Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Ei mitään vikaa..

Aloittaja JSmedby, 10 elokuu 20, 14:05:20

« edellinen - seuraava »

JSmedby

Pakko kirjoittaa tänne ...sen verran jurppi. Poikani oli reissussa -97 konversio-Sporallaan ja koneesta alkoi kuulua pientä kilkutusta, joka ei selvästikään ollut nostajat, eikä enskapuolelta. Koska oli satojen kilometrien päässä kotoa, käskin näyttämään läheisessä Harrikkaliikkeessä, joka oli siinä lähellä. Liikkeen vastaus oli, että normaalia kolkotusta , kun on niin lämminkin. Sanoivat, että kovaa ajoa vain..No, kun pääsi kotiin, niin kolkotus oli jo sellainen, että koko pyörä hyppi.

Vedin koneen auki, ja siellähän se oli; etummaisen kiertokangessa sellainen 3-4mm pystyvälystä, mutta mäntä näytti ihan ok:lta. Sitten takapytty auki, ja jippii, siellä mäntä oli aivan muusina. Se oli täyden rempan paikka siis. Jos mopon olisi saanut traileriin, kun se kolkotus alkoi, niin luultavasti ei olisi tarvinnut porausta, eikä uusia mäntiä. Reiät olivat hyvissä mitoissa, joten 0.005 riitti.


Jos jotain positiivista tästä voi hakea, niin isäpappa oppi sporankin koneen, jollaista en olekaan ennen purkanut, enkä kasannut. Toiseksi, saipa samalla viimeistellä edellisen koneenrakentajan konversiotyöt, eli ajella squishin sorvissa kohdilleen (0,8 mm), sekä soviteltua (vinguteltua) seetit kanavien kanssa samaan linjaan. Ja tuli siinä kevyt porttauskin samalla tehtyä. Puristukset nousivat 9.76 -> 10.2:een. Sen verran tuo squishin pienennys + pieni porauksen kasvu yhdessä toivat lisää. Ihan pirtsakalta tuntuu mopo nyt. Säädettävää sytkää tosin huutaa vielä.


Pari ..v...tuskuvaa vielä:

   

JKKo

Kun olet jo ehtinyt ehjätä moottorin, niin aikaakin on kulunut. Kävitkö keskustelut asiantuntevan merkkiliikkeen kanssa? Siitä neuvosta siis ja siitä seuranneista entistä isommista vaurioista. Tulivatko millään tavoin vastaan?

Seitsemisen vuotta sitten kävin kuunteluttamassa Dynan vaihteiston/toisiovedon ääniä. Yksi merkkiliike, yksi liki semmoinen ja yksi merkkiin keskittynyt vapaa korjaamo olivat kaikki enempi vähempi sitä mieltä, että aja vika esille. No se sitten tuli esille seuraavana kesänä juuri ennen reissuun lähtöä.

Onneksi oli Sportsteri varapyöränä.
883/1200/turbo

JSmedby

Sitä keskustelua kyseisen xperttiyrityksen kanssa ei koskaan käyty, johtuen lähinnä aikajanasta; tuo hajoaminen tapahtui viime vuoden puolella, mutta minä pääsin avaamaan koneen vasta tämän vuoden puolella, erinäisten aikataulu- ja etäisyyshaasteiden takia.

Näin jälkiviisaana voisi sanoa, että olisi kannattanut avata heti, mutta oman haasteensa sille toi se, että vietin suuren osan ajasta yli 10.000 km:n päässä, aina koronaan asti..

Mutta eipä tarvi sen liikkeen xperteiltä kysellä enää, josko edes huvittaa edes käydä siellä koskaan; sen verran ison kolon tuollainen välinpitämätön ja ylimalkainen työ teki opiskelijapojan budjettiin..