Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Römpötin

Aloittaja makkepuu, 25 toukokuu 20, 12:44:08

« edellinen - seuraava »

makkepuu

Piti keksiä kesäksi joku hauska vehje jolla voisi käydä kiertämässä toria ympäri ja ehkä jopa ajella rantaan jäätelölle ja mikäs sen parempi yleisrömpöttäjä kuin perinteinen Jawa  ;D tarkemmin type 360 Panelka eli mahtipontinen 18hp 350cc.


Yksi ilta meni herkistellessä ja putsaillessa, lähti tokalla potkulla käyntiin mutta eihän nämä asiat nyt niin helposti voi mennä. Laatikossa oli paikalla vain ykkönen ja vapaa. Kytkinkoppa auki ja vaihteensiirtäjä kääntyi mitensattuu ennenkun alkoi vääntämään ratasta hampaalle ja polkimesta loppui varat kesken


Koneen irroittamiseen meni noin 30min josta 20min meni kaksiosaisen ketjunsuojan ja moottorin takana olevien peltien irroittamiseen


Kannatti oikeastaan aloittaa koneen halkomisella, sieltä kun löytyi lässähtäneet männänrenkaat ja rahisevia laakereita. Enskaketju oli myös venynyt. Vaihteensiirtäjä, laakereita, stefoja ja muuta pientä tilpehööriä Tsekeistä tilaukseen


Eiköhän sillä vielä muuteta maailmaa sinisemmäksi kunhan Tsekkiukot saa osat toimitettua

Jensen

70 luvulla meidän naapurilla oli tämmönen. Muistan pajan pihalla nähneeni ja isä lainasi sitä sanoi että kova kulkeen 160kmh.

         

                     

makkepuu

kolmepuolikkaassa on huomattavasti pidempi välitys ensiöpuolella kuin 250, jos kone on tikissä niin kyllä näillä pysyy liikenteen mukana.

makkepuu

menee se perjantai-ilta näinkin




Jensen

Vanha vitsi että kampiakseli poikki ja ei tule heti isompi vika. Ei siinä ja toivottavasti ei ole kovin montaa kertaa prässätty ja aukaistu. Mulla oli aikoinaan Yamaha niin antoivat ohjeen että laakerit voi vaihtaa 1-3 kertaa. Aina ei onnistu.

       Saakohan uuden kampuran? Minun ryssäpyörään sai kaikkea ja aika halpaa oli. Jos uuden kampuran panis ja hyvät lohkot niin ajais mailman tappiin ja kyllästyis ennen kuin motti menee rikki.

makkepuu

isäukko vanhana jawa-miehenä tarkasti kammen heti kun saatiin kone halki ja se oli hyvä, ei oltu piesty vasaralla viilapenkissä. uusi veivi laakereineen on noin 35â,¬ ja uusi kampi nolla perään, noihin saa aivan kaiken uutta. jawaukkojen piirissä on joku luottomies joka kasailee ja kellottaa näiden kampia. mut on tosiaan tullu käynnistettyä kone jossa joku kyläsepittäjän kasaama kampi ja paikat vaan ropisi hampaista kun vähän vemppas.

tuli aamukahvin jälkeen niputettua kone loppuun


ja samalla vaivalla niputin koko rakkineen, en tosin jaksanu näpsiä kuvia sen enempää



meinaa vaan vähän koetella, vaikka katsottiin että kaikki vaihteiston rattaat liikkuu, siirtosorkat liikkuu jne niin silti meinaa olla jotain kummaa vaihteiden kanssa. kun aikaisemmin toimi vain 1 ja vapaa niin nyt ajossa toimii 1 - vapaa - 2 ja kolmonen hyppää pois silmästä. vaihdepoljin kuitenkin keskittää. laitoin mopoon sen mukana tulleen virolaisen kilven kiinni ja kävin ajamassa lenkin mutta ei se siitä kummentunu, joku siellä takertaa vieläkin. isällä oli yhdessä six days-jawassa samaa probleemaa että kytkinkoppa irti kaikki pelas ja koppa kiinni niin ei toiminu mikään, epäiltiin että liian tiukka jousi joka painaa vaihdepoljinta ulospäin koppaa vasten, näissä kun vaihdepoljin = käynnistyspoljin

makkepuu

vaihteistokin alkoi toimimaan, vaadittiin vannoutuneen pussihousun haukansilmää. isäukko kerto heti että käynnistysratas on uudemmasta moottorista. periaatteessa samanlainen mutta kuitenkin koloiltaan vähän erilainen. ilman kytkinkoppaa toimi mutta koppa kiinni ei koska silloin vaihdeakseli oli paikallaan ja alaspäin käännettäessä yksi pykälä siinä käynnistysrattaassa olikin 4mm vahvempi kuin mitä kuuluu. eli moposta on potkittu käynnistysratas pyöreeksi ja sisään heitetty "vastaava" tilalle. rälläkällä vähän taiteilua ja toimii! huomenna töiden jälkeen varaamaan rekisteröintikatsastukseen aikaa  8)