Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Melumittaus!

Aloittaja RBR, 25 toukokuu 11, 14:52:26

« edellinen - seuraava »

jannu

No ihan samaa ajattelin...  ???
Yleensä se provo laitetaan liikkeelle vasta yhtä aikaa joka keväisen koirankakka-keskustelun aikoihin, mutta....maailma muuttuu..  :(

...vai onko tässä tullut niin kyyniseksi, että kääntää positiiviset uutisetkin mielellään sinne miinuksen puolelle...?

Mika_P

Herätellään wanhaa ketjua --> Viimeisimmässä trafi päivityksessä tuli tuo 103db raja hieman vanhemmillekin, eli sovelletaan myös 1975 rautikseen.

Onnistuukohan millään huiluvirityksillä drag pipeihin, vai pitääkö etsiä ihan orkkisputket joihin mahtuisi enemmän täytettä?

Kiwi

Joku vessaharja tai jotain vastaavaa sinne vaan ja menoksi, 103 dB on loppuunsa aika paljon.

ranze

Mulla on pannussa lyhyet dragpipet. Mulla on myös kuulolaitteet ja 24/7 stereotinni.

Hommasin Hotbikesta HP plus huilut, ei mitään villoja vaan pelkät huilut putkeen. Poistivat sen ihan repivimmän äänen mikä oli tarkoituskin. Kuullostaa harrikalta muttei hajota korvia.



Voisitko Mika avata tuota muutosta? Kai -50 luvun rutkut saa vielä pörpöttää?
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Tämä MMAF taulukko(ko) ei ole voimassa?  :o


Lainaus käyttäjältä: Mika_P - 22 syyskuu 21, 12:11:49
Herätellään wanhaa ketjua --> Viimeisimmässä trafi päivityksessä tuli tuo 103db raja hieman vanhemmillekin, eli sovelletaan myös 1975 rautikseen.

Onnistuukohan millään huiluvirityksillä drag pipeihin, vai pitääkö etsiä ihan orkkisputket joihin mahtuisi enemmän täytettä?


Lainaus käyttäjältä: MMAF
B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)


Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.

Ohiajotestin saa uuden lain mukaan suorittaa myös katsastuskonttorilla, mutta kaikilla konttoreilla ei ole tarkoitukseen soveltuvaa mittausaluetta. Lisäksi sen voi tehdä hyväksytty asiantuntija, MMAF tulee hakemaan valtuuksia tehdä myös melumittauksia.

On huomattava, että moottoripyörä voidaan kopterilain ohella hyväksyä myös alkuperäisen käyttöönottoajankohtansa vaatimuksilla. Tällä on merkitystä lähinnä ennen 1.12.1957 käyttöönotettujen moottoripyörien osalta, jolloin meluvaatimus oli yksinkertaisesti "tehokas äänenvaimennus".
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Tuusulan T-Bone

On se vielä siirtymäajan loppuun, 31.12.2022 saakka. Sen jälkeen raja-arvo muutoskatsastuksessa 103 dB(A). Tai vaihtoehtoisesti käyttöönottoajankohdan vaatimustaso.
Long John Stroker