Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

-84 sähköt

Aloittaja LoneRider, 24 kesäkuu 19, 14:45:15

« edellinen - seuraava »

LoneRider

Pakko alkaa kyselylinjalle...
Oireet: Pätkii/lopettaa virran syöttämisen koneelle ja startille.
Mitä turattu: Putsattu ja lopulta poistettu tappokytkin.
Tulos: Sama jatkuu... Ei tee sitä pihalla testatessa, ajossa antaa jonkun kerran startata hetken päästä. Kuulostaa lämpösulakkeelta MUTTA valot pelaa vian ollessa päällä... Olen lukenut sähkökaaviota etu ja takaperin... Ei ymmärrä että pimenee sekä moottori että startti niin että valot ym toimii...
Joku tietäjä, ois mahis loistaa. Ja muiltakin vinkkejä...

Lyytinen

Ettei valot olisi eri lämpösulakkeen takana kuin sytytyksen ja starttireleen +12 V...

LoneRider

No joo, jokusen tupakan viisaampana, vika on ehkä sytytyksen lämpösulakkeessa. Ilmeisesti sitä kautta menee myös heräte startin releeseen🤔. No, ennen uutta osaa pitää selvittää, miksi lämpösulake laukesi. Sähkökartan mukaan tappokytkin, starttinappi ja sytytysjärjestelmä on sen takana...
Kyllä sähkö on saatanasta! ?

Make

Joku vetää maihin, tai sitten sulake on vaan väsynyt. Kasikontrolleista ja varsinkin jos on johdot tangon sisään vedettynä, alkaisin etsimään vikaa. Tai jollain äkkipikakötöstyksellä lattasulake väliaikaisesti lämpösulakkeen tilalle. Jos kestää, niin sitten uus lämpösulake.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

LoneRider

Noniin. Tiesin että voi luottaa. 👍 Pitää värjätä 15a sulake väliin. 🤘 Se selvittää osan.

Lyytinen

Joskus se vika voi olla vielä lähempänä. Monesti abikoissa on metallia paljaana niin pitkälti ja jos sen vielä sulakkeen pituisesti ruuvaa kiinni niin johtosarjan taipuessa se abiko voi koskettaa sitä sulakkeen pidintä joka monesti on niitattu peltiin kiinni eli maihin.

LoneRider

Periaatteessa sitä vikaa ei ole... Olen modannut takapäätä, sulakkeet on eristetty omiksi yksiköiksi, ovat niputettu piuhoihin. Toki, on mahdollista että pääsevät räpsimään ajossa. Pitää olla tarkkana kun kasaa...

Karvanaama

Toimiko pyörä ennen modailua?

Tekstistä voisi päätellä, että sulla on kaksi sulaketta, valoille ja sytytykselle omansa.
Ja ne eivät ole alkuperäisissä telineissään?
Jos ne ovat saman kokoisia ampeerimäärältään, voisi olla helpointa vaihtaa ne keskenään, jolloin vika siirtyy valoihin mikäli sulake on viallinen.

Nuo lämpösulakkeet ovat olleet ainakin mulla toimintavarmoja ja niihin olen ollut tyytyväinen, tokihan ne voivat väsähtää niinkuin mikä tahansa laite.

Mittaa myös virtalukon navat, omissa vekottimissa on tarvikevirtalukot joskus pätkineet sytytystä.
Onko vika päällä virtalukon molemmilla ajoasennoilla?
Tällöinhän pitäisi olla I- asennossa pelkkä sytytysvirta ja II - asennossa sytkä+valot.

LoneRider

Kaikkiaanhan tuossa rautiaisessa on neljä lämpösulaketta... Mutta siis joo, hyvä idea. Pitää testata kunhan selkä tokenee.
Vika siis ilmeni nyt parin viikon aikana, takalokarin modaus jo pari vuotta sitten. Mutta hitostako sitä tietää, milloin systeemi pettää.
Virtalukko tuntuu toimivan, vasta kolmas menossa... Mä niin vaihdan sen pois joku kaunis päivä... Ja juu, vika kun on päällä, se on kummassakin asennossa.

Miekään en uskoisi että vika olisi sulakkeessa... Mutta se olisi helpoin ratkaisu. Meinaan eräs sähkäri aikanaan purki lampun kuvusta sähköt, niin keulassa on järjetön piuhamytty... Jos ei kausi olisi parhaimmillaan niin nyt olisi aika selvittää se, samalla kun vaihtaisi apen...

JKKo

Lämpösulake, bimetalliin perustuva palautuva kytkin lämpenee jonkin verran käytössä. Jos ne on poistettu omista metallisista pidikkeistään, jotka olivat kiinni jossakin muussa metallissa, esim lokasuoja, ne lämpenevät enemmän hukatakseen ilmoille saman määrän tehohäviöitä.

Lämpösulakkeet ikään kuin herkistyivät kun poistettiin pitimistään.
883/1200/turbo

LoneRider

Onhan tuokin teoria... Modauksesta aikaa jo parisen vuotta... Mutta juu, otetaan huomioon.