Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Auton vannetta pyörään

Aloittaja smela, 08 huhtikuu 10, 09:11:02

« edellinen - seuraava »

smela

"Hieman" tarvis apuja ko. teemaan .  Kaksi pelti vannetta halkaistu ja tarvittava lisäpala väliin lisätty, ongelmana pinnojen vaatima kuppi, minkälaisella työkalulla ja millä menetelmällä nuo sais helpoiten aikaan ? 
Samalla vois kysyä pitääkö paikkaansa että tuosta uloimmasta vanteen reunasta joka kääntyy ulospäin, pitäisi tuo reunus ottaa pois jotta mp rengas menisi yleensäkkin päälle , sain vinkin kaverilta mutta vahvistusta en löytänyt edes herra googlelta. Se reunus joka siis kääntyy reilun 90 astetta ulospäin.


Hemuli

Mulla oli noi prässityökalut lainassa vuosia kunnes palautin ne omistajalleen kun ei enää viitsinyt nähdä vaivaa vanteiden teossa. Nykyään kun saa kaupasta sopurahaan valmiita... Mutta joka tapauksessa, ei se kalu ollut sen kummoisempi kuin päästään pyöreäksi työstetty rautatanko sekä sitä vastaava kuppimallinen alasin. Sitten vaan prässiin sopiva kiinnike johon tanko menee ja prässäilemään. Alasimena voisi todennäköisesti käyttää ihan vaan pyöreää reikää ilman kuppia mutta kun kaveri oli sellaiset tehnyt niin niitä käytettiin.

Kannattaa sitten tehdä muutama koeprässäys saman paksuiseen teräslevyyn ja hakea oikea voima, tuollainen peltivanne kun repeää aika helposti jos liikaa painaa. Yhden pilasin ja opin ;)...

Miksi se vanteen reunassa oleva lippa pitäisi ajaa pois? Onhan noita prätkänvanteissakin ja hyvin menee kumit päälle.

Ihan vaan varmistuksena - onhan noi käyttämäsi vanteet sen verran uusia että siinä sisäpuolella on pieni kehää kiertävä "nystyrä" joka pitää renkaan paikallaan vaikka paineet katoaisi? Vanhemmissa esim. kuplan vanteissa sitä ei ollut ja voi olla aika hurja prätkäkäytössä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Kyllähän tollanen lippa on melkein kaikissa prätkänkin vanteissa. Joissain kapeissa 18-21" sitä ei ole, vaan reuna on käännetty "makkaralle".
Veikkaan, että jos lipan sipasee veks siitä reunasta, vanteesta tulee käyttökelvoton lerppu. Se jäykistää sen kyljen.

Se nystyrä mikä pitää renkaan tyhjentyessä paikallaan, tais tulla autonvanteissa käyttöön tubelessin mukana. En oo kyllä varma. Mutta ei kai tollasessa HD 50-luvun orgisvanteessa sellasta ainakaan oo?

Jack

no ei, eikä kyllä niissä muissa pinnavanteissakaan mitä mä oon kuikuillu. (tai sitten mä en oo tajunnu mikä se siinä mua kiusaa)
Ja ei se autonrengas siinä kuplan vanteella tyhjentyessään mihinkään pyöriny.

Saabismia, sanon minä.
Flatheads!!!

smela

#4
Kiitokset vastauksista , täytyy koittaa valmistaa tommonen työkalupari.

Tuota lipan poisto juttua en itsekkään oikeen ymmärtäny, mutta kaveri sanoi ettei mp kumi tahdo mennä päälle jos tuota lippaa ei laske/poista , koitanpa jättää nyt lipan paikoilleen, kun vahvistitte olettamukseni ettei tuolle toimenpiteelle ole tarvetta.

Nystyrästä ei havaintoa, täytyy kurkata kun käy tallilla.

tyg

Tuota nystyrää/uraa gummin ja vanteen "liitoskohdassa" olen kuullut kutsuttavan
tubeless-uraksi,, joten kait se sisägummin käyttö tai tubeless merkintäisen renkaan käyttö on määräävä tekijä.
Jossain 60-70-luvun volvon vanteissa se oli vain toisessa reunassa.

Ainakin tien poskessa gummin paikkaaminen on 50-luvun henkeen helpompaa, jopa mahdollista,
jos uria ei ole ja keskisyvennys syvä antamaan päälirenkaalle tilaa nousta reunan yli.

Swapeista etsin noita vanhempia urattomia 16" vanteita männävuosina. Yksi kahdestakymmenestä oli sellainen.