Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Rautapää => Aiheen aloitti: RAUTIS65 - 18 Syyskuu 2010, 09:29:17



Otsikko: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 18 Syyskuu 2010, 09:29:17
Olisi tarkotus paivittää -74,1000cc:n konetta.Eli hyllystä löytyy uudet KB:n +020 mukit;Andrewsin
Y-nokat,Manley:n rst venttiilit ja pronssiset ohjurit.Kannattaako näillä osillla rupee tekemään? Ja mitä kannattaa ottaa huomioon.Tarkoitus olisi myös uusia muutkin kuluneet osat mitkä tarvii.
Itse en rupee tekemään,joten luotan henkilöön joka osaa homman.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Raimo-Raato - 18 Syyskuu 2010, 09:45:24
Itse nostasin pikkasen korkeemmaksi puristukset mitä noissa KB:n 9.0:1 männissä on. Eli Wisecon kymppipuristeista tai sit kikkailee noille männille puristuksia lisää. Sit kansiin pikku porttaus ja johan liikkuu  ;)


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Smokie - 18 Syyskuu 2010, 12:02:41
Ehkä askartelee paskartelee ohuesta kuparista uudet kannentiivisteet? Mopereihin tehtiin aikoinaan viilipurkin kansista ;D Tai ehkä helpoin olis korvata alapääntiiviste RTV-mössöllä, johan rutistelee eri malliin.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 18 Syyskuu 2010, 18:20:59
En viitsisi hommata uusia mukeja,joten miten kikailla niitä puristuksia lisää? (En ole itse mikään moottorivelho :o) kansien porttaus kannattaa varmaankin teettää koneistamossa,vai onnistuuko kotikonstein helposti.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: turmiola - 18 Syyskuu 2010, 18:59:23
Itse laitoin rautiaiseen taannoin Y -nokat ja niiden luonteeseen kuuluu, ettei alhaalla ole oikein vääntöä, mutta kun pistää kierroksia koneeseen, niin alkaa laulaa. Tämän varmaan nyt arvasitkin nokkien arvoja tutkittuasi, mutta kunhan kokemuksesta kerron, millaiset ovat käytössä. Tuo veijareiden aiemmin esittämä puristusten nosto sopisi kyllä varmasti tähän pakettiin.



Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 18 Syyskuu 2010, 19:02:14
Itse laitoin rautiaiseen taannoin Y -nokat ja niiden luonteeseen kuuluu, ettei alhaalla ole oikein vääntöä, mutta kun pistää kierroksia koneeseen, niin alkaa laulaa. Tämän varmaan nyt arvasitkin nokkien arvoja tutkittuasi, mutta kunhan kokemuksesta kerron, millaiset ovat käytössä. Tuo veijareiden aiemmin esittämä puristusten nosto sopisi kyllä varmasti tähän pakettiin.


Joo tämä oli kyllä tiedossa.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 18 Syyskuu 2010, 19:12:44
Itse nostasin pikkasen korkeemmaksi puristukset mitä noissa KB:n 9.0:1 männissä on. Eli Wisecon kymppipuristeista tai sit kikkailee noille männille puristuksia lisää. Sit kansiin pikku porttaus ja johan liikkuu  ;)
Jep,kävin hot biken sivuilla kyttäämässä wisecon hinnat,pääsee varmaan helpommalla jos hommaan noi kympin mukit?


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Smokie - 18 Syyskuu 2010, 22:35:34
Sä oot kyllä saanut jo valmiita ratkaisujakin jos vaan viittit lukea vastauksia ongelmiis :( Jos et viitti niin ota ihmees kataloogi syliin ja ala tilaileen. Kuulemma saa 7 sekunnin rautiksen kun riittävästi tilailee ;D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kiiski - 19 Syyskuu 2010, 10:41:38
Kuulemma saa 7 sekunnin rautiksen kun riittävästi tilailee ;D
Helposti! Smokie tarkoittanee kesto ikää. ;D

Kannattaa nyt kuitenkin muistaa että jos kyseessä käyttömopo niin kovat rutut ja muut viritykset haittaavat normi käyttöä huomattavasti. Oli taas pakko laittaa tällänen jäitä hattuun viesti, anteeksi. Tosin tollanen 10:1 on vielä ihan jees.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 19 Syyskuu 2010, 11:27:07
Sä oot kyllä saanut jo valmiita ratkaisujakin jos vaan viittit lukea vastauksia ongelmiis :( Jos et viitti niin ota ihmees kataloogi syliin ja ala tilaileen. Kuulemma saa 7 sekunnin rautiksen kun riittävästi tilailee ;D
Äly hoi,niin tietenkin!!! : :-[


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Jack - 19 Syyskuu 2010, 11:43:29
Itse nostasin pikkasen korkeemmaksi puristukset mitä noissa KB:n 9.0:1 männissä on. Eli Wisecon kymppipuristeista tai sit kikkailee noille männille puristuksia lisää. Sit kansiin pikku porttaus ja johan liikkuu  ;)
Jep,kävin hot biken sivuilla kyttäämässä wisecon hinnat,pääsee varmaan helpommalla jos hommaan noi kympin mukit?

ja ihan yleisesti, mukit on ne pytyt, männät on männät.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 06 Lokakuu 2010, 12:47:10
Sori ;D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 06 Lokakuu 2010, 14:02:01
Kun saan pytyt ja kannet koneistamosta,niin mites sytkän laita?vanha takas vai jotain uudenpaa tilalle.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Hemuli - 06 Lokakuu 2010, 14:52:14
Se on vähän "up yours" ;D, toiset tykkää elektroniikasta ja toiset vannoo kärkien nimeen. Kärkien hyvänä puolena mainittakoon huollettavuus, halpa hankintahinta sekä toimiminen vielä vaikka lataus olisi antautunut aikaa sitten ja akkukin vetelee jo viimeisiään. Elektronisissa sitten vahvempi kipinä joka saattaa vaikuttaa käynnistystä helpottavasti. Toisaalta kun akun jännite laskee alle yhdeksän voltin niin loppuu matkanteko siihen.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 06 Lokakuu 2010, 17:08:37
Kiitos vastauksta,taidan pysyä nykyisessä.Entäs sitten öljypumppu,uusia rattaita varmaan saapi esim:Hot bikestä,mutta löytyykö esim tehokkaampaa pumppua.Niin tai onhan pumppu kestänyt tähänkin asti,ja hommais vaan korjaussarjan ja uudet tiivarit,pääsis varmaan huomattavasti halvemmalla ;D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kokkonen - 06 Lokakuu 2010, 17:53:39
Mun tietääkseni tuohon malliin ei löydy mitään tehokkaampaa öljypumppua.
Tarkastamalla ja mittaamalla selviää, tarvitseeko se nykyinen mitään uutta.
Check valven kuula ja sen istukka myös tarkistukseen.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 06 Lokakuu 2010, 18:01:25
KIITOS ;D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 09 Lokakuu 2010, 17:52:22
Kävin tänään pajalla ja mulkoilessani :okonetta ,huomasin kiertikangen yläpään pusla(vai mikä sen nimi nyt on)mistä männäntappi menee läpi,on joku joskus antanut kipeetäja pitäisi uusia,
niin miten se lähtee helpoiten irti.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kokkonen - 10 Lokakuu 2010, 07:17:57
Varmaankin helpoiten lähtee tuohon tarkoitetulla työkalulla.
Mulla on Georges Garagen poisto/asennustyökalu ja voin suositella. Sama käy myös ainaskin Shoveliin.

Ohessa kuva kyläsepän pajasta,   ;D  tosin asennus meneillään.

(http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Moottori/XLH_tammik_08018.jpg)

Sitten kun uusi pusla on paikallaan se pitää protsata eli kalvaa oikeaan kokoonsa, tuolla juttua:

Männän tapit ja puslat (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=1342.0)


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 10 Lokakuu 2010, 17:49:51
Joo,näyttäs oleven sellanen työkalu,et ei löydy joka marketin hyllyltä,mutta kai joku liiteri totakin kalua myy? vai pitääkö tilata georgelta.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kokkonen - 10 Lokakuu 2010, 18:40:55
Storehousen luettelossa se on numerolla 979401
(BT 1936 - 99 excl TC, 57 - 09 XL ja Buell XB mallit)

JIMS:n vastaava samassa luettelossa 519222, voipi verrata hintoja myyjän kanssa.

Georges Garage (http://www.georges-garage.com/evo_engine.htm) 340040


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Hemuli - 10 Lokakuu 2010, 21:22:39
Näppärä kaveri tekee tuon työkalun pitkästä pultista, mutterista ja kahdesta erikokoisesta holkista/putkenpätkästä. Pienempi holkinpätkä toiselle puolelle kiertokankea ja isompi toiselle. Pultti läpi ja mutteria kiristämällä painetaan pienellä holkilla pusla isomman holkin sisälle. Pienemmän holkin ulkohalkaisija pitää olla puslaa muutaman kympin pienempi ettei se jää kankeen jumiin. Jos haluaa hifistellä niin pienempään holkkiin sorvataan puslan sisään menevä kaulus joka toimii ohjurina.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 11 Lokakuu 2010, 09:28:57
Thanks molemmille tiedoista,täytyy käydä pajalla katsastaa romulaatikosta mitä putkia löytyy


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 22 Maaliskuu 2011, 20:04:38
No nii,nyt kun koneessa on alakerta ja laatikko uutta ja pytyt kairattu ja kansiin ohjurit uusittu,niin mites noi venttiilin jouset,laittaako jäykempää vaiko vakiota?


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Hemuli - 22 Maaliskuu 2011, 21:12:32
Vakiolla vaan, rautapään kone on tehtaalta rakennettu kestämään kierroksia - ei sinne katukäytössä mitään jäykempiä tarvita.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 23 Maaliskuu 2011, 19:43:58
Niin itsekkin aattelin ;D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Make - 23 Maaliskuu 2011, 19:49:45
Varmaan uudet laitat? Manuaalissa on ohjeet vanhojen tarkistukseen, jotta voit 2 parasta laittaa satulaan.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: mista - 24 Maaliskuu 2011, 20:01:43
Itse nostasin pikkasen korkeemmaksi puristukset mitä noissa KB:n 9.0:1 männissä on. Eli Wisecon kymppipuristeista tai sit kikkailee noille männille puristuksia lisää. Sit kansiin pikku porttaus ja johan liikkuu  ;)
Jep,kävin hot biken sivuilla kyttäämässä wisecon hinnat,pääsee varmaan helpommalla jos hommaan noi kympin mukit?

ja ihan yleisesti, mukit on ne pytyt, männät on männät.

Sori ot, mutta meilläpäin mukit on aina olleet mäntiä.. Vai tarkoitetaanko takomukeista puhuttaessa takopyttyjä :)


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Jack - 24 Maaliskuu 2011, 20:19:53
ot jatkuu...

kaikkea sitä kuuleekin, :o ja näköjään oppii lisää suomen murteista.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Spöke - 24 Maaliskuu 2011, 21:08:00
ot jatkuu...

kaikkea sitä kuuleekin, :o ja näköjään oppii lisää suomen murteista.
...ja jatkuu. Meilläkin mäntä=muki, onhan ylösalaisin käännetystä männästä helpompi hörppiä, kuin pohjattomasta sylinteristä eli pytystä. Niinku WC-pytty. Ei pohjaa ;D
-Spöke-


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kokkonen - 25 Maaliskuu 2011, 10:35:38
Täs sitä taas ollaan, mä olen aina tarkoittanut sylintereitä kun puhun mukeista näissä ympyröissä....kaks mukinen = kaks sylinterinen. Päästäänkö tästä mitenkään yhteiseen sopimukseen...?  :)


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 26 Maaliskuu 2011, 10:54:09
Varmaan uudet laitat? Manuaalissa on ohjeet vanhojen tarkistukseen, jotta voit 2 parasta laittaa satulaan.

Tottakai uutta,konkurssi iskee muutenkin :),toi on muuten ihan hyvä idealaittaa satulaan noi jouset,kokeillaan!


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 26 Maaliskuu 2011, 10:57:31
ot jatkuu...

kaikkea sitä kuuleekin, :o ja näköjään oppii lisää suomen murteista.
...ja jatkuu. Meilläkin mäntä=muki, onhan ylösalaisin käännetystä männästä helpompi hörppiä, kuin pohjattomasta sylinteristä eli pytystä. Niinku WC-pytty. Ei pohjaa ;D
-Spöke-

Nyt ruvetaan puhuu oikeeta kieltä :D


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: mista - 26 Maaliskuu 2011, 23:24:41
Täs sitä taas ollaan, mä olen aina tarkoittanut sylintereitä kun puhun mukeista näissä ympyröissä....kaks mukinen = kaks sylinterinen. Päästäänkö tästä mitenkään yhteiseen sopimukseen...?  :)

Meilläkin puhutaan kaksimukisesta, mutta tarkoittaen mäntien lukumäärää moottorissa. Nelimukinen voi olla nelisylinterinen kone vaikkei sylinterit erikseen olekkaan. vrt. lohko..


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Spöke - 26 Maaliskuu 2011, 23:39:13
Meilläkin puhutaan kaksimukisesta, mutta tarkoittaen mäntien lukumäärää moottorissa. Nelimukinen voi olla nelisylinterinen kone vaikkei sylinterit erikseen olekkaan. vrt. lohko..
Se johtuu mista siitä, että Huittisista mäkin oon kotoisin. Sama murre, sama kieli. Mutta asiaan, rautiksiin...
-Spöke-


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Make - 26 Maaliskuu 2011, 23:45:49
Meilläkin puhutaan kaksimukisesta, mutta tarkoittaen mäntien lukumäärää moottorissa. Nelimukinen voi olla nelisylinterinen kone vaikkei sylinterit erikseen olekkaan. vrt. lohko..

Mulla oli josku 127 fiat ja se meni semmoseks että oli 3 mukia ja 4 pyttyä.
Aika huono oli sellasenaan.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Raimo-Raato - 27 Maaliskuu 2011, 11:30:55
Sopimukseen pääsyhän on helppoo... Sovitaan ettei käytetä muki-termiä ollenkaan niin avot!  :-*
(Niin ja että ei aloiteta "mitä mukissa"-threadia myöskään)


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: filtteri - 27 Maaliskuu 2011, 11:32:43
vaikeutetaans vähä,mun mielestä takomuki viittaa enemmänkin meksikolaiseen naposteltavaan


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: Kokkonen - 27 Maaliskuu 2011, 15:29:52
Sopimukseen pääsyhän on helppoo... Sovitaan ettei käytetä muki-termiä ollenkaan niin avot!  :-*
(Niin ja että ei aloiteta "mitä mukissa"-threadia myöskään)

Siis käytetään mieluusti mäntä ja sylinteri termejä ja palataan asiaan.


Otsikko: Vs: Rautiksen päivitys
Kirjoitti: RAUTIS65 - 26 Tammikuu 2019, 17:53:26
Onhan tästäkin aiheesta vuodet vierineet nopeaan tahtiin ;D. Motti ollut hyllyssä kasattuna jo pari vuotta, mutta tollanen
JOE HUNT tai vastaava mengneetto sytytys ruvennyt kiinnostamaan ,sytytys järjestelmäksi? Toimiiko?

Saatanan kalliita ainakin uudet mangeetot on,mutta välillä näkyy olleen myynnissä kohtuu hintaan :)

Ja konehan on vm-74..