Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Rautapää => Aiheen aloitti: Yapa - 02 huhtikuu 21, 17:36:19

Otsikko: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 02 huhtikuu 21, 17:36:19
Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.

Löytyi sorvi käyttöön, jossa pääsi rihtausta kokeilemaan.

Kampuraan uusittu keskitappi ja laakerit, sivuakselit on vanhat, mun mielestä hyvässä kunnossa, joten ollut paikoillaan koko ajan.
Keskitappia kun sovittelin limppuihin, niin tuntu semmonen pienen pieni välys kartioissa molemmin puolin, jotenka läppäilin niitä ja kiilaa vähän viilailin jouheemmaksi ja sain istumaan kaikki aika nätisti.
Sitten se kiilapuoli paikalleen ja momenttiin, laakerit ja kanget paikalleen, toinen limppu ja momenttiin.

Sorvin pylkkään kiinteä kärki ja sorvasin tangon päähän toisen kärjen.
Rasvaa väliin ja akseli kärkien väliin.
Kellot molemmin puolin ja lähtökohtana oli heittoa toisella puolen 0.08 ja toisella 0.13 ja aikalailla 180ast. vastakkain, eli limput vähän ristissä keskenään.
No ajattelin, että tuohan on ihan hyvä lähtökohta alkaa mäiskimääån alueelle.
Akseli pois sorvista ja runnomaan. Tätä jatkoin jonkun aikaa ja heitto pieneni vähitellen.
Oltiin jossain 0.04 päässä kunnes sitten seuraavalla "säädöllä" mentiinkin äkkiä semmoset 0.15 yli!!??

Tätä jatkoin pari tuntia ees taas, kunnes alkoi usko loppua ja voimat, kun on niin iso sorvi, et pitää kädet leväällään aina irrottaa ja kiinnittää toi akseli sinne.

Eli mitenkä se nyt tuolla tavalla pääsee nuljahtamaan?
Onko kartiot jo niin sököt, ettei tuu kalua enää, vai mokasinko sen läppäyksen kanssa, ettei olis ptänyt keskitapille mennä tekemään?



Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Lyytinen - 03 huhtikuu 21, 11:12:09
Ensiksi kannattaa kokeilla pitää aina välillä taukoa siinä hommassa, niin säilyy semmonen tuntuma siinä lekan varressa paremmin. Kyllä siitä vielä ihan hyvä tulee.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 huhtikuu 21, 14:08:56
Sössön limppujen ohjeissa peräti kielletään läppäämästä kartioita - jotka sössönsöön jäljiltä ovat karsean näköisiä. Vihreetä liimaa väliin ja kammomomentilla kiinni. Rihtaa siinä sitten kun liimat on jämähtäny...

Itsehän en noudata sössönsöön ohjeita, vaan aina läpäten, värillä kokeillen että kartio ottaa kiinni riittävältä alueelta, sitten ERITTÄIN huolellinen puhdistus ja kuivana kiinni.

Jos kasaamiseen on hyvä jigi, yllä kuvatulla menetelmällä yleensä ristiheittoa ei tule oikeastaan ollenkaan, vaan heitto on samassa kohtaa molemmissa aksiloissa. Vähän kiilaa väliin ja se on sit siinä.

Tuossa kohtaa ite jo varmaan purkaisin, ihan kevyt uusintaläppäys, putsaus, kiinni ja sit uus rihtausyritys.

Siitä hauskaa hommaa tuo rihtaaminen, ettei etukäteen tiiä, meneekö viis minuuttia vai kaks päivää... ;D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 03 huhtikuu 21, 19:17:54
Okei, pitää purkaa sit vielä uudestaan.
Mikä siinä on riittävä alue, että ottaa kiinni ja mikä paras litku todentamiseen?
Kiitos jo näistäkin vihjeistä.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 03 huhtikuu 21, 19:52:34
Mä läppään myös aina kartiot. Siniväri, eli skaavausväri. Samalla kamalla katotaan esim. autonperiä kasatessa hammaskosketus.
Jottei tarvii ostaa koko purkkia, voin lahjoittaa lusikallisen. Vaikutan Helsingissä. Tussin voit sitten unohtaa.
Vanha ohje skoleajoilta on 70% pinta-alasta.
Purkuun vaan ja uus yritys.
Kandee myös varovasti viilaa limpusta reikien reunat. Värillä näkee hyvin miltä alueelta voi viilaa.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 03 huhtikuu 21, 21:12:50
Jep, näillä eväillä, kiitokset
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 03 huhtikuu 21, 23:10:45
Hyviä neuvoja yllä!

Itse lisäksi katon aina myös limpun heiton erikseen ennen kasausta eli esim pinionin akseli kiinni pinionin limppuun ja tarkastan sen kärkien välissä. Heittokello siihen limpun kylkeen missä tasapainotusreiät on. Asetelma on hyvä jos heitto on alle 0.10 - jos huikeasti enempi niin rihtauksesta tulee hankalaa. Liika heitto ja akseli irti ja läppäystä. Molemmissa limpuissa kun heitto on pieni niin rihtaus menee jouhevasti.

Ja jotta joka säikeeseen kuuluu vastarannan kiiski niin ite käytän aina lukitetta kartioissa  :).

Mistä Hessu olet muuten tuota siniväriä ostanu?

EDIT: No empä sitte googlea osannu käyttää, löytyi heti.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 04 huhtikuu 21, 00:35:21
Meinasinkin, että otan akselit irti kans vielä ja läppäilen nekin samalla.

Saattaa siis olla vinksallaan nekin?

Itte kyllä ajattelisin, ettei tollanen kartiokiinnitys mitään liimoja tarvii...
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Lyytinen - 04 huhtikuu 21, 01:20:50
Reikien reunoista tuli mieleeni, että minulla on tapana ihan dremelillä vähän hiaista siitä kohti, kun tappi loppuu. Eli toisinsanoen "mutteripuolelta" siitä kohti, miten syvälle se tappi meneekään, sitten läppäys päälle. Minulla oli kerran kampiakseli, missä ei rihtaus pysynyt kun kunnolla antoi mailaa. Syynä oli se, että oli tappi tyssännyt sitä limpun reikää niin, ettei se enää kunnolla tarrannutkaan kiinni. Tai sen verran, että rihtaajan mielestä tuli hyvä, mutta ei pitänyt tosipaikan tullen (= sisäänajon jälkeen).

Tällä konstilla kontaktialue tulee hyvin lähelle 100% vaikka alussa olisikin ollut jotain ihan muuta.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 huhtikuu 21, 09:26:12
Lainaus käyttäjältä: seppo - 03 huhtikuu 21, 23:10:45Ja jotta joka säikeeseen kuuluu vastarannan kiiski niin ite käytän aina lukitetta kartioissa  :).

Voi Seppo! ;D

Perinteisessä akateemisessa hengessä oppositiota haastaakseni kysyn, että mitä hyötyä siitä liimasta siellä kartioissa on?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 11:43:57
Oppositio on aina vastaan vaikka syvällä sisimmässään olis samaa mieltä  ;D

Akateemisesti: Olen testannut noita kartioliitoksia ja tullut siihen tulokseen että liiman kanssa asetelma on hankalampi purkaa. Ei siinä sen kummempaa syytä ole.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 12:35:46
Lainaus käyttäjältä: Yapa - 04 huhtikuu 21, 00:35:21
Meinasinkin, että otan akselit irti kans vielä ja läppäilen nekin samalla.

Saattaa siis olla vinksallaan nekin?

Itte kyllä ajattelisin, ettei tollanen kartiokiinnitys mitään liimoja tarvii...

Saattaa hyvinkin olla vähän vinksallaan, kannattaa tosiaan kattoa kun limput on irrallaan ja akselit paikallaan. Huomannu että jos rihtaaminen on vaikeaa niin syy on joskus löytyny vinossa olevasta pinionin / vetopuolen akselista limppuun nähden. Sitten kun on saany tuon korjattua niin yhtäkkiä rihtaaminen olikin helppoa. Nykyään katon aina ennenkuin pistän keskitappia kiinni.

Ja ei tuota liimaa ole pakko käyttää, asettuu todella tiukasti kartiolle ilmankin. Liiman käyttö on vaan oma valinta enkä missään nimessä väitä että sitä täytyy käyttää. Maailman sivu käytetty ilman ja moottorit jyllää. Jotkut tykkää käyttää liimaa, jotkut ei. Älä tästä asiasta ota stressiä  :).
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 04 huhtikuu 21, 12:52:43
Pitää olla nopee liimojen kanssa. S&s:n ongelma on, kun eivät viitsi koneistaa kartoita kunnolla. On nautinto kasata kampura T&O:nen uusilla limpuilla.

Paitövei. Siniväriä myydään kaavausvärinä. Sitä se ei ole. Se on skaavausväriä. Kaavaaminen ja skaavaaminen on kaks ihan eri asiaa. Skaavatessa oiotaan tasopintoja skaavarilla ja värillä tarkastetaan tasopintaa vasten.

Kaavatessa puupalikoilla ja muurauskauhalla muotoillaan hiekkaa valumuotissa. Myyntimiesoletetulle liian monta konsonanttia peräjälkeen.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 huhtikuu 21, 12:56:32
Lainaus käyttäjältä: seppo - 04 huhtikuu 21, 11:43:57
Oppositio on aina vastaan vaikka syvällä sisimmässään olis samaa mieltä  ;D

Akateemisesti: Olen testannut noita kartioliitoksia ja tullut siihen tulokseen että liiman kanssa asetelma on hankalampi purkaa. Ei siinä sen kummempaa syytä ole.

No siinähän on perusteltu syy. Ei pelkkää opposition teatteria. ;D

Äsken lenkillä tulin miettineeksi, että pitäisköhän tehdä koe: kartio kiinni määrättyyn momenttiin ensin ilman liimaa ja sitte voima-anturin kanssa pois puristaen, sitten sama operaatio liiman kanssa. Mulla olis kyllä duunissa antureita ja pari väkevää tunkkia...
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 13:31:12
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 04 huhtikuu 21, 12:52:43
Pitää olla nopee liimojen kanssa. S&s:n ongelma on, kun eivät viitsi koneistaa kartoita kunnolla. On nautinto kasata kampura T&O:nen uusilla limpuilla.

Paitövei. Siniväriä myydään kaavausvärinä. Sitä se ei ole. Se on skaavausväriä. Kaavaaminen ja skaavaaminen on kaks ihan eri asiaa. Skaavatessa oiotaan tasopintoja skaavarilla ja värillä tarkastetaan tasopintaa vasten.

Kaavatessa puupalikoilla ja muurauskauhalla muotoillaan hiekkaa valumuotissa. Myyntimiesoletetulle liian monta konsonanttia peräjälkeen.

No nyt tuli hyvää tietoa, kiitos! Tuota skaavausväriä en löytänyt, kaavausväriä kyllä. Pitää kyllä toistaa sitten tuo kysymys mistähän sitä saisi ostaa?

Ja joo, nopea pitää olla kun liimaa käyttää. Kello käyntiin kun liimat on keskitappiin laitettu ja tappi on ekassa momentissa. Jos rihtaamisessa menee enemmän kuin tunti ja vartti, puran asetelman uudestaan. Käytän Loctiten 640 lukitetta jolla on pisin kuivumisaika, nykyään vähän vaikea saada mistään. Eivät Loctiten mukaan enää myy sitä pohjoismaissa. Sain sitä tilattua RS:ltä.

Ite en ole koskaan TO:n limppuja edes nähnyt livenä, pitää nautiskella jos semmoset tulee joskus eteen.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 04 huhtikuu 21, 13:36:01
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 04 huhtikuu 21, 12:52:43
Pitää olla nopee liimojen kanssa. S&s:n ongelma on, kun eivät viitsi koneistaa kartoita kunnolla. On nautinto kasata kampura T&O:nen uusilla limpuilla.

Paitövei. Siniväriä myydään kaavausvärinä. Sitä se ei ole. Se on skaavausväriä. Kaavaaminen ja skaavaaminen on kaks ihan eri asiaa. Skaavatessa oiotaan tasopintoja skaavarilla ja värillä tarkastetaan tasopintaa vasten.

Kaavatessa puupalikoilla ja muurauskauhalla muotoillaan hiekkaa valumuotissa. Myyntimiesoletetulle liian monta konsonanttia peräjälkeen.

No alunperin oli märissä päiväunissa Truett&Osbornin stroukkiakseli, mut persaukisena sellaseksi jäi  ;D

Kertokaas vielä, miten tota väriä oikeaoppisesti käytetään?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 13:43:03
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 huhtikuu 21, 12:56:32
Lainaus käyttäjältä: seppo - 04 huhtikuu 21, 11:43:57
Oppositio on aina vastaan vaikka syvällä sisimmässään olis samaa mieltä  ;D

Akateemisesti: Olen testannut noita kartioliitoksia ja tullut siihen tulokseen että liiman kanssa asetelma on hankalampi purkaa. Ei siinä sen kummempaa syytä ole.

No siinähän on perusteltu syy. Ei pelkkää opposition teatteria. ;D

Äsken lenkillä tulin miettineeksi, että pitäisköhän tehdä koe: kartio kiinni määrättyyn momenttiin ensin ilman liimaa ja sitte voima-anturin kanssa pois puristaen, sitten sama operaatio liiman kanssa. Mulla olis kyllä duunissa antureita ja pari väkevää tunkkia...

Tuohan olis mielenkiintonen testi. Itellä prässissä mittari joten aikanaan siitä mittarista tein päätelmiä. Ja sitten tärkeimpänä mittarina henkisen ja fyysisen tuskan määrä, liima vs. ei liima.

Mutta korostan tässä vielä että kokemusperäistä tietoa kuivana kasaamisen puolesta on paljon, motit toimii eikä tunnettuja heikkouksia ole. Hessu, sinä ja monet muut kokeneet kaverit ovat kuivana kampuroita niputtaneet paljon ilman ongelmia joten kuivana reikään on hyvä valinta  ;D.

Joskus kun näitä juttuja vaikka ruokapöydässä mietiskelee niin ei edes kuule mitä ne perheen naiset siinä ympärillä jorisee, herään sitte yhtäkkiä kun kaikki nauraa mulle ja minun kuplalle. Kuulemma ylivertainen ominaisuus vaipua omaan kuplaan. Onneksi vanhin tytär opiskelee lanttumaakariksi, apu on lähellä.

Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: KariFS - 04 huhtikuu 21, 14:58:05
Offtopic: tuli tuosta kuplaan eksymisestä mieleen tarina:

OTE NAISEN PÄIVÄKIRJASTA
Lauantai-ilta :
- mieheni käytös on outoa. Olimme sopineet tapaavamme Forumissa yhteistä kahvikupposta varten. Olin ollut ostoksilla ystävieni kanssa koko päivän ja ajattelin että ehkä hän on loukkaantunut, koska olin hieman myöhässä. Hän ei kuitenkaan sanonut siitä mitään. Keskustelu ei sujunut, hän oli hiljainen. Ehdotin että siirtyisimme jonnekin hiljaisempaan paikkaan, jotta voisimme keskustella. Tähän hän suostuikin mutta pysyi kuitenkin hiljaa. Kysyin häneltä oliko hänellä murheita- hän vastasi : " Ei tässä mitään." Kysyin onko minun syytäni, että hän on vaitonainen ja juro. Hän sanoi, että ei ole mitään hätää eikä minun pitäisi olla huolissani. Kotimatkalla kerroin hänelle rakastavani häntä, hän hymyili ja jatkoi ajamista. En voi ymmärtää hänen käytöstään enkä tiedä miksi hän ei vastannut rakkaudentunnustukseeni. Kotona tunsin kuin olisin kadottanut mieheni johonkin usvaan, ikään kuin hän ei enää halunnutkaan löytää minua. Hän vain istui ja tuijotti televisiota; hän vaikutti todella kaukaiselta ja etäiseltä. Lopulta päätin mennä nukkumaan, mieheni seurasi minua 10 minuutin kuluttua ja yllättäen vastasi rakkauteeni ja hyväilyihini, rakastelimme, mutta silti hän tuntui omituisen poissaolevalta. Päätin etten kestä tätä enää vaan otin asian esille. Huomasin hänen kuitenkin nukahtaneen. Itkin itseni huolineni uneen. En tiedä mitä tehdä. Olen jo varma että miehelläni on suhde. Elämäni on katastrofi.

OTE AVIOMIEHEN PÄIVÄKIRJASTA
Lauantai-ilta :
Perkeleen kampiakseli heittää aina vaan, mutta sainpahan pillua.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 04 huhtikuu 21, 15:45:08
 ;D ;D


Taisin selittää vähän huonosti. Se kaavausvärinä myyty tuote on just oikea aine. Kutsuvat sitä vaan väärin.
http://www.netkonttori.fi/tuotteet/11858177/kaavausvari tän tuotemerkin kanssa oon lätränny nelkyt vuotta.

Sen käyttö, eli kuinka paljon sitä sivellään, on sitten ihan kokemuksella opittu. Mitä vähemmän, sen tarkempaa.
Sormella sivellä tappiin ja kevyesti painamalla hiljaa pyöritetään tappia limpun reiässä. Sit katotaan reiästä kosketuspinnan laajuus. Sitä ei kulu juuri lainkaan. Menekki vähäistä. Eli kandee ostaa pienin mahdollinen pakkaus.

Siitä liiman käytöstä. HD:n kampuroita on kasattu paljon kauemmin, kuin Locktiteä on ollu. Tehtaan kampuroissa ei oo koskaan liimaa. Se on vaan sössön urpoilua. Myös T&O on tehny limppuja aikana ennen liimoja. Siks niissä reiät on niin hyvin viimeistelty. Perinteet velvoittaa...
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 19:00:10
Tällä seuraavalla tiedolla ei nyt ole kuin tilastollista mielenkiintoa: HD on käyttänyt kampuroiden kartioissa liimaa, ainakin Sohvelissa vm. 78-80. Lukee ihan huomioarvoisella tekstillä tehtaan service manuaalissa. Sama myös rautapäässä, löytyy tämäkin tehtaan service manuaalista.

Jotta on se tehdaskin sortunut liimakerettiläisyyteen  ;D.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 04 huhtikuu 21, 19:26:16
Toi olikin mielenkiintoinen tieto, mihin en oo törmänny.
Oon jokusen lapparin kampuran purkanu, minkä oon olettanu olevan tehtaan jäljiltä. Niissä ei oo ollu liimaa. Aika monta evon kampuraa myös, mistä oon aika varma että ovat avaamattomia. Eikä niissäkään oo ollu liimaa.
Sen verran evoaikakaudella oppineet, että jättäneet ne lukkolevyt veks mutskujen ympäriltä ja liimanneet ne.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 04 huhtikuu 21, 20:25:42
Tänään purin kampuran kokonaan sitte yksin kimmein ja rupesin noita kartioita oikeen ajatuksella tutkimaan.
Keskitapin kartioissa selvästi oli pykälää siellä ulkopuolella limppua, vetoakselin puolella huomattavasti enemmän,

Toi ym. Dremel pirun hyvä värkki tähän hommaan.
Eikä ne sivu akselitkaan ihan varmaa enää ollu kohdillaan, kun tunui ennen läppäystä semmonen pieni "välys", et pystyi arviolta sen kympin verran nuljuttamaan akselia kartiossa.

No ny ois läppäilty ja soviteltu, tarttee vielä odotella nää helvetin pyhät ja hakee sitä väriä, ennen ku kasaa...

Sikäli ny hankalaa venkoilua tää homma, ku se sorvi on tuolla matkan päässä. eikä sinne aina pääse sillon ku ittelle sopis...

BTW. hyvä toi päiväkirja juttu, eikä kovin kaukana monesti tositilanteesta  ;D

...Ja kartioihin en kyllä meinaa liimaa laittaa, vaikka oppositio olis sitä mieltä eli ei  ;D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 04 huhtikuu 21, 22:13:33
Oppositiolla ei vastalauseita, kuivana asennus on todella hyvä tapa.

Toivotan tsemppiä rihtaamiseen, malttia vaan niin hyvä tulee  :).
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 huhtikuu 21, 07:42:43
Sitä väriä tosiaan niin vähän kun vain mahdollista. Hyvin helposti laittaa liikaa.

Truett & Osborn rulettaa. Mulla on semmoiset. ;D No, ne on tehtaan limppujen tapaan valettuja, S&S limput ilmeisesti taottuja. En tiiä onko tällä mitään käytännön merkitystä, mutta vois ajatella takolimppujen olevan vahvempia.

Kuplassa on hyvä olla. Kunhan ite tiedostaa olevansa kuplassa, niin ei välttämäti tartte mennä lanttumaakarille. Tosin, sellainen amerikkalaistyyppinen shrinkillä käyminen vois sopia mun kuplaankin. Tekeekös se Sepon tytär jotain harjoitustöitä? Tarjoudun vastikkeetta harjoituskappaleeksi. :D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 05 huhtikuu 21, 14:03:28
Kärsiikö noin muuten vaan kysyä, paljonko tommonen T&O akseli maksaa?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: etelahelsinki - 05 huhtikuu 21, 19:25:59
Toh
Tässä WWAGn tarjontaa vuosimallista 1915 alkaen, mut ei sporster limppuja....
https://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?page=%2158508

Ile
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 05 huhtikuu 21, 19:31:23
K.o firman omilta sivuilta, koko akseli 1550 taalaa, löytyy myös sporttiin.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: seppo - 05 huhtikuu 21, 22:56:46
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 huhtikuu 21, 07:42:43
Sitä väriä tosiaan niin vähän kun vain mahdollista. Hyvin helposti laittaa liikaa.

Truett & Osborn rulettaa. Mulla on semmoiset. ;D No, ne on tehtaan limppujen tapaan valettuja, S&S limput ilmeisesti taottuja. En tiiä onko tällä mitään käytännön merkitystä, mutta vois ajatella takolimppujen olevan vahvempia.

Kuplassa on hyvä olla. Kunhan ite tiedostaa olevansa kuplassa, niin ei välttämäti tartte mennä lanttumaakarille. Tosin, sellainen amerikkalaistyyppinen shrinkillä käyminen vois sopia mun kuplaankin. Tekeekös se Sepon tytär jotain harjoitustöitä? Tarjoudun vastikkeetta harjoituskappaleeksi. :D

Ollaan molemmat sitte valkosessa paidassa pehmustetussa huoneessa  :o
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 07 huhtikuu 21, 07:58:23
Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 05 huhtikuu 21, 19:31:23
K.o firman omilta sivuilta, koko akseli 1550 taalaa, löytyy myös sporttiin.

Joo kattelin kans...
Männät sit vielä vissiin erikseen? Mut oispa aika rouhee!


Vähän muuten yllätyin, et vetopuolella sivuakselissa ei ookkaan kiilaa, pinionin puolellahan se nyt tietysti täytyy pysyä just tasan paikallaan, mut luulis et vetoakseli pääsee pyörähtämään, jos joku!?
Miten T&O ja S&S tuotteissa, onko sama systeemi?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 08:35:35
Mä ostin T&O:lta pelkät limput, nehän on halvat. Carrillolta veivit ja loput rojut Mannelta. Yhteen koneeseen pistin T&O:n koko paketin, ei huono sekään, eikä kallis verrattuna sössönsööhön. H-profiiliveivitkin. Kun toimittaa sinne mäntien ja muiden heiluvien rojujen massat, ne puntittaa siellä valmiiksi.

Se kiila ei pidä tommosta kartioliitosta paikallaan, on vain ajoituksen takia tarpeellinen, eli vetopuolella ei tarvita koko kiilaa. Oon alkanut jättämään kiilat pois kaikista semmoisista kartioliitoksista, joissa ei tarvii ajoitusta. Ei niistä oo siellä mitään hyötyä, mutta haittaa on siinä tapauksessa, että liitos irtoaisi. Silloin menee kiila muusiksi sinne väliin ja kartiot on morjens.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 07 huhtikuu 21, 10:26:45
No totta kyl toikin...

Vähän alkaa toi T&O kiinnostaa liikaa, kai se on seuraavaks laitettava oma mopo säleiks  :o

Mut nyt rihtaamaa mars, ans kattoo kui äijän käy...
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 12:01:48
Kuinkas usein teillä sitten on alakerrat levällään kun kaiken pitäs valmistua sormia napauttamalla.  ;)
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Kiwi - 07 huhtikuu 21, 12:04:17
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 08:35:35
Oon alkanut jättämään kiilat pois kaikista semmoisista kartioliitoksista, joissa ei tarvii ajoitusta. Ei niistä oo siellä mitään hyötyä, mutta haittaa on siinä tapauksessa, että liitos irtoaisi. Silloin menee kiila muusiksi sinne väliin ja kartiot on morjens.

Mulla olis menossa kasaan yks shovelin kytkin mutta akselissa on tavallisesta poikkeava kiilaura ja kiilaa joutuisi muokkaamaan että se siihen menis. Tuossakin saattaisi pärjätä ilman?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Lyytinen - 07 huhtikuu 21, 13:05:11
Ei ole minullakaan kiilaa kytkimessä. Mutta joka kerta kun auki käytän, mahdollinen purseiden poisto ja kevyt läppäys ja rasvanpoistoaineella puhdistus. Sitten kun kämmenselällä napauttaa kytkintä siihen kartioon niin hyvä ettei tule ulosvetäjälle asiaa. Silloin tietää tehneensä jotain oikein.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 14:26:38
Itsekin mietin kiilan pois jättämistä kun parnetin kytkinnavasta ei edes näe onko kiila paikallaan, työntääkö napa kiilaa edellään asennusvaiheessa. Mulla on yksi samanlainen kytkinkori napoineen joka on lyöty paikoilleen, (previous owner)kiila on tehnyt itselleen lisää tilaa = paperipaino.

Mutta eikö se kiillotettu kartio ota joka tapauksessa siipeensä jos siinä napa pyörähtää? Oli kiila tai ei.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 07 huhtikuu 21, 17:23:37
Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 12:01:48
Kuinkas usein teillä sitten on alakerrat levällään kun kaiken pitäs valmistua sormia napauttamalla.  ;)

Kerran viikkoon  :D

No ei, tän pyörän kohdalla meinasin et olis ensimmäinen ja viimeinen kerta samalla, saas nähdä...

Mut kyllä helpotti hommaa noiden kartioitten läpi käyminen, heti osu 0.07mm sisään ja suht helposti pinioni puolelle 0.02 ja veto puolelle 0.03
Saa olla siinä, ei muuta kun kasaanpäin. Vielä kiitokset kaikille hyvistä neuvoista ja hyödyttömistä kommenteista  :D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 07 huhtikuu 21, 19:08:05
Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 14:26:38
Itsekin mietin kiilan pois jättämistä kun parnetin kytkinnavasta ei edes näe onko kiila paikallaan, työntääkö napa kiilaa edellään asennusvaiheessa. Mulla on yksi samanlainen kytkinkori napoineen joka on lyöty paikoilleen, (previous owner)kiila on tehnyt itselleen lisää tilaa = paperipaino.

Mutta eikö se kiillotettu kartio ota joka tapauksessa siipeensä jos siinä napa pyörähtää? Oli kiila tai ei.

Joo ja ei. Varsinkin kytkimessä. Mun rystyssä kerran irrottaessa kytkintä huomasin, että oli yrittäny kartio sutasta. Vetäny mutteria mukaansa, ja menny entistä kireämmälle. En ollu huomannu millon oli tapahtunu. Jos olis ollu kiila, olis akseli paskana, kytkin paskana ja matka olis loppunu siihen. Mutta oli sitten mutteri ja kartio aika lujaa kiinni.
Pyörähdys ollu joitain asteita. Sama akseli ja kytkinnapa edelleen käytössä. Tahnalla läppäämällä niistä tuli buenot.

Hyvä että kampura onnistu
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 07 huhtikuu 21, 19:27:59
Jossittelua, mutta olisiko edes pyörähtänyt jos siinä olisi ollut kiila.  ;D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 22:49:31
Lainaus käyttäjältä: Kiwi - 07 huhtikuu 21, 12:04:17
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 huhtikuu 21, 08:35:35
Oon alkanut jättämään kiilat pois kaikista semmoisista kartioliitoksista, joissa ei tarvii ajoitusta. Ei niistä oo siellä mitään hyötyä, mutta haittaa on siinä tapauksessa, että liitos irtoaisi. Silloin menee kiila muusiksi sinne väliin ja kartiot on morjens.

Mulla olis menossa kasaan yks shovelin kytkin mutta akselissa on tavallisesta poikkeava kiilaura ja kiilaa joutuisi muokkaamaan että se siihen menis. Tuossakin saattaisi pärjätä ilman?

Kyllä. Läppäät vaan hyvin ja sit huolellinen putsaus ennen asennusta.

Oon jättänyt kytkimen kartiolta kiilan veks jo vuosia, toimii. Viime talvena korjasin yhen kaverin lootan, sillä matka katkesi kun kartioliitos irtosi ja kiila oli tietenkin muusannut kaiken ihan paskaksi. Eli jossitteluun vastauksena: pyörähtää irrotessaan, vaikka kiila on paikallaan.

Ja hyvä että Yapan rihtaus onnistui! :)
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 20 huhtikuu 21, 12:15:27
En tiiä oisko pitäny laittaa tonne ostetaan osioon...?

Onko kelleen jääny hyllyn reunalle sitä simmiä/spaceria vetoakselin kartiolaakereiden väliin?
Se on kai sama 77-03, jos oikein olen käsittäny?
Sitä ei kuulemma saa erikseen ostaa, vaan tulee laakerisarjan mukana. Ostin laakerit paikallisesta liikkeestä ja näköjään hukannu sen spacerin.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 20 huhtikuu 21, 15:21:21
Jos kyseessä on Sprocket shaft bearing spacer shim, niin Storehouse myy, ja jopa eri vahvuisia, reilulla kybällä.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 20 huhtikuu 21, 22:24:24
No niinpä näkyy olevan, ei ollu kauppiasta uskominen.

Mites toi vahvuus sitte todetaan sopivaks, ku on 9:ää eri vahvuutta?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Kiwi - 20 huhtikuu 21, 22:52:21
Otat joko yhden kerrallaan ja ootat aina viikon seuraavaa tai tilaat koko setin ja sulle jää 8 ylimääräistä?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 21 huhtikuu 21, 00:56:30
Meinaan, et onko siinä joku tietty välys, mitä haetaan?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 huhtikuu 21, 07:23:49
Minkämoinen systeemi rautaporsterissa on? Big twiniin se vetoakselin Timken tulee sovitettuna pakettina, josta ei pidä yhtäkään osaa vaihtaman.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 21 huhtikuu 21, 08:00:06
Kyl yks jenkkiläinen rihtauspukin mätkijä niitä prikkoja vaihtelee tarpeen mukaan. Jos on tiukka niin ohkasempaa shimmiä.
Käsikopelolla testaa välyksen kun heittokellohan on hakattu paskaks.  :o
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 21 huhtikuu 21, 08:25:08
Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 21 huhtikuu 21, 08:00:06Jos on tiukka niin ohkasempaa shimmiä.


Vai just toisin päin...?
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 21 huhtikuu 21, 08:34:58
Jep.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Hessu - 21 huhtikuu 21, 10:02:57
Meinasit, että se c-rengas lagrupaketissa on pakkaustarvike. ;D

Hyvä välys olisi parikolme sadasosaa. Mutta kun soviterenkaat on 5 huntin välein, siihen ei oikein aina pääse.
Se pitää mitata heittokellolla. Sellasta fakiiria ei ookaan, joka käsikopelolla kertoo sopivan välyksen.
Ei edes amerikan erikoismiehet.
Jos kaveripiiristä löytyy joku kenellä on käytössä hiomakone (enkä tarkoita rälläkkää) ja magneettipöytä, ota paksuin, mittaa välys ja pyydä hiomaan liiat veks.
Tai tee kyselykierros pajoihin, jos joku on sattunut kerää vanhoja puretuista moteista olevia talteen. Big twineihin löytyy jokaiselta. Sporsteri on vähän haastavampi. Hot bikestä kandee kysyy ainakin. Paitsi tähän aikaan vuodesta.
Myös Loimaalta vois löytyäkin.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 21 huhtikuu 21, 10:11:59
Et oo katellu Tatron videoita.  ;D

Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 21 huhtikuu 21, 11:10:38
https://youtu.be/rhXfzHrCEK4
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 22 huhtikuu 21, 08:00:34
On noita tullu kateltua.
Kova äijä se on touhaamaan ja luulempa vaan, että se on noita sen verran tehny, että tuntee tollasen välyksen kyllä näpeissään.
Ei siihen mitää fakiireita tarvita, ei nää niin hienoja laitteita ole  ;D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: KariFS - 22 huhtikuu 21, 12:15:24
Fakiirihan on se joka saa välykset näppituntumalla kohdilleen.

Taitava kaveri saa välykset kellon kanssa just eikä melkein.

Tavallinen harrastelija kuten minä, saa kellon kanssa about sinnepäin.

Olen vähän sitä mieltä että suuri osa Harleyn epäluotettavan maineesta juontuu juuri siitä ”ei tää niin tarkkaa ole”-tyylistä isommissa korjauksissa. Kukin toki tavallaan, en minä sillä :)
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Vuppe - 22 huhtikuu 21, 12:33:29
Kyseisen laakerivälyksen on kuitenkin joku kirjaan präntännyt ja jotenkin se on määritelty.

Lapiopiän kirjassa vanteen kartiorullan välys kympästä neljään, evolaisessa samat lakrut mutta välys karkeesti puolta pienempi.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 huhtikuu 21, 18:43:08
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 22 huhtikuu 21, 12:15:24Olen vähän sitä mieltä että suuri osa Harleyn epäluotettavan maineesta juontuu juuri siitä ”ei tää niin tarkkaa ole”-tyylistä isommissa korjauksissa.

Näin asia varmaankin on.

Esimerkiksi nyt noita kartiolaakerivälyksiä ei tosiaan käsikopelolla saa kohdalleen kuin sattumalta. Ihan sama mikä Tatro tai Butro on asialla.

En toisaalta ymmärrä, että miksi pitäisikään? Ei se mittaaminen nyt niin vaikeeta oo, vaikka kaikessa mittaamisessa mittausepävarmuuksia onkin.

Kun tekee koneen kaikki välykset ohjeiden mukaan, niin se todennäköisesti toimii ja vieläpä verrattain pitkään.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 23 huhtikuu 21, 06:41:27
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 22 huhtikuu 21, 18:43:08
Kun tekee koneen kaikki välykset ohjeiden mukaan, niin se todennäköisesti toimii ja vieläpä verrattain pitkään.

Tottakai näin on ja siihen meinaan tähdätä, kun en ole mikään Tatro eli Betro...

Meinaan vaan, et tollanen äijä sen saattaa kokemuksesta tietää, minkälainen "klappi" siellä pitää tuntua ja tota touhua ku kattelee, ni mitään ei kyllä jätä "vähän sinne päin"...
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 huhtikuu 21, 13:09:05
Lainaus käyttäjältä: Yapa - 23 huhtikuu 21, 06:41:27Meinaan vaan, et tollanen äijä sen saattaa kokemuksesta tietää, minkälainen "klappi" siellä pitää tuntua...

Ei tiedä. Ei kokemuksesta eikä kuun asennosta eikä mitenkään muuten kuin mittaamalla. :)

Motissa on pari juttua, joissa näppituntuma kertoo paljon, mutta kartiolaakerin päittäisvälys ei kuulu niihin.
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: Yapa - 24 huhtikuu 21, 20:39:39
Ok, uskotaan sitte  :D
Otsikko: Vs: 1000cc kampiakseli
Kirjoitti: KariFS - 24 huhtikuu 21, 22:15:12
Ei se hullumpi juttu olisi, jos pyytäisi tuollaisen käsikopelolla välykset laittavan fakiirin kasaamaan malliksi vaikka kymmenkunta konetta ja sitten kellottaisi välykset. Onhan niitä melkoisia virtuooseja, kai tuokin voi joltain onnistua.

Tavallinen kuolevainen, kuten minä, kellotan pariin-kolmeenkin kertaan, ja jos pahasti heittää lukemat niin sitten pyöritellään, nyitään ja tarvittaessa kasataan kelloteline uusiksi niin kauan että hajonta on hyväksyttävissä rajoissa :)