Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin kiertokangen sivuttaisvälys

Aloittaja Tapio, 03 marraskuu 20, 21:00:40

« edellinen - seuraava »

Tapio

Nyt tarvis moottorirakentajagurujen neuvoja! Päivitin tuossa shovelin alakertaa JIMssin 3-reikäisellä keskitapilla ja kasausvaiheessa panin merkille kiertokangen alapään jumalattoman sivuttaisvälyksen 1,6 milliä. Välys ei johdu uudesta keskitapista (tarkistin vanhalla) ja Pronssiprikat on uudet. Naaraskangen leveys specsien ylärajoilla jonkin s&s taulukon mukaan..

Mikähän tässä nyt neuvoksi? Millä välystä saa pienemmäksi tai tarviiko sitä edes saada????....

Lyytinen

Ne pronssiprikat sen mukaan minkälaiset laakerihäkit. Sulla on varmaan nyt syvennyksellä olevat ja tarvitseisit suorat.

Hessu

En oon nähny syvennyksellä varustettuja. Onko sellaisiakin?
Käytetyistä on kyllä tullu purettua syvilläkin urilla olevia.
Niitähän on on muutamaa paksuutta. Mutta erot on puoltatoista millin kymmenesosaa.

Sanoisin että anna olla vaan. Jommassakummassa tai molemmissa limpuissa jääny tapin kartioreikä vähän matalaksi.
Jos veivit on suorat, ei pitäis kangen juurikaan kylkeen laahata.
Jos jännittää, pitää alkaa sorvaa paksumpia prikkoja.

Tapio

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 04 marraskuu 20, 23:13:55
Ne pronssiprikat sen mukaan minkälaiset laakerihäkit. Sulla on varmaan nyt syvennyksellä olevat ja tarvitseisit suorat.

Laakerihäkit on alumiinia ja prikat suorat

Tapio

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 05 marraskuu 20, 10:04:19
En oon nähny syvennyksellä varustettuja. Onko sellaisiakin?
Käytetyistä on kyllä tullu purettua syvilläkin urilla olevia.
Niitähän on on muutamaa paksuutta. Mutta erot on puoltatoista millin kymmenesosaa.

Sanoisin että anna olla vaan. Jommassakummassa tai molemmissa limpuissa jääny tapin kartioreikä vähän matalaksi.
Jos veivit on suorat, ei pitäis kangen juurikaan kylkeen laahata.
Jos jännittää, pitää alkaa sorvaa paksumpia prikkoja.

Kävi itelläkin mielessä josko kartioreikä olisi matala ja eilen tahnan kanssa pyörittelin tappia ja välyksestä lähti 0,2mm suht nopeasti. Tänään teen saman kiilapuolelle ja vedän mutterit momenttiin. Katotaan miltä välys näyttää sen jälkeen...

Lyytinen

Muistelenkohan minä nyt sportsterin osia, muistan kuitenkin varmaksi, että ihan uusissa pronssisissa oli ja eikun tilaamaan uusiksi.

Mutta joo, jos on tuommoinen kombo, niin sitten kaiken pitäisi olla OK minustakin. En lähtisi vartavasten pienentämään välystä.


Tapio

pieni update jos jotakuta kiinnostaa.
Liippasin kartioreiät tahnan kanssa ja kiilapuolen kartiossa oli havaittavissa soikeutta, tässä saattaa olla syy että rihtaus heitti 0,13mm ennen kuin purin kampuran.
Liippauksen jälkeen välys 0,60 ja mutterit asettui samalle tasolle keskitapin pään kanssa (olettaisin että näin JIMs on tapin suunnitellut)..

Mutta mikään ei mene niin kuin on suunnitellut..

Tänään oli tarkoitus linjahoonata pinionkooli ja aloin kasaamaan lohkoja uuden gardner-westcott pulttisarjan kanssa, niin mitä vittua? Koko sarjassa ei ollut lohkojen linjauspultteja ja roskiinhan pultit päätyi..

Onko tämä yleistä tarvikepulttisarjojen kanssa vai onko tullut joku moka tehtaalla?

Vuppe

Kyseisen valmistajan setit näkyy olevan pultteja, Colonylla "studeja", ajaisko saman asian kuitenkin vai onko ne pultit ohuempia?

Hessu

Ne on väärän vuosimallin lohkoihin. Niiden indeksointi pulttien halkaisijat on muuttuneet välillä. Sit on vielä tarvikevalmistajien lohkot ja niihin sopivat sekoittamassa.

Vuppe

Juu on -79 asti ja toinen setti siitä yli. Mut pultteja ne on molemmissa kyseisessä merkissä.

Tapio

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 07 marraskuu 20, 12:30:43
Ne on väärän vuosimallin lohkoihin. Niiden indeksointi pulttien halkaisijat on muuttuneet välillä. Sit on vielä tarvikevalmistajien lohkot ja niihin sopivat sekoittamassa.

pulttisarja oli 70-78 koneeseen ja oma shovel on 76. kaikki pultit oli yhtä ohuita 7,90mm muistaakseni + pari paksumpaa lyhyttä. Muutakin mätää tuossa sarjassa oli sillä yksikään prikka ei olisi mahtunut paikoilleen ilman väkivaltaa

Vuppe

Lohkoja on ehkä vähän koneistettu että pinnat on saatu suoriksi prikkojen alta. Tulee väkisinkin upotusta. Täl tappaa, 14min kohilta:

https://www.youtube.com/watch?v=eXAZBMQQGbA&list=PL-BX_Pc-GUyQIqqAuIup0B4XSbthDuEnB&index=3

Eikö nää vanhat vermeet vaadi aina vähän sovittelua kun uutta osaa laitetaan.  ;)

Tapio

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 07 marraskuu 20, 21:41:00
Lohkoja on ehkä vähän koneistettu että pinnat on saatu suoriksi prikkojen alta. Tulee väkisinkin upotusta. Täl tappaa, 14min kohilta:

Tarkoitin että prikat ei mennyt edes pultteihin. kromauksella ehkä osuutta asiaan!? En jäänyt selvittelemään asiaa vaan kaivoin alkuperäiset pultit esiin. Yhdestä linjauspultista oli mennyt kierteet mutta hyvä siitä tuli kun hitsasi mutterin päähän

Korte

Lainaus käyttäjältä: Tapio - 07 marraskuu 20, 23:43:17

Tarkoitin että prikat ei mennyt edes pultteihin. kromauksella ehkä osuutta asiaan!? En jäänyt selvittelemään asiaa vaan kaivoin alkuperäiset pultit esiin. Yhdestä linjauspultista oli mennyt kierteet mutta hyvä siitä tuli kun hitsasi mutterin päähän

Laitoin viime kesänä G&W pulttisarjalla -77shovelin kasaan. Prikoissa ei ollut ongelmia mutta pultit käsittelin kierreviilalla, jotta mutterit meni paikalleen sormi voimin, kromauksen piikkiin laittaisin senkin.