Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportti visertää?

Aloittaja muhru, 27 toukokuu 15, 21:24:39

« edellinen - seuraava »

muhru

Terska!
Mikä halvattu tota miun sporttia vaivaa kun vedättäessä kuuluu ihmeellistä viserrystä jostain hihnanpuolelta? Tasakaasulla ajettaessa ok, mut heti kun vetopäällä niin visertää kun varpusparvi. Tiukkasin hihnan tiukemmalle (liian tiukalle?) niin vihellys vaimeni aika paljon... Pärrässä on 8" takavanne, 2" pitempi haarukka,133t hiilari hihna ja omavalmiste ohvsetti laakeri sydeemi. Takapyörää pukkien päällä pyöritettäessä ei kuulu mitään vikinöita eikä tunnu väljää missään. Muuta muutosta en perään tehnyt talven aikana kun uusin takahaarukan laakerit ja putsasin/rasvasin takavanteen ja offsetin laakerit. Pyörä on vm2000 883 konversio sportsteri. Onko menossa vetarin laakeri?

muhru

Ei ilmeiseti ollut samanlaista vikaa kellään? tai sitten ilmaisin oireen niin ettei mennyt jakeluun, mutta nyt purkasin noi offsethässäkkät ja pääsin käpälöimään etuhihnapyörää niin siinä on pieni välys kun sitä murjoo pienin kätösin ylösalaseteentaakseyms.. ja kun sitä pyörittää niin pyörii ihan ok, mut kuuluu lievää rahinaa?... Onhan tolla pärrällä ajettu jo/vasta 100 000km eikä mitään tietoa onko tehty laatikkoon ikinä mitään remonttia. Eli otanko lootan irti ja heitän kaikki rojut pöyälle ja kasaan uusin laakerein??? No taian vetää kummiski kännit ;D eihän täs oo muutakaan,ei edes niit laakereit! 

Hemuli

Kun diagnoosina on "viserrys jostain hihnanpuolelta" niin aika vaikea on mitään täsmällistä ratkaisua keksiä. Joskus jopa remmi pitää mitä ihmeellisintä ääntä, mutta jos remmiä tiukkaamalla on hiljentynyt niin voisihan se olla että vitosen rattaan laakerointi on tiensä päässä. Sen vaihtoa varten ei tarvitse koko laatikkoa purkaa, riittää että vetää rataskasetin enskan puolelta ulos. Itse laakerin vaihto vaatii kyllä pari erikoistyökalua jotka kotisorvari kyllä tekee pienellä vaivalla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

muhru

Kokeilin kaverin softailin lootan vetarin väljyyttä niin ei mulla ainakaan sen isommat välykset ole tossa omassa toosassa joten löin härpäkkeen takaisin nippuun ja huomenna sitten taas koeajolle. Voihan se tosiaan olla että se hihna sen viserryksen pitää, vaikka se tuli linjattua linjaarin kanssa niin saattaahan ne hihnapyörät olla jo niin kuluneet ettei niistä tiiä mihin suuntaa ne hihnaa ajaa? Onko noissa lootan laakereissa ollut mitään laatueroja, esim jotain tiettyä merkkiä mitä kannattaa välttää ja nehän ilmeisesti melkein kaikki löytyy laakeriliikkeistä? ??? Noo huomenna taas varpuset visertää mut mukavaahan se on ;D.

muhru

Avot poijjaat, no nyt on luakerit (7kpl muistaaksein) uusittu ja käyty jopa heittääs noin 10 kilsan lenkki eikä varpusia ole enää kuulunu.. Ilmeisesti äänen piti vetoakselin sisällä oleva ulommainen neulalaakeri+vetarin laakerin välys?! Ulommainen neulalaakeri oli aika kuivan oloinen eli se varmaan sen viserryksen tod näk piti..Olisikohan viisas homma välillä ottaa se nappi(sokia?) sieltä aksilan päästä pois ja panna vaikka tippakannuöljyä sinne rööriin ettei se kävisi kuivana? Tuntuu vaan jotenki "hassulta" että ne toosan rattaat heittäis öljyy sinne asti?!?! Mikähän niissä vetoakselin neulalaakerien asennus-syvyyksissä on on ideana, kun kummiski akselissa on pintaa millitolkulla?! (meni sisimmäin laakeri 0,6mm liian syvälle). ???