Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

87 sportteri säätöä ja korjausta. oli:Käyntihäiriöt pintakaasulla

Aloittaja kkuula, 17 elokuu 14, 20:39:11

« edellinen - seuraava »

Pietari

Mikunia yhtään tuntematta, olisko neulan suutin, tai neulan "ohjainputki" , puuttuminen selittäis kyllä rikkaalla käymisen aika  selkeästi...

kkuula

Noniin, nyt oli hymy herkässä viimeisimmällä noin 50km koeajollla  ;D

Eli vaihdoin reippaasti isomman ilmasuuttimen ja moottorihan alkoi vetämään nykimättä ihan pienellä kaasun avaamalla mutta vielä oli just siinä cruisinki alueella nykimistä. Sitten neula ihan alas ja jopas jotakin sehän alkoi toimimaan.
Neula näytti ehkä hieman kuluneelta just siitä kohtaa missä se tulee ulos luistista ja varmaan se neulaputkikin on heiman kulunut josta ehkä johtunee nuo käyntihäiriöt. Tulossa onkin jo uusi neula ja neulaputki ja uskonkin että niillä saakin laittaa sen alkup. ilmasuuttimenkin takaisin..

Turha ehkä edes kysyä kannattaako vuotaviin sisäkumeihin ruutata jotain paikkausainetta? Tuossa on ihan uudet kumit ja veikkaukseni mukaan asennuksessa ritusteltu sisäkumit tai jotain  >:( Rengasjumppahan on mielestäni ihan hanurista mutta kait siinä muu auta kuin laittaa uudet sisäkumit jos ei ala pitämään.

Kuten jo tulikin mainittua niin pikkusen on edelliset sepät tätäkin pyörää "parannellut". Nyt kun alkaa saamaan nämä välittömästi ajoa haittaavat kohdat kuntoon niin siirrytäämpäs seuraavan ongelmaan!

Eli tuohon on asennettu 180 takakumi vakiota leveämmälle vanteelle, napa nähtävästi alkuperäinen ja vannekehä rihdattu silminnähden jonkinverran vasemmalle suhteessa takahaarukkaan joka taitaa olla ihan vakioleveyinen, ja rengas on liian leveä joten sen joutuu kirraamaan hieman vinoon jottei ketjut hankaa kumin kylkeen.  :o Ihan tarkkaan tuota en ole vielä tutkinut mutta takarattaalle on pykätty jonniinverran ofsettia ja näyttäis tuossa olevan jonkinmoinen offset eturataskin ja ensitöikseen jouduin jo sitä eturattaan koppaa jiiraamaan ulospäin jokusen millin prikoilla jottei ketjut hankaisi kovinpahasti koppaan.
Nyt tarttis tietävämpien neuvoja eli onko noissa alunperin regas keskellä takahaarukkaa entä onko tuo 180 kumi liian leveä vakio takahaarukkaan? Mites tää kuvailtu takarengasogelma näteimmin ratkeaisi? Lisää offsettia rattaisiin ja sorvia eturattaan kopalle?

Vähän alkaa vaikuttamaan ettei tässä vehkeessä taida olla kohtaa mitä ei olisi "korjattu" päin ittua tai jätetty kokonaan korjaamatta :D
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

180 ei mene mitenkään Sportin vakio takahaarukkaan. Ainakaan keskelle. Ja keskellä sen renkaan kuuluu olla, vertaa vaikka runkoputkeen kun otat takalokarin pois. Muijan fillariin sovitin 160 kumin alkuperäisellä hihnavedolla - rengas on vielä Avon joka on aavistuksen tuota nimellismittaa leveämpi. Omaan edelliskesänä myymääni sporttiin 160 ei mahtunut koska vanne oli 18 ja kumi otti haarukan etuosaan kiinni - emännän sportissa on 160/60x17. Päädyin laittamaan siihen 150/60x18 renkaan. Molemmissa rengas oli keskellä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

Tuossa on 180/60-16 kumi ja vanne 16-5.00 kuinkahan kapean kumin tuolle vanteelle uskaltaisi nakata? tai kuinka leveän? jos leipoisi tuon takahaarukan sopivaksi.  Mitähän tuossa on ajateltu kuin vannekehä on rihdattu sivuun ja pyörä kulkee kuin ajokoira kaksin jäljin?   ???

Kuinkapaljon offsettia eturattaassa on vielä turvallisella alueella? Mitenkähän se ketjukoppa sittne jos reippaammin offsettia rattaassa?
Sportster vm.87 Vantaa

Hemuli

Ei siinä mitään ole ajateltu. Paitsi mahdollisimman leveää rengasta pienimmällä mahdollisella panostuksella. Vitosen vanteelle laittaa vielä 160 kumin ilman että se näyttää ihan naurettavalta.

Sinällään sivussa oleva rengas ei vaikuta ajo-ominaisuuksiin paljoakaan - tietty rajansa kaikella. Korkeintaan kanttaaminen tuntuu kevyemmältä toiseen suuntaan ja toiseen taas joutuu vähän kampeamaan. Oikein kovissa vauhdeissa saattaa esiintyä voblaamista mutta sekin on enemmän kumiripustettujen pyörien (Dyna, touring) ongelma.

Jos päädyt laittamaan leveämpää offsetratasta niin aika usein se ketjukoppa siirretään pitkäaikaissijoitukseen tallin hyllylle - olen myös nähnyt virityksiä jossa se tuodaan spacereilla ulospäin. Kohtuuton levitys asettaa vaihteiston pääakselin laakerin koville, nelivaihteisessa sportissa se on vielä aika onneton rimpula. Tuossa omassa chopperissa on 195 autonkumi keskellä runkoa, offsettia on muistaakseni jotain 14 mm. Riskillä vedetään, jos laakeri rupeaa oirelemaan niin sitten vaihdetaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

Taas taitaa päästä kaasuttimen avaukseen/suuttimen putsaukseen ja bensalinjan tukkeita etsimään. Toimihan tuo kuin unelma jopa 100km ja tänään töidenjälkeen hieman isommalle tielle tullessa iski bensanpuutos isommilla kierroksilla ja moottorijarrutuksessa lykkäsi sarjatulta putkista  ;D noh onneksi kevyellä kaasulla ajaessa toimi vielä normaalisti. Luulin ensin bensan loppuneen kun oireet oli aikalailla  samat mutta varatankille kääntö ei pelastanut tilannetta tälläkertaa.

Ei tuo sivussa ja hieman vinossa oleva takanakki oikeastaan ajo-ominaisuuksiin vaikuta juurikaan ja saa tän loppusyksyn olla tuollaan.

Sportster vm.87 Vantaa

kkuula

Viimeinkin sain kaasuttimeen uuden neulan ja neulaputken  :) Heti laakista loppui rikkaalla käyminen, tulpat kirkastui välittömästi. Siinä oli oli hieman eri numeroilla oleva neula paikoillaan mitä esim. tämä http://www.postdiluvian.org/~mason/moto/jetting.html taulukko kertoo. Nyt on tuon taulukon mukaiset suuttimet ja muutkin asetukset on palautettu "vakioksi" ja toimii kohtuudella.
Ehkä se käy hivenen laihalla ja  pitää neulaa hieman säätää pykälä ylemmäs. Voiko tuo toimia moitteetta vaarallisen laihalla? Ei o paljoa kokemusta 4-tahtisten säädöistä mutta 2-tahtisista sitäkin enempi ja niissä varsinkin useampipyttyisissä on kaasuttimet säädettävä just eikä melekeen kohilleen..

Nyt kun kone ei käy järjettömän rikkaalla ilmestyi koneeseen hieman lisää voimaa ja uusi ongelma eli kytkin luistaa selvästi. Lootassa on samat öljyt millä ainakin noitten japsipyörien kytkimet ja vaihteistot toimii moitteetta.
Vähän kyllä arvelen että kytkin on jo sekin loppunajettu kun tuossa näyttää kaikki kuluvat osat olen finaalissa.  ;D

Takaiskarit on sohlot ja keulan stefat valskaa kummallakin puolella, pitää nekin korjata kun ehtii, pitänee ensin arpoa mitkä ylä/alaputket tuossa on jotta sais sopivat uudet tiivisteet valmiiks.
Sportster vm.87 Vantaa

Karvanaama

[quote author=kkuula link=topic=9879.msg79483#msg79483 date=1411061312

Nyt kun kone ei käy järjettömän rikkaalla ilmestyi koneeseen hieman lisää voimaa ja uusi ongelma eli kytkin luistaa selvästi. Lootassa on samat öljyt millä ainakin noitten japsipyörien kytkimet ja vaihteistot toimii moitteetta.
Vähän kyllä arvelen että kytkin on jo sekin loppunajettu kun tuossa näyttää kaikki kuluvat osat olen finaalissa
[/quote]

Sportsterin lootaan vain ja ainoastaan sinne tarkoitettua öljyä!
Kokeile ainakin ennekuin teet kytkinremontin.

kkuula

Onko ne punaniskat sitten menneet keksimään jotain omiaan sinne kytkimen materiaaleiksi kun ei pidä kuin määrätynlaisella öljyllä??  :o

Noh pitää hakea purkki sopivaa öljyä ja toivoa jottei tarttis kytkintä rempata.
Sportster vm.87 Vantaa

Kiwi

Nelivaihteisissa liukee laturin magneetit ainaki väärällä öljyllä, kun laitat sinne oikeenlaista öljyä nii huomaat että koko loota alkaa toimia paremmin. Ei kannata haukkua loppuunkuluneeks jos vääriä litkuja käyttää.

Hemuli

Ja ennen kuin hurja öljykeskustelu alkaa, sanotaan että on porukat käyttäneet siellä kaikkea mahdollista ATF:stä moottoriöljyyn. Mutta varsinkin nelivaihteinen evosportti on jostain syystä aika kranttu öljylaadun suhteen, itse olen siirtynyt käyttämään kaikissa Sportstereissani Redlinen 80W Shockproofia. Vuosien kokemus on osoittanut sen parhaaksi vaihteiston toiminnan kannalta.

Ota sitten huomioon että nelivaihteisen öljytilavuus ei ole se perinteinen amerikan litra (1 quart) vaan noin seitsemän desiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kkuula

No niin hain sitten tuota suositeltua Redlinea ja tais alkaa kytkin pitämään ja yllätys olis ko öljyn väri ja haju joka oli samankaltainen mitä jossain vanhan traktorin vesittyneessä vaihteistoöljyssä. Jotain punaista lientä sillä alunperin oli ennen tuota delvac kokeilua. Aika jännä miten tuo kytkin on noin kranttu noistä öljyistä.

No mutta kiitokset neuvoista, kyllä ilman avuliaita foorumeita joutuisi itte yrityksen ja erhdyksen kautta opettelemaan tuonkin koneen tavoille.  :)
Sportster vm.87 Vantaa

kkuula

Jatketaas yksinpuhelua.. Eli nyt kun alkaa muutama tunti ajoa takana niin jotenkin se nyt tuntuu aika laiskalta, pitänee vielä kokeilla hieman säätää tuota kaasutinta, isompaa suutinta jne ja tarkistaa sytytyksen ajoitus ym. perusjuttuja

Ehkä tuohon tarttis talven-ensikevään aikana kaivella hieman lisää puhtia varsinkin sinne yläkierroksille, alapäässä tuossa on mukavanoloisasti voimaa ja perus kruisailu käy mukavasti mutta moottoritielle loikatessa yläkierroksilla ei tunnu samanlailla olevan voimaa mitä ala/keskialueella.

Tästä päästäänkin siihen että mitäs tuolle kannattaisi alkaa tekemään? Kannet tuossa taitaa olla kohtuulliset ainakin tämän http://hammerperf.com/ttxlheads.shtml#1986-1990 mukaan.
Sportster vm.87 Vantaa

ezmo

Lainaus käyttäjältä: kkuula - 22 syyskuu 14, 18:23:11
Jatketaas yksinpuhelua.. Eli nyt kun alkaa muutama tunti ajoa takana niin jotenkin se nyt tuntuu aika laiskalta, pitänee vielä kokeilla hieman säätää tuota kaasutinta, isompaa suutinta jne ja tarkistaa sytytyksen ajoitus ym. perusjuttuja

Ehkä tuohon tarttis talven-ensikevään aikana kaivella hieman lisää puhtia varsinkin sinne yläkierroksille, alapäässä tuossa on mukavanoloisasti voimaa ja perus kruisailu käy mukavasti mutta moottoritielle loikatessa yläkierroksilla ei tunnu samanlailla olevan voimaa mitä ala/keskialueella.

Tästä päästäänkin siihen että mitäs tuolle kannattaisi alkaa tekemään? Kannet tuossa taitaa olla kohtuulliset ainakin tämän http://hammerperf.com/ttxlheads.shtml#1986-1990 mukaan.

Elä ny ainakaan isonna suuttimia, ellei potki kaasariin... Mulla laukka parani pienentämällä suuttimia....
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

kkuula

Isompaa suutinta silläperusteella kun nyt tulppien perusteella on aika laihalla, tosin voinee olla että on laihalla vain ala/keskialueella. Selvinnee kokeilemalla isompaa/pienempää suutinta. Tosin en usko pelkällä säädöillä saatavan kovinkaan paljoa lisää kulkua.
Sportster vm.87 Vantaa