Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

vieras kilpinen peli vieraassa maassa

Aloittaja casey jones, 27 helmikuu 10, 20:53:09

« edellinen - seuraava »

casey jones

sen suuremmin ettimättä: jos on suomenkilvissä suomen lain mukainen..tai ainakin vahvasti mukaileva pyörä maassa jossa nyt sitten on taas hiukan eri säännökset ni mitä tapahtuu. Voiko paikallinen virkavalta alkaa vaatiin esim vilkkuja vaikka suomen pykälän mukaan ei tarvi olla?

Smuige

Riippuu maasta ja tapauksesta.

Edes hieman enemmän tietoa lähtökohdasta.
Eurooppa?
Australia/Uusi Seelanti?
Aasia?
Amerikka?

Esimerkkinä jossain alueilla Saksassa lähtee pyörä takavarikkoon vaikka siinä siinä Suomen lakien/säännösten mukaan ei tarvitsisi olla esim etujarrua.

Riittävän vanhalla vehkeellä et saa edes (Euroopassa) ajaa joka kaupungin keskustaan, vaikka Suomessa saisit käydä millä tahansa nakkarilla.

Kokkonen

#2
Kuten Smuige mainitsi, maakohtaisia eroja löytyy.

Itse tunnen kovin rajallisesti Saksan liittovaltion  lainsäädäntöä, mutta otetaan sen yksi asiaa koskeva pykälänkohta

Lainaa§ 20 Abs. 1 Satz 1 FZV:

In einem anderen Mitgliedstaat der Europäischen Union oder einem anderen Vertragsstaat des Abkommens über den Europäischen Wirtschaftsraum zugelassene Fahrzeuge dürfen vorübergehend am Verkehr im Inland teilnehmen, wenn für sie von einer zuständigen Stelle des anderen Mitgliedstaates oder des anderen Vertragsstaates eine gültige Zulassungsbescheinigung ausgestellt und im Inland kein regelmäßiger Standort begründet ist.


Jossa sanotaan että ajoneuvoa voi käyttää (Saksan) sisäisessä liikenteessä jos kyseessä on toisessa EU maassa tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa katsastettu ajoneuvo, jonka katsastus on voimassa, eikä sillä (omistajalla/kuljettajalla?) ole vakituista asuinpaikkaa Saksassa.

Näin yksinkertaista käytäntö kuitenkaan ole. Smuigen mainitsema tapaus lienee tapahtunut Baijerin osavaltiossa (ja aikana jolloin Suomi ei ollut vielä  EU-jäsen?), joka tunnetusti on tiukkapipoinen erityisesti muuteltuja ajoneuvoja kohtaan. Myöskin saksalaisia, joita siellä joutuu vielä herkemmin takavarikkoon, kuten tietty muuallakin Saksassa. Täällä kun poliisilla/katsastusviranomaisella on tienpäälä tapahtuvassa kontrollissa oikeus ottaa ajokki tutkittavaksi jos on syytä epäillä, että ajoneuvo ei ole rekisteriotteen mukaisessa kokoonpanossa. Sinne jää omistaja tienposkeen. Selvitys saattaa kestää vuodenkin. Jos mitään rikettä ei löydy saa ajokin takaisin, jos löytyy tulee huomattavat sakot.
Toinen pieni esimerkki on Turkista maan rekisterissä EU alueelle matkalla olevat ajoneuvot. Ne joutuvat Turkin rajalla TÃœV katsastukseen, oli kansallinen katsastus voimassa tai ei. Näiden ajoneuvojen tulee täyttää jotkut EU vaatimukset, mutta en osaa sanoa mitkä. Jarrut ja valot nyt ainakin joutuvat syyniin.

(Edit1: ne typot..)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kiiski

#3
Tästä hommasta  löytyy yks omakohtainen kokemus. 90-luvun puolivälissä olin silloisen tyttöystävän ja yhden frendin kanssa keski-euroopan turneella, silloin ensimmäinen virkavallan vittuilu tuli Sveitsin rajalla, kun tullimies tuli juosten vastaan ja sano että teillä ei ole mitään asiaa tähän maahan ja pani tekemään u-käännöksen siihen paikkaan. Päästiin me kuitenkin sielläkin käymään luikahdettiin Lichtenstainin kautta, eipä ollu hääppöstä. Mutta se pahin paikka tuli paluu matkalla, frendi oli saanut paska rykärit ja lähti omia aikojaan ajelee kotiinpäin. Me tultiin kahdessa päivässä ylös pohjois Italiasta ilman takajarrua joka oli ottanut helteitä alpeilla, vettä sato v....ti koko ajan ja etulokari oli jäänyt asentamatta, koska pyörä oli mielestäni bobberi. Pysähdyttiin Hampuriin pariksi päiväksi tekemään kaikkia biker henkisiä hommia, ostelemaan ketju-lompakoita ja live to ride paitoja kyllä te tiedätte. Kun yhtä äkkiä keskellä Reeberbahnia poliisit teki kammo rynnäkön ainakin 10 poliisia saarto meidät keskelle katua, ne nosti sellaset mellakka aidat ympärille ja sulki koko kaistan, ai että olin kusessa. Siinä sitten parin oluen juoneena mietin saksan promille rajoja ja syntyjä syviä. Niitä kuitenkin kiinnosti vain prätkä jota ne piti täysin saksan lakien vastaisena, siinä sai vakuutella ihan tosissaan kaikilla vieraan kielen sanoilla mitä osasin että hyvä se on, saattoi tietysti asiaa auttaa polvillaan rukoilu ja vuolas kyynelehtiminen sekä nopeasti kostuva vasen lahje. Tilanne kuitenkin päättyi toteamukseen, jos olisin saksalainen, pyörä lähtisi takavarikkoon samantien ja voisin jatkaa matkaa jos suksisin v....n suorinta tietä mahd.nop. Jäi ketjulompakot ostamatta.

Kokkonen

#4
Hyvin voin uskoa tuon Kiisken tarinan…Hampuri on ollut hieman herkkää aluetta aikanaan klubitapahtumiensa myötä.
Itävallan rajallakin saattaa nousta käsi pystyyn, jos Baijerin on onnistunut läpi ajamaan.

Omakohtaisia vastaavan tapaisia kokemuksia ei ole kuin -99 SR reissulta Itävallasta, jolloin paikallinen punakka konstaapeli piti meille puhuttelun, mutta rauhoittui kun totesi ettei ymmärretä mitään ja ollaan ulkomailta. Asia koski kylläkin ajamista, ei pyöriä.

Omakohtaisena kokemuksena voin vielä kertoa, ettei meillä ole ollut täällä Saksassa 7 ja puolen vuoden oleskelun aikana  mitään vastaavaa ongelmaa, ei silloinkaan kun pyörät olivat Suomen kilvissä. Mutta nykyäänkin tilanne on rauhoittunut, kun on esittänyt suomalaisen ajokortin. Ei kuitenkaan pidä tuotakaan yleistää, riippuu paljon kontraajasta kuin omastakin käytöksestä.

Smuige mainitsi vastauksessaan myös nuo mahdolliset ajorajoitteet kaupunkeihin. Tuohon osaan kommentoida Saksan osalta jotain. Saksassa on monia kaupunkeja, joissa on alueita (Umweltzone) joihin saa ajaa vain tietyn hiukkaspäästöluokan autolla. Liikennemerkien osoitetaan joko punaisella (päästöluokka 2)  keltaisella (päästöluokka 3) tai vihreällä (päästöluokka 4) pyöreällä merkillä, mikä aste auton tulee täyttää. Siis vain auton. Tuon päästöluokkamerkin saa paikalliseen autoon katsastusasemalta (5 - 19 Euroa) pakokaasutestin perusteella, joka tietty maksaa erikseen, mutta se hoituu yleensä katsastuksen yhteydessä. EU:n muussa jäsenmaassa rekisteröityyn autoon tarran saa tilaamalla päästötietoja vastaan maksaa 29,95 E. Siis rajoite koskee vain liikennemerkein osoitettuija alueita, ei yleisesti koko Saksaa. (Edit: ilmeisesti vihreään tarraan pitää olla Euro 3 luokitus, 2:lla saa vain keltaisen)
Tämä päästöluokitus ei ole ihan sama kuin normaali pakokaasutesti, siinä ei mitata CO2 päästöjä vaan nimenomaan hiukkaspäästöjä.
Moottoripyöriä rajoitus ei koske. Museokilvissä olevia autoja säännökset koskevat vaihtelevasti, riippuen paikallisesta sääntelystä. Ko alueeen sisällä asuvia ei säännöstö koske.

Sveitsissä lienee käytössä joku vastaava systeemi, mutta varmana eroavaisuuksia Saksan käytäntöön löytyy.
Nämä säännökset tulevat takuuvarmasti edelleen yleistymään ja kiristymään. Siihen ei ennustajanlahjoja tarvita.

Tuulilasitarrojen kuvia ja lisää infoa:
http://www.umwelt-plakette.de/bilder%20plaketten%20und%20verkehrszeichen.php?SID=ed9k13mnp8npbjqramu27kjln5
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

casey jones

joo tosiaan tuo maa nyt olis voinu mainita eli saksan maa :P
..ei ole kyllä tähän mennessä ollut mitään ongelmaa mutta kun tuossa nyt sitä rassaa ni asentaakko vilkut vai ei..toisaaltaan pääsee varmaan helpommalla ja pienemmällä hiellä ja pelolla asentamalla ne..

Asuinpaikka on saksa joten tuo pykälä § 20 Abs. 1 Satz 1 FZV: ei taida tähän päteä. ei tahtois alkaa ny kilpiä vaihteleen kun tiedä kauaa täällä asustaa..



Thomas

#6
Lainaus käyttäjältä: casey jones - 01 maaliskuu 10, 12:54:35
Asuinpaikka on saksa joten tuo pykälä § 20 Abs. 1 Satz 1 FZV: ei taida tähän päteä. ei tahtois alkaa ny kilpiä vaihteleen kun tiedä kauaa täällä asustaa..

Niin tuohon sitten täytyy mainita, että mikäli vakituinen asuinpaikkasi on Saksa, tulee myös käyttämäsi ajoneuvosi rekisteröidä ko. maahan (tietyn ajan kuluessa). Eli samaan tyyliin kuin Suomessa asuva henkilö ei saa ajaa ulkomaisessa rekisterissä olevaa ajoneuvoa (tietyin poikkeuksien tietenkin).

Tosin sitä voi miettiä, että mikä on todennäköisyys, että
a) virkavalta pysäyttää suomipyörällä ajellessa,
b) saavat selville asuinpaikkasi,
c) eivät usko selitystäsi, että vasta viime viikolla toit pyörän, etkä ole ehtinyt aloittamaan rekisteröintiä..

Lisäksi suomalaisilla vakuutusfirmoilla taitaa olla jossain präntättynä, että liikennevakuutukset ovat voimassa vain 1 vuoden ulkomaille muuton jälkeen. Autojen kanssahan tuossa tulee katsastuskuviot vastaan (vanhemmilla autoilla siis), mutta pyörien kanssa kannattaa selvittää omasta vakuutusyhtiöstäkin.

Lisää vastaavista aiheista löytyy vaikkapa suomalaiset.de foorumilta.
Samaten kokemuksia ja keskusteluita löytyy muutamalla pikaisella haulla googelinkin kautta. Tosin kannattaa pitää myöskin mielessä, että yleensä näiden lakien ja pykälien tulkinnat kulminoituu siihen virkahenkilöön joka haluaa eu-kansalaista kyykyttää.. Itselläni vastaavia ongelmia/mietintöjä täällä vielä vallattomammassa maassa..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Miikka L

Jaaha.
Ja mä kun luulin että täällä kekkosslovakiassa on omituisia lakeja.
Ei kai tää suomistoliitto taida niin paha paikka ollakaan kuin luulin.

akrapu

Joo, Saksa on tunnetusti p...ka maa. Ei nyt kuintenkaan haukuta Saksaa kovin paljoa, kun ei ole puhtaan jauhot pussissa Kekkoslovakiassakaan. Eikös meillä männä vuonna ollut näyttävät ratsaamiset Helsingin laivasatamissa, kun poloiset euro-paikkerit koettivat viekkaudella ja vääryydellä tunkea meidän bileisiin Seinäjoella  8). No, meni vähän off topic.
- akr

Lyytinen

Kyllä kun lukee eilisestä 2.3. Savon Sanomien yleisönosastosta yhden itseään tärkeänä pitävän vuokon kirjoitus niin veri alkaa kiertää. Kaikkea sitä sananvapauden (heh) nimissä pitää sietää.

casey jones

ite kyselin akelta mutta ei tullut kysymykseen mitään selkeetä vastausta..esim. jos laitan saksan kilvet ja tuon pyörän takas suomeen joudunko tullaan uudelleen..hanurista jos näin on.

äänistä saksassa kuulemma ollaan kovin tiukkoja..kaverini seurasi sivusta ku uudesta ferrarista lähti kilvet äänien vuoksi..siis orava pakoputkeen

ei se suomi välttis kaikessa niin paha tosiaan ole..onneksi saksalaisilla on mainio huumorintaju..tai sitten minun vitsit on vaan niin huonoja..no jaa. laitetaan pakolliset rojut pyörään ja toivotaan parasta.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: casey jones - 03 maaliskuu 10, 20:44:01
ite kyselin akelta mutta ei tullut kysymykseen mitään selkeetä vastausta..esim. jos laitan saksan kilvet ja tuon pyörän takas suomeen joudunko tullaan uudelleen..hanurista jos näin on.

Meillä on myös Suomesta tuotu pyörä mukana ja se on nyt Saksan kilvissä. Siitä on aikanaan Suomeen verot maksettu, ei niitä toistamiseen enää tarvitse maksaa. Nyt siitä sensijan maksetaan veroja vuosittain Saksaan.  :). On ollut hyvä pyörä verottajallekin. Onhan siitä dokumenttia sullakin, kun pyörä on nyt Suomen kilvissä. Säästä rekisteriote tai sen kopio, sekä sitten myös saksalainen rekisteriote tai kopio, jos sellaiseen ratkaisuun päädyt. Niistä näkyy jatkumo, että vehje on ollut rekisterissä ja liikenteessä koko ajan. Jos nyt joku alkais uudelleenrekisteröinnissä nikotteleen, kun on Suomen rekisteristä poistettu ja sinne sitä takas yrittää. Suomessa kun rekisteristä poiston jälkeen on kuulemma jotain pulmaa saada mopo kilpiin uudestaan. :-\
Tuo ei taas ole Sakulassa mikään ongelma.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W