Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rekisteriotteen merkintä

Aloittaja ekavekara, 04 joulukuu 16, 13:06:13

« edellinen - seuraava »

ekavekara

Mitäköhän tarkoittaa rekisteriotteessa kohdassa erikoisehdot ja huomautukset seuraava merkintä:

"asetuksen 1250/2002 liitteen 2 poikkeusten mukaan hyväksytty ajoneuvo"

Kyseessä Ironhead  -78

Motomatti

#1
Googlettamalla lainauksen löytyi tämä: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20021250
Lukemani tiedon perusteella pyörä on piensarjatyyppihyväksytty. Linkki liitteisiin 1 ja 2 ovat tiedoston lopussa.

ekavekara

Kyllähän mä tuon löysin, mut aattelin josko joku viisaampi lyhentäisi pähkinänkuoreen, mielessä mulla on rakentaminen.

Motomatti

Eiköhän pyörää pystyne rakentelemaan pysymällä liitteessä kaksi mainittujen ehtojen sisällä. Näköjään ei tarvitse tutustua kuin noin neljän lain ja muutaman luvun sisältöön.
Sitä en sitten tiedä onko laki muuttunut tuon asetuksen jälkeen suotuisammaksi.

ekavekara

Kiitos
Pyörä ollut mulla vuodesta 2011 tallissa, mut nyt kun ajopyörät kaik myyty, niin pitäs varmaan tuo saattaa loppuun.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ekavekara - 04 joulukuu 16, 13:06:13
Mitäköhän tarkoittaa rekisteriotteessa kohdassa erikoisehdot ja huomautukset seuraava merkintä:

"asetuksen 1250/2002 liitteen 2 poikkeusten mukaan hyväksytty ajoneuvo"

Kyseessä Ironhead  -78

Se tarkoittaa, että rekisteröintikatsastus on tehty päin persettä.

Mainitsemasi asetuksen liitteessä 2 säädetään (säädettiin, nykyään koko asetuskin on korvattu Trafin määräyksellä) yksittäin maahan tuotuihin pyöriin sovellettavista poikkeuksista EU-vaatimuksiin nähden. Käytännössä nämä poikkeukset tarkoittavat, että tyyppihyväksynnässä sovellettavia vaatimuksia ei täysimääräisesti sovelleta - mikä on ihan järkevää.

Koska kysymyksessä on 1978 käyttöönotettu pyörä, siihen ei kuitenkaan sovelleta EU-vaatimuksia, vaan 1978 voimassa olleita vaatimuksia. Poikkeuksia vaatimuksista, joita ei ylipäätään sovelleta, ei tietenkään tarvitse myöntää.

Toimenpide-ehdotus: tee mielessä olevasta rakentelusta totta, laske, että prossat riittävät ja rakentelun päätteeksi mene tarvittaessa muutoskatsastukseen jonnekin semmoiselle konttorille, jossa osataan motskarihommat. Onnistuneen muutoskatsastuksen jälkeen ajele onnellisena kohti auringonlaskua.
Long John Stroker

Motomatti

On kai turha kysyä miksi tulkintoja tehdään erilaisia eri paikoissa ja eri henkilöiden toimesta? Itsekin sitä riemua nauttineena ja ihmetelleenä. Ei kai kuitenkaan voi olla kyse ammattihenkilöiden kohdalla että koulutuksessa tai sen ymmärryksessä olisi puutteita?

shoveltimppa

No se taitaa mennä alalla ku alalla niin, että on "ammattimiehiä" ja sit niitä oikeita ammattimiehiä.

Tuusulan T-Bone

Prätkän katsastus on useimmille katsastajille aika harvinaista herkkua. Siksi rutiininomaista osaamista ei tahdo syntyä, ja yhtä katsastusta varten opeteltu asia on jo unohtunut kun seuraava potilas tulee puolen vuoden päästä ovesta sisään.

Katsastamista koskevat säännöt ovat tunnetusti myös erittäin sekavia. Ja kun katsastaja soittaa Trafiin ja kysyy neuvoa, niin vastauksena saa usein jotain ihan kukkua. Semmoisen peukalosäännön voisi mainita, että jos katsastaja ilmoittaa, että hänen pitää kysyä jotain Trafista, niin siinä vaiheessa kannattaa yleensä keskeyttää katsastus ja vaihtaa konttoria.

Ei näitä oikein kukaan osaa kunnolla, ei edes Trafissa. Systeemi on epätäydellinen, mutta sen kanssa nyt vaan pitää elää.
Long John Stroker

flhx

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 joulukuu 16, 11:49:58
...

Ja kun katsastaja soittaa Trafiin ja kysyy neuvoa, niin vastauksena saa usein jotain ihan kukkua. Semmoisen peukalosäännön voisi mainita, että jos katsastaja ilmoittaa, että hänen pitää kysyä jotain Trafista, niin siinä vaiheessa kannattaa yleensä keskeyttää katsastus ja vaihtaa konttoria.
...

Juu mutta ei aina. Itella oli sellanen tilanne etta joskus 2000-luvun alussa kaytin panhardin kyljellaan kun tuli virkea ja hyvin havainnoiva 82v pappa Volvollaan kolmion takaa kylkeen kaupunkialueella. Seurauksena etta pyorasta runko kiero jne. Uusi runko pidemmalla akselivalilla (oli jo aikanaan 90-l puolivalissa muutettu ja prossaleimattu jollekin n.190cm akselivalille), lievan lipsahduksen takia akselivali venahti 210cm, tuolloin oli viela voimassa ns.chopperlaki jossa mainittiin etta suurin sallittu akselivali 200cm, "josta voidaan vahaisissa maarin poiketa". Kavin varmaan viisi konttoria lapi ja kaikissa sanottiin etta eivat uskalla antaa lupaa 10cm pidemmalle akselivalille. Soitin itekin Trafiin ja siella vastauksena tuli etta ei kay.

Rallakka oli jo kadessa ja Aitoon kylaseppa lammitteli jo miggia kun loysin yhden konttorin n. 200km paasta jota oli joku harrastaja suositellut, siella kuulemma touhussa oli viela mukana maalaisjarki. Soitto ja sen aikana ihan asiallisen tuntuinen katsastajaseta kuunteli murheet ja sanoi etta eihan tuo nyt pahalle kuulosta mutta hanen taytyy soittaa Trafiin ja varmistaa asia, soita uudestaan tunnin kuluttua. Siina vaiheessa totesin etta se siita, Trafin kannanhan olin jo kuullut. Soitin kuitenkin uudestaan ja katsastaja toteaa etta juu, Trafin ohjeiden mukaan han saa paattaa etta onko laite turvallinen ja saako muutokset leimata otteeseen, etta tuo tanne vaan niin leimataan. Pannu pakun kyytiin ja baanalle, katsuri katteli laitteen lapi ja totes etta eihan tuossa mitaan vikaa oo, tehdaan uus rekisteriote ja pistetaan mitat virallisesti tietoihin. Tuli sitten viela siina vaiheessa kai suht harvinainen yli 200cm akselivali virallisesti rekisteriotteeseen.

Toki tuosta puuhasta on jo se 15v aikaa etta monet touhut on jo muuttunut...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.