Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Moottori yleistä => Aiheen aloitti: Kiiski - 01 Maaliskuu 2012, 10:10:15



Otsikko: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Kiiski - 01 Maaliskuu 2012, 10:10:15
Vein tossa kaksi paria sylintereitä porautettavaksi männillä, toiset oli tako ja toiset valu. Molemmille pytyille annoin välykset sadasosamillin tarkkuudella joihin toivoin pytyt porattavan.
1 vinkki: jos koneistamon setä ihmettelee miksi mäntä ei mahdu sylinteriin, vaihda paikkaa. Varsinkin jos olet viemässä sylintereitä poraukseen.
2 vinkki: jos firmassa on vähän töitä ja vielä vähemmän henkilökuntaa niin turha kuvitella että homma olisi nopeaa ja halpaa.

No mun tapauksessa mitat muuttu sen parin viikon aikana mitä niitä porattiin, koneistamossa oli oikea oppisella männänmittaus metodilla 0.09mm muuttunut 0,03mm eli mäntä on jostain kohtaa 9 satkun välyksellä ja tiukimmasta kohtaa kolmensatkun välyksellä. Toisia pyttyjä en ole vielä kyennyt mittaamaan, marmelaadi kiehuu siihen malliin että päälaki aaltoilee. Niin joo ja kaikki tämä kilpailukykyiseen 200€ hintaan.
3 vinkki: aivan turha viedä takas, jos ei osaa niin ei osaa.


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: eeko - 01 Maaliskuu 2012, 10:21:37
Autoissa tuo 0,03 mm välys on ihan yleinen,
oisko siitä repäisty? Motskarissa se leipoo
kiinni aika pian.
-eeko


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Kiiski - 01 Maaliskuu 2012, 10:54:24
No stroker takomännässä toi melko pian on kyllä aika yltiö positiivisesti sanottu. Kyllä se laipoo heti kun pytty lämpeää tai pitäiskö sanoa mäntä lämpeää. No alta 5 min joka tapauksessa.
On tää vaan niin vitun surkeaa kun koko ajan pitää opettaa isää naimaan ja ihan kädestä pitäen, vaikka itsekkään ei ole varsinaisesti mikään John Holmes!


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Jack - 01 Maaliskuu 2012, 10:59:49
Pyysikkö hinnanalennusta paskasti tehdystä duunista?

Vähin mitä voit vaatia. tosin....muistan mitä juteltiin viimeks...


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: eeko - 01 Maaliskuu 2012, 11:09:37
Täällä yksi jääspeedwaykuski vei aikoja sitten pyttyjä
porautukseen ennen kisakauden alkua. Nehän oli
hemmetti ihan porkkanan mallisia. Onneksi tsekkasi
ennen ajoja. Olisi voinut käydä pahasti. Koneistamo
ei ottanut mitään kantaa asiaan, sinne ei kyllä
kukaan enää mennyt. Ei taida olla koko mestaa enää.
-eeko


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: tyg - 01 Maaliskuu 2012, 11:16:37
4 vinkki:
Älä vie osiasi koneistamoon/korjaamoon keskikesällä. Arvokkaat palikkasi voivat joutua kesäpojan työharjoittelukohteeksi.... Tai onhan niitä edukkaita kisällejä kait ympäri vuoden.



Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: erakko - 01 Maaliskuu 2012, 11:34:10
Sattuipa tää topicci ajallisesti oikein ku nyrkki pärseeseen.

Mun pitäis viedä yhdet pytyt porattavaksi ihan lähiaikoina. Funtsannu vaan et minne nykyää uskaltaa edes viedä ettei tule sutta ja sekundaa.. Kun tuokin sellainen työ et hyvää ja halpaa ei oo ni mielummi veis sit sellaiseen paikkaa et sais ne niin porattuna ku pitääkin.


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: jyrggä - 01 Maaliskuu 2012, 12:46:41
^vie Alavuden herralle..


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: minna - 01 Maaliskuu 2012, 13:35:47
joo Velille vaan ja vaikka vähän kauempaakin


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Kiiski - 01 Maaliskuu 2012, 14:33:23
No tilanne eteni niin että toiset pytyt oli sen pari satkua väljemmät kuin tilattu. Eli yhet väljät ja yhet tiukat = sopivat, vai miten se lasketaan. Lyytinen, väännäs tähän joku kaava et mäkin tajuun.
No toi pari satkua väljä ei mitään merkkaa ompahan race välykset FLH Super Sportissa niinku kuuluukin, no toi väljäkin on vähän liiottelua se on close ja loose fitin välissä eli empijän välyksessä.
Toiset pytyt on sitten uudelleen porauksessa vai pitäiskö sanoa hoonauksessa, toisessa koneistamossa.

Jos ei yritä, ei koskaan voi epäonnistua.
-Homer Simpson-


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Lyytinen - 01 Maaliskuu 2012, 14:48:29
Tuohan onkin semmoinen paikka, että ei taida ihan heti löytyä kaavaa. Laskin näet kerran ihan kuriositeetin vuoksi, että jos 3-1/2" alumiininen mäntä ja saman kokoinen sylinteri lämpenevät 120 astetta, välyksen pitäisi olla kylmänä melkein 0.1 mm. Ja enemmän jos mäntä lämpenee enemmän kuin sylinteri. Vähän turhan suuri lukema? Jospa ne on tuolla kaavalla porannut ne toiset pytyt?


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Jack - 01 Maaliskuu 2012, 15:21:38
eikun leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.... :P


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: makkepuu - 01 Maaliskuu 2012, 22:34:52
^vie Alavuden herralle..

voin suositella. kaikki täälläpäin sanoo että vie Välimäjelle, noh tais olla mr Jokiaho joka mun pytyt kairas mutta kyseisen pajan työnjälki on priimaa. meidänkin kylillä on yks vanhempi koneistaja. kansihommat siltä luonnistuu mutta se tekee kireitä pyttyjä. 2-tahtisten pyttyjä siellä käyttäny ja on se perkele jos 250cc Jawa leipoo kiinni 5% bensalla.


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Lyytinen - 01 Maaliskuu 2012, 22:44:28
Liian paksu bensa suuttimelle ja käy liian laihalla? ;)


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Raimo-Raato - 01 Maaliskuu 2012, 22:47:33
Onnistuu se lähempänäkin.  ;) Jari-Veikko tekee äärimmäisen tarkkaa työtä halkaisijan suhteen  ::)


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 01 Maaliskuu 2012, 23:02:38
Onko tästä pääteltävissä, että hyvälle koneistamolle olis kysyntää...? ;D


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: jamii1 - 01 Heinäkuu 2018, 13:39:41
Jumalanterve
Vieläkö on aihe kellään ajankohtainen ?
Noh, itsellä olis mutta just keskisuomen koneistus yrityksistä ei ole hajua mihin uskaltaisi syksyllä viedä.
Satuinpa tuossa pientä lenkkiä heittääseni ajelemaan aikas kuivalla voitelulla ja rupesi lämpöleikkaamaan ennekuin tajusin niin kytkimellä käyntiin ja semmoinen pieni rusahdus kävi ja puristukset hävisi. Ykkösellä saa työntää rautapäätä aika kevyesti.😬😬
Mutta oli ollut muutenkin jo käynti häiriötä ajellessa että ajattelin johtuvan siitä, mutta olikin jotain muuta.


Otsikko: Vs: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Kiwi - 01 Heinäkuu 2018, 18:28:17
^vie Alavuden herralle..
Tämä vinkki pätee edelleen.


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Spöke - 01 Heinäkuu 2018, 22:30:45
Jumalanterve
Vieläkö on aihe kellään ajankohtainen ?
Noh, itsellä olis mutta just keskisuomen koneistus yrityksistä ei ole hajua mihin uskaltaisi syksyllä viedä.
Satuinpa tuossa pientä lenkkiä heittääseni ajelemaan aikas kuivalla voitelulla ja rupesi lämpöleikkaamaan ennekuin tajusin niin kytkimellä käyntiin ja semmoinen pieni rusahdus kävi ja puristukset hävisi. Ykkösellä saa työntää rautapäätä aika kevyesti.😬😬
Mutta oli ollut muutenkin jo käynti häiriötä ajellessa että ajattelin johtuvan siitä, mutta olikin jotain muuta.


Sekä Kantaselle että Keski-Suomen koneistamoon uskaltaa viedä, molemmat tekevät kelpo jälkeä, kunhan ohjeistaa. Kallistuisin ehkä Keski-Suomen koneistukseen.
-Spöke


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Down - 09 Syyskuu 2018, 15:37:14
Entäs mihin täällä PK-seudulla uskaltaa viedä? Toinen strokeri pitäisi tehdä. Ekan tein bolt-on sarjalla, nyt ajattelin toisen setin väsätä kiinnileiponeista vakiopytyistä ja Wisecon männistä. Pitäisi olla semmonen koneistamo joka ymmärtää motorsportin päälle, kun en itse ymmärrän hevonpersettäkään näistä välyksistä sun muista. Tiedän vaan että 3.947" kokoon pitää porauttaa sylinterit. Kannattaa varmaan männät viedä mukana ja sanoa että "Nämä tuonne, kiitos"?


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: TNy - 13 Syyskuu 2018, 14:54:52
Ei ihan PK-seudulla, mutta Lahden Kansityötä uskallan suositella varauksetta, jos kotikulmilta ei apuja löydy.

Oman TC88 -> TC98 projektin toteutin tuolla tänä keväänä.

Juurikin noin, kuin kuvailit. Porattavat sylinteri ja uudet männät sekä mäntien mukana tulevat specsit kainalossa koneistamoon ja kerrot millaisella käyntivälyksellä haluat koneistuksen tehtävän. Omassa projektissa CP-Carillon takomäntiä käytettäessä poraus/ männän halkaisija oli 3.937" ja specsien mukainen käyntivälys (piston to cyl clear) 0.0025". Noiden tietojen mukaan kairasivat sylinterit stressilevyjä käyttäen (100 eur/ reikä).

Männänrenkaiden katkosvälejä eivät tehneet, ne artisti joutui tahkoamaan itse männänvalmistajan antamien specsien mukaiseksi :).

Hyvin on mylly kukkunut tämän kesän reilut 9tkm ajot.


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: Hessu - 13 Syyskuu 2018, 18:32:01
Entäs mihin täällä PK-seudulla uskaltaa viedä?

Täällä pk seudulla on muutama ihan hd mottien remontintiin erikoistu yritys. Eka kandee ehkä kysyy niistä. Tähän aikaan vuodesta voi vielä saada jonoon.
http://www.spokmotor.fi/index2.php? (http://www.spokmotor.fi/index2.php?)
http://www.hotbike.fi/hotbike.html (http://www.hotbike.fi/hotbike.html)
http://www.a-moottori.com (http://www.a-moottori.com)


Otsikko: Vs: Vinkkejä sylinterin porauttajille.
Kirjoitti: ranze - 29 Huhtikuu 2019, 17:07:38
Mä teetin koko myllyn Välimäellä. Vein rojut peräkontissa ja hain valmiin myllyn. Basket casesta 106" pikkustroker sössön kampuralla. Mennen tullen käynti samalla Tuurin Keskisellä "tekemässä säästöjä" niin kotiväkikin tykkää. Sehän on siinä lähellä.  ;)

Tuli nättikäyntinen mylly, suosittelut.