Minkähän lainen moottori moisella setillä syntyy? Vääntöä ja voimaa tulee rutosti tavan 883/1200 konversion päälle, mutta onko käytettävyys hyvä? Kestääkö normiajolla pitkäänkin, eli tulilangan pituus. Kantsiiko tommosen koneen kanssa pidentää välityksiä 1200 välityksiäkin pidemmäksi?
On ruvennut polttelemaan ns uusi moottoripyörä, mutta voishan asiaa lähestyä toisinkin tekemällä vanhasta uuden. Pyöränhän joutuu purkamaan aika pitkälle yksin tuon moottorin takia, kun ei mahdu vakiorunkoon korkeutensa takia.
Eikö muka mahdu? Miten mulla on mielikuva että menis nippa nappa, voin toki olla väärässä.
Ei moottorin virittäminen sinällään riko sitä, vaan virittämisen jälkeinen käyttötapa. Silloin vaan on yleensä kaasukäsi herkemmässä kun paukkua on enemmän - ja kun konetta kuormitetaan kovemmin, lyhenee myös sen käyttöikä. Tossa S&S:n setissä on muistaakseni aika alhainen puristussuhde, sikäli se on käyttöystävällistä laatua. Ja kun porauskin on "mieto" 3 5/8" niin lohkojakaan ei tarvitse kairata ihan äärimilleen.
Itselläni on FXR:n rungossa juuri tuo S&S:n 89cid motti - sössön lohkoissa tosin. Tuli valittua vähän liian ärjyt nokat - tosin tarkoituksella, olisi meininki nostaa ruttua jossain vaiheessa - ja niinpä alakierrosvääntö ei ole ihan niin hyvä kuin jollain miedommilla. Nyt on kiinni S&S:n 600:t, parempi vaihtoehto olisi ollut 555:t - jotka on muuten Andrewsin tekemät ja identtiset N9:ien kanssa.
Välityksien pudottaminen vieläkin matalammiksi aiheuttaa vaan turhaa voimansiirron kuormittamista. Jos vaihteita ei tule lisää niin vaihdevälit kasvaa niin että helposti tulee rytkytettyä liian pienillä kierroksilla. Ja sitä paitsi ainakin toi oma motti tykkää kierroksista - voi tietty johtua nokistakin, mutta alle kahden tonnin ei kannata tehdä mitään ja hupi alkaa kolmosesta. Siitä sitten mennään iloisesti jonnekin 5500-6000 tietämille hyvällä höökillä. Nykyvälityksillä (rattaat 23/48) kone laulaa vähän päälle satasen vauhdissa noin 3000 rpm mikä on juuri parhaalla vääntöalueella.
Kyllä toi mahtuu vakio sportin runkoon. setissä tulee mukana moottorin kiinnikkeet. Tosiaan 3500 jälkeen rupee tapahtumaan, mutta kyllä se jaksaa pikkasen päälle kahentonnin kierroksilta lähteä. 2000 rpm alkaa väännöt oleen jo 100nm. S&S taitaa olla hieman muuttanut tota kittiä siten että voit valita kokoonpanon. mulla on 10.5 puristeisilla dome männillä ja 555 nokilla. mulla välitykset 24 / 48 ja konetta on nyt kierrätetty 7500rpm. näillä välityksillä taitaa olla vitosella kierrokset jossain 2450 /90km. Talven aikana vaihtuu välitykset 23/48 ja laatikoksi Baker xl5 131. Muutamat mestat myy tota ns täydellistä kittiä. mutta kyllä ite jouduin sen lisäksi vielä hommaamaan pinion ring ja öljypumpun rattan, nostajat (laitoin Jims hydrosolidit) sekä S&S rullakiikut.
Vielä noista välityksistä mun sportti nelosvaihteella 7000rpm 215km/h (oma mittari) penkkin näyttäessä nopeutta 214km/h. tohon kun lisää vielä sen 500 rpm joka tällä hetkellä käytössä ja lisäksi kun tuuppaa vielä 5 vaihteen sisään niin vauhdit rupee oleen sellasia että ainakaan mun pyörällä ei toivookaan että koskaan uskaltais edes ajatella ajavansa täysiä tolla fillarilla.
Etta ehkä sitä kannattaa vähän miettiä ja laskeskella noita välityksiä. Mulla nyt ajettuna tolla uudella koneella n6000km ja kyllä selkeä mielipide on ruvennut syntymään välityksistä, että huipuista pois ja pidempiä vaihteita alas.
PS. on se kiva kun voi kiusata jamasukeja liikennevaloista lähdettäessä.
olkoon vaikka kuinka harley-henkinen palsta niin jos 1000cc gsx-r:än kanssa liikennevaloista lähetätte vaijerit kireellä niin kyä se sun aiheuttama kiusa on varsin vähäinen PISTE
Kuulostaa ihan sopivalta padalta. Ajoneuvot jotka kulkee enemmän kuin niillä uskaltaa ajaa, ovat aina olleet sydäntäni lähellä. Nykyisissäkin on niitä jo :D
Minkähän verran tommosen koneen miedoimman version rakentamiseen olisi tervettä budjetoida? Alakerran työt menisi teetettäväksi, mutta muusta selvinnen itse.
Nykyisestä koneesta kelpaa lohkot (koneistettuna) ja vaihteistossa on käyttökelpoiset Andrewsin rattaat. Esim keinuvipuosastolla on helat ja akselit vaihtokunnossa ja muutakin pientä varmaan on niissä osissa sanomista, mitä orkkikista jää. Nostajat on uudehkot ja sytkänä mulla on jo Ultima, jos ei setissä uutta tule.
filtteri, ei se ole noin yksiselitteistä, mä olen perus laiskanpulskealla, hieman piristetyllä big twinilläkin välillä ihan menestyksekkäästi kiusannut ja tuottanut mielipahaa noille muoviluodeille. Eihän niille alkuunkaan pärjää jos se luodilla ratsastaja osaa lähettää sitä muoviluotiaan, valtaosa liikenteessä vaan oikeasti ei osaa.
Tässä aika liki tuo setti mikä mulla on: http://www.jpcycles.com/product/420-283. (http://www.jpcycles.com/product/420-283.)
Olisinko maksanut setistä noin 4000$ +nostajat, kiikut ja noi rattaat sekä lohkojen koneistukset. oliskohan ollut yhtensä varmaan se 4000â,¬.
Eikä välttämättä huono vaihtoehto ole näidenkään setti (pytyt männät ja kansityö): http://www.nrhsperformance.com/ekitsportster.shtml (http://www.nrhsperformance.com/ekitsportster.shtml)
Tossa yks jenkkipoika joka ajelee tollasella NRHS setillä varttimailia (vakio kytkin, loota 130 takarengas normi swingi) painelee kisasta toiseen n1.6 60 foot ja matalia 11s
Saatto olla myös Hammerin setti:
http://hammerperf.com/xlbigborekits.shtml (http://hammerperf.com/xlbigborekits.shtml)
Yks Buellin rakentaja jenkeistä kehu HAMMERPERFORMANCEA huomattavasti laadukkaammaksi kuin NRHS:ää. Tässä vielä tarkka lainaus siltä:
LainaaI would never recommend anything from NRHS. I have had serious issues with parts and machine work from them which I ended up returning.
I would look at Hammer Performance. They have the nicest 1250cc kit with the big fin cylinders and really high quality machine work and parts.
Jep hammerin 1250 setillä ja porttaamilla kansilla tuo jenkkikin ajelee jota olen seuraillut.
Noita Sössön osia kannattaa myös kysellä mectec kalixilta.
info@mectec.nu
http://www.mectec.nu/ (http://www.mectec.nu/)
Tässä jotain hintoja niiltä:
LainaaThere is a S&S sportster cylinderkit 1250cc with flat top pistons
The cylinderkit ( cylinders + pistons and cyl,base & head gasket )
Price are 10470:-/SEK + freight
And for your project I suggest a special custom to order crank welded 3-piece
Pricing around 18-19000:-/SEK
Onkohan Sportsterin rungossa tapahtunut mittamuutoksia vuosimallien välillä koneen yläpuolella?
S&S setistä sanotaan netissä, että sylinterit ovat 1/2" korkeammat kuin vakiot. Mun 91:ssä ei näytä olevan ihan sitäkään välystä takapytyn päällimmäisen kopan ja runkoputken välissä. En ole mitannut, mutta silmällä... Eihän se väli voi ihan nolliin mennä, kun ei saa sitä koppaa sinne väliin enää sujutettua.
Mites noi pakoröörit? Pakoaukot tietty ylempänä, mutta taitavat olla myös eri mitoituksella kuin tehtaan kansissa?
(Niin kuin näkyy, henkinen valinta on kallistumassa voimakkaasti S&S settiin. Faktat riitelevät setin käyttöön ottoa vastaan, mutta niin vain jatkuu nenäveren kaivuu).
Kivat käppyrät tehoista ja väännöstä löytyi myös. 555 nokkien asemasta joku näytti harkinneen vielä loivempia 500 nokkia ja 9.2:1 puristuksia. Vois sopia mun käyttötarkoitukseen paremmin myös.
Pakoaukot ovat luonnollisesti etäänpänä toisistaan ja ylempänä pidempien sylintereiden takia. Mutta ihan samalla mitoituksella ne ovat. Saa olla aika hurjan kokoinen moottori että vakio pakoaukon halkaisija ei enää riitä - tuollaisenaan se on aivan liian iso suurimpaan osaan sovelluksista.
Mä olen ton setin kanssa käyttänyt 3,6mm ohuempia primääriputkia kun mitä oli hd:n (883) orkkisputket. Tosta löytyy useampia kuvia kun se on sovitettu orkkis sporanrunkoon. Mä ainakin voin suositella ko settiä ainakin itse olen ollut tyytyväinen. Ansavuoren kanssa sitä säädeltiin penkissä, homma jäi kesken ku akku hajos. Silti ollaan jo mielestäni aika hyvissä lukemissa (102rwhp/143Nm) sytkä jäi kokonaan säätämättä oli curve 3
T he 89XL Hot Set Up Kit is based on the S&S 89"
Sidewinder Kit for Harley-Davidson® Sportster®
models which is the largest practical motor that will
fit into the stock chassis with "only minor modifications."
This kit is for the serious street performance and
Tämä oli suoraan S&S esitteestä
Taas on vähän säädelty... 109,38 HP 149,84 NM
Tässä kohtaa kannet irti ja lähtivät kansisetille.
Virtausmittauksissa selvisi että kannet aika hyvät (imupuoli max 134hp pako 144hp)
Nyt kun kerran irti ja Jarmolla niin tehdään pikku viimeistelyt tavoitteena 8-10% parannus virtaukseen.
Imusarja vaihtuu e:stä G:n ja jatkoksi pfi. Putki taas kerran uusiksi 4" lyhyemmillä juurilla edelleen 2-1.
Nokat säilyy ss 555, männät vielä ? Josko vaihtas ehkä.
No niin ostopäästös tuli sitten tehtyä:
Nokat Andrews N83
Männät S&S 12.4 (92-1130)
täytyy varmaan naputella myyntiin vanhat (kaasari, nokat, männät)
Nokat sitten vaihtui, tilattu Red Shift 643V2
Nokat saapui..
Ruisku tilattu
Kansia odotellaan kansisetiltä.
Minkä tyyppinen ruisku on tulossa?
Pegasus
www.performancefi.com (http://www.performancefi.com)
Kannet valmiit.
viikonloppuna nokkien sovitus/ajoitus.
Mitä niille sun kansille tehtiin ja mitkä kannet, mikä venttiilin koko? Laita kuvia miltä kanavat näyttää.
Kannet on S&S Super Stock
Imu 2"
Pako 1.64"
Kanavien ja ceetien muotoilu
Imu
Pako
mielenkiintoisen näköiset aukot ;) Tuota imussa esiintyvää "ohjuria" en ole ennen nähnytkään sportsterin kansissa. Taitaa olla S&S:n erikoisuus; muistan täällä joskus nähneeni S&S:n shovelin kannet, joissa oli vastaavanlaista muotoa (tais olla T-bonen kannet). Hyvältä näyttää nämä kuvan kannet.
joutu jonnin verran rouhii että nokat mahtu pyörii.
Mimmosiin lukemmiin muut on päässyt kansien optimoinnissa.
Kannen ja männän väli 1,12 mm taidan vaihtaa ton base tiivarin .010 -> .020"
älä hättäile,entä männän ja ventiilin väli ???
Tuo prosessissa tänään...
Tuo ois aikalailla alarajoilla.
Saas nähä et jääkö se 1,5 mm venan ja männän väliin
piti laittaa tuohon kommenttiin valokuva varoittavasta esimerkistä mutta se on ilmotuksen mukaan liian iso...kuva meinaan :-[
S&S sanois et männän ja kannen väliin min .045" ja männän ja venttiilin väli min .060"
S&S ei ole pelkästään osavalmistaja..se on uskonto jos heidän "raamatussa" sanotaan .045" ja .060" niin kunnioittakaame sitä 8)
Kilpaileva uskonto sanoo, että olis hyvä olla
LainaaA minimum of .100" of clearance to the exhaust valve and .060" to the intake valve is required to be sure you won't get valve to piston contact in the normal case. If you get valve float, however, all bets are off. Proper seat pressure for the application and the intended rpm are needed to prevent valve float (see above discussion of valve spring setup).
Source, Hammer Performance
Pakopuolella TDC liftiä noissa nokissa vähempi ku imu puolella ja vanh00oissa pako nokissa .240 uudessa .172 joten pakopuoli ei liene haaste (selvii tarkistuksissa)
Tänään sitten saapui ruisku
Venttiilien kanssa ei ongelmia 2mm tinalankaan ei jälkeäkään pako eikä imupuolella.
itse askartelin muovailuvahan kanssa noissa mittauksissa,olihan nostajat täynnä ;)
mulla jimin hydro solidit ja säädettynä vielä yhden flatin verran yli...
lisäksi vielä mittailut testin tueksi. venttiilien upotukset männissä 4,5 mm alle sylinterin tason ja vastaavasti venttiili 4 mm kansitason yläpuolella.
Kuva ruiskuata
hienon näköinen kapistus onko siinä kummallekkin sylinterille oma ruiskusuutin ???
Juu kyllä on
Nyt männän ja kannen väli "turvallisesti" 0.060"
Nousuviikolla yläkerta nippuun ja loppuviikosta ruutan asennusta.
Nokkien sovitusta
Joutu loopista viistää 2 ja 3 nokista, oli turhan läheellä pinionin laakeria
Sylinterit/männät paikoillaan imusarjan asennus.
onko noi nokat teetetty alkuperäisista vai kokonaan uudet nokat? xr:ään red shift ainakin tarjoo mahdollisuutta käyttää orkkis rattaita.
Nää tuli kokonaan uusiin. En viittinyt tuhoo noita S&S 555 nokkia jotka oli viimekauden kiinni. Olis noi orkkis nokatkin viellä ollut jossakin tallessa.
Joutu vähän kaivertaa tilaa kiikuille
Joko ensisavut on otettu?
Ei oo vielä...
Pidelly pikkasen duunissa kiirettä.
Ruisku soviteltu ja bensapumpun/puolan kiinnike tehty.
Ajatus oli et tällä viikolla olisin savut ottanu, mutta voipi siirtyä ku pitas pari fillarii pyöräyttää penkissä vielä tällä viikolla.
Savut otettu...
eli keväänsuhteen ihan aikataulussa :)
Kyl nyt vastaa kaasuun...
https://www.facebook.com/video.php?v=10204272349512092 (https://www.facebook.com/video.php?v=10204272349512092)
Jos vihdoin pääsis hakee säätöjä kohilleen tän viikonlopun aikana
Tässä tulos viime syksyltä super e kaasarilla.
Tänään pääsee näkeen miten kansiremppa, ruisku sekä nokat tuo.
Vai käykö niin että mennään alas päin ku lehmän häntä.
Aika hyvältä näyttää ekojen pyörittelyjen jälkeen...
Kartta vielä aika kaukana silti 4500 rpm 104hp / 173nm. Ja vasta ruvetaan tulee nokkien alueelle.
Aika seko video naamakirjasta ;). Mutta herkästi herää kaasuun.
Joo, ja hyvät soundit (livenä tietty vielä paremmat)
Jos toi vääntökäyrä ei kovin notkahda kierrosten kasvaesssa, niin hyvät hevosvoimat on takapyörältä tulossa... Tehohan on väännön ja kierrosten funktio (tai silleen ;))
Esim. 140nm 6500RPM tuottaa tehoa 128hv. Vastaavasti vähän yli 150nm:ää 6000 PRM;ssä on suurinpiirtein sama teho. Noilla redshifteillä ei väännön pitäis kauheesti notkahtaa vielä 6000-6500 kiekan. Voihan sitä venyttää kierroksia vielä enemmän, kuten noissa Hammer Performancen tai NRHS:n dyno-vedoissa on tapana.
Edition noin firmojen nimet oikein jne
120 hp rikki
Homma jatkuu..
130+hp seuraava rajapyykki, uskon et siihen päästään.
Jep paluu maanpinnalle...
piti jo tossa aiemmin kirjoitella tuo eka veto 173 nm jne. kävi käpy kun apumies veti kolmos vaihteella vaikka kalibrointi oli tehty 4 vaihteella.
Olikin hieman korkeet väännöt olis pitänyt kellot soida jo heti alkuun.
Mutta ihan hyvältä silti näyttää, hieman vielä haasteita ton ko softan kanssa.
Säädöt jatkuu, en oo vielä tappiin (7500) rpm vetoja tehnyt oon jättänyt tonne 6800 tienoolle. laittelen koko lapun kun säädöt täysin valmiit
Sportti alkaa oleen säädöissä.
Pikkusen kaivelee toi omatekemä putki, pitää jossain vaiheessa verrokiksi testaa joitain tehdas putkia.
hyvät on lukemat,postauksen aikasuudeta päätellen yö on ollut pitkä 8)
Jonkun matkaa iltaan.
Pientä taistelua imuvuotojen kanssa.
Vihdoin pääs omallakin pelillä heittää koelenkin.
Kohtalaisen hyvin vie 3500->
Eka varttimaili testi ajettu...
Tavotteena oli 60 feet alle 2s ja alle 13s 1/4 mile, molemmat onnistu.
eka lähtö oli tarkotus ottaa kevyesti ja hölläsinkin 660feet kohilla (sanottiin että aika pomppunen loppupätkä).
Hyvinkäällä uusiks jos pelit on vielä sillon läjässä..
tavote olis alle 12s ja kymppi-pari pois 60 feet ajasta.
Mikä kytkin sulla siinä on?
Barnett Scorpion lockup
Vertailuajaksi Vesivehmaan vartilta. Vakio väljä 52tkm ajettu 883 15,341/140,92km/h ;D
FTFS meinaatko et ei ollu mulla kovin kummonen toi aika... Nooo Hyvinkäällä parannetaan...
Juu ei tarvii meinata. Hyvin tuntuu työntävän.Tota 660 jalkasta kun kattoo,niin kyl toi
alle 12s taitaa tulla aika kevyesti. Nyt pitää ruveta pähkäilemään millä enstalven aikana
sais iteltä vaikka kaksikin sekunttia pois, niin vois olla siihenkin jo tyytyväinen :)
Ja se 2 sekkaa ei tipu helpolla sekään >:(
Eilen saapui ohjausiskari... ei kun asentamaan.
Pikku check ennen huomista ja selvis et eturattaan 12sta pultista oli 10 poikki.
Pikku paniikki et kerkii aamuks kuntoon.
Ei tarvii ku kattoo peiliin...
Hyvinkään 60 jalkaset 2 kymppii huonommat ku vesivehmaalla ja loppuaika sen mukainen 12,4
Prkl kun rouvan töiden takia ei paikalle päässyt.Oliko pito ongelmaa? Vesivehmaalla tuntui olevan
pidot aika kohdillaan.Kyllähän tämmöinen taitaa ens talvena päästä työnalle,tai rupes pieni perversio
päässä vaivaamaan kuinka kovaa vapari 883 suostuisi kulkemaan :o
Vähän niinku stumpaten ja sutien.
No saatto löytyy osasyyllinen erittäin huonoon pitoon.
Rengas valmistettu viikko 3 vuonna 2006.
Vähän oon ihmetelly ku oon sillä työntäny jo yli 15tkm ja uraa vielä yli 5,5mm.
olikin aika hupaisa fiilis ku suti vielä kolmosenki...
Mä siinä lähtöpaikan vieressä istuskelin ja kattelin sulta varmaan 3 lähtöö, tuli mieleen että onpas voimaa kun ei oo pitoo! Mut se olikin se takarengas ;) En tiädä sitten oisko auttanu jos ois vaihtanu rataa välillä, sä ajoit aina vasemmalla (ykkös) radalla. Mutta kun pyörä sai pitoo niin sitten läks ku nappi housuista! ;)
Joo vasen rata siks ku käveltiin se läpi ja vasen näytti hieman tasasemmalta.
Saas nähä et saanko uudella gummilla pudotettuu noita 60 jalkasia.
ja nyt meni ku juna täysin eleettömästi liekkö ohjausiskari autto.
Noilla tehoilla tuo aika tosta kyllä vielä paranee, kunhan kaikki loksahtaa kohilleen.
Kaiken kaikkiaan erittäin asiallista toimintaa! 8)
Kiitoksia T...
Uus gummi Mezler 260/40/18 paistettu vko15 2015.
Kiihdytystä varten hieman matala profiili...
Joo mut se on jokseenki ainut mikä tossa mahtuu pyörii vaihtamatta vannetta
shinkon stealth on SE rengas tuohon hommaan ;)
Joo olishan se, mutta kokoja löytyy vaan aika rajoitetusti.
Uudella gummilla parisatkuu takana, huomattava ero pidossa.
1.8 olis Porissa kisat, tervetuloo ajamaan. Tuolta ilmottautumaan:
http://www.sunrisecruisers.com/wp/ilmoittautuminen/ (http://www.sunrisecruisers.com/wp/ilmoittautuminen/)
Noilla tehoilla ton pitas varmaan mennä matalan 11, mä vakio Buellilla ajoin 12.0, ja mainittakoon vielä että supertrapin avulla se meni 12.4, ja helvetinmoisella kaasarin, putken levyjen ja sytkän säätämisellä se meni lopuks 12.18 ;D
Supertrap rules!!!
Lainaus käyttäjältä: Natking - 16 heinäkuu 15, 10:41:57
Noilla tehoilla ton pitas varmaan mennä matalan 11, mä vakio Buellilla ajoin 12.0, ja mainittakoon vielä että supertrapin avulla se meni 12.4, ja helvetinmoisella kaasarin, putken levyjen ja sytkän säätämisellä se meni lopuks 12.18 ;D
Supertrap rules!!!
Vaikuttaa onnistuneelta viritykseltä kun ei tuon enempää huonontunut kulku ;D
Kiikalaa täs on venailtu, mutta voishan sitä tuollakin käydä...
Pikku haasteita tuli tossa perjantaina. n200km vesisateessa ja ECU kärähti.
Oli imassu vedet sisään ja meno loppu. Onneks valmistaja oli hyvinkin myötämielinen ja pisti uuden tuleen eikä jäänyt venailemaan että hajonnu on ensin palautunut heille.
Tänään vihdoin uus ECU tontilla. Asennus ja Backupista kartta sisään ja tarkistu penkissä.
Natkin näyttäs siltä että jäädäänkin ens lauantaina tohon matkalle (Alastaroon).
Peli taas iskussa.
Laittelin testiin
Motulin esteri pohjaiset 20w50 oljyt
K&N 173 (pitkän filsun) nyt 4l öljytilavuus
Tulpiks pulstar be1ht blasma pulssi sytyttimet
Johonkin oli hukkunut 10hp...
Hetken mietinnän ja vääntö/tehokäyrää analysoimalla kävi ilmi että löysemmät kytkin jouset ei ollutkaan hyvä juttu.
Kytkimen jousipaine takas (294lbs->384lbs) ja taas pitää.
Konitkin tuli takas.
Alastarossa käytiin.
Pidosta ei tietoakaan rengas piti paljon huonommin kun kadulla.
Kuuskymppiset 2.1 ja et sen mukaisia 12.4
Pistän videon ku kerkiän.
https://www.facebook.com/jape10/videos/10205020853744230/ (https://www.facebook.com/jape10/videos/10205020853744230/)
Olosko kellään hyviä vinkkejä, muutakin ku treenaa lähtöjä.
Lähtöreeniä ja rengaspaineita pelaamaan... Saa olla melko alhaiset. Avonin kumia myös suosittelen. Lähtökierroksilla hieman vielä pelaamista joka sitten asettuu kun pääset reeniä enemmän ajamaan. Kadulla varmaan sen takia rengas pitää paremmin että sitä normi asfalttia ei ole käsitelty kuten kiihdytysradan pitouria. Videolta ei kyllä pääse näkemään kunnolla oletko ns uralla vaiko sivussa siitä.
Kiikalassa löyty pitoa aikalailla 1.8 60jalkaset.
Kytkin perkele ei vaan kestäny ja luisti isommat vaihtee aika pahasti ja aika jäi 12.1
2-3 lähtöö etu fummi parikyt senttii ilmassa.
Vikassa lähdössä kytkin antautu lopullisesti.
Ja ei enään irrottanut mutta ei pitänytkään.
Kytkin purettu:
Levyt palanu mustaks ja välilevyt muuttunu jousiksi.
Ne taitaa olla melkeen kulutustavaraa noi kytkimen osat tossa hommassa. Kaikki moottorin ja voimansiirron palikat on tietysti kovilla, mutta etenkin kytkin.
Uus pakka tilattu. Toivottavasti kerkiää viikonlopuks niin päästään Räyskälään. Joutu tilaan suoraan Barnetilta ku missään muualla ei ollut.
Levyt tässä kunnossa
Olikos (vai saakos yleensäkään) tohon sun kytkimeen keskipako lock up unittia?
Eli siis tämmöstä;
http://www.barnettclutches.com/lock-up-pressure-plate-conversion-kit-1998-13.html (http://www.barnettclutches.com/lock-up-pressure-plate-conversion-kit-1998-13.html)
Toi olis aika ehdoton tossa pelissä. Sais ajaa kevyellä kytkimellä normaalisti ja kierroksilla sais sen kiinni niin että pitää.
Mulla on toi lockup...
Ja nyt oli 3 gold ja 3 silver jousta.
Keskipako painot vakio.
Elikkä mulla on tämä:
http://www.barnettclutches.com/scorpion-clutch-7164.html (http://www.barnettclutches.com/scorpion-clutch-7164.html)
Uudet kytkinlevyt saapu aamulla suomeen.
Oli hitonmoinen vääntö että sai käydä hakeen ne sieltä, olis pitäny venaa et posti tuo himaan.
No nyt kuitenkin paikoillaan ja pelit kunnossa.
Kytkinlevyjä kantsii ostaa noissa hommissa varastoonkin...
Räyskälässä
60 foot 1,73
Et 11,800
Voima on puhunut.
Menihän se sitten hienosti alle 12.
Joo ja jäi vielä mukavasti reserviinki.
Oli niin pomppunen rata että ei vaan kantti kestäny vetää jäykkä peräsellä täysillä loppuun.
Joka lähdössä radan puolivälistä eteenpäin niin pomppunen rata että ilmassa mentiin.
Himmailin vauhdit 165-170 hujakoille ja sekin oli kyl aivan liikaa...
Oliskos kellään tietoo josko vielä on jotain varttimaili kapinoita tänä syksynä joihin kadunmiehet voi osallistua.
Muitakin kun motorg puolentoista viikon päästä räyskälässä.
Taitaapi olla kiihdyttely kausi ohi.
Oliskos jollakin omakohtaisia kokemuksia Quick Shiftereistä?
merkkiä/mallia
Oliskos kellään tästä kokemusta/mielipidettä:
http://www.dragrace.fi/Moottorin-osat/Vaihteisto-305/Quickshifterit-Cordona/Precision-Quickshifter-8-Combo-Strain-Gauge-Quickshifter-Kytkimellae-Yleismalli-Cordona (http://www.dragrace.fi/Moottorin-osat/Vaihteisto-305/Quickshifterit-Cordona/Precision-Quickshifter-8-Combo-Strain-Gauge-Quickshifter-Kytkimellae-Yleismalli-Cordona)
Mulla oli vaihtaja TopGas rukissa, toki paineilma toiminen mut muuten sama juttu.
Ja sitten oli myös automaattilaatikko että toi sytkän katkasu ei ollu tarpeellinen.
Ton sytkäkatkasu ajan säätäminen voi ottaa hiukan aikaa, jos se on liian lyhyt, rikkoo helpolla vaihdelootan.
Ja jos se on liian pitkä niin voi saada saman tuloksen aikaseksi.
Mä en oikeen tiedä mitä normi loota tommosesta raakana vaihtamisesta pidemmän päälle tykkää. Vaikka siinä nyt sytty katkeekin niin silti rattaat pyörii aika vauhtia. ::)
Olikos sulla jo jotain spesiaalia laatikossa?
Henk.kohtasesti en oikeen näe tommosta tarpeeliseks ennenkuin aletaan kisaamaan esim indeksiluokissa, missä tasasuus ajamisessa on välttämätöntä.
Mä en tiedä tosta quick-shiefteristä tai sen kanssa ajamisesta... mutta aika rutiinilla näkyy jotkut vaihtavan ilman kytkintä:
https://www.youtube.com/watch?v=N-mmNBOQS9I (https://www.youtube.com/watch?v=N-mmNBOQS9I)
Siitä tietenkään myöskään mitään tietoa, että kuinka loota kestää pitemmän päälle, mutta näkyy toi kyllä aika sutjakasti käyvän toi vaihtaminen & kiihtyminen.
Helpoin diy quickshifteri on vaihdevipuun mikrokytkin joka katkaisee sytkän isommalle vaihdon ajaksi.
Edit. Johan sytkän katkaisusta olikin juttua 2 viestiä ylöspäin ::)
Noissa Harley Drags luokan kilpureissahan on vaihtajat kiellettyjä. Ukot vetelee parhaillaan kasin aikoja et aika hyvin pärjää ilmankin.
Lootasta se enenpikin on kiinni.
Juu taitaa olla ihan eri vehkeitä muutenkin ku nää jokapäiväisessä ajossa olevat katu pyörät.
Voi olla että testaan... Taidan ainakin kääntää ton kaavion toisin päin.
Välitykset vaihtu 24/48 -> 22/49
Toi on hiukan kakspiippunen juttu toi välitykset. Tarttis oikeestaan saada pidemmällä ykkösellä oleva loota ja sitten muut välit olis pienenpiä.
Näissä twineissä kun tota vääntöä pakkaa löytymään, ja kierroksia suht vähän, niin oikeen pienellä ykkösellä tulee helposti pito ja keulinta onkelmaa.
Ite vaihdoin White Lightningiin isomman etupullerin, olisko peräti ollu 27-30 muutos, tai sitten vakio oli 28. Mut kuitenkin, paransin aikaa vartilla .15 sekkaa, ja tasasuutta tuli ajamiseen ihan helvetisti lisää.
Ja kyse ei ollut siitä että olis loppunut välitys kesken, vaan sillä ei kerta kaikkiaan oikeen päässyt liikkeelle ilman hirveitä keuloja ja/tai kaasun kevennyksiä. :P
Kuva Gardemoenista kun meinasin innossani vetää selälleni, parikin kertaa...
Joo tiedossa kyllä...
Uudella välityksellä ykkösellä vielä kuiteski 100km/h
Kattelin kesän tohinoista noita videon pätkiä ja en usko että on haitaksi tuo lisä momentti lähtöön. Nyt kun vikoissa kapinoissa rupes pito löytyy.
Ja täähän on samalla kuitenki jokapäiväisessä ajossa ja on ollu turhan alhaiset kierrokset 80-100 nopeuksissa.
Taas kerkes testailla pakoputki muutoksia ja supertrap sai lähteä.
Uudella putkella korjaantui monttu 4500-6000rpm +12-15hp sekä monttu 2000-3000rpm nyt 115-120nm alueelle
Kovia lisätehoja löyty. :o
Varsinaisesti ei nyt yllättänyt että tehot lisääntyy superräpistä pois siiirtyessä mut et noinkin paljon ton tasosilla lähtötehoilla, se on paljon!
Joo yllättävän paljon korjas sitä yläalueen monttua. Mut huipputehot samoissa.
Laitakko kuvaa putkesta.
Eli putki on hieman modattu (juuriputkista 1" pois) thunderheader. (Dynan putki, oli pikku vaurio ja hinta oli tosi sopiva 50â,¬)
Sporttikin kulki taas vähän paremmin. Ehkä taas osas vähän paremmin viedä...
Porissa 11.6 ja 1.6 kuuskyt jalkaa
Kansimuutosten jälkeen tänään säätöpäivä.
Mitäs tulosta tuli?
Muutama koni lisää...
Eilen malmilla 11.47 190,5 lopareilla
60 jalkaset aika paskoja 1.83 parhaimmillaan.
Show vanne ja 260 mezler vaihtuu seuraavaan kapinaan.
Shinko hook up drag ja kevyt vanne.
10,3 kg lähti takapyörästä painoa.
Aikamoinen painonpudotus :D
Porissa meni harjotteluks...
Yllätti täysin ton shinkon pito.
Ja rata oli vaan niin uskomattoman hyvä.
Karille siitä kiitos.
Harmi vaan että ei kyenny hyödyntää tilaisuutta
Wäkewää! :)
ei haittaa jos asento pysyy maaliin asti 8)
Ja kuusen kohalla jalat tapeille ;)
Onko tuossa 3/4" vai 1" takapyörän akseli? Sain joskus 3/4" originaaliakselin mutkalle tahattoman keulimisen lopputuloksena. Renkaanirroitus oli hilppasen työläs hakkuuhomma kun akseli ei meinannut millään mahtua niistä holkeistaan läpi.
Tuumasella