Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Automaattinen ensiöketjun kiristin Shoveliin

Aloittaja Rautahauli, 15 marraskuu 11, 16:21:38

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

On vähän harkinnassa jos ostaisin M6:n automaattisen kiristimen soveliin. (mallia BT -65-00)

Sovelin ketjussa pitäs olla löysää 15-22mm kylmänä tiukimmasta kohdasta. Ei sen löysän pois otto ainakaan asiaa pahenna. Eli ei se pelkästään vähennä kiristystarvetta vitjan venyessä vaan kyllä siitä käsittääkseni on hyötyä koko ajan, ainakin myyntipuheiden mukaan.

Tehdäänkö kiristimen säätö ketjun tiukimman kohdan mukaan kuten normikiristimelläkin? Eli shimmiä väliin sen verran että "kengän" ja shimmipaketin väli on ~15mm, jos tarvii enemmän kuin 5 shimmiä niin ketju on venähtänyt liikaa...

Täällä asennusohjeet.

Joo ilmankin varmaan pärjää mutta kyselen nyt vähän jos jollain on kokemusta näistä. Hydraulinen kiristin ei taida soveltua Shoveliin kun sitä ölppää on siellä enskassa niin turgase vähä. Ja siitä taidettinkin mainita että Wet Primary.

FXEF-81

Rautahauli

Tekniikan "Pulttaa Kii" päivitykset jatkuu.

Pystylattoja piti vähän muotoilla alapäästä ja kiinnityspultin kantaa sorvata sisäreunasta että ylettyi kunnolla mutterille. 5/8" suositus tassun ja ylimmän shimmin väliin meni aika nappiin eikä se juuri muutu vaikka pyörittelin konetta ja mittailin monesta kohdasta.

Tää näyttää siltä että vois vaikka toimia. Saa nähdä kuinka vaikuttaa vaihteiston toimintaan.

Kiristin on Hayden M6.

FXEF-81

Jake

Vaihda tohon laadukas jousi vielä. Sportissa toimii muuten hyvin mutta jousi napsahti äkkiä poikki.

Rautahauli

Juu oon lukenut vastaavista. Toisilla kestää toisilla ei.

Menikö molemmat poikki vai vaan toinen?
FXEF-81

Jake


Rautahauli

Tilasin varalle jousiparin valmistajalta kun niitä ei oikein jälleenmyyjillä näytä olevan, ei ainakaan mainosta. Reilu 10â,¬ kuluineen.
FXEF-81

Rautahauli

Luulin että jousi napsahti ensimmäisen kerran kun alkoi kuulumaan pientä tikitystä enskanpuolelta. Koppa irti ja ulompi jousi liikkuikin paikallaan, ilman kuormaa mutta ehjä se oli. Shimmilevyjen alle väännetty "pelti" jonka tarkoitus on ohjata shimmit suoraankulmaan jousta kohden oli oiennut lättänäksi ja ylimmän shimmin ja kiristinpalikan väli oli venähtänyt n. 20 milliseksi, ohjearvo 5/8" (Shimmit pinotaan sisäenskan pohjalle je sehän ei ole suorassa kulmassa kiristimeen)
Tein palikan joka on kiilanmallinen sivulle ja taakse molempiin 2 astetta. Kulmat vedetty hatusta mutta ne on aika hyvät, rotokakkosen pituussuunnan kiilakulmaksi tulee 3 astetta,  vaihdan sen kun on seuraavan kerran asiaa kopan sisään.

(yläkuvassa ei ole vielä sitä kippuralle väännettyä peltiä)

Mun mielestä kiristin toimii hyvin, vaihteet menee päälle pienemmällä metelillä ja vibrat on vähentyneet. Uskokee!  ;D
FXEF-81

Rautahauli

No nyt ei pitäisi jousen lipsua vinolta alustalta ja shimmauskin vähän helpompaa kun ei "shoen" joka kulma ole eri korkeudella alustaansa nähden.  (tuskin kummallakaan isompaa merkitystä...)

FXEF-81

Rautahauli

Pientä hifistelyä. Reilun 1500km:n ajon jälkeen ajattelin kokeilla enskassa Redlinen MTL:ää. Aikaisemmin Type-F ATF:ää 2dl ja sillä toimii hyvin mutta ketju (?) äänsi jonkinverran. Joskus aikaisemmin käyttänyt MTL:ää ja silläkin kytkin (Barnett Scorpion) on pelittänyt ja kun sitä oli vielä vajaa litra hyllyssä niin kokeilin sitä, ja 3dl:n satsilla. Vaikea sanoa vähenikö äänet mutta kytkimen/vaihteiden toiminta saattoi jopa parantua.
Eli ei isoja eroja kuitenkaan.

Se on kuitenkin varma että vaihteiden toimintaan M6 vaikuttaa, vs orggis-systeemi, ja vieläpä positiivisesti.

Vielä huono kännykuva kiilapalikasta paikallaan.


FXEF-81

Rautahauli

...ja paluu F-typeen, parempaa lientä ei taida olla tähän pakettiin.
FXEF-81