Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuoreen sportsterin muutoskatsastus

Aloittaja vaakko, 06 huhtikuu 15, 11:36:13

« edellinen - seuraava »

vaakko

Pyörä on 2012 sportster ja alla lueteltu muutokset. Muutoskatsatus pyörii mielessä, joten lista kysymyksiä viestin lopussa...

- Ylempi T-kappale vaihdettu. Alkuperäisessä oli kiinteät ”riserit” ja nyt pääsin laittamaan normaalit riserit (1,25” tangolle). Tanko on myös vaihdettu.

- Nopeusmittarin paikka on vaihdettu, se on vasemmalla puolella yläputkessa ja T-kappaleiden välissä. Näkyy kyllä hyvin ja selkeästi, mutta eihän se keskellä näkökenttää ole.

- Jousitusmuutokset. Sekä takaiskarit (11,5” ? 13,2”) että eteen jouset vaihdettu.

- Vannekehä ja pinnat vaihdettu taakse (3,5” ? 4,0”), napa orkkis. Rengas 160/80-16. Orkkis on 150/80-16.

- Hengitysmuutokset eli putket, ilmansuodatin ja lisänä Fuelpak. Orkkiskilkkeet on tallessa.

- Paljon vaihdettu kaikkea pienempää, mm. penkki, tupet, kahvat, hihnasuojat, etumaski lisätty, molemmat lokarit vaihdettu ym.

Aloittelijan järkeilyä:
- Prosenttilaskurilla saan tulokseksi 13,5-15% (riippuen tuleeko yhdestä T-kappaleesta täydet 3% vai 1,5%). Eli alle 25% rajan eli näiltä osin ei tarvisi muutoskatsastaa.
- Takarenkaan ulkohalkaisija kasvaa n. 7% (alle 15%) eli jarrujen osalta ei tarvi muutoskatsastaa.
- Lokarit ym. nippelimuutokset ei tarvi huomioida katsastuksessa.
- Mutta tuo vannekehän muutos on ilmeisesti sellainen että muutoskatsastus on pakollinen?

Itse muutoskatsastuksesta:
- Putket on vaihdettava orkkiksiin ennen katsastusta, se on selvä. Mutta miten ilmansuodatin ja Fuelpak? Tuleeko ongelmia?
- Jousitusmuutokset ilmeisesti OK, kun maavara kasvaa eikä pienene ja ajettavuus on ”aika” paljon parempi kuin alkuperäisellä setupilla?
- Miten tarkkaa nopeusmittarin kanssa tulee? Sen mitä lukenut kokemuksia palstoilta niin luulisi olevan OK.
- Merkitäänkö otteeseen kaikki muutokset, siis myös ne joiden takia ei tarvisi muutoskatsastaa? Eli penkki, iskarit ja T-kappale?
- Liittyen ylläolevaan,  kannattaako prosentteja ns. säästellä eli esim. vaihtaa alkuperäinen penkki muutoskatsastuksen ajaksi paikoilleen?
- Miten alkuperäiseksi palauttaminen? Sen mitä luetun perusteella on jäänyt mieleen, että pitääkö alkuperäisosat ottaa mukaan konttorille ja jotenkin merkata että myöhemmin palautus onnistuisi jos sille tulisi tarvetta vai onnistuuko mitenkään? Ja tarviiko vielä näillä prosenttimäärillä asiasta paljoa huolehtia kun mitään isompia muutoksia ei ole suunnitteilla?
- Miten mahdollinen rengaskoon muuttaminen jatkossa esim. 170 leveään? Rengaskokoahan saa tietyissä rajoissa muuttaa ilman muutoskatsastusta, mutta miten on kun on muutoskatsastettu jollekin koolle niin pelaako homma edelleen samalla lailla vai pitääkö käydä aina muutoskatsastamassa uudestaan? Tässä mietin lähinnä tuota 160 leveän kumin saatavuutta kun ei ole mikään yleisin koko.

Tuli pitkä lista kysymyksiä, joten kiitän jo etukäteen jos joku viitsii vastata :)

ma^ko

Ei vanteen leveyden muutosta tarvitse muutosleimata, kehäkoon muutos periaatteessa tarvitsee. Putket on oikeastaan ainoa muutosleimattava juttu tuos sun pyörässä ja jollei ne ole CE-sertifoidut ko pyörään ni niit siihen ei saa muutosleimattua ja jos ne on CE-sertifoifut ko pyörään ni ei tartte muutosleimaa... joten eiku kovaa ajoa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 huhtikuu 15, 12:22:16
Ei vanteen leveyden muutosta tarvitse muutosleimata, kehäkoon muutos periaatteessa tarvitsee. Putket on oikeastaan ainoa muutosleimattava juttu tuos sun pyörässä ja jollei ne ole CE-sertifoidut ko pyörään ni niit siihen ei saa muutosleimattua ja jos ne on CE-sertifoifut ko pyörään ni ei tartte muutosleimaa... joten eiku kovaa ajoa.

Khröm... bullshit.

Rengaskoon muutos pitää leimata, jos vanteen leveys muuttuu. Samoin jousituksen muutokset pitää muutosleimata.

CE-merkintä on eri asia kuin e-merkintä. Ensiksi mainittua ei Sportsterin putkiin lie olemassakaan.

Muuten tossa mitään ihmeellistä ole. Muita kuin e-merkittyjä putkia ei saa tuonikäiseen laittaa, mutta muilta osin sen kuin menee konttorille ja merkkauttaa muutokset rekisteriin. Prosenteilla ei kannata juuri päätänsä vaivata tässä tapauksessa.
Long John Stroker

Jack

nyt kun on saatu legaaliosastolta se turvallinen lausunto, niin sit uudelleen se makon vinkki.

Kypärä päähän ja menoks. Ei kai tollasilla muutoksilla kukaan sinne konttorille mee, niinku IRL.
Flatheads!!!

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 huhtikuu 15, 13:27:15
Khröm... bullshit.

Rengaskoon muutos pitää leimata, jos vanteen leveys muuttuu. Samoin jousituksen muutokset pitää muutosleimata.

Hmnn... jos kehä ei muutu, niin eipä ole vanteen leveyden muutosta koskaan mulla merkattu muutoskatdsastuskirjauksissa ja puoli tuumaa vannetta ja toleranssiheiton verran rengasta(=osa 150-renkaista voi olla jopa leveämpiä kuin osa 160-renkaista). Kuka huomaa tai puuttuu, ei kukaan. Samaten jos jousituksen muutos on iskariåituuden muutos, ni kuka siitä on oikeasti kiinnostunut?

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 huhtikuu 15, 13:27:15
CE-merkintä on eri asia kuin e-merkintä. Ensiksi mainittua ei Sportsterin putkiin lie olemassakaan.

Muuten tossa mitään ihmeellistä ole. Muita kuin e-merkittyjä putkia ei saa tuonikäiseen laittaa, mutta muilta osin sen kuin menee konttorille ja merkkauttaa muutokset rekisteriin. Prosenteilla ei kannata juuri päätänsä vaivata tässä tapauksessa.

No, oli näemmä T-bonelle hyvä välimerkki... no on sitten E-merkityt, jos ne o ko malliin E-merkityt, ni eihän niitä tartte muutosleimata ja jollei ole, niin niit ei voi muutosleimata.

Noilla muutoksilla ei vaan tulis edes mieleen(tai Nilfiskiin) viedä mopoa leimalle.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

vaakko

Kiitän vastauksista tähän asti.

Sen mitä MMAF:n palstan varsin selkeistä ohjeviesteistä/ketjuista ymmärsin niin heti kun vanneleveys muuttuu niin pitäisi muutoskatsastaa. Minulla tuo muutos on pieni ja vanne näyttää täysin alkuperäiseltä, mutta jos jotain peruskonstaapeli osaa tien päällä kattoa niin rekkariin merkityt rengaskoot :D No, leveämmän renkaan sai laittaa ilman muutoskatsastusta ja tässä on 10mm ero orkkikseen joten menisi varmaan puhumalla läpi että on vain pistetty leveämpi kumi alkuperäiselle vanteelle...

Lähinnä mietin koko prosessia siltä kantilta, että jos saisin pienellä vaivalla paperit kuntoon niin sen vaivan voisi nähdä vaikkei mistään isoista muutoksista olekaan kyse. Toisaalta orkkisputkilla ei ole tarkoitus ajaa eli niiden osalta ollaan lainsuojattomia muutenkin...

ma^ko

Ei sitä 10mm leveämpää tarvitse edes puhua, siihen ei puutu kukaan, eikä ole syytäkään. Jos putket ei ole hyväksytyt, niin niitä ei saa leimattua, eli ainoa asia johon joku voi puuttua, säilyy edelleen puututtavana.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 huhtikuu 15, 15:59:27
Hmnn... jos kehä ei muutu, niin eipä ole vanteen leveyden muutosta koskaan mulla merkattu muutoskatdsastuskirjauksissa ja puoli tuumaa vannetta ja toleranssiheiton verran rengasta(=osa 150-renkaista voi olla jopa leveämpiä kuin osa 160-renkaista). Kuka huomaa tai puuttuu, ei kukaan. Samaten jos jousituksen muutos on iskariåituuden muutos, ni kuka siitä on oikeasti kiinnostunut?

Se, millaiset muutokset pitää muutoskatsastaa, ja toisaalta se, mitä merkitään rekisteritietoihin, ovat kaksi eri asiaa. Eri asia on sekin, huomaako muutoksia kukaan.

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 06 huhtikuu 15, 15:59:27No, oli näemmä T-bonelle hyvä välimerkki... no on sitten E-merkityt, jos ne o ko malliin E-merkityt, ni eihän niitä tartte muutosleimata ja jollei ole, niin niit ei voi muutosleimata.

CE-merkintä ja e-hyväksyntä ovat nekin kaksi eri asiaa, joten katsoin, että yleisen tietämyksen lisäämiseksi - tai virheellisen tiedon leviämisen estämiseksi - on hyödyllistä oikaista virhe.

Ketjun aloittaja kysyi ihan asiallisia kysymyksiä muutoskatsastuksesta. Outlaw-suositukset eivät varsinaisesti vastaa kysymyksiin. Jotkut käyvät leimaamassa ihan pikkujuttujakin niinqu IRL, jotkut toiset taas eivät leimauta isojakaan juttuja, eivät IRL eivätkä URL. Valinta lie jokaisen oma asia.

Vähän offtopic: kyttäysosastolla on havaintojeni mukaan siirrytty parinkymmenenvuoden takaisesta sikailusta lähes toiseen ääripäähän - poislukien ehkä B-ryhmään kohdistuva kyttäys. Aika rauhassa tuolla on saanu viime vuosina ajella - muakaan ei ole pariin vuoteen pysäytetty kertaakaan, mikä on takavuosiin verrattuna perin kummallista.

Vallitseva status quo on tietysti ihan kiva juttu. Se kuitenkin omalla tavallaan kannustaa outlaw-meininkiin, mikä laittaa pessimistin epäilemään, että ei tämä maailmanmeno tällaisena ikuisesti tule jatkumaan. Nyt kun vuosikarsastuksetkin on laitettu odottamaan seuraavaa yritystä siirtää The Big Fyrkka harrastajien taskuista ulkomaalaisille sijoitusyhtiöille, en olisi kovin yllättynyt, jos saisimme piankin nauttia joukolla herra Risto Maksi(vittu)maisen ja hänen kollegojensa runonlausunnasta teknisissä tienvarsitarkastuksissa.
Long John Stroker

ma^ko

Mut täs tapauksessa ainoa mikä sinällään olisi muutosleimattavaa, on putket(siis siinä mielessä et asiaan voi edes hra Maksi(vittu)mainen voisi/osaisi puuttua). Niitähän ei kuitenkaan tarvitse leimata jos on E-hyväksytyt ko mallin ja jollei ole ni ei niit voi siihen leimatakaan. Ei E-hyväksyttyi kai tarvitse leimata, tai näin on mulle ainakin useammalta taholta infottu, mukaan lukien katsastus ja poliisilaitosten edustajia.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Tuusulan T-Bone

Juukyllä, e-merkittyjä putkia ei tarvitse erikseen muutoskatsastaa, siinä oot ihan oikeassa. Muuten, kun nyt rupesin näistä kirjaimista saivartelemaan, niin todettakoon, että myös E-hyväksyntä ja e-hyväksyntä ovat eri asioita... ;)

Jos taasen putkien vaihdon ohella kattilaan tehdään muitakin muutoksia, ne pitää muutoskatsastaa, jos teho kasvaa 10 prosenttia tai enemmän. Samalla karsastuvat sitten ne putketkin. Kuka tuon 10 prosentin rajan sitten osoittaa, on taas toinen juttu. Laki ei tässä kohtaa ehkä ole ihan paras mahdollinen, puhumattakaan siitä, että sitä kovin järjestelmällisesti noudatettaisiin. Alkuperäiseen kysymykseen vielä sellainen huomio, että 2012 käyttöönotetun kapistuksen moottoria ei ylipäätään saisi virittää kuin päästövaatimukset täyttävillä viriviriosilla, joten tämä nyt on joka tapauksessa aika akateemista settiä.

Jousituksen tai vanteen muutoksen tienvarsikarsastaja huomaa kyllä, jos on kartalla asioista. Kyllä polliisilla kartalla olevaakin väkeä on, onneksemme ovat kuitenkin yleensä kohtuuren miähiä. Ainakin ne yksilöt, joita meikä on tavannut.
Long John Stroker

ma^ko

#10
Älyttömän hyvä silmämuna pitää olla ja tieto orkkiksen leveydestä jos puolen tuuman, eli vajaan kolmentoista millin eron bongaa. Ja eri mittaisia iskareit o sporttinen ihan  orkkiksen. Mut joo... Jos putkiston e merkintä puuttuu ni ei kannata mennä konttorille ja jos se löytyy ni putkien puolesta ei tarvitse mennä.

Eiku hanaa...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

FXDL

Pitääkö jenkeistä tuodussa vuoden 2001 mallisessa Ultrassa olla E-hyväksytyt pakoputket rekisteröintikatsastuksessa?

Kiitokset

FXDL

vaakko

Jees, taidan jättää katsastusajatuksen ns. hautumaan. Ajokelejäkin alkaa jo olemaan ;)