Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ensikäynnistys

Aloittaja Lexus, 25 maaliskuu 10, 04:56:14

« edellinen - seuraava »

Matchless

Kiitoksia herroille selkeistä ja kattavista vastauksista!
Asiat avautui sen verran että taidankin kokeilla pudottaa diapam-satsin puoleen tässä starttia odotellessa :)

Hop Up

 "takapytty saa aina rikkaamman seoksen koska se sytyttää ensin ja saa kaiken mitä imusarjassa on, etummaiseen menee sitten mitä se ehtii kaasarista imaista"

Tätä en ihan ymmärtänyt. Eikö se ole niin että kun takapytty sytyttää niin siitä on 405 kampiakselin astetta etupytyn sytytykseen, ja sitten taas 315 astetta takapytyn sytytykseen. Ja kai joskin samat astevälit imutahtien välillä.

Hessu

Joo, kyse on nimenomaan siitä että etu-taka (315 astetta) imutahdin välinen aika on lyhyempi kuin taka-etu (405 astetta).
Kaasarissa ja imusarjassa olevalla polttoaineseoksella on tietty liike-energia. Tää liike ehtii tietenkin hidastua pidemmän imutauon aikana. Kun pisaroitunu bensa on painavampaa kuin ilma, sen liike hidastuu enemmän kuin ilman. Lopputulos on että etupytty saa laihempaa seosta ja käy kuumempana. Eli käytännössä etupytty auttaa takapytyn täyttöä.

Siis palotapahtuma on kuumempi edessä. Mutta se on ihan eri asia kuin moottorin osien pintalämpö. Toki etuKANSI saa paremman ajoviima jäähdytyksen, mutta niinkuin Lyytinen kertoi takapytyn MÄNTÄ saa paremman öljyjäähdytyksen (ehkä). Nekin on oikeastaan kaksi eriasiaa. Ja sen männän lämpö on melko hankala koti konstein mitata.
Ehkä sen takia, että kyllähän se lohkossa oleva öljynkaapija melko tehokkaasti poistaa öljyn limppujen pinnasta. 


Männän kautta eli männätapin ja veivin kautta siirtyy iso osa lämmöstä öljyyn. Siksi onkin normaalia että männätapit ja veivin silmät on selkeästi sinisiä täysin ehjänä puretuissa moteissa. Twincamihinhan muistaakseni tuli kampikammioon öljysuuttimen jotka strittaa öljyä männän alle. Samaa tapaa on luiskalaakerimoteissa käytetty jo iät ja ajat poraamalla snadi reikä veivin alasilmään mäntää kohti.

Tää ei liity mitenkään käynnistykseen eikä vaikuta juuri kenenkään motin toimintaan mitenkään. Lähinnä besservissereiden paskanjauhantaa. Mutta toisaalta ihan hauskaa teoreettista pohdintaa.


ma^ko

#48
Kuinkakohan paljon tuo 90° kokonaisero tuossa hukkakierroksen pituudessa oikeasti vaikuttaa saatavilla olevan seoksen laatuun ja sylinterin täytökseen? Joutoaikaa joutokierroksessa on kuitenkin se reilu kolmesataa astetta minimissään, et ei se kauhean vajaalle kyllä jääne tuosta syystä. Tuskin se pidempikään tauko oleellist pisaroitumisonkelmaa aikaansaa. Mä luulen aikas vakaasti et tämä ongelma/ominaisuus on enemmän teoriittinen kuin todellinen. Etunen ja takanen tahtoo toisistaan hieman poikkeavan seoksen vaikkeivat ruokailisi samasta imusarjasta...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hop Up

Kiitos selvennyksestä. nyt ymmärrän että että pidempi tauko antaa huonomman täytöksen.
Mutta hyviä ensikäynnistyksiä!

ezmo

Miksiköhän a miottorin ohjeen osa1 jälkeen ei vaihdeta öljyn suodinta, vasta vaiheessa 2?

Osa1
Ensimmäiset 100 km ovat kriittisiä männänrenkaille. Älä ylitä 2500 rpm, älä kiihdyttele, älä väännätä äläkä aja ruuhkassa (kuumassa). Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy.

osa 2
Seuraavat 700 km. Älä nosta kierroksia yli 3500 rpm. Aja tasaisesti. Älä kiihdyttele, älä vedätä. Vaihda ajon jälkeen moottoriöljy ja suodatin.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

ma^ko

Koska se on satkun jälkeen ihan turha vaihtaa, suotimessa on kuitenkin sen verran suodatinmateriaalipintaa, ettei satkussa uutuuttakaan hioutuvassa koneessa se tukkeudu edes teoriassa. Tuon öljynvaihdon tapeellisuudenkin ekan satkun jälkeen voi kyseenalaistaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

72shovel

Nyt olisi oma laitoskin ensikäynnistystä vailla, shovelissa uusi moottori kiinni ja pyörä laitettu siihen pisteeseen, että bensaa tankkiin ja polkemaan. Öljyt laitoin tänään säiliöön ja haluaisin nyt jollain tapaa tarkistaa että öljy kulkee pumpun läpi koneeseen niinkuin pitää. kyseessä siis kiksillinen peli ainoastaan. Seuraavat konstit kokeiltu:

- Avasin lohkon öljysihdin tulpan ja potero on kuiva. --> poljin vartin ja edelleen kuiva. onko ok?
- Avasin öljypumpun taaemman (matalammalla olevan) tulpan, jossa jousi ja kuula. --> kuiva mutta märkä pohjalta, poljin minuutin ja öljyä nousi puoleenväliin ja roisku vähän pihalle. samalla kampikammion huohotinletkusta tuli asennusvaiheessa laitettua öljyä lattialle.

Uskaltaako käynnistää? itse ajattelin näin, että kuulapesästä noussut öljy näyttäisi vihreetä valoa?

72shovel

Vastaan itselleni, öljy alkoi tulemaan paluuletkusta kun polki molemmat tulpat auki ilmat pois välistä.

Polkaisin pyörän käyntiin, öljynkierto pelaa hyvin mutta kierrokset tavattoman korkealla (super e:n perusasetukset)
korvakuulolta paritonnia kierroksia, no säätämään kaasaria tietysti muttei kierrokset laskeneet, vaikka tyhjäkäyntiruuvi auki ja läppä täysin kiinni?!? stumppailua muttei sammunut kuitenkaan, ampui liekkiä välillä kaasarista ja ainoa millä sain kierrokset laskemaan oli seosruuvin kääntäminen melkein kiinni, siis laihalle?!... takapytyn tulppa näytti irrottaessa ettei ollut polttanut ollenkaan. nyt loppui meikäläiseltä ymmärrys. Sytkä ja ajoitus tsekattu, kärkivälit oikeat. kipinä katsottu maadoittamalla tulpat runkoon ja pelaa moitteetta. 

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Olisko kaasuvaijeri sittenkin pikkasen tiukalla ja läppä raollaan. Kaverin laittees oli tämmönen oire viime kesänä.

72shovel

Syyllinen löytyi kun poistin putsarikotelon, kaasuläppä oli snadisti raollaan, mutta syy ei selvinnyt, meinaan vaijerit eivät olleet liian tiukalla. samassa huomasin toisen erikoisen oireen kun kääntelin kaasua. mulla on kiihdytyspumppu pohjasta sen 2 kierrosta auki. ei ruiki bensaa. käänsin 2 kierrosta lisää, alkoi bensaa tulemaan. taas takaisin 2 kierrosta kiinni eikä mitään.

Sitten sormella tökkäsin läpän yläreunaa että se sulkeutui kokonaan. nyt kaasu pelaa auki ja kiinni niinkuin pitääkin, ja alkoi ruikkimaan bensaa kiihdytyspumppukin?! voiko pakasta vedetty kaasari olla niin jumissa yms että oireilee just noin. hienoa kyllä että sattu just ensikäynnistykseen...