Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuutin venojen säätö

Aloittaja Kapteeni sika, 02 huhtikuu 15, 19:21:53

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Oli ykkös-sylinteristä aluroput auki ja kun pyörittelin konetta niin imuvenassa ei tuntunut välystä vaikka venttiili oli kiinni, tai niin kiinni kun se pääsi. Pakopuolella pieni välys tuntui.

Pitääkö venakopat ottaa irti kun ne säädetään vai onnaako kun ne roput avaa, eli saako sinne rakosetää väliin?

Kone kyllä käy eli ei ne ihan päin helevettiä ole. Tosin vähän paukahtelee välillä... :)

Säätöohjeita siis vailla.

Motomatti

Nyt ei ole antaa autenttista Hondaohjetta mutta omien "alutulppapyörieni" suhteen on tapana ollut taivuttaa asianmukaisen paksuinen välysliuska sopivasti ja tilkkiä säätöruuvia pyöritellessä se väliin ja mutterin kiristyksen jälkeen vielä tarkistaa että tuli hyvä. Varoksi vielä pyöritellen uudelleen käyntikierron verran. Venttiilikoneiston kannen jos ottaa auki niin aukeaa myös nokka-akselin laakeripukitkin.

ma^ko

#2
Kyllä mä olen ainakin Tuutin venat säätänyt ihan korkkien kautta. Välyksethän on snadit, tuumasil lehdil parempi tarkistaa ku millisil, ku millisiä on harvoin tarjolla 0,05 ja 0,10 väliin. Optimi on imupuolella niin et 0,002" o hieman väljä ja 0,003" on jo tiukka ja pakopuolella 0,003" o hieman väljä ja 0,004 hieman tiukka. Kärjest taitettu tulkki on helppo.

Millisil jos säätää ni imu o vähä väljä 0,05 ja pako o nahkee 0,10mm
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Jonkinlaista ohjetta löysin että kampura tiettyyn kohtaan ja säädetään ykkösen imu ja pako, kakkosen imu, ja kolmosen pako. Pyöritetään 360 astetta ja säädetään loput. ?  Se mikä kohta siinä kampuran päässä olevassa kiekossa pitäisi olla merkin kohdalla jäi vähän epäselväksi.

Vaiko ihan vaan pyöritellään konetta ja kun venttiili on kiinni niin säädetään välys, sit seuraava....

Lassi

Ihan vaan pyöritellen. Ja niiden tulpanreikien kautta saa säädettyä.

Käy ihan joutusaan homma, kun tietää mitkä kaikki saa säädettyä kerralla ettei tarvia kokoajan konetta pyöritellä.

Ediittiä: Onkohan kaikissa malleisssa samat välykset. Miula olis tallilla k7 kirja ja joku vanhempiinkin malleihin, mutta löytyyhän netistäkin jos tarviaa.

ma^ko

On kaikki SOHC CB 750:t samoil välyksillä, eli kaikki "Tuutit"... Männät kulkee pareina, kun kakkonen vaihtaa paosta imuun, säädä kolmonen, ku ykkönen vaihtaa säädä nelonen jne...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

Kiitokset teille. Pitää hommata parempi tulkkisetti.