Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pitkään seisseen moottorin käyttöönotto.

Aloittaja uuze, 14 huhtikuu 10, 21:19:35

« edellinen - seuraava »

uuze

Tuli hommattua 1987 fxr ja mittarissa 2054mailia. Pyörä on seissyt viimeset 20v joista viimeset 3 pihalla. Kromit yms. hapettunu hyvin pois mut muuten peli on kuin suoraan liukuhihnalta. Tuli kuitenkin mieleen et pitäisköhän koneelle tehdä jotain tarkastuksia ennen käyttöönottoa. Tietysti perus toiminnot kuten öljynkierto ja ilmavuodot tarkistan ja pahemmin kuivuneet/vuotavat tiivisteet vaihdan mut onko moottorissa jotain mikä saattais kärsiä ylipitkästä seisottamisesta?
Moottori pyörii mut en ole vielä käynnistänyt.

Hemuli

Jos konetta ei ole pyöritelty seisonnan aikana niin männänrenkaat saattaa jumittua sylinterin seinämiin. Sitten kun väkisin rytkäistään kone liikkeelle niin saattaa renkaat katketa. Jos kone ei ole saanut vettä sisäänsä niin tuskin siellä mitään muuta on mennyt.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Itse laittaisin tulpan reijistä esim CRC,tä yms. Pyttyihin ennen kun pyörittelisin, vaihtaisin imusarjan tiiviteet, putsaisin kaasarin I-putsarin, uus öljy filsu/öljyt tulpat yms...Ja kokeilisin miten käy...
HOG Forever Forever HOG

rautapannu

periaatteessa voihan venttiilin jousetkin kuoleutua seisonnassa mut sepä taitaa olla sit toinen juttu??

Erppa

En menisi missään tapauksessa yrittään käyntiin, ei kannata ottaa riskiä koneen särkemisestä huollon puutteeseen. Näissä asioissa ei ole oikoteitä.

Jos kone on seissyt noin pitkään ei sen toimivuudesta ole mitään takeita. Öljyt ja tiivisteet ovat kuivuneet, samoin kondensiovettä on mennyt takuulla moottoriin. Siitä seuraa ruostetta sylinteriputkissa, kiertokangissa, laakereissa, häkeissä, kooleissa, kiinniliimautuneita männänrenkaita, tukkivaa öljymöhnää kanavissa, kuivia tiivisteitä, hapertuneita stefoja, ruostetta öljypumpussa, venttiilit jumissa ohjureissa jne. Auki vaan ainakin kannet ja siitä katseleen mikä on tilanne.

Viimeinen oma motti oli seissyt USAssa muutaman vuoden ilman öljyjä ja pyörittelyä kuivassa tallissa ja oli ihan kypsää kauraa melkein kaiken mustan raudan osalta. Söi miestä avata kone.

-Erppa

Jasu

Miulla olis kuvia parista reilut pari vuosikymmentä lämpimässä seisseestä Maseratin moottorista, toinen oli yllättävän hyvin säilyny ja sitä ehkä olis uskaltanutkin käyttää, vaan toinen olikin sitten sujuvasti jumissa ja laakeripinnat syöpyny yms kivaa...

Ei ole iso vaiva ottaa konetta auki verrattuna riskiin mitä saattaa tulla, ja sitten se mielenrauha minkä siinä saa..!

uuze

Saatetaa tarina loppuun. Mopoa olikin käytetty ja jopa ajettu 3 vuotta sitten ja nyt lähti ilman mitään ongelmia hyvin käyntiin ja toimii kuin uusi. Muutama pieni öljyvuoto jotka korjaantu itsestään, varmaankin tiivisteet turpos kun sai öljyä...