Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Guzzin ahtaminen

Aloittaja Motomatti, 29 elokuu 11, 19:58:35

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Onko tällä foorumilla muita jotka ovat niin pervoja että ovat ryhtyneet ahtamaan Moto Guzzia maantiekäyttöön muita kuin minä?

Tällä hetkellä tallissa on vain yksi mekaanisesti ahdettu Guzzi. Malli V10 OHC vuodelta 1995.
Jos terveys on kohdallaan niin ens keväänä on kaksi. Jälkimmäinen tosin vuoden -82 California työntötankopeli.

Liitteenä V10:n ensimmäinen tehokäyrä siltä päivältä kun siitä savut otettiin. Sen jälkeen säätöjä on viety eteenpäin ja tekniikkaa paranneltu joten nykyään tulis toisen näköinen käppyrä. Ens talvena pitäis tätäkin mittailla samalla kun uudempaakin proggista.

twinspeed

Ei ole minulla Guzzia, mutta uteliaaksi minut sait. Nämä ahtamishommelit kun tuppaavat olemaan niiin vietävän kiinnostavia.

Mikä tai minkälainen ahdin siinä Guzzissasi on? Entä ahtopaineet, ja onko mitään onkelmaa nakutuksen kanssa tai ratkaisua mahdolliseen nakutteluun? Eikös noissa ole aika korkeat puristukset vakiona...? En tunne Guzzeja hyvin, mutta luullakseni kympin luokkaa ruttua V10 koneessa. 

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Motomatti

Ruttua on 10,5. Maksimi jatkuva ahtopaine n. 0,25 bar yli vallitsevan paineen. Hetkellinen kiihdytyspaine 1,7 bar yli vallitsevan ilmanpaineen. Paineen mittaus läheltä imuventtiiliä. Polttoaine 98/99. Konetta ei avattu ennen ahtamista eikä sen jälkeen. Ei detonoi eikä ole vaurioitunut yli 20000 km taipaleella ahtamisen jälkeen. Ennen ahtamista ajettu n. 80000 km.
Kulutus 5,5 - 12 litraa sadalle kilometrille riippuen ajotavasta.

Ahdin on M24 Eaton "puoliruuvi". Imee päästä ja puhkuu sivusta. Alkuperäisesti tarkoitettu alkoholikäyttöiseen Fiestaan. Ahdin toimii omalla voitelullaan eli bolt-on ja menoksi. Veto kampiakselin etupäästä moniurakiilahihnalla. Välitys 1,7.

Ruisku alkuperäinen Weber/Marelli lisättynä ahtopaineen huomioon ottavalla manipulaatorilla joka käyttää eri suuttimia tarvittaessa.

Ahtohomman valmistumisajankohta keskikesällä vuosituhannen vaihteen jälkeen...

mm

seppo

Ja kuvatuksia itse laitteesta katselemme mieluusti!  ;)

Motomatti

Huomasinpa juuri että ei silloin tullut paljon kuvattua kun tuon tein. Viime vuosituhannella ei mulla ollut digikameraa. Onneksi alkuperäinen on tallissa että voi siitä vielä kuvia ottaa. Onhan se nyt kyllä jo hiukan "kokeneemman" näköinen. Käyttöön voi ottaa koska tahansa.

Kuvan ennen ahtimen asennusta vuoden 1996 kuosissa löysin internetistä. Joku sen oli Ilves-meetingissä ottanut. Sain silloin jonkin rakentelupokaalinkin.

Toisaalta ei tuo ulkonäkö juurikaan ole muuttunut. Pakoputkisto on lievästi saanut uutta muotoa, pinnoitteen ja nykyisin nuo samat äänenvaimentimet ovat osittain vaihteiston alla. Mekaaninen ahdin sijaitsee vasemman sylinterin juurella eikä juurikaan erotu. Tuosta katsantokulmasta ei ahdinta edes näkisi.
Muut kuin Guzzitietäjät eivät sitä ole edes huomanneet pyörää tarkastelleensa.


Motomatti

Ahdistelin itseni tallin perälle ja riivin peitteen pois pelin päältä.
Kuvakulmia ei voinut siellä autojen välissä kovin hyvin valita joten näihin on tyytyminen.
Perän eksoottisesta tuentajärjestelmästä ja avokardaanista en saanut kuvaa ollenkaan.
Kuva pyörästä ylhäältä päin osoittaa että ahdin ei levitä pyörää lainkaan vaikka onkin moottorin vasemmalla sivulla.

Motomatti

Lisää Centauro-kuvia.

Kokkonen

Wau! Jalo ahdin on on todella huomaamaton katsojan silmälle.
Taisin nähdä pyörän Latoajossa tai Äänekoskella joskus reilu 10 v sitten, jos se on yhä sama.... tosin hieman eri kuosissa.

Syviä aaltoja täältäkin.... hienoa työtä!
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Motomatti

Aiemmin tuttavalleni värkkäämäni ahdettu California. Ennen näkemätön kuva löytyi Queensland Guzzi Clubin sivuilta. Tosin tämän pyörän kohtalo ei ole ollut jälkeenpäin kovin mairitteleva mutta se on vielä olemassa. Pitäisi vain kunnostaa. Ja hankkia uusi ahdin poikineen tilalle. Periaatteessa vehje tehtiin erittäin oikeaoppisesti: Puristussuhde laskettiin 8,3:een ja kanteen tuplatulpat sekä venttiilikoot maksimoitiin ja kanavat avarrettiin.

Potkin tässä itseäni p**seelle siinä kun tässä julkistan projektitavoitteitani. Hieman saamaton kun olen nykyään koittaessani tulla entiselleni työuupumuksen ja masennuksen alta.
Toinen kuva on siis jonkun muun tekemästä pyörästä mutta kuvaa hyvin sitä mihin pyrin omassa California Multifuel projektissa. Mullakin tulee ahdin tuonne Tonti-rungon sisään mutta veto vauhtipyörän ulkokehältä. Californiassa kapineet jäävät liki 100% katteiden sisään.

Tähän mennessä Cali on digitalisoitu kokonaan moottorinohjauksen osalta sekä sovitettu käymään RE85 -moottoripolttoaineella. Koska näin vanhassa pelissä (-82) on puristussuhde valmiiksi 8,3 niin moottorimuutoksia ei tarvita vaikka sitten käyttäisi bensaakin polttoaineena ja alkoholin suhteen siitä on vielä suurempi apu. Ahtimen tuottamassa suuremmassa puristuspaineessa saadaan hyödynnettyä alkoholin matalampi käyntilämpötila ja hyvä puristuskestävyys. Taloudellisuussyistä pidennän kokonaisvälitystä myös.

Ahtimeen täytyy vauhtipyörän suuren halkaisijan vuoksi laittaa isompi käyttöpyörä.

Motomatti

Nyt on löytynyt yksi uusi Guzziin puhkumoottoria tekevä taho. Tää JLMeccanica on siinä vanha tekijä mutta koneen omistaja on Jyväskylän suunnasta.

http://jlmeccanica.blogspot.com/

Toinen isolla panoksella hommaan osallistuva taho:

http://my.opera.com/v2tre/blog/

Sikäli mukavaa että on otettu aihioksi yksi Guzzin tehokkaimmista moottoreista. Nokka-akselit kannessa ja neliventtiilinen. Ruisku on jo aiemmin korvattu tarvikkeella jonka parametrejä voi säätää tarpeen mukaan.

Odotan mielenkiinnolla pikkupajan valmistaman alumiinirunkoisen Guzzin katsastusta maantieliikenteeseen. Vai lieneekö aiettakaan...