Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Shovelhead => Aiheen aloitti: Lyytinen - 20 Helmikuu 2012, 03:24:39

Otsikko: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 20 Helmikuu 2012, 03:24:39
Purin tuossa tuon koneen kampiakselia myöten. Siinä niitä osia katsellessa huomioni kiinnitti jakopään puoleisessa limpussa lähellä keskitappia oleva valuröpelö. Pitää katsella tarkemmassa valossa, onko se hiusmurtuma vai ei. Joka tapauksessa mietin, että kun tässä koneessa pitää lähes kaikki pistää uusiksi ja ihan helvetin kalliiksi tulee niin ei siinä enää tuntune jos vaikka tuota niin...

Jos sille tielle tulee lähdettyä niin kaksi asiaa on varmaa. Ensiksikin, porauksena tulee säilymään tuo 3-1/2". Ei tuo vakiolohko niin paksu ole ja sylinteritkin maksaa. Toiseksi, limput tulisi olemaan T&O:n torque monsterit 4-5/8" iskulla. Pitää olla limpuissa massaa niin kuin maamoottorissa, 4-1/2" on vähän turhan vaatimaton lisäys ja 4-3/4" jo epärealistinen ainakin jos käyttää stroker levyjä (alempana mainituista syistä) runkoa muokkaamatta.

Mäntätarjonta on hieman kehno kun S&S, jolla oli vielä pari vuotta sitten paljon eri vaihtoehtoja, tekee nykyisin vain yhdenlaista stock bore stroker mäntää. Ei siinä sinänsä mitään, mutta jostain netistä löytyi, että sillä tulisi 4-5/8" iskulla staattiseksi puristukseksi 9.4:1 joka taas on liikaa kun meinasin sen Andrews J:n laittaa, 9.0:1 vielä olisi OK kai. Ei kai tuon J:n käytölle ole muuten periaatteellista estettä, pähkäilin, että stroukkauksen myötä ja miedon nokan takia shovelin liian suurissa kanavissa syntyisi jotain eloa? Tuo 9.4:1 puolestaan vaatisi luokkaa 50 astetta alakuolokohdan jälkeen sulkeutuvaa imua ja eikös semmoiset ole yleensä enempi noita jotka alkaa kunnolla herätä vasta kahdessa ja puolessa tonnissa.

Sitten pähkäilin tämmöistä reseptiä. Otetaan Wisecon 1340 cc 7:1 takomännät ja muokataan niitä niin, että eivät osu limppuihin tai toisiinsa. Normaalistihan pitäisi laittaa 3/16" eli 4.8 mm paksut stroker levyt. Toisaalta taas jos ikäänkuin sylinteriä lyhentäisi 1/8" eli 3.2 mm, staattinen puristus nousisi juurikin yhdeksään. Mutta nytpä se sylinterin lyhennys hoidettaisiinkin ohuemmilla stroker levyillä. Mikäli laittaisi kahdet Jameksen 0.020" tiivisteet, itse stroker levyt pitäisi olla 0.6 mm paksuja. Sekin askarruttaa, että onko fiksua laittaa kahdet tiivisteet vai pitäisikö tehdä tuon paksuiset stroker levyt ja tiivisteliimalla äpöstää.

Sylinterit siis nousisi tässä vain 1.6 mm. Siinä kyllä ei takapytyn päällä ole turhaa tilaa, mutta pitää huomenna kasata rojut ja katsoa riittäisikö tila. Voi olla vähän liian optimistista toivoa, että onnistuisi niin hyvin, että yläkerran saisi purettua ja kasattua koneen ollessa kiinni. Imusarja periaatteessa olisi 1 mm "väljä" vaakasuunnassa, menisiköhän tuo siltään, eihän se ole kuin 0.5 mm puolelleen lisää.

Tässä olisi ehkä sekin positiivinen puoli, että sylintereitten öljyreikää ei tarvitseisi modifioida. S&S:n strokerin kasausohjeessa oli maininta, että vasta 4-1/2" iskulla tarvitseisi turata ne reijät. No tuo 1.6 mm pytyn nosto tässä on sama asia kuin isku olisi 4-3/8". Männät tulisi sen verran ylös sylintereissä, että paljealue olisi lähes varmasti sorvattava uusiksi. Venttiilitaskuja ei kovin paljon varmaan tarvitseisi syventää kun on nostoa suhteellisen vähän ja Wisecoissa jo valmiiksi syvennetyt poterot. Tällä reseptillä muuten 4-1/2" iskulla ilman stroker levyjä puristukseksi tulisi noin 8.7:1.

Mitäpä raati sanoo? Aiheuttaako tämäkin kämmenen hakeutumista naamaan ja tuskan parahduksia  ;D

Edit: yhden virheenhän löysin jo itsekin, nimittäin kyllä se öljyreikäsavotta olisi tuossa mahdollisesti edessä, koska tuo resepti olisi sama kuin iskunpituus olisi 4-9/16".

Edit 2: tarkemmin kun ajattelee, niin kun suoraan sopivia mäntiä ei ole, niin helpointa olisi sittenkin nuo S&S:n männät joista joko ottaa ihan pikkuisen pois tai sitten kikkailee tiivisteillä.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: rodchop - 20 Helmikuu 2012, 07:04:23
Mulla on tuollainen S&S,n 4.3/4 stroukki sarja, tosin sössön omilla stroukki männillä.
Pyttyjen alla on 0,5-1mm stroukki platet, mahtuu vakio runkoon.
Saksan ebayssa oli ainakin s&s,n 4.1/2 kittejä.

http://www.ebay.de/itm/Harley-Shovelhead-Motor-4-5-zoll-Stroker-Kurbelwelle-/260686158860?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cb21b1c0c#ht_644wt_1113 (http://www.ebay.de/itm/Harley-Shovelhead-Motor-4-5-zoll-Stroker-Kurbelwelle-/260686158860?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item3cb21b1c0c#ht_644wt_1113)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Spöke - 20 Helmikuu 2012, 07:45:38
Mikäs ihmeen pervous on käyttää J-nenua? On niitä stroukkereihin pikkasen parempiakin tehty. Emmä ymmärrä mitä järkeä on tehdä konetta joka vääntää alta 2000:sta, kun ei konetta niillä kierroksilla kannata käyttää. Suosiolla sössön 2900-sarjan männät ja puristuksille sopiva nenä.  Ja iskua sen, minkä tahdot. Musta stroukkeria (tai vakiokonetta) ei kandee paljoa vedättää alta 2500 1/min, keskitappi ei tykkää, eikä oikeestaan mikään muukaan liikkuva osa. IMO
-Spöke-
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 20 Helmikuu 2012, 08:16:26
Mä en myöskään ymmärrä tota J-nokkafetissiä. Strokeri pystyy hyödyntämään huomattavasti enemmän asteita kuin vakioiskuinen kone alakierrosten siitä kärsimättä. Mietipä asiaa kampuran kannalta - pitkällä iskulla keskitappi viihtyy ylä- ja alakuolokohtien lähellä huomattavasti pidempään kuin vakio-osilla. Niinpä mäntä onkin alempana sylinterissä siinä vaiheessa kun imuventtiili sulkeutuu mutta kun se lähtee nousemaan ylöspäin, tekee se sen huomattavasti vauhdikkaammin kuin vakiokampuralla.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 20 Helmikuu 2012, 08:42:34
Siis TÄH! Eikö S&S enää tee niitä mäntiä jotka on tarkotettu vakiohalkaisijaiselle  4,75  iskuiselle limpulle ja vakioporaukselle?
Mulla on motissa, josta eilen otin ensi savut, sellaiset männät. Niillä valmistaja sanoo, että tulee 9,5:1 kantti. Millin strokerplatet ja kantti on alle ysissä. Mahtuu ainakin 83 ylöspäin runkoon.  Oon kokeillu Andrews J:tä. Mun mielestä kaikki yli kasin kantit on liikaa. Vakiomotissakin.

Tohon puristussuhteeseen vaikuttaa venttiilien syvyys niin paljon, että kaikenlainen laskenta on ihan turhaa ennen kuin oot tehny venatyöt ja mitannu oikeasti tilavuudet.

Tähän mun uuteen mottiin tuli T&O mörkövääntölimput 4,75 iskulla vakioporaus, just noi edellä mainitut S&S:n männät ja S.T.D käytetyt kannet. Mielestäni venat ei ollu mitenkään erikoisen syvällä seetiduunien jälkeen, mutta silti vakiomittasella pytyllä kantiksi ilman tiivareita tuli 8,75:1. Itse asiassa ihan sillä alueella mihin sen halusinkin.

Sama pata ennen keskikesän kajahdusta viime vuonna, oli samoilla männilla, vakiokansilla ja millin strokerplateilla kanteissa n. 8,2:1. Nokkana se Woodin shovelversio.  Jo siinä ilmeni pientä detonaatiota vakiokeskipakoisjousilla. Kun vaihdoin toisen jousen jäykemmäksi homma korjaantu. Eli liian mieto tolle iskulle.

Olikohan tää ollenkaan vastaus kysymykseen. Lähinnä kai vaan mielipide
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: erakko - 20 Helmikuu 2012, 08:58:39
Jos Hessu meinaa niitä 2900-sarjan mäntiä ni niitä ei oo tehty vähään aikaan enää,niillä on tuotannos nykyään vastaava uudella numerolla. Tosin eipä firman sivuilta näe mitä ne lupaa ruttua mut ei tuo kovin hankalaa ole selvittää.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 20 Helmikuu 2012, 09:20:53
Muistaakseni just niitä. Noi nykyiset ostin pari vuotta sitten.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: rodchop - 20 Helmikuu 2012, 10:34:22
Tuossa mun vanhassa S&S 4.3/4 männässä lukee S&S 2700
tuossa kuva tuosta verrattuna vakioon.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 Helmikuu 2012, 11:46:17
Tuossapa tuo Sössön tämän päivän tarjonta.

Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Raimo-Raato - 20 Helmikuu 2012, 11:52:43
PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 Helmikuu 2012, 11:55:53
Kyllä noita stockborestroker-settejä saa Sössöltä edelleen. Mäntämatskua on vissiin jotenki uudistettu, kun takomäntiä voi ohjeiden mukaan asentaa aika pienellä välyksellä. Edith: Rambella olikin jo tästä parempaa tietoa.

Jos stroukkilinjalle lähtee, ei mun mielestä kannata ujostella sen iskun kanssa. Kuten ei myöskään nokan asteiden kanssa. Esimerkiksi narunkutojalta saa ihan hyviä nokkia. Joku L31, esimerkiksi. Tai Sössön 514, mulla on nyt semmonen ja jotenki ryhdikkäästi tuntuu kone käyvän vaikka kanttia ei oo paljon mitään. En tiiä miten noi Siftonit nykyään? Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 20 Helmikuu 2012, 12:14:42
Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Eiköhän se johdu vaan siitä kun niitä saa helposti, kun ovat saaneet diilin näille tukkureille.
Jokaisen tosissaan virittävän pitää saada mahdollisimman eksoottinen nokka.

Jos Leineweriä myytäis kymmenen vuotta W&W kataloogista, kukaan hc-virittäjä ei käyttäis niitä. ;D

Tälläsiä http://www.sscycle.com/product/Vintage/1936-1984-Big-Twin-Models/Top-End/Forged-Stock-Bore-Stroker-Pistons-For-1936-84-OHV-Engines-p24054.html (http://www.sscycle.com/product/Vintage/1936-1984-Big-Twin-Models/Top-End/Forged-Stock-Bore-Stroker-Pistons-For-1936-84-OHV-Engines-p24054.html)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 20 Helmikuu 2012, 12:36:54
Tuohon Hessun piikittelyyn vastaan, että luulin ennen kampiakselin purkamista, että vakioksi rakentaminen olisi suitsait juttu ja olen ennättänyt hieroa kauppoja J:stä. Eräänlaista hyperaktiivisuutta siis. Tähän liittyen ja Spökenkin kommenttiin, jos se strokeri ei kestä ajaa vähän päälle 2000 kiekalla niin minun varmaan pitää sitten stokki iskulla kasata ;D. Voin myöntää auliisti, että minulla ei ole juurikaan hajua noitten osavalintojen suhteen mitä olen tekemässä, sen sijaan tiedän aika tarkalleen mitä haluan. Eli semmoista mottia, millä olisi hyvä jammailla ihan nopeusrajoitusten puitteissa. Vakionkin tehot ja väännöt on siihen ihan tarpeeksi, nyt vaan olisi tilaisuus petrata. Periaatteessa siis ei ole äkäisempääkään moottoria mitään vastaan, kunhan alavääntö ei missään vaiheessa tipahda vakion alapuolelle. Kovin ärjyä ei kehtaisi tehdä kun sitten pitäisi jo mielenrauhan takia kangetkin vaihtaa vaikka S&S:ään. Siinä sitten onkin se problematiikka, että se mikä on toiselle ärjy on toiselle löysä paska.

Mutta kaiken kaikkiaan, kaikki hyviä kommentteja, jos ei muuta niin ainakin sekavammaksi meni ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: erakko - 20 Helmikuu 2012, 12:44:26
PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä

Onko asiasta sen parempaa tietoa et ovatko männät ihan vaan wisecot s&s:n laatikossa vai tekeekö wiseco ne sössön specsien mukaan?  ???
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 20 Helmikuu 2012, 13:02:52
PS. Sössön männät on nykyään Wisecon tekemiä ja kaikki siis pelkästään takomäntiä

Onko asiasta sen parempaa tietoa et ovatko männät ihan vaan wisecot s&s:n laatikossa vai tekeekö wiseco ne sössön specsien mukaan?  ???
Ne on stroukki männät ja tod.näk juurikin s&s:n specsien mukaan tehdyt ja tohon niiden tiukempiin asennus välyksiin ne ilmottaa 9-10 satkua joka on tiukan välyksen ylä ja alaraja. Wisecoa niissä ei lue kuin männäntapin lukko pussissa.

Lyytinen unohda se perkeleen J, se ei toimi edes vakiokoneessa jos puristukset lähelläkään 9 saati sitten isommassa motissa. Tai laitat puristukset jonnekin 7:1:n kieppeille niin ehkä sitten, mutta epäilen. Ja unohda jo valmiiks se next logical step A, maailma on täynnä parempia nokkia.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 Helmikuu 2012, 13:43:05
Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Eiköhän se johdu vaan siitä kun niitä saa helposti, kun ovat saaneet diilin näille tukkureille.
Jokaisen tosissaan virittävän pitää saada mahdollisimman eksoottinen nokka.

Jos Leineweriä myytäis kymmenen vuotta W&W kataloogista, kukaan hc-virittäjä ei käyttäis niitä. ;D

Elä ny oo tommone. Boutique-kaman laatuilluusio on hyvä asia... ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 20 Helmikuu 2012, 15:07:09
Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Eiköhän se johdu vaan siitä kun niitä saa helposti, kun ovat saaneet diilin näille tukkureille.
Jokaisen tosissaan virittävän pitää saada mahdollisimman eksoottinen nokka.

Jos Leineweriä myytäis kymmenen vuotta W&W kataloogista, kukaan hc-virittäjä ei käyttäis niitä. ;D

Elä ny oo tommone. Boutique-kaman laatuilluusio on hyvä asia... ;D

Juu, ja varsinkin kun tässä pitää kovinta meteliä kaveri joka on juuri kasaamassa elämänsä ensimmäistä moottoria niin illuusiot on kyllä kohdallaan :D ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Spöke - 20 Helmikuu 2012, 15:28:29
Tuohon Hessun piikittelyyn vastaan, että luulin ennen kampiakselin purkamista, että vakioksi rakentaminen olisi suitsait juttu ja olen ennättänyt hieroa kauppoja J:stä. Eräänlaista hyperaktiivisuutta siis. Tähän liittyen ja Spökenkin kommenttiin, jos se strokeri ei kestä ajaa vähän päälle 2000 kiekalla niin minun varmaan pitää sitten stokki iskulla kasata ;D. Voin myöntää auliisti, että minulla ei ole juurikaan hajua noitten osavalintojen suhteen mitä olen tekemässä, sen sijaan tiedän aika tarkalleen mitä haluan. Eli semmoista mottia, millä olisi hyvä jammailla ihan nopeusrajoitusten puitteissa. Vakionkin tehot ja väännöt on siihen ihan tarpeeksi, nyt vaan olisi tilaisuus petrata. Periaatteessa siis ei ole äkäisempääkään moottoria mitään vastaan, kunhan alavääntö ei missään vaiheessa tipahda vakion alapuolelle. Kovin ärjyä ei kehtaisi tehdä kun sitten pitäisi jo mielenrauhan takia kangetkin vaihtaa vaikka S&S:ään. Siinä sitten onkin se problematiikka, että se mikä on toiselle ärjy on toiselle löysä paska.

Mutta kaiken kaikkiaan, kaikki hyviä kommentteja, jos ei muuta niin ainakin sekavammaksi meni ;D
Tässähän tuo dilemma onkin, stroukkikone kyllä vääntää tuolta vajaasta paristatonnista jo tuhdimmin kuin vakiokone, vähän ärjymmälläkin nokalla. Mun mielestä vaan toi BT ei ole suunniteltu semmosille kierroksille, öljynkierto on vähäistä ja iskut keskitapille ovat melko muikeita. Niinpäs valitsemalla sellasen nokan, jonka vääntöalue alkaa riittävän korkeelta säästää myös konetta. Mullahan oli tuossa 4.75-iskusessa koneessa edellisen omistajan asentama J-nokka. Ja kaikkeni tein, että olisin saanut pelaamaan. Mut paska se oli tuohon kombinaatioon, vaikka alimillaan puristussuhde taisi olla alle kasin. Ja meno loppui kuin seinään siinä neljän tonnin kohdalla, mikä sinällään ei haitannut normiajossa pätkääkään.
-Spöke-
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Soikkeli - 20 Helmikuu 2012, 15:47:27
J-nokan voi unohtaa.
Pannussa A2 joka meni kiinni 36 asteessa eli J:täkin mamerompi.
Nokka kohtasi mittaamisen jälkeen hydraullipuristajan. Ja vielä monta kertaa  ;D
Mutta se ei aiheuttanut nakuttamista 84"/ 8.75:1/ S&S sytkä voes:illa?
Ainoastaan käynnistys vaati kiukkuisen polkaisun ja sen jälkeen minä olin kiukkuinen.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 Helmikuu 2012, 15:53:10
Andrewsit kuuluu joka tapauksessa Datsuneihin.
Eiköhän se johdu vaan siitä kun niitä saa helposti, kun ovat saaneet diilin näille tukkureille.
Jokaisen tosissaan virittävän pitää saada mahdollisimman eksoottinen nokka.

Jos Leineweriä myytäis kymmenen vuotta W&W kataloogista, kukaan hc-virittäjä ei käyttäis niitä. ;D

Elä ny oo tommone. Boutique-kaman laatuilluusio on hyvä asia... ;D

Juu, ja varsinkin kun tässä pitää kovinta meteliä kaveri joka on juuri kasaamassa elämänsä ensimmäistä moottoria niin illuusiot on kyllä kohdallaan :D ;D


No tulihan se sieltä. Mistään ei voi mitään tietää ellei oo ite kötöstäny ja hajottanu ainaki kymmentä eri konetta...

Vedän täten sanani takaisin, sovitaan että se J nokka on ihan ok. ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 20 Helmikuu 2012, 16:14:33
Älä ny T oo noin vakava, siinähän oli hymiökin perässä ;D... Mutta onhan siinä senkin verran totuutta että moottorinrakennusta ei opi (pelkästään) kirjoja lukemalla. Koetut kombinaatiot jeesaa pitkälle ja itse olen pärjännyt noilla datsuninnokilla oikein mainiosti.

J-nokkaahan kutsutaan leikkisästi myös mekaaniseksi kierrostenrajoittimeksi - mulla oli aikoinaan pannussa sellainen ja eikä se kyllä kulkenu enää mihinkään ton neljän tonnin jälkeen.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 20 Helmikuu 2012, 16:45:51
Joutu oikein miettimään mitä kärsää ite käyttäsin noilla määreillä ja itse ehkä kokeilisin S&S:n 450s nokkaa pitäis olla bolt on Shoveliin pois lukien 80-luvun alun outo ohjuriset mallit.
Eli koneisiin aina 88" asti ja maksimi kantti 8,5:1, Imu 18°/ 38° = 236° ja pako 40°/18°= 238° nosto .453" Tää on nyt sitten rajatapaus yhtään pienempää kärsää en laittais.
S&S 514 olis varmaan aika namu tähänkin, Imu 23°/43°= 246° ja pako 43°/23°=246° nosto .514" Kantti 8-9:1.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 20 Helmikuu 2012, 17:15:16
Tästä poistettu väärinkäsityksestä johtuva vuodatus turhana.

Niin tosiaan kommentit J:stä on totisesti huomioitu, unohtui jo tuosta edellisestä viestistä. Erityisesti hyvä tietää, ettei siihen ole porukka tyytyväinen vaikka kantin laskisikin alas. Ja se miksi olen jungannut tuonne mietojen nokkien suuntaan kun olen saanut semmoisen käsityksen, että yleisin virhe on valkata liian raju nokka muuhun koneeseen nähden.

Spöken kommentti sinänsä ihan asiaa, mutta toisaalta joskushan nämä rikki menee kuitenkin. Jos se alakerta tarvitseisi rempata vaikka 50000 km välein niin sehän jo riittäisi minulle. Vai onko sekin liikaa odotettu? Itse asiassa jos ja kun nyt ei tarvitse tähdätä siihen, että saisi kantin tarpeeksi alas, ei ole mitään ongelmia käyttää noita S&S:n mäntiä.

Kiiski - eikö tuosta 450:stä noilla asteilla tulisi tuollakin kantilla aivan älytön puristuspaine, mitenkä siinä detonoinnilta välttyisi? Tuohan on vielä miedompi kuin tuo J? Sinänsä bolt-on ei ole mikään edellytys kun kannet menee täysremppaan ja mahdollisen lohkon avarruksen nokka-akselin osalta saan tehtyä itsekin.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 20 Helmikuu 2012, 19:11:19
J:ssä nostoa vain .405" toi 450s on vertailukelpoinen A:n kanssa, vissiin vähän nopeemmat rampit kuitenkin kuin A:ssa. S&S:n kataloogissa vaan kehuvat että pesee mennen tullen legendaarisen A:n tiedä sitten onko noin ei henkilökohtaista kokemusta, sen verran kuitenkin luotan kyseisen firman propagandaan että voisin harkita varsinkin jos kantti olis  8:1 tai vähemmän. 514 siitä löytyy kokemusta 80":ssä Shovelissa mikä käy ja kukkuu erittäin "ryhdikkäästi" niin kuin T tuolla aikasemmin kuvaili omaa konettaan. Eli ei tietoakaan mistään ontuvasta tyhjäkäynnistä tai muusta hotrod meiningistä ja pakoäänetkin ovat hillityn asialliset mutta kuitenkin jämäkät ja miehekkäät. ;D ;D ;D

Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: rodchop - 20 Helmikuu 2012, 19:14:46
Niin no joo, eikö noi avata jokatapauksessa n. 30-40 000km
Tai siis itte vaan tulee turhaan fiilistelyyn/turattuu.  Mä tarkistan ton oman 92cui mosan specsit!
Joka tapaukses kulkee & vääntää pirun hyvin, siis 2000rpm stroukki.
Oisko ollu joku Andrews A,B jne. Mä katon, alhaalta pikkurundeilla? Toimii 2000 rpm. Vielä on kestäny.
Itekki dikkailen ajaa pienillä rundeilla lujaa.
Se että lähtee paikat hampaista tärinästä, ei oo mun käsitys nautinnosta, ellei nyt vartti maili oo se juttu !

Mut joo
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 20 Helmikuu 2012, 21:50:30
Älä Lyytinen mun kommenteista loukkaannu, noi pari viimeistä oli osoitettu kaikella rakkaudella ystävälleni T-Bonelle. Joskus vaan ärsyttää hänen kieli poskella viljelemänsä ehdottomuudet, koskivat ne sitten nokka-akseleita tai moottoripyörän akseliväliä ;).

Tää on oikein hyvä keskustelu ja haluan siihen osallistua ihan asialinjalla. Mieti huolella tota kommenttiani iskunpituuden vaikutuksesta nokan käyttäytymiseen, sillä on oikeasti merkitystä.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 20 Helmikuu 2012, 22:14:38
No nythän me päästään Lyytisen vahvuusalueelle matikkaan ihan toden teolla. Nyt on nimittäin niin että mitä enemmän iskua koneessa kun veivien mitta vakio niin sitä huonompi niin sanottu veivisuhde. Mun käsityksen mukaan mitä huonompi veivisuhde sitä huonopi hyötysuhde moottorissa + huonompi kestävyys kun kone käyttää osan tuottamastaan tehosta itsensä paskaksi repimiseen. Eli väitän että veivien pidentäminen lilluttaa mäntää ylä ja alakuolokohdissa kauemmin ei iskunpidentäminen, mikä mielestäni tekee päinvastoin.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 20 Helmikuu 2012, 23:04:10
Kyllä molemmat vaikuttaa samalla tavalla. Kampuran säteen kasvu vähentää veivin ylös/alasliikettä ääriasennoissa kun se matka mikä tapin pitää liikkua nostaakseen mäntää pitenee kehän suurentuessa. Pidemmät veivit tekevät saman asian veivikulman muutoksella.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 20 Helmikuu 2012, 23:29:49
^ Täh?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 20 Helmikuu 2012, 23:44:33
^ Täh?

 :D

Jospa lähtisitte liikkeelle siitä mitä se stroukkaaminen saa aikaan. Nimittäin mäntänopeuden (ja tapin "kehänopeuden") kasvun... Siitä pääsee sitte mukavasti loikkaamaan nokka-aksilan ominaisuuksiin... ;)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 20 Helmikuu 2012, 23:50:25
Hemuli - no problems. Kuten sanoin (ja näkyy), olen suhteellisen kujalla tässä asiassa eikä mitenkään voinut välttyä luulemasta, että minulle auotte päätä. Kun ekaa kertaa tässä just ollaan shovelia pajoittamassa ;) Kyllä tuota mainitsemaasi nokka-asiaa ja männän nopeutta on tullut mietittyä aiemminkin kun täällä on strokereista ollut juttua, mutta aina on mennyt ajatukset sekaisin.

Itse asiassa muisteleisin lukeneeni (ja laskemalla saa saman tuloksen), että iskunpituutta kasvatettaessa muun säilyessä ennallaan, mäntä viettäisi enemmän aikaa alakuolokohdassa ja vähemmän yläkuolokohdassa. Pikaiset laskelmat 4-1/4" ja 4-3/4" iskuilla, että iskunpituuteen suhteutettuna strokerissa männän nopeus alakuolokohdan läheisyydessä noin 6 % pienempi, yläkuolokohdassa noin 2 % suurempi ja 100 astetta akk:n jälkeen tasoissa. Tietysti absoluuttinen arvo strokerissa on aina isompi. Mitenkä tätä nyt sitten vaan pitäisi tulkita?

Toinen semmoinen knoppitieto löytyi kun äsken laskeskelin, että alapään laakereihin männän ja kangen painosta johtuva rasitus kasvaa nopeuden neliössä. Eli itse asiassa jos kaikki muu pysyy ennallaan, 3000 kierroksella ajettaessa kangen alapäähän kohdistuu 125 % suurempi rasitus 50 % kertaa useammin verrattuna 2000 kierrokseen. Tietty siinä vaiheessa kun tuosta pienemmillä kierroksilla meno muuttuu väkisin junkaamiseksi niin siinä astuu kuvioon jokin toinen ilmiö, jolle en nyt tähän hätään keksi selitystä.

Käytännön tasolla kasasin noita roippeita sen verran, että nyt kun kantta rocker bokseineen köhelöi paikalleen, siihen jää 3 mm rako. Sitten kun se on paikallaan niin jää 6 mm rako. No eipä se S&S:n jonkin iskunpituuden kanssa käytettävä stroker plate kovin paksu ollut onneksi.

Sitten lopuksi kuva-aineistoa siitä limpusta:

(http://koti.kapsi.fi/~hlyytine/hd/saro1.jpeg)
(http://koti.kapsi.fi/~hlyytine/hd/saro2.jpeg)
(http://koti.kapsi.fi/~hlyytine/hd/saro3.jpeg)

Kuten näkyy, kehän päässä tuo halkeama yltää 2 - 3 mm syvyyteen. Ainut mitä itse keksisin tuolle tehdä on koneistaa tuosta tuo röpelö pois ja leikkiä lämmityksen ja tunkeumanesteen kanssa, että onko se syvemmällekin. On vaan niin lähellä tuota keskitapin reikää, että...
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 21 Helmikuu 2012, 00:44:57
Katsokaapa muuten tuota keskimmäistä kuvaa. Nuo kuvat on otettu suurennuslasin läpi pokkarilla ja voivottelin, että kun ei oikein hyviä kuvia tule. Mutta mutta... tuota limppua käsissä pyöritellessä ajattelin, että mielikuvituskohan laukkaa kun aivan kuin olisin näkevinäni tuo kehällä menevän juovan pitempänä. Nyt kun katsookin tuota kameran ottamaa kuvaa, siinä se näkyy aivan selvästi, kaartuu hieman oikealle. Eipä tässä ehkä taida tarvita litkujen kanssa enää pelleillä...

Aluksi mietin olisinko voinut särkeä tuon purkaessani, oli keskitappi todella tiukassa. Toisaalta kuitenkaan tuossa ei näy missään sellaista tuoretta murtojälkeä vaikka miten suurennuslasilla katselisi.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: ma^ko - 21 Helmikuu 2012, 01:02:27
Todennäköisesti tuo ei aikaansaisi mitään ja limppu eläisi halkioineen päivineen ihan kuin ennenkin, mutta tuollaisen kun on huomannut niin eihän ole vaihtoehtoa kuin vaihtaa limput joka taoauksessa koska en mä ainakaan kykenis luottaan koneeseen jos mä tietäisin siel olevan tuollaisen halkion.

Jos limput vaihtuu stroukki-limpuiksi ja nokaksi on ajatuksena Andrews niin B tai C, mä joskus yritin tota J-nokkaa PanShovelis jos oli 4½ * 3 5/8 ja liian vähän puristuksia ja kun tuon nenän piti jeesiä siihen. Sil ei päässyt edes Hämeentiellä HKL dösäst ohi ku lento loppu ennenkuin se edes alkoi. Vaihdoin siihen sitten nokan joka ei ollut Andrews mutta jota kuvailtiin "improved B" ja sillä se toimi jo sentään ajettavasti. Nykyisin tosin löytynee huomattavasti kehittyneempääkin nokkaprofiilia.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 21 Helmikuu 2012, 08:00:06
Vaikka matikka on mageeta suosittelen mäkin jättämään sen vähemmälle näissä hommissa.
Testaaminen on paras tapa. Shoveliin nokan vaihto ei kumminkaan oo tuntia pidempi homma.
Kaasarin säätäminen sit vähän pidempi.

Pitäis kehittää sellanen pooli, mistä sais nokkia lainaksi kun antaa vanhan vaihdossa.
Samaan tapaan kun joskus sai vaihtaa kaasarinsuuttimia. Mullakin on hyllyssä neljä erilaista.
Voisin antaa testattavaksi vaikka ton Woodin. Mä en siitä digannu, mutta veikkaan, että se vois olla just sitä mitä haet. Vai kävisköhän siinä niin, että lopuksi siellä olisi vain hylly tolkulla H:ta, J:tä ja A:ta. Ja sit tietysti toi hammaspyörän vaihtuminen vähän sekottaa pakkaa.


Toi ei muuten taida olla varsinainen halkeama. Siis käytössä tullut, vaan huokonen.
S&S:n limpustahan toi tais olla. Ne on muottiin taottuja taoksia. Siinä menetelmässä kun materiaalia pakataan hakkaamalla tiiviimmäksi, tollasia kohtia varmaan jää helposti jos matskun lämpötila pääsee laskemaan vähän liikaa. Mun mielestä tollasia näkyy noissa aina.
Kieltämättä vähän kurjassa paikassa toi. En olis kovin huolestunut.

Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 21 Helmikuu 2012, 08:30:09
Samaa mieltä Hessun kanssa, jos toi olis varsinainen murtuma niin reunat olis paljon terävämmät - nythän se materiaalin struktuuri jatkuu sinne "murtuman" sisään. Eli todennäköisesti tehtaan virhetoleransseihin mahtuva tuotantotekninen jälki.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 21 Helmikuu 2012, 11:52:10
 ^ ;D Täh ! Jumalauta pojat te osaatte tehdä sellasia kysymyksiä tai lausahduksia, että niitä lukiessa aivo nyrjähtää.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: rodchop - 21 Helmikuu 2012, 12:44:32
Mä noista kaavoista mitään tiedä, mutta mulla siis 4.3/4 isku 1200cc männät +40 ylikoossa
Andrews A nokka Morris M5 mankku pitkät välitykset & alle 200kg pyörä.
Niin voin sanoa että kulkee kyllä ihan pirun hyvin, vääntää alhaalta todella hyvin & kiihtyy todella hyvin.
Puristuksista ei ole tietoa, mutta S&S 2700 stroukki männät 0,5-1mm stroukki platet.
Eli ainakin tuollainen kombinaatio mielestäni erittäin hyvä & mahtuu ainakin vm 79 Shovelin runkoon.

Edit: Tais vielä olla kanavia hieman portattu jos oikein muistan.
kaasarina tällä hetkellä HSR 42 mutta toimi ihan hyvin myös B & E,llä
Virtaavat putket & KN pikku filsu.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 21 Helmikuu 2012, 12:55:10
Joo ymmärtäisin tuon terästaoksessa olevana. Mutta mitäs mieltä jos kerron, että tuo limppu ei ole teräksinen S&S vaan armon vuodelta 1980 oleva valurautainen? Hemuli olet oikeassa, että tuossa valussa on mitä todennäköisimmin ollut tuo röpelö jo alunpitäen, mutta tihrustamalla näyttäisi, että kyseessä ei ole vain kuoppa vaan sen kuopan pohjalla olisi ihan teräväreunainen halkeama.

Tuossa hätäiseen laskeskelin, että jos tekee tiptop niin T&O limput, Jims sivuakselit (en taaskaan muista oliko S&S:lla omat kartionsa), S&S männät, veivit, nokka ja jouset plus kaiken maailman pikkusälät tyyliin venttiilit kipuaa lähemmäs kahta tonnia...

Tuossa on kuvaaja siitä männännopeudesta 4-1/4" ja 4-3/4" iskuilla, asteet on akk:n jälkeen ja nopeus m/s.

(http://koti.kapsi.fi/~hlyytine/hd/mnop.jpeg)

Tavallaan suurimmaksi osaksi olen Hessun linjalla. Kyllä näistä laskuista selvästi tulee esille, miten se mäntä liikkuu, mutta en oikein tiedä voiko niistä sitten vetää kovin paljon johtopäätöksiä. Oikeastaan yhden asian tiedän varmaksi ja se on se, että mitä enemmän painetta sylinterissä, sitä enemmän vääntöä ja tehoa. Ja siitä päästäänkin siihen, missä minusta matematiikalla on tilauksensa. Nimittäin juurikin tuo kantti. Ymmärrän kyllä, ettei sitä voi tarkasti laskea, eikä minulla ole vielä käsitystä paljonko niistä kansista pitää ottaa nousseitten inserttien takia. Periaatteessa ei juuri yhtään, mutta tiedä sitten. Mutta että oltaisiin edes samalla hehtaarilla, että voisi tiivisteillä kikkailemalla hakea kohdilleen.

Siinä myös sutii tyhjää, mitenkä nuo S&S suositukset speksaa jotain 9 kantin ja silti nokka menee 43 asteessa jo kiinni. Eikä se isompi nosto ainakaan auta, luulisi että sitä varmemmin sylinteri on täynnä ja enemmän mitä puristaa. Puhumattakaan sitten 4-3/4" iskusta jossa staattinen kantti on jotain 10 - 11 välissä, parin millin stroker levyillä sen saisi lähemmäs yhdeksää. Sen kanssa suositellaan tuplatulppia mutta noissa 4-1/2" ja 4-5/8" iskuissa ei. En epäile etteikö ne S&S:llä tietäisi mitä tekevät, mutta se ihmetyttää miksi muilla osilla samalla paineella tulee ongelmia.

rodchop, tattis spekseistä.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: ma^ko - 21 Helmikuu 2012, 13:47:50
Puhumattakaan sitten 4-3/4" iskusta jossa staattinen kantti on jotain 10 - 11 välissä, parin millin stroker levyillä sen saisi lähemmäs yhdeksää. Sen kanssa suositellaan tuplatulppia mutta noissa 4-1/2" ja 4-5/8" iskuissa ei. En epäile etteikö ne S&S:llä tietäisi mitä tekevät, mutta se ihmetyttää miksi muilla osilla samalla paineella tulee ongelmia.

Kyse ei ole paineesta vaan kun isku on tarpeeks pitkä niin täyden puristuksen aika jää lyhyeksi, eli tehokas palaminen taytyy saada nopaksi = tuplatulppakannet. Lyhyemmällä iskulla, samoilla kierroksilla on palotapahtumalla enemmän "hyötyaikaa" edetä palotilassa. Nopea palotapahtuma on aina etu, mutta jossain on aina se männän liikenopeuden raja suhteessa palotilaan missä palotapahtumaa on nopeutettava ettei osa poltosta mene niinsanotusti jo harakoille.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 21 Helmikuu 2012, 14:07:59
Itse olen ollut siinä kuvitelmassa, että kahdella tulpalla liekkirintama saadaan etenemään tasaisemmin, sanoisiko hallitummin ja sen takia vältytään siltä, ettei se seos paukahtele omia aikojaan. Varsinkin kun noissa lyhyemmän iskun korkeapuristemännissä kun on se "männän pimeä puoli". Pystyisin kyllä itsekin tekemään mestat toiselle tulpalle, mutta ei jotenkin viitsisi.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: rodchop - 21 Helmikuu 2012, 14:25:21
Mullakin haaveena kytkeä noi mun tuplatulpat käyttöön & single fire (kun sellaiset kansissa on)
Ei vaan oo raaskinu ostaa kun toimii ilmankin niin pirun hyvin Morrisilta sais singlefire piuhat tuohon mankkuun, kun niitä laittais kahdet niin saisin noi tuplat toimimaan.
http://www.shop.morrismagneto.com/product.sc?productId=15&categoryId=4 (http://www.shop.morrismagneto.com/product.sc?productId=15&categoryId=4)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: ma^ko - 21 Helmikuu 2012, 19:05:17
Itse olen ollut siinä kuvitelmassa, että kahdella tulpalla liekkirintama saadaan etenemään tasaisemmin, sanoisiko hallitummin ja sen takia vältytään siltä, ettei se seos paukahtele omia aikojaan. Varsinkin kun noissa lyhyemmän iskun korkeapuristemännissä kun on se "männän pimeä puoli". Pystyisin kyllä itsekin tekemään mestat toiselle tulpalle, mutta ei jotenkin viitsisi.

Tasaisemmin ja hallitummin kyllä, mutta samalla nopeammin. Ennenkaikkea se palotapahtuman nopeus on syynä siihen että että iskua lisättäessä suositellaan tuplatulppia.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Raimo-Raato - 21 Helmikuu 2012, 22:27:28
Mul muuten pyörii aarteiden seassa Siftonin 109 nokka (vissiin -78 up rattaalla). Oisko ihan paras tommoseen vaiko sitten pasha.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 22 Helmikuu 2012, 02:15:58
Täytyy sanoa, että en ymmärrä näitä S&S kataloogin jorinoita mitkä T-bone pisti tässä (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4947.msg40075#msg40075). Miten tuossa alemmassa taulukossa männän tyyppi voi vaihtua vaikka sama mäntä olevinaan kaikissa? Mitä ihmettä nämä puristussuhteet tässä tarkoittaa?

Eli se mitä yritän saada selville, minkälainen kantti suurinpiirtein näillä männillä tulee ilman levyjä sylintereitten alla tai ilman sylintereitten lyhentämistä sun muuta kikkailua.

Josta pääsenkin näppärästi toiseen askarruttaneeseen aiheeseen. Nimittäin paljealue. Shovelin kanteen ei kovin leveää semmoista saa, mutta eteenpäin se on vaikka nokalleen kaatuisi. Tuli vaan mieleen, että jos puristussuhdetta laskee laittamalla sylintereitten alle levyt, koko paljealueen idea menee? Sekin varmaan omalta osaltaan detonaatiomarginaalia kasvattaisi?

Edit: laskin uusiksi:

Sain kehiteltyä kaavan, johonka kun syöttää tuon ylemmän taulukon 4-1/2" ja 8.4:1 niin saa staattisen puristuksen ulos iskunpituuden ja stroker levyjen paksuuden suhteen. Laittamalla jälkimmäisen nollaksi sain nuo 9.4 ja 10.8 ulos.

Sen takia noilla osilla 4-3/4" iskulla tulisi 10.8:1 staattinen puristus ja siksi pitää olla tuollainen nokka joka 60 astetta akk:n jälkeen sulkeutuu. Silti puristuspaine nousee yli 180 psi:n. Jos taas pyttyä nostaa 2.5 mm, staattiseksi tulee 9.2 ja tuolla 4-5/8" kitille ja tässäkin ketjussa suositellulle S&S 514:lle tulisi hieman alle 170 psi puristuspaine.

Erityisesti askarruttaa, että noista tulee noin kovat paineet ja monet tässä säikeessä on sanoneet, että noilla asteilla oikeampi puristus olisi kahdeksan pinnassa.

Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kokkonen - 22 Helmikuu 2012, 09:22:53
Koitin jakaa parhaan kykyni mukaan toivotun teoreettisen osuuden omaksi aiheekseen.
Osassa vastauksissa on käsitelty aihetta siten, että selva jako ei ole mahdollista.

Uusi aihe Stroukkauksen vaikutus koneen ominaisuuksiin (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4961.msg40206#new)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 22 Helmikuu 2012, 09:53:09
Tossa s&s skannatussa sivussa on varmaan virhe, 2011 luettelossa männille ja noille iskun pituuksille annetaan samat arvot juurikin noi ylemmän taulukon 8.4, 9.4 ja 10.8. S&S nokkien hionnat ja idea on kopsattu evo ja twin cam maailmasta eli niissä on suht vähän asteita ja paljon nostoa, mikä aiheuttaa sen että ne vääntää ja on vahvan tuntuisia pienillä kierroksilla sanotaan nyt vaikka alta 4000 kierroksen. Siitä ylöspäin niiltä meinaa loppua happi näissä hemi palotilallisissa koneissa juurikin puuttuvien asteiden vuoksi. Tämä on vain sitten mun henkilökohtaista pohdintaa ja kaikkia s&s:n kärsiä en ole testannut lähellekkään. Eli ne ei mun mielestä kovin hyvin sovellu viritys käyttöön siis viritykseen sanan varsinaisessa merkityksessä. 585 nokka josta eniten kokemusta on loistava matka-ajossa 93" koneessa laillisilla nopeuksilla, mutta ylä-alue puuttuu kokonaan pelkkää tärinää,meteliä ja vähäistä vauhdin kasvua. Mikä on todella hassua suorastaan uskomatonta kun 100-120 vauhdit on todella tasaista ja mukavaa menoa. Eli siinäkin on terkoitus meillä vaihtaa nokka 600:seen jossa asteita 10 enemmän per puoli jos se siirtäis sitä seinää vähän eteenpäin. Niin toi 585 ja 600:nen on noita evomallisia nokkia oikeesti ei vain idealtaan.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Helmikuu 2012, 10:05:05
Täytyy sanoa, että en ymmärrä näitä S&S kataloogin jorinoita mitkä T-bone pisti tässä (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4947.msg40075#msg40075). Miten tuossa alemmassa taulukossa männän tyyppi voi vaihtua vaikka sama mäntä olevinaan kaikissa? Mitä ihmettä nämä puristussuhteet tässä tarkoittaa?

Voi olla ymmärryksen puutetta, mutta mun mielestä tossa sössön katalookissa on enemmänkin vähän kummalliselta tai epäjohdonmukaiselta tuntuvaa.

Hyvä esimerkki matikan hyödyllisyydestä muuten tuokin Lyytisen laskelma. Ei se totuutta kerro, koskei palotilan toteutuva koko ole tiedossa ennen kuin se on mitattu kansitöiden jälkeen, mutta se auttaa haarukoimaan asiaa etukäteen ikään kuin "alueelle". Mä oon vähän kade, kun en osaa matikkaa... :)
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 22 Helmikuu 2012, 18:16:49
Koitin jakaa parhaan kykyni mukaan toivotun teoreettisen osuuden omaksi aiheekseen.

Näyttää oikein hyvältä, kiitos!

Kunnia sille jolle kunnia kuuluu eli tietokoneohjelmalle. Siitä kirjoitin sinne teoriahaahuilusäikeeseen.

Mutta jos vielä vatvotaan tuota puristusta, niin siinä alunperin mainitsemassani Wiseco 7:1 1340 cc mäntien käytön ideassa jos iskuksi laitetaan 4-5/8" ja alle 1/8" stroker levyt, staattinen kantti olisi 8.2, mutta ehkä S&S stroker mäntiin verrattuna etuna on se, että tässä mäntä nappaa kanteen kiinni tai ainakin lähes, tulee 1/16" ylemmäs kuin normaalisti. Tarkoittaa sitä, että on vara tehdä kunnollinen paljealue. Toinen etu on siinä, että tuossa Wisecossa taitaa olla pienempi patti kuin niissä oikeissa stroker-männissä. Sen sijaan ainakin tuossa minun FXS:ssä ei onnistu 4-3/4" isku tuolla konstilla kun tilaa on nippanappa just 1/8" (että kannen saa irti koneen ollessa rungossa) ja pitäisi sen vähän paksumpi olla sen stroker levyn. Sittenhän siinä on sekin, että jos tekee moottorin jostain muusta kuin valmiista setistä niin ei voi syyttää kuin ihteään jos ei toimi ;D

Ja sitten tuosta Kiisken mainitsemasta nokka-asiasta, voi hyvänen aika... Nostajat olisi about toleransseissaan, viisi satasta kaikista välys, pesät on vaan jonkun ihme kupan syömät. Rullat ainakin pitää vaihtaa, mutta tietty en ole vielä sen tarkemmin tutkinut niitä. Ja sitten herää kysymys, että köhelöidäkö evosta nokkarojut. Pikkuisen alkaa ns. ahdistaa kun tämä hommahan on ihan kun täysiä huutavilla moottorisahoilla jonglööraisi.

Edit: siis jos nyt lähden tätä rakentamaan niin tod. näk. käytän noita valmiita osia. Mietityttää vain, että eikö kukaan ole pähkinyt tuota, että josko se paljealue auttaisi hieman nakutuskestävyydessä? Vai onko tuo riesa tullut nyt kun S&S lopetti sen kattavan stroker mäntä valikoimansa?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Soikkeli - 22 Helmikuu 2012, 22:06:38
Eikös olisi helpompaa ostaa 4.5" kampiakseli, 8,75:1 männät ja vaikka 514 nokka?
Noi on jo valmistajan puolesta testattu ja laskettu kaikki valmiiksi.

86" kulkee ihan riitävästi ettei tarvitse iskua hivuttaa 5" lähelle.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 25 Helmikuu 2012, 23:10:19
Joo, monetkin on suositelleet tuota nimenomaista kombinaatiota. Ehkä en kuitenkaan siihen päädy seuraavista syistä:

1) limppujen paino. Kuten alkuun kirjoitin, minulla on sportsterikin jolla ajaminen ei oikein tunnu miltään ilman alituista räppäilyä. Vaikka siinä on melko varmasti enemmän vääntöä kolmen tonnin yläpuolella kuin tuossa shovelissa, ei siinä silti ole semmoista "ison moottorin auktoriteettia".

2) hinta. Kasattuna tuo S&S:n akseli on ehdottomasti "best bang for buck" jos laskee oman ajan vielä siihen. Kuitenkin itse kun teen about kaiken muun paitsi hoonaukset, niin irto-osista (T&O limput, S&S veivit, Jims sivuakselit) itse kasaamalla vielä 10 % halvempi tulee vaikka rahdit, tullit ja sen semmoiset laskee. Jos ei itse tee niin asetelma kääntyy toisinpäin.

3) sekavuus. Jotenkin tuntuu, että edes S&S:llä näistä nettikaupoista puhumattakaan ei oikein ole selvillä mille männille (TRW/Wiseco, stock bore/big bore) ne valmiiksi kasatut akselit on tasapainotettu. Samoin jossain puhutaan valumännistäkin, vaikka niitä ei ole edes pariin vuoteen valmistettu. Itse tekemällä saa justiinsa sen tasapainotuskertoimen kohdilleen. Tuntuisi hölmöltä purkaa valmiiksi kasattu akseli tuota varten.

Tuosta iskunpituudestahan olikin juttua (tällä foorumilla?) joskus aiemmin. Muistaakseni Hessu oli sitä mieltä, että ei se kestävyys nyt niin radikaalisti heikkenisi 4-3/4" iskulla mitä yleensä sanotaan. Tuo 4-1/2" on kyllä vähän turhan pieni hyppy jos tekemään ruvetaan, 4-5/8" tai 4-3/4" se olla pitää. 4-5/8" puolesta puhuisi, ettei tarvitseisi niin hirveitä stroker levyjä ja hyvässä lykyssä jopa vakio imusarja kävisi. Plus että hieman pidemmälle sillä kuitenkin pääsee mitä 4-3/4":lla, olipa se nyt miten suhteellista tahansa.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 25 Helmikuu 2012, 23:49:33
Tossa s&s sivu jota on tullut tavattua viime vuosikymmenet pyytäisin keskittymään käyttötarkoitukseen ja kestävyyteen ja ruttuihin. Luettelon sivu on vuodelta 1990.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Jack - 26 Helmikuu 2012, 12:04:14
Sillon joskus kun mun pannun kone kasattiin uusiks, toi sivu oli just se mitä tihrustettiin.

Tuli 84" 4½ iskulla. Ruttuja en muista mutta Anteron A tais olla nenuna. Oli hitsin hauska kombo lyhkäsillä kaupunkivälityksillä ja sillä kerkes ihan hyvin matkaakin tekemään.

no, tää oli vaan tällästä sunnuntaaamun muistelua jostain parinkymmenen vuoden takaa...

edit: vai oliko 86" mistäs mä muistan....kuitenkin muistuu mieleen noi Street/trips occasional strips kohdat, ja koneen elinikä pitkä...
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 27 Helmikuu 2012, 00:13:43
Onhan noissa teidän jutuissa vähän ajan patinaa, tosin kyllähän nuo samat jutut pätee tänäkin päivänä ja tuo vanhempi S&S brosyyri vahvistaa sitä käsitystä mikä minulla olikin. Nykyisin vaan ei se ole viritys eikä mikään jos ei kaikkea vedetä viimeisen päälle ja osatarjonta sen mukainen.

Ajattelin, että jospa se ajatus selviää kun rupeaa tekemään. Dremelillä kokeeksi hioin tuota railoa, näytti rupeavan pienenemään niin vetäisin jyrsimellä siitä kiertokankien kolosta varmaan jotain 1 - 1.5 mm pois, sen halkeaman ja muut valuröpelöt pois. Samalla levitin sitä koloa sentin tai puolitoista suuntaansa kun ajattelin laittaa S&S kanget joka tapauksessa kävi miten kävi. Seuraavaksi hion kiiltäväksi tuon pinnan jonka jälkeen uunissa lämmittämällä pitäisi näkyä jos siellä mitään halkeamaa enää on.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 27 Helmikuu 2012, 07:59:10
Viime viikolla tallin naapuripöydälle purkaantu kappaleiksi shovelinmotti jonka strategisetmitat on 4 3/4 x 3 13/16. Red Wolfin kansien, ynnä muiden "perusjuttujen" lisäksi maininnan arvoista on suuressa itänaapurissa valmistuneet titaani veivit.  Motti kasattu joskus 90-luvun alussa. Moni vanhempi harrastaja muistaa matalan harmaa mustan pyörän. Tarinan mukaan sillon ajettu paljonkin, mm. muutamat välimeren reissut.  Viime vuosina erittäin vähän. Kilsoista ei tietoa.
Yläpäänhelat on pyörineet ja oikeastaan sen tähden purettiin myös kampura, joka kylläkin tuntuin kasassa ollessa veivejä heiluttamalla erittäin hyvältä.
Mittaus kertoi, että ihan helvetin hyvä se keskitappi onkin. Ei olisi tarvinnut purkaa.
Jimsin tappi, ryssäläiset veivit, Nelesläiset ulkoskoolit hiiletyskarkaisuteräksestä. (Koska titaaniveiveihin tartti tehdä ulkoskooleille myös sivut jotka toimii poskilaakereina).

Tiedä sitten kuinka pitkäikäisiä ne lyhyempi iskuiset ovat, mutta 4,75 näyttää kestävän ihan riittävästi.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Helmikuu 2012, 08:10:14
Oho, noilla spekseillä on pysyny hyvin kondiksessa. Kaipa tuo riippuu pitkälti ajotavasta. Stripillä Kiisken kanssa joka viikonloppu, niin ei kestä noin kauaa... ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Rautahauli - 27 Helmikuu 2012, 08:22:06
Onkohan tuo edes halkeama tuossa Lyytisen limpussa, mun mielestä se näyttää siltä että joku "langanpätkä" on jäänyt valussa muottiin tai joku muu valuvika. Kyljessä on aika leveä railo pelkäksi halkeamaksi. Jos se näkyy sorvatussa pinnassa siksi koska siinä on ollut samanlainen railo joka on lähtenyt lähes kokonaan pois sorvaamalla mutta "railon" pohja on jäänyt näkyviin.

Vai hajooko limpput yleensäkin noin?

Kunhan ajattelin ääneen.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 27 Helmikuu 2012, 08:34:59
Ai katos, toi Hessun kuvailema shovelikin on vielä hengissä. Fillari missä se oli kiinni oli kyllä aikanaan yksi hienoimmista sen ajan choppereista. Muistaakseni omistaja ei käyttänyt edes ilmanputsaria vaan kaasarissa oli pelkkä imutötterö.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 27 Helmikuu 2012, 09:56:34
Tarkoitus ei ollut pelotella tolla S&S:n kataloogi sivulla eikä muutenkaan masentaa ketään. Toi Hessun esimerkki moottori vaan ei mielestäni ole mikään malliesimerkki stroker-moottorin ylivertaisesta kestävyydestä. Käsittääkseni kyseinen vehje on majaillut autotallin perällä viimeiset 15v ellei kauemminkin ja näki auringonvaloa kerran kesässä jonkin näköisen käynnistys session muodossa eikä muuta. Kaiken lisäksi silloin kun oli rakentajansa omistuksessa ei se niin kauhean kivutonta ollut. Ja tietty nyt kun sillä on ajettu muutama sata kilometriä niin yllätys yllätys kampura on levällään pöydällä, eli ihan vakio settiä. Kaiken lisäksi muistelisin että oli kaikennäköstä käyntiinlähtö ja detonointi tyyppistä murhetta. Silti yksi hienoimmista moottoreista mitä suomessa rakennettu.

Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 27 Helmikuu 2012, 14:05:33
Kyllä minä sen ymmärrän, että kestävyys on suhteellinen käsite. Itselläni parhaimmillaan 40 km ja paskaksi ihan kaikki ;D Siinä se onkin dilemma kun mukava olisi räplätä mutta ei oikein meinaisi olla aikaa tehdä asioita oikein... vielä vähemmän monta kertaa väärin.

Rautahauli - voi hyvinkin olla, kohtahan se selviää. En ajatellut jättää arvailujen varaan.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiiski - 27 Helmikuu 2012, 15:53:55
Ai niin vielä! Mullakin on keskitappi aina tosi hyvässä hapessa mutta veivien alapäät on soikeet, ihan joka kerta kun puretaan. Tohon Red Wolf juttuun vielä palatakseni.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Spöke - 27 Helmikuu 2012, 16:13:00
Mulla on keskitappi kovana ja silmät onnesta soikeena, kun vaan ajattelinkin pitkää iskua ;D
-Spöke-
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Soikkeli - 27 Helmikuu 2012, 16:38:35
Niin on myös varaosien myyjälläkin  ;D

Itse tyydyin 4.5" koska se ei paljon eroa 4.25".
Uusimpia viri-evoja kun tarkastelee niin iskut on tippunut 4 1/8" pituuteen.
Esim S&S 111".
Siihen on joku syy,kai.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: seppo - 27 Helmikuu 2012, 17:10:05
Niin on myös varaosien myyjälläkin  ;D

Itse tyydyin 4.5" koska se ei paljon eroa 4.25".
Uusimpia viri-evoja kun tarkastelee niin iskut on tippunut 4 1/8" pituuteen.
Esim S&S 111".
Siihen on joku syy,kai.

Kunnon tehoja haettaessa ei tuo isku ole ikinä pitkä, joku syy siihen on. Eikö nuo Erik Buellin uusimmat vehkeetkin ole vielä v-twinejä (vesijäähdytteinen tosin..) ja niissä on bore x  stroke 4.17 x 2.66 - heposia lähteekin jo sitten 170. Kierroksia irtoaa tosin jo 10000..... Vissiin se on niin että kierroskoneesta niitä heposia vain irtoaa. Vai saisko joku viritettyä 1200 sovelista 170 heposta koneesta ihan vielä ilman ahtimia?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 27 Helmikuu 2012, 21:24:11
Huipputeholla ei ole juuri hyötyä normikäytössä, kadulla ajetaan väännöllä. Vääntöä saadaan alakierroksilla ja siinä pitkästä iskusta on hyötyä, huipputeho taas tulee ylärekisterissä ja pitkäiskuista konetta ei auta kovin korkealle kierrättää kun mäntänopeus nousee niin korkeaksi että kohta on kampi morjestamassa lohkon kyljestä.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 28 Helmikuu 2012, 07:39:56
Ai niin vielä! Mullakin on keskitappi aina tosi hyvässä hapessa mutta veivien alapäät on soikeet, ihan joka kerta kun puretaan. Tohon Red Wolf juttuun vielä palatakseni.
Kysehän mun nähdäkseni on kokoajan ollu koko kiertokangen alapään laakeroinnista. Eikä erillisestä osasta keskitappi. Sori jos se jäi jolleen epäselväksi.
En kyllä tajuu miten huono käyntiinlähtö tai detonointiHERKKYYS vaikuttaa sen kestävyyteen.
Mutta jotta kaikilla olisi hyvä mieli, eiköhän tänkin paskanjauhannan voi lopettaa kyseisen pyörän rakentajan hyvään lausahdukseen: Different strokes for different folks.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: jyrggä - 28 Helmikuu 2012, 08:01:23
Oisko noista red wolfeista jotain lisätarinaa jollain?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 28 Helmikuu 2012, 09:00:06
Kopterilehti jostain 90-luvun puolestavälistä, pitääpä kaivaa esiin ihan nostalgiasyistä ;)...
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Helmikuu 2012, 10:16:31
Tossa s&s sivu jota on tullut tavattua viime vuosikymmenet pyytäisin keskittymään käyttötarkoitukseen ja kestävyyteen ja ruttuihin. Luettelon sivu on vuodelta 1990.

2010 FHP katalookissa sanotaan tosta 86 cid 4 5/8" iskun setistä että "Trips, occasional strip" ja että engine laiffi on veri kuud. 2010 tota settiä sai vain valumännillä, kanttia 8,5:1.

Tossa historiankirjassa on samat löpinät valumännille, mutta kanttia 8:1. Takomännillä muuten täysin sama setti kelpaakin sitten enää "Short trips, street-strip". Silti engine laiffi on veri kuud.

No sitte uusimmassa Vintage-katalookissa ei enää oo muita kuin takomäntiä. Engine laiffista sun muusta ei viisaasti puhuta enää yhtään mitään. Samalla sivulla (jonka tonne aiemmin jo laitoin) sanotaan ensin kohdassa "Specs", että 4 5/8" iskulla tulee kanttia 9,4:1. Sitten heti perään kohdassa "Kits" sanotaankin, että 8,5:1... ::) Selittyyköhän sillä, että setti sisältää 0,032" stroukkilevyt?

Tahtoo sanoa, että eipä noita sepustuksia lukemalla kauheasti viisastu. Jos kuitenkin jotain pitäisi haarukoida, niin nykyisillä öljyillä ja mäntämatskuilla voisi ajatella, että ainakin siltä osin 4 5/8" tai 4 3/4" iskuilla pärjää monta vuotta purkamatta konetta. Yläkerran joutuu joka tapauksessa aukomaan jo ohjureiden takia silloin tällöin.

Keskitapin ja laakereiden kestävyyteen vaikuttanee matskujen ja öljyjen ohella ainakin tasapainotus ja se, millaisilla rundeilla sitä noin keskimäärin pöristelee. Mulla on se käsitys, että liian pienillä rundeilla pöristely rasittaa keskitappia suhteellisesti enemmän.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hemuli - 28 Helmikuu 2012, 11:39:23
...Keskitapin ja laakereiden kestävyyteen vaikuttanee matskujen ja öljyjen ohella ainakin tasapainotus...

Sanoisin että tasapainotusta enemmän rihtaus - näiden rukkien puntittaminen on muutenkin niin arpapeliä vaihtuvine kertoimineen että saa olla aika pahasti pielessä ennen kuin kukaan huomaa mitään.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: jyrggä - 28 Helmikuu 2012, 13:47:48
Kopterilehti jostain 90-luvun puolestavälistä, pitääpä kaivaa esiin ihan nostalgiasyistä ;)...

jos löyät sen lehen, ni kerroppa numero mistä löytyy. Koitan kans tallilta kaivella..
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 29 Helmikuu 2012, 23:01:04
No niin, tosiaan jyrsin ja kiillotin tuosta limpusta pois tuon röpelön sekä avarsin hieman S&S veivejä ajatellen. Sitten lämmitin limpun 150 asteeseen jotta pienikin hiushalkeama kasvaisi vähän isommaksi. Ei siinä näytä mitään halkeamaa olevan niin kuin monesti tässä säikeessä on todettukin. Mutta eipä se vara venettä kaada :)

Oikeastaan tämä ehkä pitäisi olla oma säikeensä, mutta nyt katselin tuota S&S:n luetteloa ja sieltä osui tuo liitteenä oleva sivu.

Tuossa on tuo miedoimman 450s nokan käppyräkin justiinsa 80" shovelissa. Vaikka tuo nokka on aavistuksen isommalla nostolla kuin se J, muuten se on about kaikissa suhteissa vielä miedompi. Mutta ei tuo käyrä minusta näytä huonolle?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Helmikuu 2012, 23:07:59
Ööh, siis meinasiksä laittaa lisää iskua vai et?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Soikkeli - 29 Helmikuu 2012, 23:13:08
Mun A2 nokka oli lähes saman arvoinen kun se oli pielessä, imu meni kiinni 37 ast.
Sama nosto kuin 450s mamero nokassa.

Sitä ruuvvattiin 43 asteeseen.
Mutta en ole vielä saanut sitä kasaan että pääsis kokeilee polkemista. Ainakin viimekesänä se oli varsin tuskainen jumppalaite.

Lisää asteita ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: erakko - 29 Helmikuu 2012, 23:20:55
^ Josko se siitä helpottuis.

T-bone. Mun mielestä tää ihan mielenkiintoinen ketju vaikka Lyytinen ei stroukkaiskaan!  ;D

Ei tosin vielä vedä vertoja näille:

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3015.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3015.0)

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3091.0 (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=3091.0)
 ;D :P ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Helmikuu 2012, 23:50:44
Teiän kaikkien elämä ois paljo tylsempää ilman mua... :P
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Lyytinen - 01 Maaliskuu 2012, 00:00:25
Niin joo en tainnut tarpeeksi sekavasti ilmaista, että taidankin kasata nyt vakioiskulla, on niin paljon muuttujia tuossa, että ei nyt millään pysty tänä keväänä tarpeeksi keskittymään tuohon. Tulisi varmaan vaan sutta ja sekundaa. Ja ilmeisesti pitäisi joka sivullisen alkuun lisätä maininta, että sen pitäisi olla traktori kahdella pyörällä, kovaa kulkemisesta nyt niin väliä. Matalalentoon on ihan omat vehkeensä ;D

Mutta todellakin, pitäisi ehkä tuonne nokkasäikeeseen siirtyä pohtimaan tuota nokka-asiaa (tai sitten vaan kattoa miten se toimii) ja todellakaan tämä ei hukkaan mennyt, tiedä vaikka asiaan tulisi palattuakin kunhan on aikaa turata. On vähän semmoinen fiilis, että 48 tunnin vuorokaudet ei ole tarpeeksi. Kiitos vaan kaikille tähänastisesta osanotosta!
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Korte - 22 Joulukuu 2017, 12:05:42
Nostetaanpa vanhaa hyvää keskustelua. Tekeytymässä 84" shoveli eli 4.5" iskulla.

Vaihtoehto 1:Mulla on käytetyt hyväkuntoiset S&S 2900 sarjan männät. Puristukset näillä jää sinne 7.2:1 pintaan. Sylinteriä lyhentämällä varmaan saisi hinkattua sinne ~7.6:1 tuntumaan. Tuntuu aika pieneltä edulta vaivaan nähden. Tähän lisäksi mahdolliset imukaulan jne sovitushommat, eikä työntötanko geometria ainakaan parane.

Vaihtoehto 2: Ostaa uudet 8.5:1 puristeiset s&s stroker männät.

Nokka-akselia ei ole vielä hommattu joten ehdotuksia saa antaa. Wood ja Leineweber kiinnostaisi ainakin ja perinteisistä profiileista Vthunder tai Crane.

Haussa siis leppoisa käyttömoottori.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiwi - 22 Joulukuu 2017, 16:16:38
Hommaa suosiolla ne korkeempipuristeiset männät niin ei tartte kikkailla liiaksi. Tollanen n. 84" shoveli on iha mukava moottori ajella, pitäs tietty avata tuo oma ja kattoo mikä kaikki muistikuvista on oikein ja mitkä männät, kampura ja nokka ym.  siinä on ja sit vasta kehua hyväks.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Soikkeli - 22 Joulukuu 2017, 16:49:33
Laittaisin oikeat männät 8.5:1 strokeriin niin pääsee helpommalla ja nokaksi  Andrews B2/BH tai vastaavilla asteilla. 84" kulkee noilla jo ihan mukavasti.
Asteet kannattaa mitata nokasta ettei tule turhaa työtä myöhemmin.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Spöke - 22 Joulukuu 2017, 21:33:33
Mä oon noin satatonnia päästänyt 4 3/4” iskulla ja 3 1/2” porauksella Pannulla. 2900- sarjan mäntiä menossa toinen erä, nyt ne ovat morjes ja uudet menossa paikoilleen. Puristuksia mulla on  9,5:1 ja Leineweberin L51 aukoo venoja. Ei tommosta kannata alle kasin puristuksilla ees kuvitella, ihan hoopoo laittaa  joku Antero J, et saa kunnon dynaamiset rutut. Ysin kantit ja asteita kärsään, niin tossa hommassa on jokin järkikin.
Jouluja stroukkaukseen!
-Spöke
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Korte - 23 Joulukuu 2017, 16:44:00
Ei tommosta kannata alle kasin puristuksilla ees kuvitella, ihan hoopoo laittaa  joku Antero J, et saa kunnon dynaamiset rutut. Ysin kantit ja asteita kärsään, niin tossa hommassa on jokin järkikin.
Jouluja stroukkaukseen!
-Spöke

Tälläistä vähän odotinkin. Eli ois tuommoset suht siistit käytetyt 3 7/16 +040 2900sarjan männät+uudet renkaat ja lukot jouten jos jollain tarvetta :D Hyvää joulua!
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Enok - 08 Maaliskuu 2019, 20:22:39
Iltaa.

Vastoin kaikkia määräyksiä tulossa on matalapuristeinen Pannu stroker miedolla nokalla.
T&O 4 1/2” kevyet limput, S&S low comp stroker männät, Andrews A. Puristus asettunee seitsemän ja puolen pintaan. Mitäpä luulette, onko mitään mahdollisuuksia?

Onko allaolevissa laskelmissa mitään tolkkua?

K.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Hessu - 09 Maaliskuu 2019, 10:40:56
Oikein näyttäis olevan. Muista että vastapaino pitää olla lieriö ja asettua aina samaan asentoon.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Kiwi - 09 Maaliskuu 2019, 10:50:08
Tuossa on pilkun jälkeen kadonnut 0, eli pitäs olla 2293,08 / 2 = 1146,54, pyöristyy toki 1147 mutta voisi pyöristää myös 1146,5. Ei kai näissä voi olla liian tarkka?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 Maaliskuu 2019, 14:33:19
Miksi niin pienellä kantilla? Mitä sillä saavutetaan?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Enok - 12 Maaliskuu 2019, 00:10:41
Sillä toivottavasti saavutetaan sellainen pehmeä lumputin, jolla pääsee aika pitkälle aukomatta.
Jos pääsisi edes lähelle Lättäpään miellyttävyyttä noin loivilla osilla.
Lätyskää saa tosin olla avaamassa koko ajan.
K.
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Maaliskuu 2019, 08:47:03
Jaa lättäpää-simulaattori... ;D

Mulla on ollu matalapuristeinen shoveli. Ei ollu oikeen hyvä.

Semmoista jäin miettimään, että mikä sielä kestää paremmin, jos purkkaa on niin vähän (ei sillä, että tarttis liioitella, mutta kuitenkin). Sylinterit, männät ja venttiilikoneisto kuluu ainakin ihan samalla tapaa. Keskitappi, ehkä?
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: tyg - 12 Maaliskuu 2019, 13:34:10
Lätyskää saa tosin olla avaamassa koko ajan.
K.

Tarkoitat varmaan vaan palotilojen karstanpoistoa tasasin väliajoin,
ettei jää liian dramaattisia mielikuvia  ;D
Otsikko: Vs: Stroukkaus vakioporauksella
Kirjoitti: Enok - 17 Maaliskuu 2019, 17:28:18
Kyllä, kyllä, karstan poistoa.

Ollut harvinaisen toimelias viikko.

K.