Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Moottori yleistä => Aiheen aloitti: Vuppe - 02 maaliskuu 21, 13:25:58

Otsikko: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 02 maaliskuu 21, 13:25:58
Tapoja on monia, aattelin kokeilla työkalua joka on siihen tarkotukseen tehty.

(https://img.aijaa.com/m/00627/14944481.jpg) (https://aijaa.com/zpxC03)

Ohjeen mukaan, akselin kumpaankin päähän parinmillin poraus. Akseli lyödään läpi kun se on jigissä.

Aika keskelle akselia se poraus tulee, nää on Jimsin nostajat, ei ole upotusta akselin päissä. Akseleiden päissä oli kyllä jonkinlaiset niittausjäljet.

(https://img.aijaa.com/m/00103/14944477.jpg) (https://aijaa.com/N5Dj8K)

Kaikissa akseleissa oli jälkiä, en osaa sanoa onko inner race pyörinyt vai onko se vaan hakannut akseliin. Ei siinä pitäis kyllä väljää olla....

Nostajissa olevissa akselin reijissä ei ole ollenkaan upotusta mihin akselin pää pääsis leviään. Ei myöskään jäänyt oikeastaan mitään jälkiä senkkausterällä.

Saattaa olla että vaihdan rullat vasta koneessa oleviin sössön nostajiin ensi syssynä. Vai saakohan tuolla työkalulla sen verran tattia akseleiden päihin että pysyy paikallaan?

Itse asiassa reijissä näkyy ainakin kuvassa helevetin pieni senkkaus.

(https://img.aijaa.com/m/00204/14944476.jpg) (https://aijaa.com/wTDvZP)



Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 03 maaliskuu 21, 16:33:55
Löytyi kunnon terä, hyvin onnistuu pikku senkkaukset.

(https://img.aijaa.com/m/00117/14944837.jpg) (https://aijaa.com/Enlk3u)
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 05 maaliskuu 21, 13:56:58
Kuvat on kivoja.  :P

Senkkasin loputkin röörit. Ei ne nyt niin pehmeätä matskua olekaan, terävän reunan leikkaa mutta siihen töksähtää, todnäk kuitenkin riittävän syvät upotukset.

(https://img.aijaa.com/m/00134/14945380.jpg) (https://aijaa.com/7J3GIv)

Laakerin sisäholkki on tönäritarkkuudella  9.4mm, rulla 9.1mm.
Työkalu hajoo ennen kun rulla menee jumiin.

Rullat..... Jos Storehousen halvempi rullasarja on japaniaa, niin enköhän sellasen tilaa.
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Kiwi - 06 maaliskuu 21, 13:04:10
Mulla on töissä yks sellanen setti oottamassa inspiraatiota, voin maanantaina tarkistaa merkintöjä.
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 06 maaliskuu 21, 16:33:25
Kävi niin että poikkesin Moorella ja ne pisti rullat tilaukseen. Hätähousu. ???

Minkälaiset metodit sulla on vaihtoon? Ilmeisesti yleinen tapa on keskittää akseli paikalleen ja sit naputtelee akselinpäät tötterölle, vuorotellen molemmin puolin. Samalla haarukka puristuu sisäholkkiin. Saman työn tekee työkalukin.

Mut on tossa Bender Cyclen kalussa takuu, jos saa ohjuritapit poikki niin ne vaihtaa velotuksetta uudet, vaikka se onkin merkki siitä että on käytetty liikaa papua puristuksessa. Tosin tuskin lähettäsin kilon möykkyä jenkkilään.
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Kiwi - 07 maaliskuu 21, 00:03:02
No meillä on töissä tollanen kalu, en muista minkä valmistajan.
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 07 maaliskuu 21, 08:30:21
Eipä niissä taida juuri eroja olla.
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 13 maaliskuu 21, 14:43:19
Juu japoniaa on rullat.

Kävin ohimennen tallilla puristamassa yhden kiinni.

Kätsy työkalu, luulen että mun snadi viilapenkki antautuu ennen työkalua, saa kyl aika lujaa puristaa. Akseli liikkuu nostajan mukana kun sitä tuossa liikuttaa sivusuunnassa, akselin ympäri. Eli riittänee.

(https://img.aijaa.com/m/00069/14948639.jpg) (https://aijaa.com/XPtZQ3)
Otsikko: Vs: Nostajan rullien vaihto
Kirjoitti: Vuppe - 14 maaliskuu 21, 17:59:49
Käytin vähän vasarointia viimeistelyssä. Jos upotukset olisi syvemmät niin ei ehkä olisi tarvinnut. Akselin päät oli siinä hilkulla onko niitten reunat nostajan ulkopuolella. Olis voinut raapia nostajapesiä.

Ulkomaisella foorumilta vasarointiasennuksen tapa

Nimimerkki JB in NC:

Getting them apart is the hard part. Keep everything very clean as you put them together. Peen the axles with an 8 to 16 oz ball peen hammer, whatever you can comfortably control. I use the anvil at the back of my vise for support. Start with the axle centered, hit one side 3 or 4 blows, recenter axle, turn over, repeat, and so on until the head fills the counterbore. This does two things, spreads the head and swells the axle so that it is tight in its hole (same way a rivet works). Be careful not to damage the ground OD of the tappet as you work.