Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen kytkin (-68)

Aloittaja hirvenjalka, 21 huhtikuu 11, 20:15:20

« edellinen - seuraava »

mista

Lainaus käyttäjältä: 013 - 10 toukokuu 11, 22:29:42
juuri näin mullakin kävi, nääs olen ensikertaa ropaamassa koko hökötystä.

Sama homma :)
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Pietari

Lainaus käyttäjältä: 013 - 10 toukokuu 11, 16:36:56
oisko käyny niin että se linkku siellä alapäässä on kääntynyt.
mulle siis kävi enskakoppaa asentaessa et söhläsin sen linkun siihen asentoon jossa sen kuuluu olla kahvaa puristaessa.
no eipä se kahva liikkunu mihkään vaikka säädöt teki ohjeen mukaan. purin enskakopan poijes niin huomasin et toi linkku oli ns irrotusasennossa.

Been there,done that... ;D  Pistää makiasti vituttaan leväyttää uudet enskaöljyt taas pitkin tallin lattioita...No en oo näemmä ainoa jolle käy näin, tekevälle sattuu.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Pietari - 11 toukokuu 11, 16:16:06
Been there,done that... ;D  Pistää makiasti vituttaan leväyttää uudet enskaöljyt taas pitkin tallin lattioita...No en oo näemmä ainoa jolle käy näin, tekevälle sattuu.

No, onneksi tuon ikäisessä rautiksessa kytkimen vipu löytyy eturattaan vierestä eikä enskakoppaan tarvitse kajota.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Pietari

No pitikö pilata hyvä vahingonilo... :D

mista

Avasin sen kopan, löysäsin vaijerin kokonaan väänsin irroitimen oikeaan asentoon ja koppa kiinni. Manuaalin mukainen säätö ja perkeles kytkikahva alkoi toimimaan. Eli juuri kuten sanoitte... Oli asennuksessa heti väärässä asennossa tuo irroittaja.. Kiitos vinkistä.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

mielikuva

#20
Nyt mä lainaan taas tätä juttua. Tuli sellainen mieleen tuossa kasatessa että viimeksi rautiksen kytkintä purkaessa kytkimessä oli vain yksi jousi, muutenhan on ollut kaksi jousta sisäkkäin. -73 vm. kytkin. tuo yksittäinen jousi on aika paksua kamaa verrattuna alkuperäisiin jotka tuli laatikoss pyörän mukana. nykyinen jousi on uudehko. Onko tällaisia tullut vastaan? Entä onko suositeltavaa?

Vastaan itselleni: Eräällä jenkkifoorumilla kerrottiin että tuo yksittäinen jousi on heavy duty jousi, joka olis parempi kuin kaksi jousta, koska jos on kaksi jousta niin sitä ei  välttämättä huomaa kun toinen väsyy. Itse mietin myös että voisiko yksittäinen jousi painaa vinoon. No, aika näyttää ja laittamani tameri ohjaa kytkintä.

Kokkonen

Tuollasen asensin -77 Rautikseen aikanaan kun tahikoin sen kytkimen kanssa. Ei sekään vielä ratkaisua tuonut, mutta yhdessä Tamerin satsin kanssa parjättiin. HD jousen tunnistaa joskus punaisesta maalista tai maalimerkistäkin.
Tuo jousi on kyllä jäykkä ja se on varmaan paikallaan enemmän piristettyihin.

Onn tullut vaan pikkuhiljaa käsitys, että huolellinen vaihteiston ja kytkimen korjaus tuottaa enemmän ja varmemmin kun puhutaan tavallisesta kytkimen toiminnasta.

Evon kytkimen veroista siitä ei siltikään saa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

hirvenjalka

omalta osaltani kytkin ongelma helpottui huomattavasti kun vaihdoin omaani (-68) normaalit jouset - eli ei näitä ns. heavy duty jousia. Näissä vanhoissa rautapäissä tuo kytkimen säätö taitaa olla aika hankalaa - jos vinkkejä asiaan on niin mielellään vastaanotetaan.
Mutta siitä viis, kun aurinko paistaa ja pärrä vie eteenpäin...

mielikuva

Vielä kysyisin neuvoa kytkimeen.

Laatikko toimii hyvin ja vaihtaa nätisti ajossa. Paikaltaan lähtiessä vaihdetta ei meinaa saada päälle millään, varsinkaan lämpimänä. Kolme kuulaa hässäkkä toimii, mutta ylipitkällä liikkeellä yksi kuulista "tipahtaa" takaisin koloonsa? Kuuluu naksaus.

Kytkinlevyt vaikuttaa kaikki hyviltä, samoin välilevyt. Tameri on myös asennettu. Laatikko on juuri kunnostettu, uudet laakerit. Kytkinkellon laakeri on vanha. Nyt on alkuperäiset jouset kytkimessä (2kpl) ja 6kpl holkkeja asettamassa kytkimen suoraan.

Onko nyt näin että menen kauppaan, ostan uuden laakerin kytkinkelloon, uudet levyt? Ton kolmen kuulan hässäkän saa varmasti hiomalla ainakin paremmaksi. Onko kokemusta kellään että onko rautikseen olemassa parempia kytkinosia?