Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel vonkuu / kilkattaa

Aloittaja Sami, 18 elokuu 11, 17:31:41

« edellinen - seuraava »

Sami

Tässä tulee nyt kysymys / vastaus samassa. En jaksanut selata onko tästä samasta ollut koskaan keskustelua. Mutta nyt sit ainakin siltä varalta että jollekulle tulee sama vaiva.

Kyseessä -77 motti joka on rakentamassani trikessä. Pyörä tuli meille jenkeistä, ja tarkistin  moottorin silloin melko nopeasti. Alkoi pitämään kolmipyöräksi rakentamisen tuoreeltaan melko kovaa vonkunaa. Syytä etsin tietty ensin enskapuolelta, sit jakopäästä (mm. nokan laakerista). Selvää syytä en vaan löytänyt. Ajettiin kuitenkin jonkun verran kun ei kuulostanut ihan räjähtämispisteessä olevalta.

Nyt motti on auki, ja huomasin että pinionin ratas mennyt mennyt pinnoiltaan huonoon kuntoon.

Pari päivää amerikan foorumeita lueskeltuani huomasin että että jossain kohtaa just tätä nimenomaista vuotta -77 vaihdettiin nokan/pinionin rattaan kokoa.

Niin että early -77, nokan ratas on isompi ja pinionin pienempi. -77L nokan ratas pienempi (nokan/ rattaan tunnistaa urasta jota ei vanhemmassa ole). Käsittääkseni vanhemmassa pinionin rattaassa kaksi viivaa, kun taas uudemmassa vain yksi joka tulee nokan vastaavaa kohti.

Ja ettei menis liian helpoks, sekä uudemmissa että vanhemmissa on pinionin (ja nokan, riippuen valmistajasta) rattaita olemassa useita eri kokoja, jotka on merkitty värikoodeilla.

No, amerikan viriexpertti oli jostain löytänyt Early-77 Andrews -nokan, ja päätellyt että pienimmän koon late -77 pinionin rattaalla se pelaa. Nyt kuultiin ettei pelaa! Auts!

Tai jos nuo ovat sattuneet menemään toisinpäin, tai pinionin ratas vaan pienempi kooltaan kuin mitä nokan valmistaja suosittelee, seurauksena saattaa olla hyvinkin vaikeasti paikannettava kilinä kun rattaan välys siirtyy hampaalla puolelta toiselle venttilinjousen voimalla. Saattaa kuulostaa venttiilivälykseltä joka ei säätämällä katoa...

Rattaat mitataan .108" tappien kanssa, niin että ne laitetaan vastakkaisille puolille ratasta. itse käytin 2.7mm poranterien suoraa osaa. Taulukot kokojen värikoodeista löytyy kyllä netistä. Jos joku ne vielä tähän perään osais linkittää.

Eli jos jollain olis ylimääräisenä edukas vakionokka shoveliin (-77 late, missä se ura) ja olis tulossa Blackheadsien juhliin, niin voisin siitä siellä vähän kaljarahoja maksaa!

P.S. Onnea Makelle uuteen projektiin, vaikka eihän taitomies siinä paljon onnea kaipaa!

 

seppo

LainaaNiin että early -77, nokan ratas on isompi ja pinionin pienempi. -77L nokan ratas pienempi (nokan/ rattaan tunnistaa urasta jota ei vanhemmassa ole). Käsittääkseni vanhemmassa pinionin rattaassa kaksi viivaa, kun taas uudemmassa vain yksi joka tulee nokan vastaavaa kohti.

Vanhassa pinionin rattaassa on hammastus koko rattaan pituudella, uudemmassa puolestaan on n. puolestavälistä lähtien ihan tasainen osuus. Noista viivoista uutta tai vanhaa ei voi päätellä. Esim mulla on tuommoinen jossa kaksi viivaa mutta osalla matkaa rattaalla tasainen osuus.