Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapään kytkimen säätö

Aloittaja Kokkonen, 11 helmikuu 09, 21:54:25

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Rautapään kytkimen säätö on usein kysyttyä, siispä:

Rautapään kytkimen säätö

Sääntö nr.1 öljyä kytkinvaijeri hyvin!

1970 (ja aikaisemmat)
Kytkimen säätö löytyy koneen oikealta puolelta.

Löysää lukitusmutteri ja käännä säätöruuvia auki (vastapäivään) muutama kierros. Kytkimen avausvivun tulisi nyt nojata koneen kiksinposkessa (sisäpuolella) olevaan topparinastaan, kun kytkinkahva on täysin päästettynä. Jos vipu ei pääse nastaan asti, tarkasta kytkinvaijerin kunto. Säädä  kytkinvaijeri niin, että avausvipu juuri irtoaa topparinastasta. Kytkinkahvan tulee nyt pysyä ääriasennossaan (päästettynä). (Koska jousi vetää avausvipua kohti topparia).
Säädä kytkimen säätöruuvia myötäpäivään, kunnes kytkinkahvassa on 1/8 vapaata sen kokonaisliikkeestä (kyllä, näin sanoo manuaali).
Säätöä voi tehdä siten, että pitää toisella kädellä kytkinkahvastä löysiä poissa ja säätää samaan aikaan toisella. Näin on aika helppo todeta, milloin kahvassa on vielä vähän vapaaliikettä jäljellä.

1971 ja myöhäisemmät
Kytkimen säätö löytyy koneen vasemmalta puolelta, ensiön takimmaisen tulpan alta.

Löysää kytkinvaijerin säädön lukitusmutteri ja käännä säätöä sisäänpäin, kunnes kytkinkahvassa on reilusti vapaata liikettä.
Avaa ensiön tulppa. Avaa säädön lukitusmutteri. Käännä säätöruuvia sisäänpäin (myötäpäivään), kunnes ruuvissa tuntuu vastusta, tästä vielä kaksi kierrosta lisää sisäänpäin.
Säädä kytkinvaijerista kaikki vapaaliike pois vaijerin säädöllä, mutta ei niin, että vaijeriin tulee jännitystä. Varmista, että kahvassa eikä vaijerssa ole yhtään vapaaliikettä. Kiristä vaijerin säädön lukitusmutteri paikalleen. Käännä kytkimen säätöruuvia ulospäin, kunnes vastus lakkaa tuntumasta, ja taas sisäänpäin juuri siihen pisteeseen, kun ruuvissa tuntuu taas vastusta. Käännä tästä pisteestä säätöruuvia ¼ - ½ kierrosta auki (vastapäivään) ja lukitse se lukitusmutterillaan. Tarkasta kytkinkahvan vapaaliike, sen tulisi olla 1/8 tuumaa (n. 3 mm).
Sulje ensiön tulppa.

Nuo ohjeet ovat tehtaan manuaaleista. Käytäntö on omalla kohdallani osoittanut, että pienemmilläkin vapaaliikkeillä joutuu joskus pelaamaan, saadakseen kytkimen irrottamaan kunnolla. Mutta noista tehtaan antamista arvoista on hyvä lähteä liikkeelle.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Sepixlh

Jos kytkimen kanssa on ongelmia niin toinen tarkistettava asia on että ensiössä on oikea määrä oikeanlaista öljyä.
Oikea määrä öljyä on enskassa silloin pyörä on suorassa ja tarkistusruuvin reiästä ei öljyä valu (tursua) ulos.
Sportsteriin suositellaan Sportster transsmission Fluidia, 71-76 joissa on ensiössä kampikammion huohotusventtiili (breahervalve) paikoillaan voidaan hyvin käyttää samaa öljyä kuin moottorissa koska ne jossain määrin sekoittuvat.
Uudemmissa -77 -> tuo venttiili on poistunut ja öljy suosituksena on myös tuo Transmission Fluid, itse asiassa suositus on 71->. Menekki on noin 6 desiä joten hinnasta ei ole kiinni eli tässä ei kannata sitä euroa säästää.
-70:ssä on ainakin ollut kuivakytkin ja siinä on omat kujeet.
Siis mitä nyt taas..