Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Neuvoja rautapäähän.

Aloittaja mielikuva, 15 elokuu 11, 09:14:45

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Ride-on - 01 syyskuu 11, 14:38:30Mun tapauksessa oli Männän-helma>sylinterin väljyys 8 kymppiä, tuntu aika isolta mutta jätin sen koska edellinen omistaja oli porauttanut sylinterit 030"  ylikokoon ja vakuutti että ammattimiehen sanaan on luotettava.
Millasillaa väljyyksillä olette ajaneet?

Kahdeksan KYMPPIÄ :o? Ettei nyt kuitenkin satkua? Normi välys rautapäälle pyörinee siinä karvan alle kympin, hätäisemmät yksilöt jotka ei jaksa rauhassa lämmitellä kylmää konetta vetää varmuuden vuoksi väljemmäksi mutta että 0,8 mm... Mahtaa pitää jo melkoista mekkalaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Ride-on

#16
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 syyskuu 11, 15:16:58
Lainaus käyttäjältä: Ride-on - 01 syyskuu 11, 14:38:30Mun tapauksessa oli Männän-helma>sylinterin väljyys 8 kymppiä, tuntu aika isolta mutta jätin sen koska edellinen omistaja oli porauttanut sylinterit 030"  ylikokoon ja vakuutti että ammattimiehen sanaan on luotettava.
Millasillaa väljyyksillä olette ajaneet?

Kahdeksan KYMPPIÄ :o? Ettei nyt kuitenkin satkua? Normi välys rautapäälle pyörinee siinä karvan alle kympin, hätäisemmät yksilöt jotka ei jaksa rauhassa lämmitellä kylmää konetta vetää varmuuden vuoksi väljemmäksi mutta että 0,8 mm... Mahtaa pitää jo melkoista mekkalaa.

Eli taitaa neuvo ammattimiehen sanaan luottaminen tässä nyt painaa...Koska ei toi mitään ihmeenpää kalkatusta pidä kylmänä eikä lämpimänä.
Itse mittasin sylinterimikrolla ja männän helman yläpuolelta diki tönärillä...veikaampa että on tapahtunu pilkkuvirhe laskenassa eli välyys 8 satasta pitä kutinsa..
Kyseessä on mun tapauksessa takomännät.
Mutta millasia helmavälyksiä olette jättäneet takomänille?

Leksa

#17
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 01 syyskuu 11, 08:59:13
Venttiilin ohjureiden kunto ilman muuta pitää tarkistaa. Sitä kautta lienee päässyt öljyä palotilaan ja aiheuttanut karstoitusta. Olisko sitten jopa päässyt pako-ohjurin kautta palokaasua keinuviputilaan ja mustannut tönäreitä...? Tosin silloin pitäs huohotuksenkin olla aika rajua, oman kokemuksen mukaan. Tuolloin pitää tarkistaa ainakin pakoventtiilien jousien kunto (pituus, jousivoima), koska tuossa tapauksessa lämpenevät enemmän kun laki sallii.
Seetien kunto ilman muuta huomion alle.

Onko tuossa takamännässä kulumäjälki vinossa? Jos on, niin kiertokanki saattaa olla kiero. Takista.
Sit tietty sylintereiden <-> mäntien, renkaiden kunto ja väljyys.
Mitään suurempaa huhotusta en kyllä huomannut , voi myös olla ,että en ole osannut edes kiinnittää siihen huomiota . Kulumajälki ei mielestäni ole vinossa , mutta täytyy kuitenkin varmistaa.Ei muuta kun tarkistamaan .

Mitenkäs männät , ilmeisesti männä karstoituksen voi varovasti raaputtaa/hioa pois? .

Tarvitseeko venttiilien poistamiseen jonkun erikois työkalun? Clymerin opas kehottaa käyttämään valve spring compressor-työkalua vai lähteekö ihan kotikonstein ?
Varmistan vaan , että tietää mennä kaupan kautta ennen pajalle menoa .

Hemuli

Se "valve spring compressor" on just se kotikonsti - savolaisittain venttiilivinka. Sen voi myös tehdä itse, ainakin oma versio on huomattavasti parempi kuin bilteman vastaavat - ohjeet täältä: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1329.0

Takomäntä tarvitsee valuversiota isomman välyksen, tehtaan ohjeet on valumännille. Sillä digitönärillä ei tee mitään tällaisissa mittauksissa, sen tulokset ovat korkeintaan suuntaa-antavia. Mäntäpaketin mukana tulee aina ohjeet välyksestä - oliko sulla nyt joku ongelma niiden kanssa että pitää välystä muokata?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Ride-on

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 01 syyskuu 11, 22:22:35


Takomäntä tarvitsee valuversiota isomman välyksen, tehtaan ohjeet on valumännille. Sillä digitönärillä ei tee mitään tällaisissa mittauksissa, sen tulokset ovat korkeintaan suuntaa-antavia. Mäntäpaketin mukana tulee aina ohjeet välyksestä - oliko sulla nyt joku ongelma niiden kanssa että pitää välystä muokata?

Varmimmin välyksen olisi voinnut tietenki todeta kun olis ottanut männät irti ja työntäny männän väärinkäsin sylinteriin (männänlaki alasuuntaan) ja todennut välyksen rakotulkilla männän helmasta.
Varsinaista ongelmaa ei tunnu olevan, vaan ihmetyksen kohteena on öljyn määrä.
Kun täytän öljysäiliön varttia vaille täyteen huohottaa moottori öljyä ulos kunnes säiliön pohjalle jää n. 1/3 osa säiliön tilavuudesta ja huohotus normalisoituu.
Säiliönä mulla on, jos vois luonnehtia se sydämen muotoinen sporran oma missä öljysuodatin täyttökorkin alapuolella.
Öljynä mulla on motulin suora 50w.



Hemuli

Välys todetaan varmimmin mikrometreillä.

Runsasta huohotusta aikaansaa kuluneet männänrenkaat - mittaa niiden päittäisvälys.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957