Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen nostajat

Aloittaja Mika_P, 02 maaliskuu 11, 12:43:00

« edellinen - seuraava »

Mika_P

Kattelin tuossa noita mun nostajia, saako noissa olla välystä mihinkään suuntaan, ja miten noi välykset voi itse mitata? Clymerin ohjeet on hieman epäselvät..
Kone on nyt täysin rempattu, ainoastaan tönärit, nokat ja nostajat on vanhoja osia, joten mietin että pitääkö laittaa samaan konkurssiin varman päälle :D

rautapannu

Päittäis välys kertoo jotakin niiden kunnosta ainakin sillä perusteella pistin omat rullat joskus vaihtoon elikkäs liuskamittaa kehiin ja vilaset rullan ja "rungon" välistä mitä on välys tehtaan manuaalissa puhutaan .008-.010" mitoista ja jos siinä tuntuu olevan muutakin ku päittäisvälystä niin vaihtoon vaan ja nostajan rungon kuluneisuutta voit tutkii vaikka mikrometrillä tai hyvällä mauserilla onko siinä kuluneisuutta (soikeutta)ja naarmimis jälkiä? ja samalla mittaa nostajan pesän kunnon ja mitä on nostajan ja pesän välys??  nää mittailut ja tutkimiset ja mittoihin vertailut ovat mun mielestä tän konetouhujen suola ja vaikka koneeseen tarttis paljonkin uusia osia niin tod.näk siellä on kuitenkin ehjää ja käyttökelposta mukana jos osa on mitat täyttävä ja ehjä niin paikalleen vaan jos rupee uusiin vaan varmuuden vuoksi niin siin kyl lompakko voi loppua tietty näkemyksiä on muitakin!!

Raimo-Raato

No rullat nyt ainakin kannattaa vaihtaa samaan konkurssiin jos ei oo vanhojen kilometreistä tarkempaa tietoa. Nostajanpesän ja nostajan välisen kuluman saa aika hyvin näppituntumalla selville: Nostaja pesäänsä, tönärin säätöruuvi aika ulos ja etsii kohdan jossa säätöruuvin päästä sivuille rullan suuntaisesti heiluttamalla löytyy suurin välys. Jos nostajan säätöruuvin päästä katsottuna nosta heiluu pesässään "millikaupalla" ja selvästi enemmän kuin vaihtamalla tuon nytkytysliikkeen poikittain edellä mainittuun niin rempan tarve on selvä.
A.K.A. Rambe

Mika_P

Kiitti noista vinkeistä, eikun mittailemaan. 8) Yhdessä nostajassa oli muistaakseni kyllä reiluhko väylys rungon ja rullan välissä, mutta sovitus on kyllä kaikissa aika napakka nostajapesiin. Mopossahan on noi hintavat Jims nostajapesät eli todennäköisesti on nostajatkin vaihdettu aikanaan kun ne on asennettu.