Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Prätkien vuosikatsastus

Aloittaja shoveltimppa, 13 syyskuu 09, 00:18:04

« edellinen - seuraava »

mikira

Lainaus käyttäjältä: Antti S. - 04 lokakuu 09, 09:11:56
Ei kai kukaan täysipäinen lähde liikenteeseen sellaisella pyörällä,jonka tietää itse hengenvaaralliseksi?

Kaikki eivät tiedä että omat tehdyt korjaukset ja parannukset ovatkin muuttaneet vekottimen hengenvaaralliseksi. On tullu itekkin tehtyä tälläsiä toimimattomia korjauksia ja tullu nähtyä vieläkin useampi.

nicnac

Katsastus olisi siinä kohtaa järkevää, kun ensin on riittävästi kapasiteettiä, riittävästi koulutusta, riittävästi laitteita joilla ylipäätään voi testata prätkästä jotain.

Tällä hetkellä se olisi pelkkää rahan keräystä sillä eihän ne sielä osaisi sanoa juuta eikä jaata pyörästä eli ei saisi minkäänlaista vastinetta rahalleen. Katsastus autonjenkaan kanssa tänä päivänä ei autuaaksi tee. Jos tiikeri massa korjaukset näytettynä inssille takaa turvallisuuden ja tieliikennekelpoisuuden sittenhän se katsastus olisi perusteltua. Eli kyllä siitä katsastuksesta saa leiman sellaisillakin virityksillä jotka kestää sen päivän...katsastukseen sen vain joutuu naamioimaan ;D

Make

Lainaus käyttäjältä: nicnac - 04 lokakuu 09, 11:41:56
Katsastus olisi siinä kohtaa järkevää, kun ensin on riittävästi kapasiteettiä, riittävästi koulutusta, riittävästi laitteita joilla ylipäätään voi testata prätkästä jotain.

Koulutus = ilmeisesti tietoa ja mallituntemusta. Ei ole kovin vaikea kuvitella vuosikatsastusskenaariota, jossa kohteessa vimpan päälle vilkut, villat, valot ja hidastimet. Ja sitten yhtäkkiä joku päähänpisto palveluntarjoajan puolelta: "toi osa on vaihdettu eikä sitä oo merkattu otteeseen, sun pitää muutoskatsastaa tää ensin". Ainakin autopuolella on puututtu vuosikatsastuksen yhteydessä vaihdettuihin osiin.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 lokakuu 09, 00:10:17...varmasti löytyy useampi pyörä suomesta jolla ajetaan vain kerran kahesti vuodessa joka ei varmasti mene mistään katsastuksesta läpi...

En nyt haluaisi toistaa itseäni mutta kuvitteletko että näillä vehkeillä ei sitten ajettaisi kertaa kahta vuodessa jos olisi katsastuspakko? Ihan yhtä suuri riski sellaisella on jäädä tien päällä kiinni kuin nytkin, ei tuollaisten pyörien omistajat siitä välitä.

Tää on rinnastettavissa melkein alkoholin käyttöön liikenteessä. Ensin täytyy kuitenkin sanoa että en missään tapauksessa kannata sitä - mutta kun kaikenmaailman hyssälät hyssyttelee että pitää saada nollatoleranssi promillerajaan että loppuu nää kännikuolonkolarit. No mitä helvetin iloa siitä on kun naapurin Jorma lähtee aamukrapulassa töihin ja narahtaa puhallusratsiassa 0,1 promillesta? Kun kuitenkin suurin osa niistä kuolemaanjohtaneista kolareista tapahtuu rattijuopoille joilla on reilusti yli törkeän rajan? Siinä vaiheessa ei ole mitään väliä onko promilleraja nolla vai nollaviis, tuollainen pelle hyppää rattiin joka tapauksessa.

Eli rajojen ja valvonnan tiukentamisella hankaloitetaan ainoastaan lainkuuliaisten kansalaisten elämää - sellaisten jotka tunnollisesti käyvät näyttämässä ajoneuvonsa vuosikatsastuksessa ja pitävät huolen siitä että eivät lähde rattiin liköörikonvehdin syötyään. Ei ne tiukennukset vaikuta mitenkään niiden kavereiden elämään jotka ajelee kahden promillen tuubassa tai lähtevät sillä jarruttomalla pyörällä liikenteeseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Antti S.

Niin se menee,ei se välinpitämättömyys mihkään häviä vaikka kuinka kiristeltäisiin lakeja yms.
Jossain tapauksessa saattaa provosoidakin kaiken paukapäisempiä otuksia.
Ja mitä tuohon tietämättömyys-korttiin tulee,niin eikös tämän sortin foorumit palvele justiinsa meitä tietämättömiä?
Jos jotain radikaalimpaa viritystä suunnittelee,eikä ole hajuakaan mitä on tekemässä niin pieni opiskelu tai alan experttien tenttaaminen on paikallaan.
Se ei ole tyhmä joka kysyy,vaan se joka jättää kysymättä vai miten se meni?

flhx

^ juuri näin mitä Hemuli (taas) tuolla kirjoitti.

Huvittavaa tuossa katsastus-jutussa on ollut seurata mm.hesarin keskustelupalstoilla kansalaisten raivonpurkauksia siitä kuinka EHDOTTOMASTI pitäisi saada katsastuspakko moottoripyörille niin päästäisiin niistä karmean kovaäänisistä pyöristä eroon, ne kun ei menisi katsastuksesta läpi. Niin just....

Pyörien katsastus olisi vain rahastusautomaatti, mitään hyötyä siitä ei olisi. Liikenneturvallisuus ei siitä parane tippaakaan jos joutuisit käymään kerran vuodessa näyttämässä laitteen konttorilla ja leimalla todettaisiin että juu, kyl tää muuten on ok mutta tossa sun takaheijastimessa ei ole e-merkintää. Ei saatana, jotenkin käsittämätöntä että tuollaista systeemiä edes joku on tosissaan ollut puuhaamassa tänne.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

mikira

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 04 lokakuu 09, 12:41:01
Lainaus käyttäjältä: mikira - 04 lokakuu 09, 00:10:17...varmasti löytyy useampi pyörä suomesta jolla ajetaan vain kerran kahesti vuodessa joka ei varmasti mene mistään katsastuksesta läpi...

En nyt haluaisi toistaa itseäni mutta kuvitteletko että näillä vehkeillä ei sitten ajettaisi kertaa kahta vuodessa jos olisi katsastuspakko? Ihan yhtä suuri riski sellaisella on jäädä tien päällä kiinni kuin nytkin, ei tuollaisten pyörien omistajat siitä välitä.

En oikeestaan kuvittele että noitten kaikkien pyörien ajelut jäis pois, mutta ehkäpä muutama vois jäädä pois. Onhan jotku museoautoiliatkin jättäny museo autot talliin kun pitäis hoidella joka vuosi kahta viikonloppua varten jotakin hemmetin lappusia ja näytöjä. No hemmetti samahan koskis sitte niitä näyttelypyöriäkin joilla ajetaan vain muutamaan näyttelyyn tai kokoontumiseen kesässä, jää pian nekin talliin.
Meneepä homma ny monimutkaseksi kun ajattelee asiaa kaikilta kanteilta, onneks on muut ihmiset siellä tuumaamassa ja hoitelemassa näitä asioita.

Lyytinen

Joo se on hienoo kun suureen ääneen lehtien palstoilla itketään jostain äänistä ja samaiset rööriroopeorastynkkysen kaverit sitten kiinanpaskallaan perseessä kiinni kun minä ajan sen 80 km/h mitä olen ajanut ennen tätä tämän syksyistä pelleilyäkin. Itse en edes uskaltaisi ajaa toisen perseessä kiinni, tiedä vaikka edelläajaja olisi vähän sen verran äkkipikaista sorttia että tuuppaa leegot takaraivoon...

Mutta ei tuossa katsastuksessa ole mitään järkeä teknisen kunnonkaan suhteen. Vituttaisi aika paljon että pitäisi jonnekin politbyroon koppiin roudata kamiksensa vain siksi että joku sählää.