Jos sitä yrittäis katkaista viiden vuoden nettihiljaisuuden, en lupaa mitään kun ei ole oikein tullut oltua aktiivisena juuri missään satunnaisia instapäivityksiä lukuun ottamatta. Pyöriä on rakennettu muutama tässä välissä, ehkä niistä joskus joku pikakooste mutta aloitetaan homma uudella projektilla.
Tuossa loppukesästä sain vinkin huutokaupassa olevasta panheadista ja vaikka hinta nousikin yli asettamani kipurajan päätyi se lopulta kotitalliin. Tästä olis talven aikana tarkoitus vääntää jotain oman näköistä.
Jes, hyvä saada tänne foorumille eloa ja uusia projektisäikeitä!
Tuosta syntyy oiva ruotsikopteri, eikö? ;D
Hyvä juttu! Projekteja on mukava seurata.
Hieno homma! Minkä tyylistä on tulossa?
Tervetuloa takaisin!
Yes, uusia projekteja odotettukin!
Ennen kuin päästään itse projektiin käsiksi niin uskomaton yhteensattuma - ajoin pannun kerholle ja siellä kävi ilmi että yksi meidän ukoista oli rakentanut tämän fillarin parikymmentä vuotta aiemmin. Hämmentävää kuinka saman näköinen se on kaikkien näiden vuosien jälkeen - kuvassa ylpeä rakentaja vasta valmistuneen pannupäänsä kanssa 8)
Onkos sporteista kokonaan siirrytty takaisin BT jaostolle kun on TC matkachopperFXR ja nyt tama panhard?
Muutaman kerran pentagrammista katellu parit kuvat fillareistasi mutta kun en ko.formaatissa(kaan) ole niin jaanyt kommentoimatta..Muuten, TC 110 syo sitten nostajia, tainnu kai olla ihan tehtaalta suositus diilereille etta vaihtoon n. 15-20K mailin valein...Ihan vaan asiaan liittymatta...
Ei Sportstereita ole kokonaan unohdettu, tallissa odottaa rautapää choppausvuoroaan ja edellisessä FXR:ssä ollut S&S XL-mylly odottaa sekin sijoituspaikkaa. Pannupää on vaan meikäläisen lukkarinrakkaus, on aina harmittanut sen '53 chopperin myyminen.
Mitä tästä sitten tulee? Olen aina ollut huono seuraamaan mitään olemassa olevaa mallia, vaan kaikissa projekteissa on pyritty saamaan oman käden jälki näkyviin yleensä siinä jopa onnistuen. Viime vuosina olen suosinut reilusti ylöspäin stretsattuja runkoja ja sellainen tulee tähänkin. Keulan kulmasta ja pituudesta en ole vielä aivan varma, toisaalta tekis mieli välillä tehdä pitkä pyörä mutta koska näillä rakkineilla tulee myös ajettua paljon niin meikäläisen tyyliin sopis paremmin töpömpi versio.
Mutta jostain on lähdettävä liikkeelle ja niinpä pyörän purkamisen jälkeen annoin laikan laulaa. Pari mittakuvaakin tuli rustailtua Ramben keulakulmalaskurilla, johonkin noiden paikkeille se asettuu.
Mitenkaan asiaan liittymatta, tuli ajeltua muutamakin vuosi 210cm akselivalilla olevalla panhardilla. Se alko olla tylsaa joten sitten siihen laitettiin suicide + jockey. Se oli hauskaa! Varsinkin ilman toimivaa etujarrua, etenkin makilahdoissa. Itteasiassa niin hauskaa etta funtsin jo enemman kun puolitosissani suicide+jockey yhdistelmaa silloiseen Street Glideen.
Tee pitka fillari, kaikki osaa ajaa lyhyella pyoralla.
Määki haluun ohjeistaa :).....
Iso peukku stretsille, metrin korkeita ruotsalaispyöriä on ihan tarpeeksi jo maailmassa >:(
Laita mittaa vaan, jos jotain ajo-ominaisuuksissa menettää, niin fiilispuolella se tulee moninkertaisesti takaisin.
Kunnioita perinteitä, perusasiat kohdalleen, itsari, käsikeppi ja k&q, tiedän että osaat tehdä siitä silti sinun näköisen pyörän, unohtamatta tietenkään röyhkeetä panostusta putkiin ja stongaan.
Laitat vaan joka komponentin mittaan heti vähintään puoli metriä lisää, niin hyvä tulee, pidättelykyky on kohdallaan jossain hommissa, mutta ei tässä ;)
Kuuntele vaikka meidän Floridan vahvistuksen kommentteja, naama naurussa tothesunset 8)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 lokakuu 19, 20:44:04
...toisaalta tekis mieli välillä tehdä pitkä pyörä mutta koska näillä rakkineilla tulee myös ajettua paljon niin meikäläisen tyyliin sopis paremmin töpömpi versio...
Ethän nyt vaan yritä vihjata, että pitkällä ei voi ajaa paljon? ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 lokakuu 19, 12:36:42
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 lokakuu 19, 20:44:04
...toisaalta tekis mieli välillä tehdä pitkä pyörä mutta koska näillä rakkineilla tulee myös ajettua paljon niin meikäläisen tyyliin sopis paremmin töpömpi versio...
Ethän nyt vaan yritä vihjata, että pitkällä ei voi ajaa paljon? ;D
En mä mitään vihjaile, tykkään vaan työntää Hampurin aamuruuhkan läpi alta kaksmetrisellä laitteella joka mahtuu ahtaista raoista ;D - mutta koska mulla on jo sellainen niin eiköhän tästä tuu hiukan pidempi. Ja tottakai jalkakytkin ja käsivaihteet, ne mulla oli jo edesmenneessä viiskolmosessa :)
Keulaksi on suunnitteilla kavennettu springeri, projektia varten hommatut timken-tähtinavat näytti huolestuttavan leveiltä mutta sehän korjaantuu rälläkkää, sorvia ja tigiä käyttämällä. Puolisen tuumaa lähti etunavan keskeltä pois.
Eihän tässä mitään järkeä ole että otetaan jonkun ahkeran japanilaisen hiki päässä kiillottamat alsakehät ja puhalletaan ne lasikuulalla mataksi mutta koskapa näitä hommia ois järkiperustein tehtykään ::)
Onks tuossa kavennetussa puolien reiät samalla lailla kuin alunperin? Eli tasavälein vuoronperään kummallakin reunalla? Kuvassa näyttää, niin kuin ei olisi.
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 10 lokakuu 19, 16:58:04
Onks tuossa kavennetussa puolien reiät samalla lailla kuin alunperin? Eli tasavälein vuoronperään kummallakin reunalla? Kuvassa näyttää, niin kuin ei olisi.
Eihän niiden tasavälein kuulu ollakaan vaan limittäin
Ymmärsin kyllä tuon pointin navan pinnakehistä ja oishan tuossa kavennetussa voinut aavistuksen kääntää toista enemmän että reiät olis olleet tarkemmin limittäin. Mutta en usko että siitä ongelmaa tulee varsinkaan 21" kehän kanssa jossa pinnojen kulma ei ole niin radikaali kuin pienemmissä.
Eilen tuli valmisteltua keula-aihiota, tuosta läjästä pitäisi syntyä "aavistuksen" alkuperäistä pidempi ja kapeampi risukeula 8)
Ensimmäisenä pääsi käsittelyyn takajalan yläosa, mutkia hiukan oikomalla saatiin sitä kavennettua viitisen senttiä - aika lailla maksimi ettei tarvitse jousikuppeihin kajota. Seuraavaks laikkaa etujalan valukappaleelle.
Pikkuflunssassa voi tehdä pikkuhommia. Springerin etujalka kavennettu vastamaan takimmaista. Keulan leveydeksi tulee näillä osilla 173 mm putken keskeltä keskelle.
Hienoo kun jaksat kertoa projektin etenemisestä tänne foorumille. Aina päivän piristys kun käy katsomassa kuinka homma etenee.
Kuvassa minun pitkäksi venynyt (ajallisesti ja materiaalisestikin) keulaprojekti. Alkuperäisistä 40-luvun valukappaleista lähdettiin. Keulan leveys putken keskeltä keskelle 163mm. Vanteeksi tulee Invader ja jarruksi chopper stopper. Jäykkään BT-runkoon.
Kiillotus menossa- saattaa kestää ikuisuuden...
Tsemppiä projektille. Choppereita ei ole koskaan liikaa!
Mä vähän luulen että meikäläisen keulaan ei kiiltoa tule, sen verran kova savotta toi on ;D.
Tänään oli vuorossa takajalan alakappaleen kavennus. Tarkoitus on käyttää alkuperäinen ohjausakselin poraus, ainoastaan kääntää se ympäri että negatiivinen kolmen asteen kulma muuttuu paremmin chopperiin sopivaksi positiiviseksi. Niinpä jyrsimellä 25 mm siivu pois molemmin puolin, loppukatkaisu rälläkällä ja kunhan jalat on sovitettu paikoilleen niin hitsataan paketti nippuun.
Nyt kun aika moni asia on odotusmoodissa - napojen pulverimaalaus, pidemmät jalat springerin, jigin kiinnikkeiden valmistuminen - niin pitää keksiä kaikkea pikku puuhaa. Koska tässä projektissa tullaan käyttämään kiiltäviä osia harkiten, piti kokonaan kromatulla jarrukilvelle tehdä jotain. Ensin kävi mielessä maalauttaa se napojen kanssa samaan sävyyn mutta päädyin kuitenkin osittaiseen lasikuulapuhallukseen - puhalluksen kun suorittaa riittävän hellävaraisesti, kromi ei vahingoitu ja tuloksena on kestävä mattapinta.
Öisin tulee aina kummallisia ideoita - varsinkin nyt kun on ihan järkyttävä flunssa ja puolet yöstä menee köhiessä. Muistin aamulla että olin sellaisessa unen ja valveen välitilassa pyöritellyt tällaista lokarinjämää joka jäi yli kun tein yhteen softailiin takakaaren. Tuohan on ihan selvä pannuchopperin öljytankki ;)
Hyvähyvä, tätä on mukava lukea:) Lisää, kiitos.
Mielenkiintoinen proggis ja kuten sanottua: Lisää, kiitos!
Lisää tulee sitä mukaa kun saan sen verran vapaa-aikaa että pääsen tallin ovista sisään muutenkin kuin viemään sinne lisää tavaraa >:(
Tänään sain viimein springerin jalka-aihiot, nyt pitäis vaan päättää kuinka pitkä siitä tulee ;D (tähän tulee varmaan nasevia mielipiteitä määrätyiltä herroilta...)
Tää viikonloppu menee jigin rakentamisessa, jos sais sen viimein siihen malliin että pääsis runkohommiin
Sen jälkeen alkaa tapahtumaan 8)
+24" on just hyvä ;)
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 lokakuu 19, 20:28:33
Tänään sain viimein springerin jalka-aihiot, nyt pitäis vaan päättää kuinka pitkä siitä tulee ;D (tähän tulee varmaan nasevia mielipiteitä määrätyiltä herroilta...)
Kun kerta samalla vaivalla ja rahalla saa pitkän niin miksi ihmeessä tehdä lyhyt? Hyödynnät joka sentin ja runko sitten keulaan sopivaksi :)
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 28 lokakuu 19, 13:43:21
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 25 lokakuu 19, 20:28:33
Tänään sain viimein springerin jalka-aihiot, nyt pitäis vaan päättää kuinka pitkä siitä tulee ;D (tähän tulee varmaan nasevia mielipiteitä määrätyiltä herroilta...)
Kun kerta samalla vaivalla ja rahalla saa pitkän niin miksi ihmeessä tehdä lyhyt? Hyödynnät joka sentin ja runko sitten keulaan sopivaksi :)
:) :) :) :) :)
Mukava että tänne saatu mielenkiintoinen projekti.
Tääkin etenee pikku hiljaa, tänään sain kumit vanteille. Kehät siis 21" ja 17" Moradin alsakehät lasikuulapuhallettuina ja anodisoituina, navat kopiotähtinavat pulverimaalattuina ja koko rontti kasattu rosteripinnoilla. Päällä MH90-21 ja 160/70x17 Avon Cobra Chromet.
Springeriprojektikin nytkähti eteenpäin, takajalat kavennettu ja hitsattu
No, onko tarpeeksi stretsiä ;D?
Sitten on sopiva kun tietä tiiraillaan sivuilta kurkkimalla :)
Oiskohan tässä takahaarukan aihioita? Olihan urakka sorvailla noi holkit kun piti saada tuollaiset pyöristetyt koristeolakkeet ulkopuolelle.
Takahaarukan? Mitähän se nyt on tekemässä... :P
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 12 joulukuu 19, 09:26:42
Takahaarukan? Mitähän se nyt on tekemässä... :P
Todennäköisesti jotain mitä ei ihan heti oo ennen tullu vastaan :D. Sinällään onni onnettomuudessa että vesileikkurista tuli pyydetyn nelimillisen sijaan kuusmilliset levyt, noihan riittää tuollaisenaan kantamaan koko pyörän painon ::)
Ei taida tulla ihan perinteinen chopperi :o
No ei ainakaan perinteisen näköinen. Mielenkiinnolla seuraan miten tuet haarukan. Hienoa ideointia :)
Takahaarukka ei sinällään vaadi tuentaa, se on kauttaaltaan kuuden millin paksuinen kotelorakenne. Runko sen sijaan vaatinee tuen takahaarukan etuosasta vaihteiston yli pystyputkeen - muuten laatikon pohjalevy joutuu turhan kovalle rasitukselle.
Todella hieno. New school chopper :)
Pikku hiljaa runkoa eteenpäin. Satulan seudun suunnittelu tuottaa harmaita hiuksia, pitäis väännellä putkea useampaan eri suuntaan. Jos sitä uutenavuotena keksis jotain. Nostin laatikkoa puolisen tuumaa ylöspäin että sain tilaa takahaarukan kaarille, ei pitäis aiheuttaa ongelmia kun enska on avoremmillä.
Takarunko sai muotonsa uutenavuotena mutta aikataulun takia piti siirtyä tankin kimppuun, se on saatava maalarille tammikuun aikana. Kavensin perinteiset fat bobit ja heftasin ne yhteen, tiedossa oli että muoto ei tule sopimaan rungon kaareen. Pidin pienen paussin ja menin paskalle, siinä pöntöllä istuessa tuli sitten mieleen niin hullu idea että sitähän piti heti kokeilla ;D. Leikkasin viisi viiltoa poikittain tankin yli ja taivutin sen kaarelle - samaa tekniikkaa käyttäen lokareiden kaarta usein muutetaan. Toki leikkasin ja hitsasin yhden viillon kerrallaan ettei tankki menetä muotoaan. Kauhee hitsaaminen mutta nyt ollaan jo voiton puolella :D
Siinä se nähtiin, pienessä sievässä tai täysistunnolla ne parhaat ideat syntyy ;D
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti, ei ihan tavanomaisimmasta päästä.
Lainaus käyttäjältä: KariFS - 05 tammikuu 20, 22:10:28
Siinä se nähtiin, pienessä sievässä tai täysistunnolla ne parhaat ideat syntyy ;D
Tämä on kyllä mielenkiintoinen projekti, ei ihan tavanomaisimmasta päästä.
Sitten siis kun istuu pienessa sievassa pontolla saa aikaan jotain todella tajunnan rajayttavaa.
Mites noi tankin korkin paikat, jatatko noin?
Pisteet benssatankista! :)
Mikäs vaarnaviritys tuolla vaihdeaskin kannessa on?
olisko ollu sähkö startille jonkunlainen tuki/kiinnitys paikka...
Tulee kyl hieno muoto tankkiin! Jäbä pitää meitä jännityksessä miltä tuo perä alkaa näyttää kun on putkea tullut selvästi lisää :)
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 06 tammikuu 20, 17:04:51...Mikäs vaarnaviritys tuolla vaihdeaskin kannessa on?
Lainaus käyttäjältä: timppa-69 - 06 tammikuu 20, 17:24:55
olisko ollu sähkö startille jonkunlainen tuki/kiinnitys paikka...
Pisteet Timpalle :D. Ostaessani pannun siinä oli ihan itse tehty sähköstarttiviritys. Onneksi tekijä oli sorvannut noihin vaarnoihin hoodeen oman kierteen niin ne voi korvata normiruuveilla.
Lainaus käyttäjältä: flhx - 06 tammikuu 20, 15:19:40Sitten siis kun istuu pienessa sievassa pontolla saa aikaan jotain todella tajunnan rajayttavaa.
Mites noi tankin korkin paikat, jatatko noin?
Yleensä silloin räjähtää ainoastaan pönttö :o
Täyttöaukko siirtyy tankin päälle, tankki on jostain ruiskupelistä ja vasemman puoleinen on bensamittari paikka. Ennen kuin pellitän sen umpeen meinasin kokeilla sopisiko sellainen 48 mm vaijerivetoinen nopeusmittari reikään.
Lainaus käyttäjältä: timppa-69 - 06 tammikuu 20, 17:24:55
olisko ollu sähkö startille jonkunlainen tuki/kiinnitys paikka...
Sitä vähän pelkäsinkin... ;D
Herra H ottanee tuon virityksen pooois. Ei tule olemaan kovin kestävä viritys.
Se starttiviritys lähti ekan viikonlopun aikana metalliromuun - pelkästään painonsäästöä tuli se kymmenen kiloa kun kaikki lattaraudat karsittiin hevokkoon. Sinällään paketti oli varsin tukeva koska noiden vaarnojen lisäksi kiinnitys oli ainakin laatikon pohjalevyssä. Hiukan hirvitti kun startin akselilla ei ollut minkäänlaista tukilaakeria ja rattaat pyöri avoimena ulkoilmassa. Kertaakaan en uskaltanut sitä kokeilla, olis ehkä pitänyt ;D
Hivelee silmää tuo rungon etupään stretsaus ja se miten tankki istuu runkoon. Laita pliis kuvia, joista näkee rungon kokonaan, myös takarungon.
Aivan sairaasti hitsisaumaa tuossa tankissa :)
Tää pyörä alkaa näyttää enenevissä määrin rukoilijasirkalta. Tuleehan springeriin pitkät sugarbear-tyyppiset rockerit? ;D
Ei tuu sugar beareja vaan ihan vakiot rockerit, ei oikein sovi tyyliin sellaiset.
Eihän se mittari mennyt sovinnolla siihen reikään mutta periksi ei anneta - sorvasin umpijöötistä uuden pohjakupin johon tuli vaijerin mentävä putki tankin läpi. Ja kun kolvi oli kuumana niin hitsasin päällipellit nippuun. Vielä täyttöaukko, tunneli ja pohja, sitten "hiukan" tinaa ja armotonta hiomista :o
Viime talvena ähelsin yhden tsykän kanssa missä oli samallalailla vaijerivetoinen mitsku tankin läpi.
Tosi kätevää kun piti irrottaa ja nostaa tankki pöydällä. Ennen sitä piti irrottaa etupyörä. Eli kandee funtsii mitskun kiinnitys huoltoystävällisesti.
Tässä laitteessa veto tulee onneks laatikolta eli vaijerin saa siitä päästä irti.
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 08 tammikuu 20, 18:21:19
Ei tuu sugar beareja vaan ihan vakiot rockerit, ei oikein sovi tyyliin sellaiset.
Allekirjoittanut oli 100% varma, että sugarbearit tulee. Tuo takapää viittasi vahvasti sen puolesta.
Ne tekee jotka osaa!👍 Itellä odottaisi yksi tankki muokkausta, en vaan luota omiin mig-hitsaustaitoihin riittävästi
Aika seppä kyllä saakin olla jos migillä tekee tankista tiiviin, itseltäni se ei kyllä onnistuis. Annoin oman migini joskus vuosia sitten pitkäaikaislainaan enkä ole sitä sen jälkeen kaivannut, nykyään tulee tehtyä kaikki hitsuutukset tigillä. Eihän tossa tankin teossa nyt mitään järkeä ole, piti vaan kokeilla. Jos sitä huomenna ehtis liimailemaan pohjan ja tunnelin paikoilleen niin pääsis levittelemään tinaa pitkin tallin lattiaa :o
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 14 tammikuu 20, 11:09:21
Eihän tossa tankin teossa nyt mitään järkeä ole, piti vaan kokeilla.
Järjettömyydestä syntyy monesti parhaat jutut, jatkaa vaan samaa rataa. Mielenkiintoista nähdä millaiseksi lopputulos muodostuu, siis koko pyörän osalta.
Tätäkin on viety eteenpäin vähäisen vapaa-ajan salliessa. Tänään oli vuorossa iso virstanpylväs kun sain rungon siihen malliin että sen sai ottaa pois jigistä. Tulee aika korkea laite, emäputki huitelee 120 cm korkeudella - mutta sitähän tässä lähdettiin hakemaan. Seuraavaksi viimeistellään tankki että saadaan se maalarille, samalla pitäis tehdä penkin taakse tuleva öljytankki. Sitten satulan pohja että Ilkka pääsee hommiin.
Meneekö öljyputket runkoputken sisällä?
Lainaus käyttäjältä: montana - 20 tammikuu 20, 15:11:16
Meneekö öljyputket runkoputken sisällä?
Jep, syöttö ja paluu menee omina teräsputkinaan joiden päähän hitsatut muhvit näkyy satulan alla - öljytankin huohotus virtaa sitten itse runkoputkessa.
Piti sitten nostaa tekniikka runkoon että pystyy hahmottamaan mittasuhteet - tulikohan siitä sittenkin liian korkea? Näääähhh ;D...
Vielä pitäis se kuskikin nostaa siihen, sitten vasta pystyy mittasuhteet hahmottamaan... ::)
Eikait se liian korkea oo, vaikken ma mitään coppereista tiiä. Kaukaa vaan kuolannu😁 Taitaa tulla ripaus race-henkeä, takahaarukan tyyliin. Ehkä takakuuppa- tyylinen öljysäiliö?
Lainaus käyttäjältä: montana - 21 tammikuu 20, 08:21:57
...Taitaa tulla ripaus race-henkeä, takahaarukan tyyliin. Ehkä takakuuppa- tyylinen öljysäiliö?
B-I-N-G-O ;D!
Selkäputken ja kehtoputkien välinen symbioosi on kaunis tässä, nätisti myötäilevät tosiaan. Pojot myös tuosta uniikista takaswingin suunnittelusta. Tätä jään seuraamaan.
Lainaus käyttäjältä: Pekka äL - 21 tammikuu 20, 07:32:46
Vielä pitäis se kuskikin nostaa siihen, sitten vasta pystyy mittasuhteet hahmottamaan... ::)
Itseänikin kiinnosti tämä niin paljon että kun sain vapaaehtoisen kuvaajan paikalle niin näpättiin poseerausfoto. Itse tykkään, stonga ei ehkä tule ihan noin korkealle.
Tankin päälle airbag! Tuosta ei OTB toteudu ihan pienellä törmäyksellä!
On kyllä hieno ja härski,eipä sitä voi muuta odottaakkaan.
Terrorisoidaan taas vähän, laita sellanen OCC tanko mikä tulee t-palan alapuolelle ja saat ajellessa nojata leualla tankkiin.
Ja sit tää oikee kommentti, aika näppärän näkönen ajoasento, tosta tulee oikeesti upee pyörä.
... ja siltikin ne sugarbearit sopis tohon tyyliin. Tai edes taivutetut springerin jalat.
Kaarelle taivutetut jalat houkuttelis kyllä mutta annetaan noiden nyt olla suorana 8)
En oikein diggaile perinteisistä bensahanoista, ne rikkoo chopperin symmetrian törröttämällä siinä tankin kyljessä. Niinpä pyöräytin letkuliittimelle paikan tankin persiiseen ja vedin bensalinjan rungon keskiputkeen ja ulostuloon kierteet Kustom Techin hanalle joka on alunperin tarkoitettu sössön kaasariin kiinni.
Poseeraus viittaa siihen, ettei stongasta ole tulossa mitään noloja pupunkorvia tai ruohonleikkurin tankoa, asiaa..., kunnolla vaan kädet suoraksi niin selkäkin kiittää kun lavat on auki. Itsellä on vuosia ollut kädet noin leuan korkeudella, ja sillä ajaa helposti vaikka auringonlaskuun ja takaisin....ja monta kertaa :)
Otathan huomioon, että vaikkei satulasta mikään sieni tulekaan, niin nostaa se hiukan ukkoo ylöspäin....
Mites jalkakontrollit, ...keskelle ?
Kädet, jalat, perse...., kaikki vaikuttaa kaikkeen..., mutta senhän sä jo tiesitkin... ;)
Tosi piristävä poikkeama valtavirrasta tämä sinun pikkutuhma fantasiasi ;D
Jannu on kyllä oikeilla jäljillä, just pari päivää sitten mietin tulevaa peräpäätä ja tulin siihen tulokseen että koska koko fillarista tulee ihan jotain tavanomaisesta poikkeavaa niin mennään samalla linjalla katkeraan loppuun asti. Parempi överit kuin vajarit 8)
Nyt ollaan siinä pisteessä että tätä joko rakastaa tai vihaa, sen päätöksen jätän teille ;D ;D. Eli tonne takahässäkkään tulee öljysäiliö, vielä pohjapelti paikoilleen niin päästään kittaushommiin - bensatankki onkin jo melkein valmiiksi hinkattu.
Ja öljysäiliön perään kissansilmä?
Oho! Toi olikin odottamaton ratkaisu, että öljysäiliö onkin erillinen astia, eikä muodostukaan tuosta satulan 'peräkuupasta'!
Täytyy myös todeta sekin, ettei ilman projektikuvia tällainen sivustaseuraaja ymmärtäisi ollenkaan bensatankin muotoilun vaatimaa työmäärää! Respect! :o
Lainaus käyttäjältä: Pekka äL - 30 tammikuu 20, 08:04:09
Oho! Toi olikin odottamaton ratkaisu, että öljysäiliö onkin erillinen astia, eikä muodostukaan tuosta satulan 'peräkuupasta'!...
Pahoittelen kenties epäselvää artikulaatiotani, se kuuppa on öljysäiliö. Mitä tohon bensatankkiin tulee niin sen pohjien teko on ollut yllättävän helppoa kun ei ole juuri tiukkoja kulmia tai suoria linjoja. Hitsausvaiheessa meinas usko loppua mutta yllättävän vähillä korjauksilla siitä tuli tiivis. Saumakohdat on tinattu ja kitti viimeistelee pinnan.
No jopas jotakin... mielenkiinnolla odotan mitä etuakselin ja kämmenien väliin kehittyy (viitaten kuvaan jossa kuski mukana).
Ehkä girder, jossa sivulevyissä samaa ilmettä/muotoa kuin takahaarukassa?
Takakuuppa/öljysäiliö on hieno, ja pysyypä alaselkä lämpimänä, tärkeä juttu kun tulee â€siihen ikään†;D
Nestetoimisen jalkakytkimen ja takajarrun pääsylinterit asenettiin huoltoystävälliseen paikkaan ;D. Vaikka kuvassa ei siltä näytäkään, niin kannet pystyy irrottamaan vaihteistoon koskematta. Sit pitäis vielä kehitellä vivustot tuolle...
Nuo kansien kiinnityspultit kun vielä korvaat sormiruuveilla tai siipimuttereilla niin ne saa näppärästi ilman työkaluja auki. Tai sitten korvaat nuo jollain japsimallin sylintereillä joista saa letkut vedettyä penkin alle, läpinäkyvällä letkulla tietty, DOT5 näyttää hyvälle.
Ruuvit on väliaikaiset kunnes saan sorvattua kuusiotangosta uudet joissa on kartio kannan alla. Sitten ne saa tavan kiintoavaimella auki. Japsisylinterit oli ensin suunnitelmissa mutta rumpujarru vaatii 3/4" porauksen niin meni hankalaksi. Jos noista tulee ongelma niin aina voi säiliön kylkeen laittaa letkunipan ja käyttää ulkopuolista säiliötä.
Satulan pohjakin tuli naputeltua ja Iikka kävikin sen jo hakemassa työn alle. Alun perin oli tarkoitus käyttää tuollaista 80-luvun saabiplyyssiä ;D
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 helmikuu 20, 18:50:17
Satulan pohjakin tuli naputeltua ja Iikka kävikin sen jo hakemassa työn alle. Alun perin oli tarkoitus käyttää tuollaista 80-luvun saabiplyyssiä ;D
...mutta sitten bongasin romua täynnä olevalta tontilta nojatuolin jonka päällinen oli vieläkin pornompaa punaista. Onneksi oli mattoveitsi mukana ettei tarvinnu koko laiskanlinnaa roudata kotiin :P
Jääkö takahaarukan liitos tollain, vai tuleeko jotain lisää? Mun silmään näyttää aika riskipaikalta, vaikken mistään mitään tiiä🤭
Onhan siinä kolmiotuenta ettei koko rasitus tule tuohon rungon ja haarukan liitoskohtaan.
Tänään tuli väännettyä koko projektin vittumaisin homma, pohjatyöt on vaan ihan saatanasta. Koko talli on kittipölyssä samoin kuin keuhkot :(. Huomenna vien noi maalarille joka vetää niihin hopean pohjalle ja sen jälkeen pääsee taiteilija hommiin :D
En halua vittuilla mutta pohjatyö on vielä vähän kesken. Maalareilla on sanonta että mistä pelti paistaa niin siitä se peilaa. Pari paikkaa näky olevan joita pitäis naputtaa alaspäin tai kasvattaa kitistä että häipyvät. Käytätkö niin sanottua värisuoraa vai oletko kaikki tehnyt samasta tavarasta? Värisuora sanonta tulee Standoxilta kun heillä oli 4 eri kittilaalua eri vaiheisiin.
Säästää rutosti aikaa ja vaivaa. Varmasti maalari vielä tuohon ennen hiomamaalia tai ruiskukittiä vielä softia sipaisee.
Hiomamaalilla ei kannata paksuun täytellä kun ryökäleet turpoilevat ja skarvi tahtoo tulla näkyviin.
On vittumaista hommaa. Mie jaksoin 9 vuotta ruosteisia katiskoja paikata ja maalata. Ei enää.
Kyllä näitä Hemulin rakennelmia joka kerta tuijottelee ihan haavi auki, loistavia oivalluksia mitkä tämmöselle märkäkorvalle ei tulisi villemmissä unissakaan mieleen, loistavaa työtä ja ilo seurata! Jatkoa odotellessa.
Täysin samaa mieltä! Vuosia ihmettelin että mihin se on häipynyt, ku ei tullu uusia projekteja😁
Jensen on ihan oikeassa, kyllä noissa jäi vielä maalarille tehtävää. Mulla ei kärsivällisyys riitä tehdä noita oikein, niin että mistään ei paistaisi pelti läpi. Tossa tankissakin oli niin paljon tasoteltavaa että oikee tapa ois ollu peittää koko pinta paksulla kittikerroksella ja hioa muoto näkyviin. Ja ihan ekaks ois pitäny vetää epoksi alle. Kyllä mä vielä joskus opin :D
Maalari laittoi väliaikakuvaa, nyt on epoksi päällä.
Tänään loikattiin taas melko harppaus eteenpäin kun sain t-kappaleet hitsattua kasaan ja sain mallattua keulaa ensimmäistä kertaa paikalleen. Laskelmat piti aika hyvin kutinsa, takajaloista pitää nipsaista viitisentoista senttiä pois akselivälin asettuessa 217 cm tietämille. Maavaraa on rungon takaosassa noin 15 cm mikä riittänee reippaampaankin kanttailuun ;D. Keulasta tuli sen verran kapoinen että jarrun kanssa tulee vielä hauskaa.
On hienoa rakentamista ja hyviä oivalluksia. Yksi asia kuitenkin pistää silmään. Rungossa ja swingissä on kaarevuutta, mutta keulaputkissa ei. Se tuntuu jotenkin irralliselta muuhun kokonaisuuteen nähden. Tosin nykyisellä kokoonpanolla akseliväli kasvaisi tuolloin jo aika mahdottomaksi ja keula sukeltaisi liikaa. Hieno tuosta tulee joka tapauksessa :)
Kaareva springeri ois menny vähän turhan showhommiks, siksi suora. Mietin viikolla miten toteutan takajalkojen hitsaamisen, ratkaisu löytyi jyrsinpöydästä joka oli juuri sopivan mittainen hitsausjigiksi 8)
Ja kun nyt vauhtiin päästiin niin niputin keulan että pääsin tekemään koesovituksen. Huomattavasti paremman näköinen noilla Burlyn madallusjousilla, näyttää huomattavasti pidemmältä kuin jos jousijalan runko roikkuis viisi senttiä alempana. Samalla tuli aloitettua stongan teko, halusin pitää alkuperäisen Springer Softailin kumivaimennuksen mikä aiheutti pientä päänraapimista, lopputulos vaikuttaa erinomaiselta :D
Stongan väkerrystä eteenpäin, vähän clubstyleä chopperiin :P
Jotain pientä taas tehty, upotin tuollaisen snadin Grimecan jarrukahvan stongaan ja asensin Tollen sisäkaasukahvan paikoilleen. Sitten tuli sorvattua adapteri jarrulevylle tähtinapaan ja aloitettua putkien tekoa. Paljon ois vielä tekemistä mutta yks kerrallaan pois listalta.
Et sitte sorvannu adapteriin niitä kohdistintappeja... ;D
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 03 maaliskuu 20, 15:34:09
Et sitte sorvannu adapteriin niitä kohdistintappeja... ;D
Eipä niitä oo tehdastekoisissakaan adaptereissa eli eiköhän tästäkin hengissä selvitä :). Onhan kiinnityspultit kartiolla ja itse toi alumiinijööti on naputussovitteella napaan.
Milläs kierteellä kiinnityspultit?
Mä sorvasin omaan tekeleeseen myös ohjuritapit, mutta ne ovat kyllä pelkästään koristeet.
Laitoin niin isot kiinnityspultit ku navan rei'istä mahtui ja tiheällä kierteellä, että saa oikeasti lujaa kiinni. Mutta ne eivät ole kartiolla. Napaan on kyllä tiukka sovite. Hevosmiesten tietotoimistosta saamani tiedon mukaan tommonen adapteri on jollakin joskus onnistunut erkaantumaan navasta...
Luonnollisesti tein ruostumattomasta koko roskan, Tuusulassa on luovuttu alumiinin käytöstä moottoripyörän rakennusmateriaalina kokonaan. ;D
Kierre on pannun oma 3/8-20 juuri sen takia että pystyy käyttämään noita kartiopultteja. Kartio itsessään pitää ruuvin tiukasti kiinni, siinähän se ongelma yleensä on että tota erikoiskierretappia ei ihan joka jannulta löydy
Tiedättekö tunteen kun ois joku oikein vittumainen homma edessä niin yllättäen sitä keksi monta muuta juttua sen sijaan? Tänään ois pitäny hitsat keula loppuun ja hioa se maalauskuntoon mutta heftailinkin putket kasaan (no, kyllä mä sen keulankin hinkkasin vielä tohon päälle ;D)
Tätä projektia on kyllä ollut mielenkiintoinen seurata, kun ei mitenkään pysty ennalta arvaamaan mitä on tulossa. Mitenkä nuo keulan taaemmat putket on tehty? Tuommosta ovaaliputkea tuskin metritavarana on?
Ne on muotoon prässättyä hydrauliputkea joka on halkaistu ja hitsattu kartioksi alapäästään.
Joko tämä on valmis vai luovutettuna projektina talln takana?
Hemulin tuntien, sanaa luovuttaa ei tunneta.
Projekti lienee siinä pisteessä, että paljastusta ootellaan....Ellei sitä säästellä johonkin fiiniin tilaisuuteen.
No johan syy selvisi, mielenkiintoista on kyllä luvassa...
Ei vielä luovuteta ;D. Nettipresenssi on ollut vähän heikonpuoleinen johtuen todella hektisestä talvesta. Kuten tuossa yllä jo vihjattiinkin, menin joulukuussa lupautumaan Garage Kings Suomi Tv-sarjaan mukaan ja aikaa oli alkuperäisen aikataulun mukaan ruhtinaallisesti pääsiäiseen asti saada pannu valmiiksi. Sittemmin korona sekoitti pakkaa ja saatiin pari viikkoa lisäaikaa. Voin sanoa että kun ohjelmanteon ohella tuli hoidettua päiväduunit niin takki oli aika tyhjä kun fillari oli lopulta valmis. Mutta jos tätä nyt päivittäisi vähän jälkijunassa 8)
Jalkahallintalaitteet tarvitsi kiinnikkeet runkoon ja sellaiset löytyi 8 mm latasta. Tähän tulee siis nestejarru ja hydraulinen jalkakytkin.
Hienot akselikiinnikkeet hallintalaitteille. Vieläpä samoilla huudeilla kuin HD:n alkuperäinen mekaanisen takajarrun vivusto.
Pakoputket piti saada kiinni runkoon joten värkkäsin rosterista kiinnikkeen. Sen verran annoin periksi show-meiningille että takapytyn putkea ei saa pois laatikkoa irrottamatta. Mutta koska se ei ole minkään muun huoltotoimenpiteen tiellä niin tuumasin että tuskin sitä tarvitsee ihan heti irrottaa.
Runko tuli hinkattua maalauskuntoon, pirullista rakentaa chopperia tällaisella aikataululla kun ei pystynyt kasaamaan fillaria kertaalleen pyörilleen vaan osat piti saada eteenpäin kun telkkariohjelman deadline painoi päälle. Saivat siis ylipuhuttua mukaan Garage Kings Suomi -realityyn jossa seurataan kolmen rakentajan matkaa kohti American Car Showta - tätä kirjoittaessa ohjelma pyörii jo dplaylla ja tulee mahdollisesti ensi syksynä normitelkkariin.
Kauniit linjat,pelkkä runkokin on jo taideteos.