Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ketjun kireydestä

Aloittaja Jukka, 16 helmikuu 09, 19:27:28

« edellinen - seuraava »

Jukka

 ??? Pitäiskös vaihtaa manuaali Pirsigin klassikkoon Zen ja moottoripyörän kunnossapito ...

Nyt tämä jalostava puuhailu enskakokonaisuuden kanssa näyttäytyy sellaisena että tarvitaan ulosvetäjä, erikoishylsy, 2 omavalmisteista aputyökalua, ehkä lisäkäsiä, ehkä paineilmaväännin. Eli ei tämä nyt ihan kynsisaksilla mennytkään.  ???

Aihe muuten taitais kuulua paikkaan Tekniikka/Muut /Ensiöveto/kytkin , eikä tänne panheadin yleistä parhautta himmentämään  :P

Kokkonen


Kytkimen keskimutteri 29 mm, tuumina...? (Huom. vasenkätinen kierre)
Toisioketjujen eturattaan mutteri 1 7/8 tuumaa, n. 48 mm. Ei vaan oikein tavallinen hylsy käy, kun akseli on senverran pitkä. Itse olen käyttänyt kiintoavainta, 47 mm oli alunperin, mirklasin oikeaan kaliiberiin. Tuon koon kiintoavaimessa on vaan huima vääntövarsi, pitää olla tarkkana. Hylsyllä saa paremmin oikeaan momentiin. Hylsyjä on tehty (jatkettu) itsekin, olisko jollain ihan kuviakin...?

Ensiön eturattaan mutteri on 38 mm, tuumakoko olis vähän jämptimpi, mikä sitten lieneekin. Mutta tolla on lähteny.... joskus avaamiseen tosiaan tarvitsee pulttipyssyä. Mutta asennuksesa ei, momenttiavain on oikea työkalu.

Piikkisian poisottamiseen tarvitsee ulosvetäjän. Se paikalleen ja kireälle, napatutus vasaralla ulosvetäjän pulttiin ja a vot... piikkisika on sylissä.

Itse olen estänyt ensiön ja toision pyörimisen avaus/kiristystapahtumassa laittamalla rengasraudan takapyörän pinnojen väliin nojaamaan takahaarukkaan.

(Voidaanhan tämä aihe tosiaan siirtää tästä tuonne asianomaiseen paikkaan....)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Jukka

Homma etenee muiden heinätöiden ohessa.
Osat joiden luultiin olevan jumissa, putosivat syliin. ja toisinpäin.
Eniten harasi vastaan enskan puoliska. Ei meinannut millään irrota lohkon kyljestä.
Vasta kun oli varma tieto kiinnityksistä, väkivaltaa ja repimistä sopi soveltaa. Ja johan lähti!
Jumittajaksi paljastui turhiin kohtiin söhritty tiivisteliima, joka kahden (kirkkaan) metallipinnan välissä muuttunut ties miksi.

Jukka

Homma jo valmiiksi taputeltu, ja loppuniitiksi voisi kai lausua sen että hyvä niin. Ehjää ei korjattu , korjattiin viallinen!
Kettumaista hommasta teki sen että vaadittiin 4 erikoistyökalua + paineilmavehkeet, kun kyseessä aivan -yskittää- perushuttu. Toisiovedon eturattaan vaihtamiseksi saa ilolla purkaa puoli pyörää.