Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Harley polttoaineen ruiskutuksen, EFI, toimintaselostus

Aloittaja Kokkonen, 30 maaliskuu 10, 12:30:23

« edellinen - seuraava »

Santtu

Sitten on tee-se-itse EFI jossa yhdistellään eri komponentteja eri valmistajilta ja joiden kanssa vaihdetaan usein kaiki alkuperäiset (sähkö)komponentit uusiin. Yleisin lienee MegaSquirt -boksi jonka komponentit ja piirilevyt voi ostaa elektroniikkaliikkeestä (YE). Muutama harrastaja myös kolvailee noita satunnaisesti muille valmiiksi, jos itse ei ole varma kolvaamisestaan.

MegaSquirtteja on kolmenlaisia sukupolven mukaan: MegaSquirt I, MegaSquirt II ja MicroSquirt joka kokonsa puolesta sopii parhaiten mp-käyttöön. Näistä kaikki soveltuvat paitsi bensan ruiskutuksen ohjaukseen myös sytytyksen ohjaamiseen.

Etuina tällaisessa on melko matala hinta ja suuri tee-se-itse prosentti, sekä todella hyvä oppiminen moottorin sielunelämästä. Haittana sitten se melko suuri tee-se-itse -työn osuus ja varsinkin aloitusvaiheessa muuttujien suuren määrän aiheuttama valtaisa hämmennys.

MegaSquirtin säätäminen tapahtuu tavallisella laptopilla. Erilaisia ilmaisia säätöohjelmia on monia. Yleisimpiä lienevät MegaTune (vain Windows), Tunerstudio ja MegaTunix (vain Linuxille). Näillä pääsee säätämään lähes kaikkia arvoja. Saat sitten sellaisen kartan kuin haluat, tai lennossa vaihtuvan kartan.

Allekirjoittaneen squirt-projektin säätövaihe Linux-läppärillä (suosittelen SSD-kovalevyllä varustettua konetta HD:n omistajille):

ja karttoja: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1349.0 ja Lontoonkielinen manuaali MegaSquirtin tekoon ja säätämiseen http://www.megamanual.com/ sekä Suomenkielinen MegaSquirt -foorumi jossa tästä voi debatoida asiaan vihkiytyneiden kanssa: http://www.finsquirt.net/forum/

sportster

Hei,

vieläkö olet kanavalla?
Olisi kysyttävää XL1200 vm. 2008 PC III:n säädöistä.

Sportsteri

Kokkonen

Minulla ei ole mitään kokemusta ko. laitteen säädöstä. Laita ongelman kuvaus tänne tai vielä parempi jos avaat siitä uuden aiheen niin jospa joku osaisi autaa.

Kyseessä lienee tämä laite Power Commander III
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Temes

Onko pyörän toiminnan kannalta minkälaisia eroja jos noita efi palikoita vaihtelee? Itsellä xb12r Buell ja racekit paikallaan. Tohon buelliin olisi tarjolla yksi efi ja ajattelin koittaa

Temes

#19
Dobeck performance merkkinen siis kyseinen efi joka on tarjolla

uuspa

Moi! Täällä olla näemmä hyvin perillä asioista! 👍🏼😊 Meillä pyöränä Softail Slim S -17 ja tarkoitus olisi vaihtaa putket (V&H Big Radius 2-into-2 Black). Vakionahan pyörässä on jo vapaasti hengittävä ilmanputsari. Millä palikalla ECM kannattaisi ohjelmoida, kun en varsinaisesti hae mitään lisätehoja vaan ihan normaalia toimintaa pyörältä (ei käy liian "laimealla" jne) uusilla putkilla? Vaihtoehdot ovat FP3, SCreamin Eagle Race Tuner, Screamin Eagle Pro Street Tuner tai Powervision. Millä palikalla hommaa toimii parhaiten ja säädöt osuu todennäköisemmin kohdalle?

Jack

Technoresearch

Ara hoitaa homman Tammisaaressa...
Flatheads!!!