Finnbikers

Tekniikka / Moottori => Evo big twin => Aiheen aloitti: JSmedby - 07 Kesäkuu 2018, 11:13:45

Otsikko: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: JSmedby - 07 Kesäkuu 2018, 11:13:45
Etupytyn tulpankierre korkkasi..kele! Miten olette korjanneet ?  Uusi kierremuhvi ?  Oletteko irroittaneet kannen, vai luottaneet vaseliiniin ja imuriin ?
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Kesäkuu 2018, 11:38:00
Kansi irti ja jyrsinpöydässä, muuten ei tuu hyvä.
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: JSmedby - 07 Kesäkuu 2018, 11:39:57
Kansi irti ja jyrsinpöydässä, muuten ei tuu hyvä.

Jyrsinpöydässä mitä ? Sen kierteen teko muhville..?
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: Kiwi - 08 Kesäkuu 2018, 08:38:26
Juuri niin, monestiko olet käsivaralta saanut oikeasti suoran kierteen tehtyä, kun kappale ei ole edes vaakasuorassa? Toki useimmat taitaa tehä tuon juurikin niin...
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: JSmedby - 08 Kesäkuu 2018, 09:07:39
Juuri niin, monestiko olet käsivaralta saanut oikeasti suoran kierteen tehtyä, kun kappale ei ole edes vaakasuorassa? Toki useimmat taitaa tehä tuon juurikin niin...

Aina.... ;D  Ei kai sen kappaleen tarvi vaakasuorassa olla, jos vain katsoo, että tappi on tangentin suunnassa reikään nähden..Ja nyt hiukan asiaa tutkittuani, ajattelin käyttää tappia jossa on ohjuri, joten eiköhän se suoraan mene nytkin.
Tänäiltana sen sitten näkee.

Kysymykseni T-Bonelle liittyi siihen minkä lisäarvon jyrsinpöytä tuohon toisi ?  En kuitenkaan jyrsinkoneella lähtisi sitä kierrettä tekemään.. (jyrsinkone toki löytyy)
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Kesäkuu 2018, 21:33:31
No just sen se auttaa, että saat sen reiän tiivistepintaan nähden suoraan. Ne irtojengat muuten eivät pysy siellä pitkään muutenkaan.

Hessulla on tohon toimiva (ainoa sellainen) korjausmenetelmä.
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: JSmedby - 09 Kesäkuu 2018, 19:29:39
Näin minä sen sitten tein

Kierretappina tuollainen "kaksikierteinen", jossa pienempi kierre ohjaa ja lähtee vetämään . Tapin urat täyteen vaseliinia, jotta muruset jäävät siihen. Alussa vaati vähän malttia ja peukalolla kovaa painetta tapin päähan, jotta lähti vetämään.  Sen jälkeen olikin aika helppoa. Puhdistin tappia välillä ja pistin uudet vaseliinit.

Palotilaan ei juurikaan muruja mennyt. Ja ne vähätkin lähtivät sieltä paineilmalla. Tarkistin puhtauden sellaisella 20:n euron droidiin kiinnitettävällä endoskoopilla.

Uudet kierteet puhdistin liuottimella, jonka jälkeen teräsinsertti Loctitella (468) kiinni. Olisin käyttänyt 272:ta, mutta ei löytynyt koko Pirkanmaalta tähän hätään. No, jos joskus irtoaa, niin pistetään uusi liima sitten.

Huomiot ja opit:

- Tuo käyttämäni tappi ei vakuuttanut laadullaan. En lähtisi valurautaan kokeilemaan. Itse leikkuujälkeen saattoi vaikuttaa myös se, että en voinut vaseliinista johtuen käyttää alumiinin leikkauslitkua.
- On turhaa pelätä, etteikö kierre tulisi suoraan..ei tuonkokoista voi vetää vinoon, eikä pysty
- Työ kannattaa tehdä puristustahdilla, jotta venttiilit ovat kiinni; ekalla vedollani törmäsin tapilla imuventtiiliin.
- Softail pukilla on yhtä tukeva, kuin jyrsinpöytä  ;D
- Annoin Loctitelle kuusi tuntia kuivua ennen koeajolenkkiä. Koeajo ok.
- Ei tämä niin vaikea homma sitten lopuksi ollutkaan..



Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: marwec - 08 Syyskuu 2018, 17:16:34
Oliko toi liima kuitenkin 648? Itte tuolla teollisuudessa tullut vastaan Loctiten 638 ja sillä on onnistuneesti liimattu laakereita väljiin pesiin.
Toimii tollasissa 300mm laakereissa mitkä pyörittää n. 150kg:n massaa.

Tohon käsivaralla tekemiseen sen verran, että maailmalla on aika paljon koneita tuotantolaitoksissa jotka pelaa ”kenttäkoneistetuilla” osilla huollosta toiseen, eli kyllä yks insertti menee kans jos on joskus jotain tehnyt. Ja olihan tuo onnistunutkin aloittajalta.

Metallista noi härpäkkeet on tehty, ei noissa mitään mystiikkaa ole.
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: Hemuli - 08 Lokakuu 2018, 16:57:34
Mikään liima ei tuu  pitämään tulpanreiän kierteessä, sellaista lämmönkestoa ei oo keksittykään. Suurin ongelma noiden teräsinserttien kanssa on että ne tuppaa olemaan snadisti tulpan kierreosuutta lyhyempiä - voitte kuvitella mitä tapahtuu seuraavan kerran tulppaa irrotettaessa kun paljaaksi jäävään tulpan kierteeseen on kerääntynyt karstaa.
Otsikko: Vs: Tulpan kierre korkannut..
Kirjoitti: Pietari - 08 Lokakuu 2018, 18:45:33
Hemuli on oikeassa, tuli joskus kokeiltua kaikenlaisia virityksiä shovelin kannessa kunnes se oikeasti hitsattiin umpeen ja koneistettiin uusi reikä. Sen jälkeen tulpan ympäriltä oli aina musta ja öljyinen, oletin että tulpan vastinpinta ja kierre ei ollut osunut ihan samaan kulmaan mutta viime talvena kannet tehtiin kokonaan uusiksi. Ja mitäpä koneistaja löysikään kansia hitsatessa, tulpan reikään oli germaani tehnyt alumiinista holkin. Ja kun tämäkin korjaus oli joskus pettänyt , tulpan kierre varmaan korkannut, korjaus oli korjattu messinkiholkilla joka sitte petti pyörän mulle tullessa.