Finnbikers

Muunmerkkiset pyörät => Sekalaiset merkit ja valmistusmaat => Aiheen aloitti: Motomatti - 26 Syyskuu 2011, 15:24:13

Otsikko: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 26 Syyskuu 2011, 15:24:13
Kun tarpeeksi pitkään jaksaa jankata niin alkaa saamaan tietoakin. Varmaan ovat naureskelleet jutuilleni ja aatelleet että mikä lie foliohattu on asialla.

Nyt tuli asiallista palautetta asialliseen viestiini:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19722#new (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19722#new)

Saapi nähdä pääseekö tässä vielä jonkinnäköiseen yhteistyöhön...
Otsikko: Vs: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.
Kirjoitti: shoveltimppa - 26 Syyskuu 2011, 19:01:25
Hieno juttu Matti! Ei muuta kun pökköä pesään projektin kanssa.
Otsikko: Vs: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.
Kirjoitti: Motomatti - 28 Syyskuu 2011, 10:37:23
Nyt edetään näin:
http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19760#new (http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=1936.msg19760#new)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 14 Lokakuu 2011, 13:56:58
Tässä projektitietoa jonkin ajan takaa: http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/tee+se+itse+etanolipratka/a495655 (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/tee+se+itse+etanolipratka/a495655)
Kaikki jutussa mainitut faktat eivät ole enää voimassa...

Toimittajat ovat ahdistelleet kysymyksillään jälleen. Muutakin juttua on siis tulossa kuin tuo yllä mainittu.

Nyt mennään jo selkeästi voiton puolella teknisessä suorituskyvyssä ja toimintavarmuudessa. Ainoa isompi asia mitä projektiin vielä pitää tehdä on ahtimen asennus. Kaikki hilkkeet on jo pääosin hankittu. Asennus puuttuu mutta kuten toisaalla olen maininnut niin on noita muitakin projekteja kuten California Trike ja muutama Benelli jotka pitäisi saada käynti- ja ajokuntoon ensteks.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 16 Lokakuu 2011, 23:44:03
Tietoa länsilontooksi niille joilla on epäilyksiä siitä mitä materiaaleja pitää välttää silloin kuin bensiinin joukossa on alkoholia.

http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/2000D0SZ.txt?ZyActionD=ZyDocument&Client=EPA&Index=2006%20Thru%202010&Docs=&Query=510N06001%20or%20material%20or%20e&Time=&EndTime=&SearchMethod=1&TocRestrict=n&Toc=&TocEntry=&QField=pubnumber%5E%22510N06001%22&QFieldYear=&QFieldMonth=&QFieldDay=&UseQField=pubnumber&IntQFieldOp=1&ExtQFieldOp=1&XmlQuery=&File=D%3A%5CZYFILES%5CINDEX%20DATA%5C06THRU10%5CTXT%5C00000000%5C2000D0SZ.txt&User=ANONYMOUS&Password=anonymous&SortMethod=h%7C-&MaximumDocuments=10&FuzzyDegree=0&ImageQuality=r75g8/r75g8/x150y150g16/i425&Display=p%7Cf&DefSeekPage=x&SearchBack=ZyActionL&Back=ZyActionS&BackDesc=Results%20page&MaximumPages=1&ZyEntry=4 (http://nepis.epa.gov/Exe/ZyNET.exe/2000D0SZ.txt?ZyActionD=ZyDocument&Client=EPA&Index=2006%20Thru%202010&Docs=&Query=510N06001%20or%20material%20or%20e&Time=&EndTime=&SearchMethod=1&TocRestrict=n&Toc=&TocEntry=&QField=pubnumber%5E%22510N06001%22&QFieldYear=&QFieldMonth=&QFieldDay=&UseQField=pubnumber&IntQFieldOp=1&ExtQFieldOp=1&XmlQuery=&File=D%3A%5CZYFILES%5CINDEX%20DATA%5C06THRU10%5CTXT%5C00000000%5C2000D0SZ.txt&User=ANONYMOUS&Password=anonymous&SortMethod=h%7C-&MaximumDocuments=10&FuzzyDegree=0&ImageQuality=r75g8/r75g8/x150y150g16/i425&Display=p%7Cf&DefSeekPage=x&SearchBack=ZyActionL&Back=ZyActionS&BackDesc=Results%20page&MaximumPages=1&ZyEntry=4)

Joo. Linkki on pitkähkö mutta niin on juttukin. Mielenkiintoisia taulukoita materiaaleista.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 20 Lokakuu 2011, 21:20:08
Tässä ahdin, samanlainen kuin edellisessäkin ahdinprojektissani. Tällä säädetään puristuspainetta sellaiselle tasolle että alkoholi palaa tehokkaammin kuin vapaastihengittävässä. Nykyinen puristussuhde on 8,3. Ahtimella se korotetaan liki kaksinkertaisesti alkoholikäytön yhteydessä. Bensakäytössä mennään jossain 11,5 kohdalla hetkellisessä maksimissaan. Kyseessä on karkeat laskelmat joten luvut ovat enemmän ja vähemmän tavoitteelliset.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 07 Marraskuu 2011, 22:26:07
Jotka haluavat seurata tätäkin ketjua niin se käy parhaiten täältä:
http://motomatti.blogspot.com/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4 (http://motomatti.blogspot.com/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: mirka - 12 Marraskuu 2011, 16:14:09
tästähän oli juttu moto 1 lehdessä. eikös niin?
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 13 Marraskuu 2011, 18:58:15
Juttua oli Moto Ykkösessä.
Toimittajalla lipsui muutamassa yksityiskohdassa mutta jutusta varmaan juoni selvisi.
Tällä hetkellä alkoholijutut on vähän tauolla. Pitää tehdä muuta välillä. Tuo oman pään toiminta vaan reistaa välillä niin että tulee totaalirokuleita.

Tuossa mainitussa blogissa koitan pitää muistin piirissä omia tekosiani.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: mirka - 14 Marraskuu 2011, 20:09:36
juoni selvisi ja kiinnostaa kovasti. täytyy seurata blogia. :)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Jasu - 28 Marraskuu 2012, 16:03:13
Hätäisesti lukaisin läpi tuota blogia, ja silmille hyppäsi mm. seuraava:
Lainaus
Megasquirt ruiskutusjärjestelmä on suunniteltu ruiskuttamaan bensiiniä jonka lämpöarvo ja höyrystymisnopeus ovat suuremmat kuin etanolilla eli sama järjestelmä ei etanolikäytöllä pysty ryypyttämään riittävästi kun lämpötila on 15 astetta tai alempi. Tähän bittimaakarit keksinevät keinon mutta sitä odotellessa pitää silti käynnistää konetta kylmissä olosuhteissa.
Tuon asian, kuten myös erilaiset ennakontarpeet bensa/viina, pitäisi onnistua helposti käyttämällä etanolin määrän tunnistavaa anturia...
(http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/image/123657/)
http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/196/ (http://www.finjector.com/verkkokauppa/client/index/196/)
Hinta ei enää mikään mahdoton ole, aiempiin esityksiin verrattuna, ja saatavuus tuntuis olevan hyvä. Sähköpostilla kysäisin, hyllystä löytyy, ja tilattu tuote on jo lähtenyt tännepäin.

Jos vaikka saisi tuon oman "moottoripyörämoottorisen auton" päivitettyä Flex-Fuel -ajopeliksi, tuon anturin lisäämällä ja prossun vaihtamalla MS-I -> MS-II

Voin yrittää muistaa tännekin kommentoida, kun tuloksia saan aikaan..?
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 29 Marraskuu 2012, 09:24:05
Olenkin ollut muistamatta korjata uudeksi tiedoksi että nykyisin MS2 osaa ryypyttää alkoholiakin. Ei tarvita lisälaitteita. Lisäksi tuo lisälaitehan (205€) maksaa saman verran kuin MegaSquirt-moottorinohjaus pois lukien suodatin (16€), pumppu (45€), suuttimet (40€/kpl, käytettyjä) ja paineensäädin (60€).

Jossain vaiheessa itsekin ajattelin että pitää saada jokin tunnistin mutta nyt mennään lambdakorjauksella iloisesti ja (E85) RE85-huoltiksiakin alkaa olemaan niin taajassa että pitää ohi ajaa kun tankissa on vielä lientä (n. 1€/L). Hätätilassa sitten kalliimpaa bensiiniä.

Projektin pitkittyessä ulkoisista syistä on remmiahtimen asennus jäänyt vielä tekemättä mutta sen asennus on vakaasti kirjattu kuluvan talven harrastelistaan.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Jasu - 30 Marraskuu 2012, 13:59:05
Varmasti seokset saakin pidettyä kurissa, pelkän lambdan kanssa, vaan tuota anturia käyttäessä saa myös syttyennakot kohdilleen kummankin polttoaineen kanssa, sekä näiden sekoituksilla...

Ja ei, en väitä että näissä(kään) jutuissa olisi vain yhtä ainoaa oikeata tapaa, pikemminkin on hauskaa kun on runsaasti vaihtoehtoja joista sitten pyrkii valitsemaan itselleen toimivimmat.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 30 Marraskuu 2012, 15:36:26
Olen pyrkinyt pitämään zydeemit mahdollisimman yksinkertaisina. Itsellä on eri pyörissä hieman erilaisia kokoonpanoja. HD-projektissa, joka käyttää vain bensiiniä, on alkuperäinen sytytys ja Megasquirt vain ruiskuttamassa. Pyörä on mekaanisesti ahdettu.

Guzzi California 850 T3, vm -83 on erillinen Ignitec-sytytys joka on vapaasti ohjelmoitavissa mille polttoaineelle tahansa ja Megasuirt ruisku. Sytytys ottaa ohjaustietoja kaasunasentoanturilta ja haluttaessa painetietoa imukanavasta. Tähän pyörään tulee remmiahdin muuttamaan puristussuhdetta käytettävän polttoaineen mukaan.

Seuraava, alkuvaiheessa oleva proggis, on muuttaa Guzzi California 3 vm -89 Megasquirt 3 v 3.0 -moottorinohjauksella. Tällä tähtäimellä vain bensiinikäytölle.

Tällä hetkellä on menossa Microsquirtin soveltaminen kaverin Yamaha V-Maxiin. Nyt menossa läppärunkojen asennusvaihe. Ne napattiin BMW henkilöautosta. http://www.motomatti.fi/search/label/Muiden%20projektit (http://www.motomatti.fi/search/label/Muiden%20projektit)
Noissa mekaniikka-asennuksissa menee yleensä eniten aikaa verrattuna sähköhommiin.

Välihommina kasailin yhden sähköpyörän moottorikiinnikkeet ja voimansiirron sekä takajarrun. Projekti jatkuu vielä muoviosien valmistuksella.

Aiempia kikastuksia: http://www.motomatti.fi/p/supercharged-guzzi-and-other-projects.html (http://www.motomatti.fi/p/supercharged-guzzi-and-other-projects.html)

On hyvin kehittävää saada kuulla/nähdä toistenkin ratkaisuja. Itsellä on tullut joka kerta erilaista.
Johtunee ajan kulumisesta ja tiedon sekä tekniikan kehittymisestä/halpenemisesta/karttumisesta.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti ahtimen asennusta
Kirjoitti: Motomatti - 12 Helmikuu 2013, 20:41:54
Reilu vuosi oli taukoa tämän proggiksen suhteen. Nyt ovat fasiliteetit paremmin kohdallaan ja tositoimiin on käyty.

Nyt olen sen verran saanut aikaan että ahdin on jo siirtynyt hyllystä pyörään ja saanut vetozydeemin.

Kiinnostuneet voinevat seurata juttua täältä: http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4 (http://www.motomatti.fi/search/label/Alkoholipy%C3%B6r%C3%A4)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 21 Helmikuu 2013, 23:37:46
Ahtimelta sylinterikansiin on reitti selvä. Huohotusjärjestelmää pitää ryhtyä miettimään.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 01 Maaliskuu 2013, 21:25:38
On jo paljon valmiimpaa:
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 03 Maaliskuu 2013, 18:20:09
Nyt kun voimapaketti on nipussa niin alkaa rungon kanssa pelaaminen. Jokun verran korvakkeita ja muita rungossa ajon aikana tarpeettomia pikkuosia saa lähteä. Ulkonäkö ei sen takia muutu koska se on jo tehtaalta lähtien liki täydellinen mutta komponenttisijoittelu menee uusiksi. Tankin osalta on harkinnassa sen suurentaminen tai jonnekin lisätankin sijoittaminen. Etanolia kun kuluu hiukan enemmän kuin bensiiniä niin lisäkapasiteetistä ei olisi haittaa.
Elektroniikan määrä on kapineessa melkoinen: alkuperäisten sähkölaitteiden lisäksi on moottorinohjauksen sulakkeet ja isohko relesetti. Sytytyspuolat on ensimmäinen kohde joille pitää tehdä jotain. Lähemmäksi käyttökohdetta ainakin. Vahinko että ne ovat rumat muodoltaan. Pitänee tehdä jonkinlaiset pisaranmuotoiset kotelot niille. Itse moottorinohjausboxi on pidettävä satulan alla: ainoa paikka minne se mahtuu.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 07 Maaliskuu 2013, 21:56:43
Tällaista tänään. Oli pitkästä aikaa hype päällä tallilla niin ettei muistanut mennä ees kahvilla välillä. Illalla autotallissa kävin perheen päältä salassa lukemassa Jallun otsikon: *. Siitä pitkä siivu ja kotona suihkun jälkeen pari tuplapukkia. Huomenna siivoilen tallia ja katselen tarvittavia osia valmiiksi loppurutistukseen.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ahtimen-asennusta-1.html (http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ahtimen-asennusta-1.html)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 12 Maaliskuu 2013, 19:43:25
Nyt se käy ahdettuna ja etanolilla.

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ensikaynnistys-ahdettuna_12.html (http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-ensikaynnistys-ahdettuna_12.html)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: T - 12 Maaliskuu 2013, 21:12:47
Hienoo Matti!
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 25 Maaliskuu 2013, 18:53:29
Nyt ei ole niin hienoo:

http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-hihnarikko.html (http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-hihnarikko.html)

Piti tehdä äänielokuvaa koneen käynnistä pätkä mutta onneksi en ehtinyt koska siinä ääniraita olisi ollut kuitenkin sensuroitava.

Pitää hieman tarkastella syitä ja seurauksia sekä ryhtyä toimeen....
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: jsr85 - 25 Maaliskuu 2013, 21:10:17
Voisko olla et kierroksilla ahdin ahdistaa niin paljon et remmi luistaa ja valmistamasi hihnapyörä silpoo remelin? ???
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Blower1 - 25 Maaliskuu 2013, 22:43:44
Takaiskuja tulee välillä näiden teknisten laitteiden kanssa.
Onko sulla kiristys-/ohjainrulla ahtimen ja vetopyörän välissä?
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 26 Maaliskuu 2013, 11:28:07
Hyviä kysymyksiä mietittäväksi. Otan pienen aikalisän miettimällä blogissani ja tuossa edellä olevia seikkoja hihnan rikkoutumiselle.

Ahtopaine oli testihetkellä säädetty käytännön minimiinsä eli painetta ei ollut juuri lainkaan joten kuormituksesta ei ole kysymys ainakaan jsr85:n esittämällä tavalla. Mutta toki tutkimatta on onko ahdin jumissa vierasesineen tai esimerkiksi rikkoutuneen laakerin vuoksi. Se selvinnee vielä tänään.

Kiristysrulla näkyy edellisen viestini kuvassa. Lukisin mielelläni kommentteja jos siitä on rikkoutumisen alkulähteeksi. Rulla on hihnan "löysällä" puolella. Vetopuolella ei ole ohjainta. Kiristysrulla painaa hihnaa sen selkäpuolelta. Halkaisija 40 mm ja saman levyinen kuin hihna. Vetopyörä ja ahtimen hihnapyörä ovat n. 20 mm etäisyydellä toisistaan joten hihnan pituus pitää olla jämpti.

Asiat jotka tulen tarkistamaan työ-, todennäköisyys- ja vaikutusjärjestyksessä vikaan nähden:
a) Ahtimen pyörintäherkkyys
b) Kiristysrullan asento hihnaan nähden
c) Hihnapyörien keskinäinen suuntaus
d) Ahtimen kiinnityksen tukevuus kuormitustilanteessa
e) Hihnan ylikuormittuminen suuren liikenopeutensa vuoksi
f) Muu syy

Itse epäilisin ensimmäisenä kohtaa c. Aiemmin, jo ideointivaiheessa, on esitetty mielipide joka koskee kohtaa e.

Heitän tässä muutaman oman arvioni. Katsotaan kuinka osuvia ovat.

a) Ahdin ei ole jumissa, otaksun vaan en ole koettanut. Selviää kun katkaisee lopun hihnasta.
b) Kiristysrulla toimii odotetusti mutta sen sijainti ei rakenteen vuoksi ole optimaalinen. Tämä asia on hankala muuttaa joten saa toistaiseksi olla näin.
c) Hihnapyörien suuntauksessa saattaa olla vikaa koska rakenteen vuoksi ei ollut mahdollista tavanomaisin mittavälinein todentaa asentoa kuin silmämääräisesti. Tarkempi todentaminen vaatii erikoismenetelmiä tai lisäaukkojen tekoa lohkon kylkeen lasermittausta ajatellen. Omaan ko. laitteen. Lohkon teurastaminen lisää ei vain oikein innosta.
d) Rakenteellinen tukevuus pitää todentaa kuormittamalla ahtimen kiinnitystä keinotekoisesti tai tehdä kiinnityslaippa myös ahtimen etuosaan vaikka tilaa on siellä niukasti.
e) Moottori ei ehtinyt käymään kuin korkeintaa muutamia minuutteja ja alhaisilla kierroksilla lukuun ottamatta lyhyttä kierrätystä yli 5000 kierroksen jolloin hihna hajosi. Äkkinäinen voisi tästä päätellä että hihna ei kestä kierroksia mutta sitä ennen  pitää kuitenkin hihnaan vaikuttavat kohdat a, b, c, d sekä f todeta olevan kunnossa.
f) Jotain mikä ei helposti tule mieleen kuten viallinen hihna, omasta sorvauksestani (tehty hihnapyörästandardin mukaan) johtuva syy tai satunnainen ennalta-arvaamaton syy.

Liitteenä "vetopuolelta" otettu kuva.

Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 26 Maaliskuu 2013, 11:33:52
Tässä vielä kuva repaleista vetävän hihnapyörän kohdilta.
Rakenne on fifty/fifty eli puolet hihnapyörää on urilla (alumiininen osuus) ja loput hihnasta pyörii vauhtipyörän tasaista ulkopintaa vasten. Tämäkin voi aiheuttaa jotain. Toimintaa voisi tarkastella käyttämällä saman pituista mutta kolmeuraista hihnaa jolloin tasaisen pinnan vaikutus voitaisiin
eliminoida.

Positiivista tässä on se että poistettuani hihnan riekaleet pääsen tarkastelemaan hihnan linjausta itse hihnan haittaamatta toimenpidettä. Tältä kuvan osoittamalta puolelta saattaisi saada kolme kiintopistettä lasermittaukselle joka kertoisi jotain mutta vasta neljän pisteen asettuminen samalle linjalle takaisi hihnalinjan suoruuden. Pitää kehitellä jotain.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Santtu - 26 Maaliskuu 2013, 12:06:26
f) Hihna resonoi itsensä rikki eli lepattaa suuremmilla kierroksilla. Suuropeuskameralla selviäisi. Kiristin pitäisi muuttaa jousikuormitteiseksi niin, että se ottaa tuon resonanssilepatuksen vastaan.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: -väiski- - 26 Maaliskuu 2013, 12:10:29
Onhan hihna selkävahvistettua mallia?
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 26 Maaliskuu 2013, 12:26:53
Koitan tässä mennä 5 - 10 ekun hintaisilla remmeillä kuten aiemmissakin ahtoproggiksissa. Ovat kyllä kestäneet ihan kunnialla. Eli kyseessä on autoihin tarkoitetut tavanomaiset laturin/vesipumpun hihnat. Pitää tarkistaa tuo hihnalinjaus ensin ja eliminoida muutkin syyt niin selviää onko tästä hihnatyypistä kaluksi. Suunnitelma b on olemassa mutta sen käyttöön en halua vielä muutaman vastoinkäymisen vuoksi ryhtyä. Pitää osoittautua että tämä järjestely ei saavuta edes kohtuullista kestoikää (ajokausi/10.000 km) ennen kuin muutan rakennetta.

Ahtimen hihnan katkeaminen ei katkaise matkan tekoa. Vain moottorin teho alenee vakiotasoa hieman alemmaksi. Kokemusperäinen tieto vastaavasta rakenteesta.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Blower1 - 26 Maaliskuu 2013, 14:28:08
Arvauksena; kiristysrulla liian kapea ja ei aivan linjassa hihnaan nähden.
Omassa konstruktiossa kiristysrulla on n. 5mm hihnaa leveämpi. Halpahihnat on kestäneet hyvin, vaikkei kiristysrulla ole edes "bombeerattu"
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 26 Maaliskuu 2013, 19:47:52
Ainakin yksi vika löytyi: Hihnapyörä oikealla kohdalla mutta akselinsa suhteen hieman kallellaan.
Asia on jo korjattu.

Tuo bombeeraus eli tynnyrimäisyys, jos sitä tarkoitat, voisi olla hyvä idis. Samalla saan pienemmät laakerit siihen. Protokiristimessä kun piti olla parikin säätöä ja siksi melko isot laakerit että sai epäkeskosäädön mutta nyt kun on kokolailla toimiva mallikappale niin koko värkin voisi koneistaa umpialumiinista. Kiristimen sijainnista johtuen ei ole kuitenkaan paljoa mahiksia tehdä kovin paljoa leveämpää rullaa. Olkoon toistaiseksi noin ja tehdään vaikeimman kautta niin tulee kokemusta....

Kokeilen hetken tuolla jämäksi jäänellä kapeammalla hihnalla. Samalla tulee kokemusta ja ei tule särjettyä uutta remmiä.

Tuo kuva on otettu ennen kuin hihnapyörän asento tuli korjatuksi. Vino linja näkyy selvästi hihnapyörään laitetun maalarinteipin pinnassa.

Yksi konsti on vielä kiristimen suhteen: uusi aukko lohkoon ja hihnan sisäpuolinen kiristin. Säälittää vain silputa lohkoa.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 04 Huhtikuu 2013, 20:36:21
Edelleen hihnaongelmia. Tänään tein ahtimen kiinnitykseen pienen muutossetin jolla hihnapyörän suuntaamista voi ikään kuin säätää vähitellen. Meni siis enemmän kokeiluosastolle. Ajan kanssa.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 05 Huhtikuu 2013, 21:07:07
Toistaiseksi ahtimen hihna pysyy urillaan isommillakin kierroksilla. Lievä runkomuutos piti tehdä. Paljoa en pienessä pajassani viitsinyt kokeilla. Tarkempi testaus ja säätö jääköön ajokaudelle.
http://www.motomatti.fi/2013/04/alkoholipyora-viimeinkin-ahtimen-hihna.html (http://www.motomatti.fi/2013/04/alkoholipyora-viimeinkin-ahtimen-hihna.html)
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Karzza - 05 Huhtikuu 2013, 21:28:14
Mietiskelen kanssa viinaksiin siirtymistä.

Onko mitään suuruusluokka havaintoa, tai peräti kaavaa, paljonko enemmän sytytysennakkoa 106RON E85 vaatii/sallii kuin 99RON V-Power?

Palotilan halk 108 mm, tulppa keskellä, max 9100 rpm.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 06 Huhtikuu 2013, 14:06:12
Ei ole mulla tarkkaa kaavaa kun polttoaineen syötön speksit, sylinterimitat, venttiiliajoitukset ja pakokanaviston vastuskin ratkaisee. Mutta varmaa on että ei ainakaan aikaisemmalle. Etanoli palaa nopeammin kuin bensa joten sytkää on bensiinikoneeseen nähden myöhäistettävä. Kokeile vaikka.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Karzza - 06 Huhtikuu 2013, 21:23:49
Laboratoriossa tosiaan etanolin palamisnopeus on kaikilla käyttökelpoisilla AFR:llä suurempi kuin bensan.

Ottomoottorin kyseessä ollessa kuitenkin näyttää (US saitteja selaillessa) sille että E85:llä tarvitaan enemmän sytytysennakkoa kuin bensiinillä. Jotkin muut seikat, kuten esim. etanolin kolminkertainen höyrystymislämpö, vaikuttanevat suurempaa palamisnopeutta enemmän toiseen suuntaan.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 06 Huhtikuu 2013, 22:12:44
Mulla on jo pari vuotta käytännön kokemusta.
Kokemus tosin koskee italialaista V2-moottoria.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Karzza - 19 Toukokuu 2013, 17:56:12
Konsultoin Vittaniemeä, näkemys oli että samat ennakot kuin bensalla on hyvä lähtökohta.
Nyt pitää hommata lisää viinanpainetta, koska 1050cc suuttimilla 100% duty cycle jo n.260hp:ssa.
Lambda 0.76
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 05 Syyskuu 2013, 19:33:55
Pitkähkön tauon jälkeen vaihdoin Alkoholipyörään uuden ahtimen hihnan. Koekäytinkin jo mutta huomasin hetikohta että MegaSquirtin ruiskutuskartalle tarvitsee tehdä jotain koska skaalaus ei riitä tarpeellisille syöttömäärille. Ahtopaine 0.2 baaria jatkuvaa kierrosluvusta riippumatta. Suuttimissa onneksi riittää aukioloaika. Pitää palautella asioita mieleen että miten nyt toimitaan...

Mutta huomenna ajattelin ajaa.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 07 Syyskuu 2013, 19:04:57
Niinpä ajoinkin. Mutta lievästi takkuista oli mutta hyvään alkuun pääsin kun hikipäässä sääsin bittejä kohdalleen. Olikin ollut toista vuotta taukoa etten ollut koskenut MegaSquirtiin. Oli hieman pintaruostetta suorituksessa mutta asiat palailivat hiljalleen mieleen. Mekaniikkakin hieman vastusti.

http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-koeajoa-yleisella-tiella.html (http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-koeajoa-yleisella-tiella.html)

Huomenna lisää kokeilua. Josko pääsisi heittämään pienen lenkin maaseudulle.

Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 11 Syyskuu 2013, 20:40:18
On ilmennyt että kylmällä säällä (alle 20 astetta) etanoli höyrystyy huonosti ja käynnistinmoottoria saa pyörittää pitkään tai useita kertoja ennen kuin käynnistyy eikä sittenkään voi olla varma että akussa teho riittää. Päädyin tekemään hehkutulpat imukanaviin. Kaksi kappaletta 20 watin vastusta. Yksi per imukanava. Ennen käynnistystä hehkutetaan hetki että voimakkaasti rivoitettu hehkutulppa luovuttaisi lämpöä imuilmaan kun käynnistys alkaa. Kaupassa ei ollut valmista komponenttiä niin jouduin tekemään itse.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 13 Syyskuu 2013, 10:54:15
Tämmöinen käynnistysapujärjestelmä: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-kylmakayntiavustin.html (http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-kylmakayntiavustin.html)

Hieman viimeistelemätön mutta ainakin toimii kunhan jaksaa tarpeeksi pitkään hehkuttaa.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 16 Syyskuu 2013, 21:51:25
Tein koeajoa Alkoholipyörällä käymällä Lempäälän Sääksjärveltä Orivedellä ja takaisin. Siis reilu 100 km ajoa. Ahtimen hihna pysyi päällä ja ruiskutusmäärät liki koko kierroslukualueella tuli säädetyiksi. Sytytystä pitää vielä säätää. Välillä pyrki nakuttamaan, välillä laittoi vastaan. Millään ei meinannut haluta ajaa rajoitusten mukaan. Ahdin tuuppaa vauhtiin melko reippaasti vaikka ahtopaine on vain 0.2 baaria. Huomenna tarkistan paljonko kului polttoainetta.

Polttoainetta kului 8,5 litraa sadalle kilometrille eli melkoisesti liikaa. Tosin nyt ollaan kapeakaistalambdan toiminta-alueella eli säätöä voi ryhtyä tekemään AutoTunella joka ajaessa muuttaa ruiskutuksen peruskarttaa stökiömetrisen seoksen suuntaan. Kunhan olisi aikaa ja sopivaa säätä säätämisen tekemiseen.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 23 Syyskuu 2013, 11:47:58
Kylmä, kymmenen asteen tietämillä oleva säätila aiheutti yllättävän ilmiön: ilmajähdytteinen moottori jäähtyy niin paljon ajaessa että alkoholipolttoaine ei enää kunnolla höyrysty ja teho vähenee kovasti: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-ja-kylma-saatila.html (http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-ja-kylma-saatila.html)

Siiryn bensiiniin loppukauden ajoja varten.
Otsikko: Vs: Alkoholi-Guzzi-projekti (Oli: Energiayhtiö St1:stä vastattiin tiedusteluuni.)
Kirjoitti: Motomatti - 29 Syyskuu 2013, 20:04:41
Ahtimen hihnan kiristin hajosi n. 160 km kotoa mutta takaisin tulin...

Ei kyllä paljon yli kahdeksaakymppiä kovempaa arvannut ajaa että tuo hihnanjämä kestäisi perille.
Jos ahdin ei pyöri niin ilmakaan ei kulje.

Laajemmin aiheesta: http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-savojarven.html (http://www.motomatti.fi/2013/09/alkoholipyora-savojarven.html)

Sikäli meni hienosti että huomenna on viimeinen vakuutuspäivä ja ajokausi siten tarkoitus lopettaa tältä vuodelta.