikonstein onnistuis niin olis jees...

Tänks.

mielikuva

Kilikalimaalit ei oikein kestä. Ja kunnon maalien pohjamaalien sun muiden vetoon tarvitsee ruiskun sun muuta. Pulverimaalaus ei todennäköisesti ole niin kallis kuitenkaan. Sillä saat hyvät!

Jensen

Kyllä se sprayllakin onnistuu. Hio ensin jos on naarmuja niin  karkeus p120 ja sitten hiomajäljet pois p240 ja osta pohjaväri mustaa sprayta vaikka motonetistä 3.90e ja ruiskutat sen ja annat vaikka 2 tuntia kuivaa ja sitten tästä kunnon 2 komponentti spray päälle niin tuli hyvä ja halvalla. http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/SSP.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/02012008-30135/Products/551198
            Ihmisiin on syvään juurtunut ajatus että kilikali maalit ei kestä. >:( Jos ei onnistu niin olet valinnut väärät kilikalit. 2 k sprayssä on aivan samat aineet kuin mitä maalaamon sälleilläkin ruiskuissaan. Maksaa vain vähän enemmän mutta raha ei mene hukkaan.

Motomatti

Paukkupullomaaleissa on eroja. Pitempään kun on noiden kanssa touhuillut niin olen huomannut että tärkeintä on riittävä kovettumisaika. Olenkin rakentanut pienen uunin joka lämpiää auton sisätilalämmittimellä jossa maalattaville kappaleille voi antaa lämpöä ennen ja jälkeen maalauksen. Komposiittihommissa olen tullut tietoiseksi siitä että vielä 20C lämpötilassa metalliosien pinnalla on tiivistymisestä aiheutuvaa kosteutta, vaikka sitä ei näy. Lämmitetty kappale ottaa siis maalin vastaan paremmin. Korotetuksi lämpötilaksi riittää 40 - 60C/ 1 - 6h materiaalista ja maalista riippuen.

Kuumankestokilikaleillakin (Puolikiiltävä musta) olen saanut aikaan varsin kestävää pintaa tällä menetelmällä mutta kovetuslämpötila pitää olla korkeampi.

Hiekkapuhallettu pinta on hyvä tartuntapinta kunhan se on tehty pienellä raekoolla.

Rautahauli

Tuollaisten putkien pulverivärjäys kustantaa kympin-max2. Eri kiiltoasteitakin löytyy.
En juuri kilikaleja miettisi.

Kannattaa siivota pinnat kunnolla koska pulveri ei peitä paskoja pohjia.

E:kirj.vihre
FXEF-81

Jensen

No joo mulle ihan sama millä joku maalaa. Yritin vain auttaa.

Make

Älä oo Jensen tollanen. Vaikka se oliskin sulle ihan sama, ni täällä on monia joilla on pakottava tarve tehä asiat itse aina kun voi. Ja silloin ovat neuvot tarpeen.

EDIT: verbaalihölmöily
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

baadmw

itse maalasin kyseiset osat muutama viikko sitten. 150 paperilla hioin joka kohasta osat ja sit hyvä putsaus ja kunnon pohjamaali niskaa. olikohan mirans merkkistä kamaa. muutaman tunnin kuluttua väriä eka kerros. seuraavana päivänä sitten vähä hiontaa 400 ja 800 paperilla ku oli kaikennäkösiä virheitä pinnassa. sit uudestaan väriä päälle, ja parin tunnin päästä 3. kerros väriä nii tuli tasanen.
kuparinsävynen metalliväri niin oli vähän onkelmia saada tasanen tulos. sit seuraavana päivänä pari kerrosta lakkaa ja hyvät on. kilikalipulloissa kaikki tavara, ostettu maalikaupasta ja ihan samaa tavaraa mitä olis ruiskulla maalatessa ollu. lämpötilä tasan 20c hallissa eikä ollu uunia.
T-palat sai saman käsittelyn ja myös niistä tuli ihan hyvät.

et tällääst täällä...

pikkase nyt joutuu ottaa takas. aloin kasailee kamoja ja tuli sit todettua et helv. helposti irtoo maali.
joudun siis suositteleen muidenkin mainitsemaa pulverimaalausta! jos keväämmällä väri vielä miellyttää omaa silmää joutuu itekki viemää ammattilaiselle uusintakäsittelyyn  ::)

Janecky

Jeah! Hyviä vinkkejä, kiitokset vastaajille  :)

Tästä on hyvä jatkaa maalausprokkiksen suunnittelua, nyt paremmin eväin.