Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

punaiset takavilkut

Aloittaja moottori-hannu, 20 toukokuu 18, 15:42:01

« edellinen - seuraava »

moottori-hannu

Mites katsastus suhtautunut punaisiin vilkkuihin takana tänä kautena?

flhx

Faktaa ei toki ole mutta villi veikkaus taalta rapakon takaa etta tahti on samanlaista kuin aina ennenkin. Eli riippuu konttorista miten suhtautuvat...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Tuusulan T-Bone

Motskarissa eivät kelpaa. Tältä osin ollaan vaihteeksi jäljessä auto-osastoa, autoissa ne kelpaavat.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Tämän otsikon asiaan on nyt tuloillaan muutos, Trafin määräystä motskarin rakenteesta ollaan päivittämässä. Suunta on oikea: amerikanjoen vaatimusten täyttyminen kelpaa jatkossa melkein joka asiassa. Muutenkin esitys sisältää kevennyksiä tapaan, jolla vaatimustenmukaisuus osoitetaan, katsastaja saa jatkossa tutkia itse enemmän.

Mitä tämä merkitsee käytännössä? Jos Suomeen tuodusta jenkkipyörästä löytyvät FMVSS- ja EPA-tarrat ja kiinteä ohjauslukko, sille ei leimaa varten tarvitse jatkossa tehdä yhtään mitään. Uusissa jenkkipyörissä pitää olla myös ABS-jarrut.

Sen sijaan niinpäin tämä ei toimi, että alunpitäen EU-malliseen pyörään saisi vaihtaa punaiset takavilkut.

Myös omavalmisteiden jarruvaatimus kirjoitettiin paremmin selkokielelle: lukkiutumattomia jarruja ei vaadita.

Määräysluonnos löytyy täältä:

https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaista/6343/lausuntopyynto_kaksi-_ja_kolmipyoraisten_ajoneuvojen_nelipyorien_niiden_peravaunujen_seka_kevyiden_sahkoajoneuvojen_rakenne_ja_varusteet
Long John Stroker

Motomatti

Mukavastihan tuossa on selkiinnytetty joitakin asioita. Mikä sitten lie lopputulos.

Tarkoitus olisi aloittaa etumoottorisen brittityyppisen klassisen triken rakentaminen tulevana talvena eli kohta. Kaksi pyörää edessä ja yksi vetävä takana. Rinnakkain istuttava jossa runkorakenne välissä.
Vaihtoehtoja on kaksi: tehdä kantapyörän papereilla jolloin saattaa vastaan tulla kantapyörän alhainen massa tai liian vähän kantapyörän osia. Tai tehdä omavalmiste joka taitaa tulla hieman arvokkaammaksi.

Kantapyörän pohjalta pystytään käyttämään runko, moottori, voimansiirto, taka- ja etupyörä, takatuenta, polttoainetankki, jarrut ja etulokasuoja sekä ämpärillinen pienosia kuten valo- ja sähkölaitteita. Siis keulaa ja ohjaustankoa lukuun ottamatta miltei kaikki palikat.

Palaan asiaan kunhan olemme rakennuttajan kanssa pitäneet aiheesta perusteellisen palaverin.

Onko aavistusta milloin luonnos on laki?

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 06 elokuu 18, 12:59:30Onko aavistusta milloin luonnos on laki?

Tavoiteaikataulu näytti olevan voimaan 1.10.

Vaan eipä tuo sun trike-projektiin vaikuta, ellet tuo aihiota Amerikasta. Tuollainen projekti menisi teknisessä mielessä viisaimmin omavalmisteena, mutta jokunen dona menee veroa silloin.
Long John Stroker

Motomatti

Katsotaan mitä tulee ja kuinka teettäjän massissa on varallisuutta.
Voisi ajatella että yrittää ensin kantapyöräprojektina ja jos jokin mättää niin myöhemmin omavalmisteena. Eivät kai nämä kaksi "alkuperää" sulje toisiaan pois?

Kiwi

Eihän ne sulje toisiaan pois, mutta saattaahan siinä vähän "turhan takia" hävittää hyvän pyörän identiteetin.

Motomatti

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 06 elokuu 18, 22:36:03
Eihän ne sulje toisiaan pois, mutta saattaahan siinä vähän "turhan takia" hävittää hyvän pyörän identiteetin.
Identiteetti on hukattu sen verran monesta pyörästä ettei yksi lisää kauheasti kirpaise. Kantapyörä on varaosiksi ostettu paperillinen pyörä josta varaosat on ensi tarpeeseen otettu talteen.
Runko, moottori, voimansiirto ja osa muista osista jäi ylimääräisiksi ja joutavat tyydyttämään triken valmistamista.

Noin yleensä: kyseistä triketyyppiä on Suomeen rekisteröity kaksi kappaletta ja molemmat on tehty Englannissa. Sikäli tässä ollaan omatekoisella aukomassa uusia uria mutta käytännön malleja on jo olemassa.

Tuusulan T-Bone

JZR?

Ne on ihan makeita vehkeitä, samantapaisia kuin Morganit.

Mutta gyl siinä ongelmia voi tulla, jos Guzzin identiteetillä yrittää. Omavalmisteena teknisen puolen vaatimuksissa ongelmia ei pitäisi juuri olla. Noi ulkomaan elävien tekeleet ovat jonkun muun valmistajan kuin Guzzin identiteetillä, jolloin kokonaismassa ei ole ongelma.
Long John Stroker

Motomatti

Tuo painonhallinta tulee olemaan tarkkailun alla.
Kaverilla on juurikin JZR. Sitä olen kuvaillut malliksi.
Vastaava tuentaratkaisu ei ilmeisesti tule kysymykseen. Pitää tehdä kevyempää.
Korirakenteeseen on sen sijaan menetelmät hallinnassa kevyen tekemiseksi.
Todennäköisesti korirakenne minimoidaan.

B-suunnitelma on tehdä omavalmisteena. Reilun viikon päästä olen asiasta viisaampi.
Lähtökohta on Guzzi California 1000 80-luvun puolivälistä. Omamassa 300 kg.