Tulipa hommattua cv-keihin tuohon emännän rautapäähän (tai omaan soveliin, kokeillaan ny ensin Woimamoottorille).Minkäs kokoisilla suuttimilla kantsis alkaa kokeileen?Cv ollut ennen softailissa ja suuttimet 45 ja 180...nyt menossa 900:seen -71 rautikseen?Entäs 1200 soveliin suuttimien koot ?
Imusarjan adapteri tilattu, sellainen alumiinilätkä, olisko muuta huomioitavaa kiinnityksen suhteen?Vaatiiko jonkun ylimääräisen tuen kaasarin etupuolelle, putsarin ja kaasarin väliin kenties?
Rautapää vaatii huomattavasti isomman välialuesuuttimen kuin mikään evo - mulla taitaa nyt olla 52 ja pääsuutin 180, voisin kokeilla viiskymppistä ja muistelisin että joku sai toimimaan neljäkasilla.
CV ei tule millään kiinni imusarjaan, siksi se pitää kiinnittää joko ilmanputsarin pohjalevyllä tai erillisellä kiinnikeraudalla kansiin tai muuhun sopivaan paikkaan.
Tämä on tuolta CV:n säätö (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=445.15) aiheesta lainattua
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen
Meillä 1000 cc Rautapää, vm. -80.
Laitoin siihen CV:n, Mikunin HSR42 kumisella imusarjan adapterilla. Kaasuttimessa oli vakiosuuttimet paikallaan, välialue 45, pää 175, neula N65C, VOES on asennettu. Ja niilläkin pelas hyvin.
Mutta oli käyntihäiriöitä ja muutin arvoja seuraavasti: Nostin ensin neulaa 0.8 mm prikalla, pääsuutinta avarsin, vaikea sanoa, mikä koko nyt on, olisko joku 185. Myös välialuetta kairasin, se lienee jotain 45+ (46....47 ).
Mutta jälkeenpäin selvisi, että huonoon menoon syyllinen olikin pakoventtiilin ohjurit. Rautapää on silti edelleen noissa jälkimmäisissä arvoissa ja hyvin kulkee, ei mitään syytä muuttaa takaisin alkuperäiseen.
Masinaa on hieman laitettu.
Nokat: imu P, pako PB+, kansien kanavat muokattu, männät Wiseco 10:1, venttiilit vakiokokoa, sytkä Crane HI-4 Single, Cranen puolalla.
Edit: Tietty jäi kaikkein olennaisimmat tiedot pois, eli ilmanputsari on käppäkeihinistä sovitettu, tavallinen pyöreä, olisko 6 - 7 tuumaa halkaisijaltaan, accelin suodattimella ja pakoputket edelleen erilliset Screaming Eaglen vaimentimilla, jotka lienevät Evo-Sporttiin tarkoitetut.
Tuoltahan selvisi koko asia, oli jääny huomaamatta koko ketju.
Kiitoksia.
Minulla 85 1000cc rautapää 10.1 wisecot paksulla kannen tiivisteellä, PB+ nokat N65c neula ja 50 pilot
Pääsuutin 180 liian pieni.....200 liian suuri ;) 180 suuttimella just meni sataa nyt 200 suuttimella 134Km/h ja kun kaasua löysää niin alkaa vaan kiihtymään eli veikkaisin 185 tai 190 pääsuuttimelle sopivaksi.
T Kari
Täällä on melko sopiva valmis ketju, joten tungen kysymyksineni tähän: millaisia ilmanputsareita teillä on rautapää-cv yhdistelmissä ollut?
Reippaahkossa kiihdytyksessä köhimisen syyksi paljastui tämä ilmanputsari, ja se ei valitettavasti toiminut ilman filtteriäkään. Alkuperäisellä ilmanputsarilla toimii mopedi (XLCH -75) moitteettomasti. Mutku se on minun mielestä karsee sieni, ja sitäpaitsi törröttää senverran paljon ulospäin että kinttu ei oikeen mahu.
Voihan sitä kokeilla isontaa reikiä tuossa pienessä, tai ostaa rahanipulla "helmiä sioille" henkisen vehkeen kaupasta, vaan olisko jollakulla toimivia ehdotuksia?
Vähän on ahistavan näköinen toi sun suodatin. Mulla on Goodsonin Little Breather, toimii ainakin mun rautapäässä hyvin - huippunopeutta kelaa just sen verran kuin tuolla uskaltaa ajaa ;D... Valitettavasti toi menee just siihen "helmiä sioille" kategoriaan, ei taida ees mistään saada hyllystä kun Lyle Landstrom valaa niitä vain kesäisin.
(http://i123.photobucket.com/albums/o316/sheikkinen/Rautis/11041012.jpg)
Mulla 900cc rautiksessa kehin CV ja siinä välialue 52 ja pääsuutin 200. Tällä hetkellä putket ilman minkäänlaisia huiluja, karmee mekkala mutta kiihtyy ja kulkee niin kuin sportin pitääkin.
Miten ootte saanut rautiksen vaimennettua siten että tehohävikkiä ei synny (ainakaan paljoa)? Itse en siinä ole onnistunut. Aina kun oon putkia tukkinu, joko kiihtyvyys tai huippunopeus kärsii, yleensä molemmat. Tuntuu että pienetkin huilut aiheuttaa "ei kierrä" efektin. Kokeillut olen aiemmin orkkisputkilla ja nyt on kiinni orkkis käyrät ja vähän avarammat tarvike vaimentimet joista huilut poistettu.
Lylen sukunimessä on muuten ö kirjain, niinkun ruottalaisella kuuluukin, ihan knoppitietona, ja naimisissa muuten puolisuomalaisen kanssa.
Mulla on tossa kuvassa näkyvät itse tehdyt läpivirtausvaimentimet, ulkokuori 60 mm rosteria jonka sisällä 40 mm reikäputki. Välissä kerros Allrightin vaimenninvillaa. Oli jo sellaisenaan ihan mukava saundi, äänenpainetaso siinä 105-106 dB(a), pistin perään vielä pienet alumiiniholkit joilla äänet laski muutaman desibelin kun saatiin päätykuppien aikaansaama kammio suljettua. Kyllähän toi varmaan enemmän huipputehoja ottais ilman kuristuksia mutta toi riittää kyllä mulle, pysyy uudempienkin pyörien perässä.
Suuttimina mulla taitaa olla 50/180, en nyt ihan tarkkaan muista.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 05 heinäkuu 12, 21:04:01
Vähän on ahistavan näköinen toi sun suodatin.
No niin on, eikä siis vain näköinen... Nyt on alkuperäinen lavuaari paikallaan kunnes löytyy joku toimiva ratkaisu. Viimeistään varmaan sitten tuolta helmiä sijoille -osastolta :P.
Suuttimet on nyt 50/185, ja saattaa olla että tuo välialueen on ihan pikkuisen alakanttiin, jos se voi oireilla tasakaasulla köröteltäessä sellaisina satunnaisina yskähtelyinä? Jos en mitään muuta tekemistä tälle illalle keksi, taidanpa koittaa viiskakkosta.
Tässä pyörässä 200 pääsuuttimena oli aivan liian iso, eikä 190 toiminut juuri sen paremmin. Dragpipeissä on jotkut Stormin tarvikehuilut, jotka eivät kai kauheasti ole menoa haitanneet. Toisaalta eihän sitä tiedä vaikka haittaisivatkin, kun ilman ei ole kokeiltu (meteliä lähti senverran että tallikaverin pyörien hälyttimet alkoivat kiljumaan...).
Nohnih.
Eli, oon nyt tämän kesän vääntänyt cv/isorautapääkonversion kanssa. Tilanne on se, että tällä hetkellä suuttimien koko on 65/200. Välialue on edelleen aavistuksen pieni. Ampuu filtteriin tasakaasulla noin 89 km/h. Alle sen, ei oireita, yli sen, ei oireita. Ooon klkeillut välialuesuuttimia välillä 40-n.100, ja pääsuuttimia välillä 180 - 200. Mistä voisi saada välialuesuuttimen kokoa 70?
Onko sulla mikä neula ja paljonko on prikkoja alla?
Ja seosruuvia lienee jo avattu?
Neula lienee ihan stanukka sellaisenaan. 65 välialuesuuttimella on päästy siihen pisteeseen että ilmanputsarin vaahtomuovi on säilynyt ehjänä eli liekit ei oo sulattaneet sitä puhki. Aivastaa tasakaasulla noin 80 km/h, satkussa ei. Eli tällä kokeilujaksolla vois päätellä että hitusen loppuu ruoka kesken välialueen yläpäässä. Kulutus on siinä 7,5 litraa satasella.
Ja juu, seosruuvin käyn läpi aina suuttimenvaihdon yhteydessä. 65:lläkin nyt ilmeisesti säätövara loppuu kesken.
Eikö tuo neulan nosto auttaisi juurikin tuonne suuttimien siirtymävaiheeseen?
Mun mielestä sun kulutus on aika iso CV'lle. Kandeis kokeilla ehkä säädettävää neulaa, tai sit prikalla nostaa sitä vakioneulaa. 65 välialue kuullostaa melkosen isolle....varsinkin ku vertaa noihin aikasemmin ilmotettuihin kokoihin.
En nyt muista kuinka isoruokasia noi on luonteeltaan, mut mun lättäpää Inkkari menee sinne vitosen kantturoille ehkä vähän yli, shoveli jopa vissiin vähän alle tasasta 100 - 110 vauhtia pitäessä. (eikä hirveesti kyl tosta nouse vaikka nostas nopeuden sinne lain sallimaan maximiin)
Juu, itekin meinas usko lopua. Mutta mitä suuremmaks vaihtoi, sitä vähemmän oireili. Nyt on vain joitain aivastuksia päästäessä kiihdytyksen jälkeen tasakaasulle. Tai oikeastaan mentyä tasakaasulla jonnin matkaa.
Neulan nosroakin tietty vois kokeilla.
Tota on ilmeisesti jonkin verran kutiteltu, kanavat on ainakin muokattu, ja epäilen mahtavatko nokatkaan olla ihan vakiot. Emäntä ku valittelee ettei risteyksistä lähdettäessä meinaa 1200 evospora pysyä perässä vaikka en mielestäni oo vielä kertaakaan ees täysillä yrittänyt...
Mutta, mistäs siihen neulan nostoon tarvittavia shimmejä saa?
Vaikka Motonetista...Muistaakseni 3mm prikka käy siihen hyvin.
Lainaus käyttäjältä: Silli - 04 heinäkuu 19, 16:02:24
Mutta, mistäs siihen neulan nostoon tarvittavia shimmejä saa?
Kandee kokeilla neulan noston jälkeen sit pienempää ala-alueen suutinta.
Jepsistä, tää cv on ollu mielenkiintoinen projekti. Kerron sit mikä oli paras resepti. Heh.
Tuolla toisessa keskustelussa kun näkyi potilaan kuva, niin tuli mieleen että suorat putket ovat joskus hankaliksi mainittu just tuon osa / tasakaasukäytöksen kannalta. Oireet vähä niinku sopis... jos vaikka kokeeksi katiskaverkosta tms rullattu mytty putkiin vastusta tuomaan?
Ja se neulannostoprikka on â€kaikissa†CV-tuninkisarjoissa mukana, ellei sitten ole spesiaali neula.
Voi olla että suorilla putkilla ja avaralla putsarilla vakioneula vakiokorkeudella ei vaan pelaa, vaikka olisi mitkä suuttimet.
Ylläoleva on peräisin â€kirjallisuudesta†ja puuhailuista muiden CV-kaasuttimisten kanssa. Itsehän en omastani päässyt säätämään kuin tyhjäkäynnin ja paikalla kaasuttelun, ajettu on sen verran että tuli todettua vaihteiston olevan särki. Leegoja irrallaan enempi kuin keskiverto NHL-konkarilla, 7 kpl oli askin pohjalla, kahdesta eri rattaasta.
Juu, neulaa on nyt nostettu prikan verran. Koeajoon ei vaan pääse ihan heti, tankki pirulainen alkoi vuotaa. Täytyy vähä tinata ja nätistää ensin. Mutta saapas näkee ja kenkä kertoo. Periaatteessa nyt pitäis ainaki tuon ruokapuolen olla kunnossa. Ja näillä säädöillä sain kulutukseksi noin kuus litraa satkulla, mikä on jo ihan ookoo.
Ja niinhän siinä kävi että neulan nostaminen yhdellä prikalla nytkäytti asiat paikalleen, ja aivastelu on enää kaunis muisto vain.
Joutui jopa kääntämään vähän laihemmalle
Nöyrä kiitos vinkeistä!
Hyvä homma, ja kiitos, että viitsit vielä lopputuleman tuoda ilmi.
Ihan uteliaisuudesta, millaisia tukirautoja teillä on? Ite tein tuollaisen.
Vastaavan tein Shoveliin ja se ainakin pysyi ihan hyvin mukana. Plussana huomaamattomuus.
Raudan vahvuus 3 mm, pari mutkaa jotta kaasari ois oikeessa kulmassa.
EDIT: kopioin linkit (ja osan tekstiä) nyt toiselta foorumilta. Josko kuvat nyt näkyisivät ???
Alkuperäinen läppäkaasarin ilmansuodatin oli tuettu pystysuunnassa lattaraudalla, sen alapää oli etusylinterin tönäriputken kiinnityspultissa, nyt laitoin pystytuen takasylinterin puolelle. Jos olisi vähän huomaamattomampi ja toisekseen CV:n etupuoli on täynnä kaiken maailman vipusia, takana oli paremmin tilaakin.
Vähän uudempien rautapäiden kansissa on kierrereiät "leipälaatikkomallin" orkkisputsarin kannakkeita varten, ja nepä hyödynsin nyt samaan tarkoitukseen. Rautojen toiset päät ovat kiinni CV/evomallin putsarin alkuperäisissä kiinnityskohdissa.
Tässä muutama kuva:
(http://i7.aijaa.com/t/00995/14572811.t.jpg) (http://aijaa.com/M6203I) (http://i11.aijaa.com/t/00379/14572812.t.jpg) (http://aijaa.com/iWoTOM) (http://i1.aijaa.com/t/00976/14572813.t.jpg) (http://aijaa.com/aCmGt7)
Hieman tuo evosta peräisin oleva putsari töröttää, mutta onpahan räyhäkkäämpi :D Ehkä siihen tottuu ja mahtuu jalkakin tuossa jotenkin olemaan. Ja tokihan kannakkeet viimeistellään vielä, eli kulmat fiilaten, mahdollisesti koriste/â€kevennysreikiäâ€, ja maalia päälle. Nyt on vasta soviteltu noita, ehkä hieman pitää vielä säätää.
(http://i11.aijaa.com/t/00062/14572814.t.jpg) (http://aijaa.com/lZsBfQ) (http://i1.aijaa.com/t/00441/14572815.t.jpg) (http://aijaa.com/Pu7rYY)
Tässä vielä raudat irrallaan ja puolen tuuman avain mittakaavaa antamassa.
(http://i5.aijaa.com/t/00149/14572816.t.jpg) (http://aijaa.com/4iAse6)
On se ainakin tukeva, vaikka jokainen latan pää on lähinnä jäykkä sarana noin mekaanisesti ajatellen. Mutta luotetaan kitkaan ja NordLockeihin ;)
No, kuvat ei näy mutta sain kyllä käsityksen. Kansiin kiinnitys ois tietty paras vaihtoehto, mutta paikat puuttui.
Mietin kyllä josko ois sellaiset koneistanut mutta en sit kuitenkaan.
Seurailen nyt tuota ja jos tuntuu että on liian veltto niin lisään tukiraudan just tone tönärinholkin pultin alle. :)
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 16 heinäkuu 19, 17:35:58
EDIT: kopioin linkit (ja osan tekstiä) nyt toiselta foorumilta. Josko kuvat nyt näkyisivät ???
Kas, FXR tankki rautiksessa. Harvemmin nahty.
Tuo orgis evon putsarihan on aika tukkoinen, kun nayttaa olevan viela orgis pohjalevykin.
Ite en kovin paljon kevennysreikia kiinnikkeisiin porailis, meinaan rautiksen vatkauksessa saattaa alkaa murtumaan aika herkasti. Ite hitsaisin viela kolmiopalat noihin taitettuihin kohtiin jaykkariks. Ehka, mina mitaan mistaan ymmarra.
Ite just asentelin FXR:n CVta kun joku oli paattany vaihtaa siihen melko paskan lappamallin Screaming Eagle version. (Sen saa halvalla, 10 taalaa, jos haet taalta). Vaijerit ei sopinu, tilasin just duunista uudet. Sitten kun saan ne ni asennus jatkuu, oli 35c lampoa, tallissa kai lahelle 40c. Ens vkl sentaan vaijereita (toivottavasti) asentaessa viileempaa, luvattu vaan 34c.
Joo, tankkia hieman jo kritisoitiinkin(?) tuolla â€haukkumis-threadissa†;D
Täähän on â€tehdas-kustom†eli XLS Roadster. Ne tulivat tuollaisella tankilla jo tehtaalta vuosina 83-85. Huomaa konsoli jossa on iiiiso jenkakello vs FXR:n pikkuruinen bensamittari :D Tää mun yksilö on ainoa tuon värinen jonka olen nähnyt (kuvissakaan), brosyyrin kuvassa ja melkein kaikissa mainoksissa on sini-harmaa pyörä ja toiseksi värivaihtoehdoksi mainitaan musta. Tuo siipilogo on sama kuin 1982 FLH:ssa, ei kovin monessa muussa mallissa nähty eli oman fillarini kuosi on â€epätyypillinenâ€, enkä ole samanväristä FXR:ääkään löytänyt. Työn jälki on kuitenkin hyvää tehdastasoa straippauksineen, joten pistää ihmettelemään onko tuo alkuperäinen vai ei. Oli miten oli, tuollaisena sen ajattelin pitää. Mahtuu sinne ainakin puolitoista gallonaa enemmän evästä, ei tarvi ihan joka asemalla pysähtyä ;)
Mutta juu, takaisin kaasuttimiin :)
Niin ne raudat... voi olla parempi tosiaan jättää ne ilman reikiä. Yritin tehdä mutkat â€isolla ärrällä†eli välttää liian teräviä taitoksia. Ihan hutturautaa nuo ovat, oli ainakin aika helppo porata ja taivutella ruustukilla ja vasaralla. Tuohon taaempaan laitan varmaankin ryypyn nupille jonkun lipareen alumiinista. Etummaiseen rautaan voisi miettiä kiinnikkeen jollekin irroitettavassa ilmanohjaimelle. Kaverilla on knuckle jossa on kaasutin myös tuolla lailla viimassa eikä pyttyjen välissä, ja jäätymistä tapahtuu koleankosteilla syyskeleillä. Siis koko kaasutin on ulkopuolelta huurussa.
Putsari on tosiaan tukkoinen varmaan melurajojen takia. Meinasin sitä hieman avartaa, vaikka pystytukirautaan teinkin mutkat noiden imuputkien väistämiseksi. Mutta ainakin tuon sisällä olevan U-muodon voisi varmaan reijittää, jolloin ilma menisi imuputkista suoraan kohti filtteriä. Ja ehkä jopa satsaan semmoiseen vapaammin hengittävään, pestävään elementtiin. Ellei sitten osu kiljukotkan tehoputsari halvalla kohdalle :)
Jaahans.
Suutinsäädöt on nyt vissiin aikalailla kohdillaan.
Suuttimet nyt siis 55/190.
Ja tänään iskikin sitten uusi harmi. 0-60 kone käy kuin kello. 80:n tietämissä alkaa pätkiminen. Vähän kaasun asennosta riippuen joko aivastaa kaasariin tai sitten röpöttää muuten vain. Ihan uusi oire, josta epäilen ettei liity enää kaasariin.
Keskipakosäätäjän jouset? Kenties sytkä siirtynyt?
Ääh.
Ja niinhän se oli. Toinen keskipakosäätäjän jousi poikki.
Taas mennään.
Paitti että Rauno päätti sitten ampua kaasarin irti. Onneksi ihan kotipihalla.
Kiinnikerauta poikki, joten takaisin suunnittelupöydän ääreen...