Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

S&S 500 nokat + S&S 1250 pytyt...onko kokemuksia ja näkemyksiä??

Aloittaja Evolution, 25 syyskuu 14, 08:24:29

« edellinen - seuraava »

Evolution

Onko jollakin sattunut olemaan tämmöstä setuppia paikollaan?? Puristuksia pitäisi tulla Wisecon "patti" männällä 11:1...tuleeko starttiongelmia ilman puolipuristimia?? vinkkejä ja neuvoja otetaan vastaan  :P

Hemuli

Tuo 11:1 on vissiin mäntien staattinen puristussuhde kun ne paritetaan oikeisiin kansiin? Se ei vielä kerro mitään, vaan huomioon pitää ottaa nokkien arvot ja sitä kautta saatava dynaaminen puristussuhde. Eli imunokkahan sulkeutuu vasta kun mäntä on jo matkalla ylöspäin, pienentäen todellista puristusta - pudotus riippuu nokan rajuudesta.

Mitkä kannet sulla on moottoriin tulossa? Palotilojen koko? Männän laen tilavuus? Männän korkeus? Kansipahvin paksuus? Kaikki noi pitäis olla selvillä kun lähdetään laskemaan puristussuhteita, vasta sitten pystyy sanomaan miten moottori mahdollisesti käyttäytyy. Jos dynaaminen ruttu saadaan johonkin maksimissaan ysiin niin ei mitään tarvetta puolipuristimille vielä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Evolution

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 syyskuu 14, 10:12:56
Tuo 11:1 on vissiin mäntien staattinen puristussuhde kun ne paritetaan oikeisiin kansiin? Se ei vielä kerro mitään, vaan huomioon pitää ottaa nokkien arvot ja sitä kautta saatava dynaaminen puristussuhde. Eli imunokkahan sulkeutuu vasta kun mäntä on jo matkalla ylöspäin, pienentäen todellista puristusta - pudotus riippuu nokan rajuudesta.

Mitkä kannet sulla on moottoriin tulossa? Palotilojen koko? Männän laen tilavuus? Männän korkeus? Kansipahvin paksuus? Kaikki noi pitäis olla selvillä kun lähdetään laskemaan puristussuhteita, vasta sitten pystyy sanomaan miten moottori mahdollisesti käyttäytyy. Jos dynaaminen ruttu saadaan johonkin maksimissaan ysiin niin ei mitään tarvetta puolipuristimille vielä.
Joo staattinen puristussuhde on tuo 11:1...kannet ovat -97 1200 vakiot jotka portattu/venttiilinohjurit muotoiltu..palotiloja ei ole muuteltu muuten kun kiillotettu puhtaaksi...kannentiiviste tuli pyttysarjan mukana joka näyttäs olevan silmämääräsesti ohuempi, kun cometic:in täydellisessä mooottorin tiivistesarjassa tuleva kannentiiviste..männän korkeus on vielä mittaamatta sekä männän laen tilavuus...


Evolution


twinspeed

Toi S&S:n 500 nokka näyttäs olevan identtinen andrewsin n6/v6.n kanssa.

En leikkis kovan dynaamisen puristusten kanssa noiden vanhempien hemi-palotilan omaavien kansien kanssa. Toi 9,7:1 vaikuttaa aika kovalta puristukselta (mikäli se dynaaminen oikeesti asettuu siihen 9,7:1 ). Säätöjen kanssa pitää olla tarkkana ja ongelmana on helposti nakutusta; ja nakutus on aina paha asia... Mä ottaisin turvallisesti ja jättäisin dynaamisen puristuksen korkeintaan ysiin, mielellään alle. Pelkällä marginaalisella puristuserolla ei nimittäin saada paljonkaan lisää tehoa, mutta mahdollista tuhoa kyllä. Mielipiteeni on, että kovien puristusten kanssa leikkiminen on yliarvostettua suhteessa siihen, mitä ongelmia siitä tulee, jos tai kun kaikki ei menekkään hyvin. Detonaatio hajottaa kalliit osat suhteettoman nopeesti.

Kun dynaaminen puristussuhde on jotain välillä 7,5.stä 8,5:1 ollaan jo hyvissä puristussuhteissa.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Hemuli

Kyllä Sportsterin moottori kestää huoletta ysin dynaamiset jos vaan kaikki on tehty oikein. Yhdeksän ja puoli alkaa kyllä olemaan aika rajunpuoleinen, varsinkin jos käytetään vakiokansia. Rouvan pyörään tein moottorin N6 nokilla ja kymppipuolikkailla männillä mutta XB-Buellin kansilla ja se rokkaa hyvin - kovin isolla vaihteella jos vedättää niin silloin detonoi. Tosin siinä tuli vedettyä mäntä/kansivälys aika minimiin, taisi olla 0,75 mm. Lopullinen dynaaminen puristus oli muistaakseni 9,3 - tuolla moottorilla on nyt ajettu yli 30 tkm eikä mitään ongelmia ole ollut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Evolution

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 syyskuu 14, 08:55:06
Kyllä Sportsterin moottori kestää huoletta ysin dynaamiset jos vaan kaikki on tehty oikein. Yhdeksän ja puoli alkaa kyllä olemaan aika rajunpuoleinen, varsinkin jos käytetään vakiokansia. Rouvan pyörään tein moottorin N6 nokilla ja kymppipuolikkailla männillä mutta XB-Buellin kansilla ja se rokkaa hyvin - kovin isolla vaihteella jos vedättää niin silloin detonoi. Tosin siinä tuli vedettyä mäntä/kansivälys aika minimiin, taisi olla 0,75 mm. Lopullinen dynaaminen puristus oli muistaakseni 9,3 - tuolla moottorilla on nyt ajettu yli 30 tkm eikä mitään ongelmia ole ollut.
OK..tuota ruttuahan saa pienemmäksi paksummalla kansipahvilla...pitää vielä mitata kannen ja männän väli ja kuinka lähellä mäntä käy venttiiliä yläkuolokohdassa..eikös buellin kansissa ole isommat venttiilit joten bulun kansissa venttiilit tulee automaattisesti lähemmäksi mäntää kun noissa 1200 orkkis kansissa jos ei ole venoja upotettu syvemmällä...vai ymmärsinkö asian oikein??

Evolution

No laskeskellaan ja mittaillaan.....eipä tässä vielä mikään kiire ole, kun runkokin on vielä tässä mallissa....

jape

Millä varmistat että kaikki palaset linjassa hitsatessa ja sen jälkeenki?

Evolution

Lainaus käyttäjältä: jape - 26 syyskuu 14, 12:24:57
Millä varmistat että kaikki palaset linjassa hitsatessa ja sen jälkeenki?
Jigissä...ei näitä nyt ihan autotallin lattialla viiti ruveta hitsailemaan....joutuu laittaan pätkät väliin tuonne takahaarukan putkiin jotta takarengas mahtuu pyörimään...samoin myös emäputken asento muuttuu alkupäräisestä 30 asteesta johonkin 47 asteen paikkeille...joutuu luultavasti myös vähä stressaamaan runkoa, mutta sen näkee sitten kun saadaan runko kiinni jigiin.

twinspeed

#11
Lainaus käyttäjältä: Evolution - 26 syyskuu 14, 11:40:46
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 26 syyskuu 14, 08:55:06
Kyllä Sportsterin moottori kestää huoletta ysin dynaamiset jos vaan kaikki on tehty oikein. Yhdeksän ja puoli alkaa kyllä olemaan aika rajunpuoleinen, varsinkin jos käytetään vakiokansia. Rouvan pyörään tein moottorin N6 nokilla ja kymppipuolikkailla männillä mutta XB-Buellin kansilla ja se rokkaa hyvin - kovin isolla vaihteella jos vedättää niin silloin detonoi. Tosin siinä tuli vedettyä mäntä/kansivälys aika minimiin, taisi olla 0,75 mm. Lopullinen dynaaminen puristus oli muistaakseni 9,3 - tuolla moottorilla on nyt ajettu yli 30 tkm eikä mitään ongelmia ole ollut.
OK..tuota ruttuahan saa pienemmäksi paksummalla kansipahvilla...pitää vielä mitata kannen ja männän väli ja kuinka lähellä mäntä käy venttiiliä yläkuolokohdassa..eikös buellin kansissa ole isommat venttiilit joten bulun kansissa venttiilit tulee automaattisesti lähemmäksi mäntää kun noissa 1200 orkkis kansissa jos ei ole venoja upotettu syvemmällä...vai ymmärsinkö asian oikein??



XB buellin ja uudemman (kumiripusteisen) sportin kannet on jonkin verran parempia kestämään puristuksia, kuin nämä ennen vuotta 2004 olevat hemi-mallisen palotilan kannet. XB:n kansissa on kylpyammeen malliset palotilat (+ squish band), joka aikaansaa ronskisti pyörrettä puristustahdin aikana ja loppuvaiheessa... Hemissä eli puolipallon mallisisssa ei pyörteilyä kauheesti esiinny, ja siksi niissä on muun muassa nakutus helpommin ongelmana.

En sitten tiedä paljonko (jos yhtään) nuo kupupäiset männät voivat saada squish band-efektiä aikaan hemikansiin. Periaatteessa sitä on kai mahdollista saada jonkin verran, ja tätä kautta pyörrettä, parempaa sekoittumista ja bensapisaroiden jakautumista pienempiin yksiköihin (mikä taas ehkäisee muun muassa nakutusta kovemmissa puristuksissa).



Hammerperformancella on hyvää juttua erilaisista kansista, joita sporteissa ja Buelleissa käytetty: http://hammerperf.com/ttxlheads.shtml  


Edit. typot ja asian selkeytystä (lisäselitystä ;))
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Evolution


Kattelinkin googlen kuvahaulla noita buellin kansia...melko paljon on erillainen palotila kun noissa minun kansissa....