Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

1000cc kampiakseli

Aloittaja Yapa, 02 huhtikuu 21, 17:36:19

« edellinen - seuraava »

Yapa

No totta kyl toikin...

Vähän alkaa toi T&O kiinnostaa liikaa, kai se on seuraavaks laitettava oma mopo säleiks  :o

Mut nyt rihtaamaa mars, ans kattoo kui äijän käy...
Bludy`ell...marshalls!

Vuppe

Kuinkas usein teillä sitten on alakerrat levällään kun kaiken pitäs valmistua sormia napauttamalla.  ;)

Kiwi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 08:35:35
Oon alkanut jättämään kiilat pois kaikista semmoisista kartioliitoksista, joissa ei tarvii ajoitusta. Ei niistä oo siellä mitään hyötyä, mutta haittaa on siinä tapauksessa, että liitos irtoaisi. Silloin menee kiila muusiksi sinne väliin ja kartiot on morjens.

Mulla olis menossa kasaan yks shovelin kytkin mutta akselissa on tavallisesta poikkeava kiilaura ja kiilaa joutuisi muokkaamaan että se siihen menis. Tuossakin saattaisi pärjätä ilman?

Lyytinen

Ei ole minullakaan kiilaa kytkimessä. Mutta joka kerta kun auki käytän, mahdollinen purseiden poisto ja kevyt läppäys ja rasvanpoistoaineella puhdistus. Sitten kun kämmenselällä napauttaa kytkintä siihen kartioon niin hyvä ettei tule ulosvetäjälle asiaa. Silloin tietää tehneensä jotain oikein.

Vuppe

Itsekin mietin kiilan pois jättämistä kun parnetin kytkinnavasta ei edes näe onko kiila paikallaan, työntääkö napa kiilaa edellään asennusvaiheessa. Mulla on yksi samanlainen kytkinkori napoineen joka on lyöty paikoilleen, (previous owner)kiila on tehnyt itselleen lisää tilaa = paperipaino.

Mutta eikö se kiillotettu kartio ota joka tapauksessa siipeensä jos siinä napa pyörähtää? Oli kiila tai ei.

Yapa

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 12:01:48
Kuinkas usein teillä sitten on alakerrat levällään kun kaiken pitäs valmistua sormia napauttamalla.  ;)

Kerran viikkoon  :D

No ei, tän pyörän kohdalla meinasin et olis ensimmäinen ja viimeinen kerta samalla, saas nähdä...

Mut kyllä helpotti hommaa noiden kartioitten läpi käyminen, heti osu 0.07mm sisään ja suht helposti pinioni puolelle 0.02 ja veto puolelle 0.03
Saa olla siinä, ei muuta kun kasaanpäin. Vielä kiitokset kaikille hyvistä neuvoista ja hyödyttömistä kommenteista  :D
Bludy`ell...marshalls!

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 14:26:38
Itsekin mietin kiilan pois jättämistä kun parnetin kytkinnavasta ei edes näe onko kiila paikallaan, työntääkö napa kiilaa edellään asennusvaiheessa. Mulla on yksi samanlainen kytkinkori napoineen joka on lyöty paikoilleen, (previous owner)kiila on tehnyt itselleen lisää tilaa = paperipaino.

Mutta eikö se kiillotettu kartio ota joka tapauksessa siipeensä jos siinä napa pyörähtää? Oli kiila tai ei.

Joo ja ei. Varsinkin kytkimessä. Mun rystyssä kerran irrottaessa kytkintä huomasin, että oli yrittäny kartio sutasta. Vetäny mutteria mukaansa, ja menny entistä kireämmälle. En ollu huomannu millon oli tapahtunu. Jos olis ollu kiila, olis akseli paskana, kytkin paskana ja matka olis loppunu siihen. Mutta oli sitten mutteri ja kartio aika lujaa kiinni.
Pyörähdys ollu joitain asteita. Sama akseli ja kytkinnapa edelleen käytössä. Tahnalla läppäämällä niistä tuli buenot.

Hyvä että kampura onnistu

Vuppe

Jossittelua, mutta olisiko edes pyörähtänyt jos siinä olisi ollut kiila.  ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 07 huhtikuu 21, 12:04:17
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 08:35:35
Oon alkanut jättämään kiilat pois kaikista semmoisista kartioliitoksista, joissa ei tarvii ajoitusta. Ei niistä oo siellä mitään hyötyä, mutta haittaa on siinä tapauksessa, että liitos irtoaisi. Silloin menee kiila muusiksi sinne väliin ja kartiot on morjens.

Mulla olis menossa kasaan yks shovelin kytkin mutta akselissa on tavallisesta poikkeava kiilaura ja kiilaa joutuisi muokkaamaan että se siihen menis. Tuossakin saattaisi pärjätä ilman?

Kyllä. Läppäät vaan hyvin ja sit huolellinen putsaus ennen asennusta.

Oon jättänyt kytkimen kartiolta kiilan veks jo vuosia, toimii. Viime talvena korjasin yhen kaverin lootan, sillä matka katkesi kun kartioliitos irtosi ja kiila oli tietenkin muusannut kaiken ihan paskaksi. Eli jossitteluun vastauksena: pyörähtää irrotessaan, vaikka kiila on paikallaan.

Ja hyvä että Yapan rihtaus onnistui! :)
Long John Stroker

Yapa

En tiiä oisko pitäny laittaa tonne ostetaan osioon...?

Onko kelleen jääny hyllyn reunalle sitä simmiä/spaceria vetoakselin kartiolaakereiden väliin?
Se on kai sama 77-03, jos oikein olen käsittäny?
Sitä ei kuulemma saa erikseen ostaa, vaan tulee laakerisarjan mukana. Ostin laakerit paikallisesta liikkeestä ja näköjään hukannu sen spacerin.
Bludy`ell...marshalls!

Vuppe

Jos kyseessä on Sprocket shaft bearing spacer shim, niin Storehouse myy, ja jopa eri vahvuisia, reilulla kybällä.

Yapa

No niinpä näkyy olevan, ei ollu kauppiasta uskominen.

Mites toi vahvuus sitte todetaan sopivaks, ku on 9:ää eri vahvuutta?
Bludy`ell...marshalls!

Kiwi

Otat joko yhden kerrallaan ja ootat aina viikon seuraavaa tai tilaat koko setin ja sulle jää 8 ylimääräistä?

Yapa

Meinaan, et onko siinä joku tietty välys, mitä haetaan?
Bludy`ell...marshalls!

Tuusulan T-Bone

Minkämoinen systeemi rautaporsterissa on? Big twiniin se vetoakselin Timken tulee sovitettuna pakettina, josta ei pidä yhtäkään osaa vaihtaman.
Long John Stroker