Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuplatulppakannet vs. perinteiset

Aloittaja shobrother, 19 helmikuu 20, 13:33:43

« edellinen - seuraava »

shobrother

Shoveli itselle se rakkain bigtwineistä ja omasta mielestä se paras yhdistelmä fiilistä ja suorituskykyä sekä luotettavuutta (toki kaksi viimeistä arvoa ovat hyvin suhteellinen käsite... ;)) mutta anyway, taas uusi shoveli-projekti työn alla ja tullut mietittyä jos hankkis tuplatulppakannet laitteeseen. Loogisesti ajateltunahan tuplatulpat hemi-palotilallisessa moottorissa on ihan järkevä ajatus, yksitulpallisessa kun kipinän aikaansaama palorintama joutuu etenemään tuon kupumallisen männän yli puolelta toiselle joka ei varmastikaan ole lähellekään paras ratkaisu aikaansaamaan tehokasta ja nopeaa palotapahtumaa sekä vielä se seikka että kyseinen palotilan muoto ei ole omiaan aiheuttamaan seoksen epätasaisuuden sekoittumista puristussuhteen loppuvaiheessa (ja kaasaristahan en luovu vaikka ajatus ruiskushovelista olisikin aika pervo yhdistelmä vanhaa ja uutta...) Itseä kiinnostaisikin että onko joku foorumilaisista penkittänyt shovelia yksitulppakansilla ja sitten tuplatulppakansiin siirtymisen jälkeen, päästöt nyt varmaan ainakin voisi kuvitella pienenevän (ei sillä että sillä olisi mitään väliä) eikä tehon nousullakaan ole oikeastaan väliä mutta noin moottoriporno-asteella tuplatulppaisuus kiinnostaa... ;D Entä onko havaittavissa parannusta käynnistyvyyteen, shovelin kyseessä ollen se muutaman kerran vuoteen sattuva puolilämpimän koneen käyntiin polkeminen kun kuu sattuu olemaan väärässä asennossa ja ilmankosteus heittää juuri sen yhden prosentin joka on liikaa... ;) Järjellähän ei ole sen kanssa mitään tekemistä että laittaako tuplat tulpat vai ei mutta jollainhan se selitettävä että itselleen että kyllähän ne tuplatulppakannet ehdottomasti tarvitaan ;D

Teme_76

Itse  huomasin tyhjäkäynnin parantumisen, kun sain vedettyä johdot myös kakkostulpille. Varsinkin kylmänä parannus oli huomattava.

Käynnistyvyyteen en osaa sanoa mitään, kun ei kiksiä ole.

Hemuli

Itse näkisin suurimpana hyötynä sen että voi käyttää miedompia sytytysennakoita kun palotapahtuma leviää tasaisemmin -> vähemmän lämpöä ja tärinää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 19 helmikuu 20, 18:03:43
Itse näkisin suurimpana hyötynä sen että voi käyttää miedompia sytytysennakoita kun palotapahtuma leviää tasaisemmin -> vähemmän lämpöä ja tärinää.

Tämä on teoriassa ihan justiinsa näin. Mutta käytännössä ero on todella pieni.

Mulla on tuplatulppakannet lapiopäässä. Mankun kanssa oon ajanu niitä yksillä tulpilla ja sitten kun sain aikaiseksi duunaa single fire tulpanjohdot, niin kaksilla tulpilla. Käytännössä suurin ero on nimenomaan käynnistyvyydessä, yksillä tulpilla ja mankulla toi rakkine oli kaikista huonoin käynnistymään.

Ennakkoa sai säätää myös pikkuisen, mutta todellakin vain pikkuisen.

Persedynossa mitään tehoeroa ei huomaa, kaasu pohjassa ja rundit tapissa kulkee joka tapauksessa liian kovaa. Muussa kuin persedynossa ei ole käyty.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Tästä muistuikin mieleeni, että mulla on tuplatulppakansille tarkoitettuja Dynan puolia, joissa siis neljä lähtöä, pari kappaletta ylimääräisinä. Yv jos kiinnostaa.
Long John Stroker