Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Välyksien mittauksesta

Aloittaja Make, 19 maaliskuu 09, 22:25:34

« edellinen - seuraava »

Make

vm80 mallin rautiksen päittäisiä pähkäilin. Sain pääakselille sekä juotostinaa apuna käyttäen että akselin päästä liikkeen mitaten välyksen kohdilleen. Sivuakselin sen sijaan mittasin pelkällä tinalla ja sain päittäiseksi tasan 3mm (siis välys vanhalla simmillä+simmin paksuus). Paksuin simmi on manuaalin mukaan 0.085". Eli väljää jäisi vieläkin 0,7mm. Että kaikkiko liikkuvat osat uusiksi sivuakselille, vai mikä neuvoksi?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Sivuakselilla on kaikkiaan kolmessa kohtaa väliprikkoja, meniköhän ne rattaat jotenkin oin 4,2,3 ja 1.
4 ja 2 välissä on aika leveä shimmi ja sitä on vaan yhtä kokoa. Mutta sen pienimman rattaan (1) molemmin puolin on shimmit joita on eri kokoja. 3 ja ykkösen väliin pitäs löytyä aina 0,1 tuumaan asti, kapein 0,065. Toiselle puolelle ratasta erään lähteen mukaan 0.055 - 0.075 vitosen välein. Näillä kahdella simmillä pitäs saada välykset kohdalleen, 0,004 - 0,009 tuumaan.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 20 maaliskuu 09, 11:45:32
Sivuakselilla on kaikkiaan kolmessa kohtaa väliprikkoja, meniköhän ne rattaat jotenkin oin 4,2,3 ja 1.
4 ja 2 välissä on aika leveä shimmi ja sitä on vaan yhtä kokoa. Mutta sen pienimman rattaan (1) molemmin puolin on shimmit joita on eri kokoja. 3 ja ykkösen väliin pitäs löytyä aina 0,1 tuumaan asti, kapein 0,065. Toiselle puolelle ratasta erään lähteen mukaan 0.055 - 0.075 vitosen välein. Näillä kahdella simmillä pitäs saada välykset kohdalleen, 0,004 - 0,009 tuumaan.

Nuo välishimmit siellä ovat paikallaan. Trapdoorissa ja nelosrattaassa olevia raapimajälkiä ihmettelin, ja alkaa tuntumaan siltä, että siinä raossa on joskus ollut kovempaakin sorvausta ilman öljyä.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

#3
Mikähän lie siellä välissä pyörähtänyt? Jos strapdoorin pinnasta on ainetta lähtenyt, niin sehän selittäisi tuon ison välyksen. Sinne puolelle ei normaalisti shimmiä kuulu, mutta jos doorin pinnasta on tavaraa lähtenyt pois, niin voisikohan sitä harkita korvattavaksi shimmillä? Laakeriliikkeethän myyvät erikokoisia ja paksuisia shimmiprikkoja.
Operaatiota tehdessä ja muutenkin kannattaa tarkistaa rattaiden keskinäiset välykset, niiden etäisyyksiä pystyy muuttamaan siirtäjäpaketin alle tulevalla shimmillä(shimmeillä) ja eripituisilla siirtäjähaarukoilla.
Ohjevälys rattaiden väliin on 0.028 - 0.058 tuumaa (0,7 - 1,5 mm) ja mitataan vaihde vapaalla.

EDIT:  Mulla oli joskus Rautis, jonka laatikon ameriikanpoika oli koonnut liian tiukaksi, tuloksena aineen sorvautuminen pois oikeanpuoleisen lohkon seinämästä, (jossa shimmit muutenkin on). Ko. pyörässä oli myös reippaat välykset kun mittaili ilman shimmejä, mutta koska hyvin näki, mistä ainetta oli lähtenyt, lisää prikkaa siihen päähän ja hyvä tuli.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

#4
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 21 maaliskuu 09, 11:10:57
Sinne puolelle ei normaalisti shimmiä kuulu, mutta jos doorin pinnasta on tavaraa lähtenyt pois, niin voisikohan sitä harkita korvattavaksi shimmillä? Laakeriliikkeethän myyvät erikokoisia ja paksuisia shimmiprikkoja.
Operaatiota tehdessä ja muutenkin kannattaa tarkistaa rattaiden keskinäiset välykset, niiden etäisyyksiä pystyy muuttamaan siirtäjäpaketin alle tulevalla shimmillä(shimmeillä) ja eripituisilla siirtäjähaarukoilla.
Ohjevälys rattaiden väliin on 0.028 - 0.058 tuumaa (0,7 - 1,5 mm) ja mitataan vaihde vapaalla.

EDIT:  Mulla oli joskus Rautis, jonka laatikon ameriikanpoika oli koonnut liian tiukaksi, tuloksena aineen sorvautuminen pois oikeanpuoleisen lohkon seinämästä, (jossa shimmit muutenkin on). Ko. pyörässä oli myös reippaat välykset kun mittaili ilman shimmejä, mutta koska hyvin näki, mistä ainetta oli lähtenyt, lisää prikkaa siihen päähän ja hyvä tuli.

Kiitoksia näistä neuvoista.
Alkaa hahmottumaan tämä kuvio, itse tuota shimmiä tonne doorin puolelle olen myöskin pähkäillyt. Rattaiden väliset etäisyydet ovat kohdillaan, mutta tuo päittäisvälys hämmästyttää pientä kulkijaa. Mikähän olisi harrastajaystävällinen laakeriliike pk-seudulla?

EDIT: tänään kun kävin tallilla ja tiesin minne kurkata, niin oli siellä lohkossakin sorvausjälkeä. Lunta sais sataa vielä pikkasen (40cm) ni pysyis toi harkintakyky tallella paremmin ku kevätauringon paisteessa.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Make

Mitähän ainesta nuo shimmilevyt on? Aprikoin tossa että ei paljoa maksais yrittää sorvilla kyhäistä  ;D. Pk-seudulta kun ei tunnu löytyvän muita lakruliikkeitä kuin jäähallin kokoisia teollisuusmyymälöitä joihin ei käteiasiakkaalla ole meneminen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Shimmimateriaaleja on useitakin. Pääasia lienee, että kitkakerroin on pieni ja vaadittaessa aineskin kovaa? Rosteri? (STEEL COMP 316 OVERALL) oli yksi jonka näin, mutta yhtä lailla STEEL 301...jne... Voiskohan tuolla pronssinenkin kestää? Eihän siihen pitäis kohdistua mitään jatkuvaa kuormitusta jos välykset on kohdallaan. Kestäähän se lohkon alumiinikin normaalin käytön.
Hessu saattais tietää näistä asoista enempi?

Nämä oli nyt ihan maalikon heittoja, ilman mitään syvempää tietoa metallurgiasta  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Onhan noita laakeriliikkeitä täällä ruuhkasuomessa mistä saa ihan käteisellä tavaraa, yksi löytyy Elimäenkadulta ja toinen Vantaan veromiehestä Tuusulantien varresta siitä Wihurin puolelta.

Itsellänikin on nelivaihteisen (-86) kasaus käsillä, tänään pesin osat ja tutkin niitä silmämääräisesti - ihan hyvältä näyttää ainakin toistaiseksi, laakerit vaihdetaan varmuuden vuoksi ja clutch gear vaihtuu Andrewsin close ratio settiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Yleensä shimmiprikat on karkaistua terästä. Ja tasohiottuja.
En tiedä tosta kohteesta mitään, mutta äkkiseltään sanoisin että jos välyksen säätö tarve on joitain millin kymmenesosia, kandee käyttää kaupan shimmiprikkoja eli päittäisvälyksensäätölevyjä.
Jos prikan paksuuden tarve on toista milliä, voi harkita sorvaamista.
Mutta kun sorvilla pistää tollasen ohuen prikan, siitä tulee helposti kuppimainen. Eli pitäis katkaisun jälkeen oikoa posket joko sorvissa magneettipakassa tai hiomakoneessa magneetipöydällä.
Josta taas päästään siihen, että materiaalin pitää olla magneettiin tarttuvaa. Eli perusrosterit ja pronssit voi unohtaa.

Se miks tollaset shimmiprikat on yleensä karkaistuja, ei johdu siitä että niiden tarvii kestää kovin paljonkaan kulutusta. Onhan/ pitäis olla välissä aina öljykalvo, vaan karkaisulla niistä saadaan lujia.
Jos ohut prikka on pehmeää paskarautaa, ne tuppaa repeytymään poikki.
Ja jos jostain syystä öljykalvoa ei oo välissä, tollasilla pehmeillä ei laakerimateriaaleilla (rosterit ja normiteräkset) tapahtuu helposti kiinnileikkautumista. Pronssi kestää sitä hyvin ja ne karkaistut teräkset myös.

Mä yritän etupäässä käyttää kaupan tuotteita. Hotbikestä saa hyvin, Elimäenkadulta, niin kuin Hemuli sano, saa hyvin, Knorringilta Piskusta saa hyvin. Jos ja kun mun on tarvinnu tehdä ite, olen tehnyt CrMolystä ja karkaisuttanut.

Niin ja oon aikoinaan tehny ihan vaan paskaraudasta sorvaamalla ja vähän ajan kuluttua "oikein" uudestaan. Eli oppirahat on tullu maksettua moneen kertaan, kun muka on ollu vähän hoppu. Ja siihen se kiire sit on loppunukin.

Make

Eniten oikea tapa tässäkin tapauksessa olisi uusi lohko, jossa kaikki materiaali tallella, eikä metsästellä erikoispaksuja shimmilevyjä. Väärästä päästähän mä nyt yritän sitä vikaa näillä eväin korjailla. Kysytään nyt vielä sellainenkin, että onko kahden shimmilevyn käyttämisessä jotain väärää? Se mikä tässä on riivannut, on se, että mua on joskus valistettu, että yhellä prikalla pitäis saada kaikki välykset rautiksessa kohilleen.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Tiedä onko useamman shimmin käyttö oikein tai väärin , mutta minä olen niin tehnyt. Yksi olis varmaan paras, mutta ei se aina onnistu, esim nokka-akselit, keinuvivut. Minun mielestä tavallisia pyöreitä shimmejä voi käyttää useampiakin samalla akselilla.
Erään Sportin laatikkon pääakseliin laitoin kaksi niitä nokallisiakin shimmejä, jotka tosin hepattiin yhteen. Toimi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W