Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

maaliton runko

Aloittaja ezmo, 21 syyskuu 13, 08:11:38

« edellinen - seuraava »

ezmo

Moro

Tarkoitus on toi projektipyörä putsata maaleista, kun siinä on nyt etuosa orkkismaaleissa ja peränjäykistyksen jäljiltä takarunko täysin käsittelemätön... Toi raaka teräksen harmaus on niin kaunis, että meinaan koko pyörän harmonisoida siihen sävyyn. Mitäs lakkaa tohon tulisi laittaa, että se näyttäisi lakkaamattomalta? Niin ja millä poistaa maali, että siihen ei tulisi mitään käsittelyn jälkeä? Eloisa lopputulos on tavoite, ei tasapaksu yhdenmukainen sävy.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Jack

Flatheads!!!

SanttuS

mites tollaisessa toimis kirkas pulverimaali?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Jensen

Mie olen rautaa lakkaillut ja huomioinut että kestää mutta pitää tehdä tuplalakkaus ja välihionta.. Joustoainetta lakan sekaan niin tarttuu kuin tauti.. Ensin kannattaa ruiskuttaa ohut tartunta ja vasta sitten vetää märän pinnan.

Hemuli

Itse en vetäisi lakkaa, kestää minkä kestää mutta kun kosteus kuitenkin pääsee sinne alle niin sitten on aivan kamalan näköinen. Säännöllinen pyyhintä öljyyn kostutetulla rätillä riittää pitämään ruosteen poissa. Jenkkiukot käyttää Shark oilia, mitä sitten lieneekään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jensen

Mistäs se ruoste sinne lakan alle pääsee? Joko huokonen tai reikä tai sitten se ruostebakteeri on jäänyt sinnen alle ja lakattu yli. Jos tupla lakkauksen ja välihionnan tekee niin ei ruostu ja välihionnan jälkeiset kerrokset tukkii reijät ja antaa kalvon paksuutta..

          Mutta kukainenkin tavallaan. Raudan voi kiillottaa kromimaiseksi mutta paremmin tarttuu jos on hiomajälkiä tai karhennusta.. Öljyn kanssa suljaaminen on aika työlästä. Ois hyvä jos ois joku lakka jossa ois korroosion suoja pigmenttejä.. Epoksi lakka voi olla hyvä mutta sitä en ole kokeillut.. Polyretaani ei oiken hyvä ja olen kokeillut. Akryllillä mie olen tehnyt..

             En kai minä mitään mistään tiedä kun olen tämmönen peräkammarin kämmäri..

Jensen

Kompressoorilta tuleva ilma täytyy olla hyvin puhdistettu vedestä ja lakkaus mielellään heti kun osa on kiillotettu ja kuivassa.. Ilmankosteus ei saa olla liian suuri.. Jos paineilmassa on vettä niin takuulla tulee ruostetta..

ezmo

#7
Lainaus käyttäjältä: Jensen - 21 syyskuu 13, 19:33:17
Kompressoorilta tuleva ilma täytyy olla hyvin puhdistettu vedestä ja lakkaus mielellään heti kun osa on kiillotettu ja kuivassa.. Ilmankosteus ei saa olla liian suuri.. Jos paineilmassa on vettä niin takuulla tulee ruostetta..

Eli tarkennuksena vielä, että ei saa olla kiillotettu, vaan jos maalinpoistoaineella sais maalit veke, jäis eloisa teräsrunko kaikkine hitsauksien aiheuttamine värimuutoksineen yms yms. ja pinta olis eloisa. Hiekkapuhallus tasapäistää mun ymmärryksen mukaan pinnan??? Saman käsittelyn tullee saamaan tankki ja takaloksu. Eli maalinpoistoaineella maalikerrosten poisto, sit annetaan hapettua hetken ja sit pitäis "lukita" jollain lakalla ja metodilla se tila...

-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Spöke

Ääni öljylle. Mutta en tiedä, miten pulverilakka toimis, kellastuuko se ja viekö peittaus pinnan värit jne?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jensen

Lakka on aivan samanlaista kuin maalikin mutta väritöntä. Tartunta pitää tehdä ja se kannattaa ruiskuttaa ohuena ja antaa vaikka puoli tuntia kuivahtaa ja sitten vasta märäksi. Pohjamaaleissa on ruosteenestopigmenttejä mitä lakassa ei ole. Ruostumisen suurin syy minun mielestä on liian suuri ilman kosteus tai vettä ruiskutusilmassa tai sitten lakka reikiä tai mikroskooppisia huokosia.

           Jos ajatellaan auton maalausta.. On happo tai ruosteenestomaali ja sitten filleri ja sen päällä esim metallic ja sitten 1.5  kerrosta lakkaa.. Kalvonpaksuus on paljon suurempi kuin ohuessa lakassa..  Nyky prätkät js autot on aika paskasti maalattuja noin kesto mielessä.. Sinkin päälle vedettyjä märkää märälle  maaleja.. Kivi kun iskee niin sinkki paistaa ja meillä kun nyt on jo neljäs volsku niin pinta on tosi sileä mutta olen kuullut että jo vuoden vanhat Passatit on mätineet ja maahantuojalla on ollut Golfeja jotka on jo 4 kertaa maalattu takuuseen mutta aina uutta kuplaa pukkaa ja omistaja valittaa..

             Metallin lakkaaminen ei onnistu missään 10 asteisessa kosteassa betoni tallissa. Hyvin varustetuissa maalaamoissa on seinällä ilmankosteus mittari ja jos näyttää että liian kosteata niin ei kannata maalata. Suositus arvokin on mutta en nyt muista mikä.

            Mie hain tallilla minun 10 vuotta sitten kiillottamaa ja lakkaamaa pakoputken lämpö suojaa jossa lakkaa tuplasti eli 4 kerrosta ja ei ruosteen alkuakaan.. Moni erehtyy luulemaan kromiksi.. Ei löytynyt ja olen tainnut paiskata rautaläjään kun isä kerää romumetallia..

               Raudan voi hioa kuten alumiininkin.. Stripperillä maali pois ja vaikka karhunkielellä hio tartuntaa. Elastisointiainetta kannattaa lakkaan vähän lorauttaa niin sitkeässä kiinni ja ei halkeile.