Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportster mono suspension -92

Aloittaja Hannu_L, 05 heinäkuu 09, 11:30:41

« edellinen - seuraava »

Hannu_L

Pari vuotta sitten rupesi 4-sylinterisien rakentelu kyllästyttämään ja piti kokeilla jotain uutta. Vanha rakkautta, eli WL:ää en kuitenkaan tohtinut hankkia. Suunnitelmiakin oli tullut päissään mietittyä, ja oikelta vaihtoehdolta tuntui 5.V XL. Suomessa tuntui niillä olevan vielä hintaa ja kun tiesi, että rakentaminen vie aikansa katseltiin ulkomaille. Tuttu jobbari kertoi Italiassa olevasta -91 883:sta joka oli vielä kaiken lisäksi hyvinkin sopuhintainen. No muutaman valokuvan perusteella ostos rekkaan.

Kotipihassa ruvettiin sitten ihmettelemään mitä tuli ostettua. Suunnitelmat olivat selvät, uutta keulaa, isot pytyt ja monojousitus. Yllätys olikin mieluinen, kun pyörää rupesin tutkimaan. Ensin huomasin isot jarrut ja Brembon puristajat. Sitten S&S kaasarin ja Supertrappin putken. Etutapitkin oli kiinni ja joku Arlen nekin väsännyt.

Eli ok tavaraa kaikki tyynni. Enää ei tarvitsisi kuin tilata ameriikan herkkua koneeseen ja alkaa rakentelu. Kaveri, jolla on vakiohko XL siinä ihmetteli jotenkin muhkeilta näyttäviä pyttyjä. Näyttihän niissä lukevankin S&S 80L. No kotiin mentyään kaveri oli vähän mittaillut omaa konettaan ja soitteli, että sulla on 11mm korkeammat pytyt siinä vehkeessä. No asiaa selvittämään ja W&W:n luettelosta kohdalta Sporster hot set up kit rupesi vastauksia löytymään. Moottorin kannakkeita myöten näytti setti täsmäävän, joten yllätys olikin iloinen kun kone todettiin 1460:seksi. No eipähän mene rahoja siihen puoleen.

Hannu_L

Suunnitelma oli rakentamisen osalta selvä. Monojousitus on rok. Sellaisia en ollut keväällä -07 nähnytkään, tosin sen jälkeen useitakin... Ensimmäinen homma oli tietysti purku.

Vanteiksi halusin alumiinivanteet ja kun muodoltaan ja hinnaltaan sopivat löytyivät, niin ei kun ostamaan. Eteen mietin ensin 23", mutta en halunnut loiventaa keulakulmaa. Lopulta tyydyin 21", jolloin pystyn tekemään vielä toimivan etujousituksen. Takarenkaaksi halusin 200 leveän. En kapeampaa enkä leveämpää. Isot pojatkin oli sitä mieltä että tuolla leveydellä pyörän pitäisi olla vielä mutkateilläkin ajettava. Toinen pyörä pihassahan on XB12S, joten hirveästi ei sille ollut tarkoitus mutkissa jäädä. 18" vanne taas tuntui sopivan muhkealta.

Ei muuta kuin pyörä tunkin päälle ja renkaita sovittelemaan. Samalla pystyi katselemaan oikeaa korkeutta paketille. Mitään matalaa vehjettä ei ollut tarkoitus tehdä, koska kallistusvaraa piti jäädä riittävästi.

Hannu_L

Takahaarukka piti tehdä uusiksi, jotta jousitus ja rengas mahtuisivat. Iskaripaketti oli tässä vaiheessa Kawasakin 6R:stä, tämän kanssa tulikin suurin paini koko projektissa.

Vanha takahaarukan keskiosa päätettiin jättää ja tehdä uudet haarukan putket järeämmästä tavarasta kuin ennen. Puoli päivää mittailuja, hitsailuja yms tiedättehän te, alkoi haarukka näyttää jo sinne päin.

Hannu_L

Nuo 11mm korkeammat pytyt aiheuttivat oman ongelmansa moottorin irroituksessa. Pyörästä piti purkaa kaikki osat irti, ottaa kannakkeet pois ja kaataa kone kyljelleen. Siinä sitten runkoa käännellessä sai koneen juuri irti, milliäkään ei ollut liikaa tilaa.

No runko ja osat maalarille, että päästään eteenpäin. Runkoon ja swingiin valittiin tumma ruskea ja lakan sekaan hiukan mikro-flakea. Kimaltelee silleen mukavasti auringossa. Moottorikin tuli itse maalattua VHT:n ryppymaalilla. Jälkeenpäin ammattilaisten toimesta maalattuja koneita katsellessa olisi tuo homma kannattanut jättää niille.

Homma oli seisonut motivaatiopuutteen ja muiden kiireiden takia, joten kasaamista päästiin aloittelemaan alkukesästä -08

Kuvasta näkee penkin paikan, istuinkorkeus on tippunut noin tuumalla.