Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautiksen limppujen keventäminen - Kannattaako?

Aloittaja Raimo-Raato, 04 kesäkuu 09, 23:05:17

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Kaverin 900cc rautiksesta levis tuossa Superi-reissulla veivien alapään laakeri ja koska virittäminenhän se on aina meillä pojilla mielessä niin tuli mieleen limppujen keventäminen. Mitä raati on mieltä että kannattaako varsinkin kun pelkkä kiksikäynnistys? Itse en tuosta muuta haittaa keksi kuin käynnistymisen vaikeutuminen.
A.K.A. Rambe

Smokie

Saattaa potkaista takaisin aika mojovasti jos sille päälle sattuu mutta kyllähän maailmassa pelättävää riittää jos sille linjalle lähtee. Tuli justiin aiheesta hyviä kuvia vastaan.

http://loudfastunorganized.blogspot.com/

Hemuli

Eikös se rautis jo tuollaisenaankin kiekaise ihan mukavasti? Muistelisin kyllä että silloin viimeksi kun teikäläisen limppuja prässättiin pois lohkoista niin kauhistelin sitä painoa. Aikoinaan höyläsin 2,5 kg softailin limpuista eikä se ainakaan huonommaksi muuttunut - mitä nyt vitoselta joutui polkaisemaan pari pykälää pienemmäksi jos tuli tiukka ohituspaikka ;D . Tästä viimeisimmästä evosporttiprojektista otettiin sitten huomattavasti maltillisemmin reilut 700 grammaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Joo ainahan se on vara parempaan kiekaisuun ja ei kait se takaisin potki jos sytkä kohdallaan...  ::)
No pitää kattoo miten aikataulut menee sen kasauksen suhteen
A.K.A. Rambe

Mr.Horsepower

Mutt... Menenköhän metsään...

jos eppäilen kannattavuuta pelkästään jos ei siiten tasa painota mäntiä ja kiertokankia samaan sysyyn...

Kevennyksen suhteen...???

ettei resonassit hajota laakerointia ? Ja kuljettajaa XD
Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

#5
Ja alkuperäinen kysymyshän on yli puolentoista vuoden takaa ::)... Tuo kyseinen Sportsteri löytyy nykyään projektialbumissa "Dirty Bastard" nimellä.

Ei kai herra hevosvoima vaan kuvittele että joku menee höyläämään kampurasta kiloja pois ilman että muihin pyöriviin osiin tehdään tarvittavia muutoksia? Ei tää nyt sentään mikään Suomi24 ole ;D... Tuossa aiemmin viittasin softailiin josta otin aika rajusti tavaraa kampurasta, siinä meinasi puntitus tuottaa vaikeuksia kun olisi pitänyt ottaa niin paljon tavaraa pois keskitapin läheltä.

Miten männät tasapainotetaan :D? Siis muuten kuin että niistä tehdään toisiinsa nähden samanpainoiset?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mr.Horsepower

#6
niiih just...
männtä vaakalle... ja eikun jollain jyystämään ett saadaan saman painosekski...

kuten muutkiin palikat....  siiten laskettaan tarvitava vastapaino... ko massan painoksi ??
eiks juu

ettei vaan limpun kyjestä esim ota vaan umpimähkää kamaa poikeen...

ihmettele kun mikäs sille nyh tuli :D





Savolainen Super sankari... VITUIX MÄÄN

Hemuli

Mäntien kairaamisesta... Joskus koittanut oikaista sen verran ettei tarttis kampuraa purkaa kun on vaihdettu mäntiä - esmes 883->1200 konversiossa. Punnattu männät ja todettu ero, sitten isommasta männästä kairaamaan pois. On meinaan alumiini aika kevyttä, siinä vaiheessa kun on ruvennut jo pelottamaan niin ollaan vasta saavutettu 30% tavoitteesta. Sama pätee kannen avartamiseen, kuutiosentti on yllättävän iso pala.

Toisaalta, kaikki veekoneiden kampurat puntitetaan kertoimella - eli yksikään ei ole tarkalleen tasapainossa. Se tarkoittaa sitä että pienet heitot pyörivissä massoissa ei aiheuta mitään muuta kuin että resonaatio siirtyy kierrosalueella suuntaan tai toiseen. Hiukan hymyilytti kun S&S:n tasapainotusohjeessa puhutaan gramman kymmenyksistä... Todellisuudessa kymmenienkään grammojen heitot mäntien painossa ei vaikuta yhtään mihinkään.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Yhdelle tapille kangitettu 45° V-twini on aina epätasapainossa. Se mikä on resonaatiovapain kierrosalue riippuu juurikin vastapainosuhteesta. Mäntien painotasauksessa usein käytetty myös männäntapin kevennystä mut ei sieltäkään mahdottomia saa pois. Männät jos on keskenään samassa painossa(tekijän hyväksymät toleranssit huomioiden) niin sopivan vastapainosuhteen saaminen limppuihinhan vaatii usein kevennystä, joka vaan ei todellakaan ole kokonaisuudessaan symmetristä. Noiden kanssa normaalissa katuvireessä ei kyllä todellakaa ole mistään gramman osista kysymys, kuin korkeintaan koneen tekijän psyykkeen kanssa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.